שתף קטע נבחר

הרכב הקרבי העתידי של צה"ל נחשף: שני לוחמים וקסדת F-35

מסכי טאץ' ענקיים, רחפני תקיפה שמשוגרים מהגג, תותח 30 מ"מ, מקלע כבד, טילי נ"ט, קוקפיט שקוף וגם לוחם וירטואלי לצד שני הלוחמים: מערכת הביטחון חשפה לראשונה את שלושת דגמי "כרמל", כלי הרכב המשוריין העתידי של צה"ל

 

 

לקראת מהפכה בשדה הקרב: בתום שלוש שנות פיתוח וניסויים, הציגה היום (א') מחלקת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון את שלושת הדגמים של "כרמל" - כלי הרכב המשוריין העתידי לכוחות היבשה בצה"ל. לפי הערכות במערכת הביטחון, פיתוח הגרסה הסופית של הכרמל וייצורו הסדרתי יסתיימו בתוך חמש עד שבע שנים.

 

החידוש הדרמטי בכרמל נוגע למספר אנשי הצוות: שני לוחמים בלבד במקום ארבעה בטנק או 6-8 בנגמ"ש. לוחם שלישי בכרמל יהיה הלוחם הווירטואלי: מערכת בינה מלאכותית, המוח הטכנולוגי של המערכת, שתדע לקחת משימות בעצמה כמו סיווג ותקיפת מטרות, ניהוג אוטונומי של כלי הרכב ועוד.

 

חשיפת פרויקט הכרמל טכנולוגיית רכב קרב עתידי של צה
אחד מדגמי ה"כרמל"(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

חשיפת פרויקט הכרמל טכנולוגיית רכב קרב עתידי של צה
בתוך רכב הקרב(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

חשיפת פרויקט הכרמל טכנולוגיית רכב קרב עתידי של צה
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

הדגמים שמוצגים בימים אלה לראשונה הם משלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות בישראל: אלביט מערכות ותע"ש, התעשייה האווירית ורפאל. ההדגמות מוצגות בשטחי האש של מחנה אליקים בצפון לפורום מטכ"ל, לקצינים בכירים בחיל השריון ואף לגנרלים מצבא ארה"ב ומצבאות זרים נוספים, שמגלים עניין בטכנולוגיה שלא קיימת עדיין בעולם בקרב כוחות יבשה.

 

כרמל יפעל במדפים סגורים בלבד, כלומר ללא הוצאת ראש וגוף הלוחמים מתוכו. עשרות מצלמות מתקדמות, ליום ולילה ולמגוון טווחים, מכ"מים מסוגים שונים וכן חיישני סיגינט יציגו לשני הלוחמים את תמונת הקרב על גבי מסכי טאץ' קטנים וגדולים שלנגד עיניהם, ב-360 מעלות.

 

יכולות הסוואה מיוחדות

מכרמל יהיה ניתן לירות במקביל חימושים שונים, בהם טילי נ"ט כגיל, פגזים בקוטר 30 מ"מ, קליעים ממקלע כבד ומפתח מיוחד שיותקן על גגו. באמצעות אותו מפתח יהיה ניתן לשגר רחפנים תוקפים עם חומר נפץ או כאלה שמיועדים למשימת צילום ואיסוף של שטח האויב, לפני כניסת הכוחות אליו. כרמל יהיה בעל יכולות הסוואה מיוחדות ומסווגות, שיקשו מאוד על האויב לראות אותו - גם עם שימוש במשקפת ובאמצעי ראיית לילה, במכ"מים ובאמצעי לוחמה אלקטרונית.

 

לוחמים בכרמל יוכלו להשתמש בקסדת "איירון ויז'ן" של אלביט, שבה כבר משתמשים בעולם טייסי ה-F35. כמו בקוקפיט של מטוס הקרב החמקני המתקדם, גם בכרמל חבישת הקסדה על ראש הלוחם תחשיך מיד את המסכים בעמדה, ודרך המשקף הוא יראה את כל שדה הקרב סביבו, ובהתאם לתנועת ראשו ינועו אמצעי התקיפה של כלי הרכב.

מפא
טכנולוגיית העתיד של צה"ל(צילום: אלעד גרשגורן)

חשיפת פרויקט הכרמל טכנולוגיית רכב קרב עתידי של צה
קסדת F-35(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

חשיפת פרויקט הכרמל טכנולוגיית רכב קרב עתידי של צה
עדיין לא ברור אם יהיה על רכב זחלי או גלגלי(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

חשיפת פרויקט הכרמל טכנולוגיית רכב קרב עתידי של צה
ייתכן שגם לוחמות יילחמו בכרמל

לכרמל נוסף מושב שלישי אחורי כאופציה ללוחם שינהל נגמ"שים או טנקים בלתי מאוישים שנלחמים במקביל עם הכרמל המאויש, וכן רובוטים שהכרמל ישלח קדימה לפתיחת השטח ולהסרת איומים. מערכות לוחמה אלקטרונית ינטרלו מהכרמל רחפני אויב ללא ירייה אחת.

 

בשנים הקרובות מפתחי הרכב יוסיפו את אלמנט השרידות - מערכות הגנה פסיביות ואקטיביות, דוגמת מעיל רוח, שיירטו איומים שונים על הכרמל, כמטעני צד וטילי נ"ט. פלטפורמת כרמל הולבשה לצורך ההדגמות והפיתוח על נגמ"שי M113 המוכרים והוותיקים של צה"ל, אך טרם הוחלט אם כרמל יהיה על רכב זחלי כגון נגמ"ש הנמ"ר של גולני וגבעתי או על רכב גלגלי, דוגמת האיתן החדש שכבר נכנס לחטיבת הנח"ל.

 

שלט X-Box ברכב המשוריין

בחיל השריון לא שללו את האפשרות שבעתיד הנראה לעין גם לוחמות יילחמו בכרמל. חלק מהנסייניות עד כה במערכת היו מדריכות שריון לשעבר. בכרמל יהיו גם מערכות לייזר להסרת איומי אויב ובגרסה של התעשייה האווירית נבחר שלט משחק האקס-בוקס לנהוג את המערכת באמצעותו.

 

השלב הבא בתוכנית הוא להביא את עיקרי הפרויקט והמלצותיו מחיל השריון, שליווה את הפרויקט, לדיון, בחינה והכרעה בזרוע היבשה - שיצטרך לקבוע באיזה מהדגמים לבחור, או אם לשלב בין כמה מהם. "האתגר המרכזי הוא לחשוף את האויב מהר ובזמן אמת ולהרוג אותו במהרה. היום אנו במצב טוב, אבל הכרמל יהיה חלק מתפיסה שלמה שתביא דברים נוספים", הסביר היום קצין שריון ראשי, תא"ל גיא חסון.

מפא
תא"ל גיא חסון(צילום: אלעד גרשגורן)

"יש כאן אתגר בין-דורי בין מפקדים בכירים ומנוסים מבצעית לבין חיילים צעירים עם יכולת אינטואיטיבית גבוהה", הוסיף תא"ל חסון. "כשנכנסתי לשלושת כלי הכרמל הייתי בהלם. לחבר'ה הצעירים לוקח שבועיים ללמוד את הכלי. זה יחייב אותנו לשנות ולהשתנות בצורה דרמטית. אי אפשר באותה שפה ובאותה שיטה לעשות טוב יותר בטכנולוגיה הזו. האדם יהיה חייב להמשיך לשרוד את תלאות ההתנגשות עם האויב ולכן אופי האדם יקבע. הלוחמים בעתיד יצטרכו יותר להגדיר מערכות מאשר להפעיל מערכות, והלוחם יצטרך להיות בעל ביטחון מלא במערכות האוטומטיות האלה, כולל של הנהיגה האוטומטית".

 

תא"ל חסון הסביר עוד כי הכלי החדש הוא "ממש לא טנק. ייתכן ובהמשך הוא יהיה דומה לטנק, וחלק מיכולותיו - כמו הקסדה המתקדמת של אלביט - יהיו על הטנק הבא, ברק, שיגיע בעוד כ-3 שנים. כשנכנסתי לכרמל בפעם הראשונה חשבתי על בני בן ה-15 שמשחק בבית פורטנייט, עם חבר שלו מקיבוץ אחר ועם עוד חבר שיושב בקנדה וכל אחד בוחר ומעביר נשקים. גם האדם יצטרך להשתנות".

 

ראש מחלקת פיתוח ומחקר במשרד הביטחון תא"ל יניב רותם: "זו תכנית מהפכנית ליבשה עם טכנולוגיות פורצות דרך. הוכחנו שניתן לתפעל רכב קרבי עתידי על ידי שני לוחמים בתא סגור. אנחנו לפני שינוי תפיסה מהפכני בתמרון היבשתי ולקראת עידן חדש. זוהי מערכת קטנה וקומפקטית שתתחבר אף לכלים קטנים מאשר נגמ"ש נמ"ר או איתן. עם מרכבה קצת קשה לזוז בשטח אורבני וכל טכנולוגיה שפיתחנו תוזרם ליתר הכלים שאנו מפתחים. הכרמל יהיה קטן, זול, קטלני ויעיל יותר מהקיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
בתוך "כרמל"
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
מומלצים