שתף קטע נבחר

המספרים שמאחורי הרייטינג נחשפים: מי צופה בתוכניות המובילות?

איזו תוכנית ריאליטי מושכת את הקהל המשכיל ביותר? מה ההבדל בין צופי "ארץ נהדרת" לאלו של "גב האומה"? ואיזה נתון מדהים גילינו על צופי "ערב טוב עם גיא פינס"? צללנו אל הנתונים שמסתתרים מאחורי טבלאות הרייטינג היומיות וחזרנו עם ממצאים מפתיעים


מדי יום הם מציפים אותנו מכל עבר: מי ניצח בפריים-טיים, מה היה הפער בין המהדורות, איזו תוכנית הפתיעה ברצועת הבוקר. בעולם שבו הכול מדיד והכול תחרותי, אין פלא שנתוני הרייטינג של ערוצי הטלוויזיה זוכים לסיקור אינטנסיבי כל כך (גם כותב שורות אלה נוהג לפרסם אותם ברשתות החברתיות על בסיס קבוע). אבל מאחורי המספרים שאתם רואים מסתתרים עוד הרים של נתונים שאוספת הוועדה למדרוג:

מי באמת צופה בכל התוכניות האלו? מהי רמת ההשכלה שלו? איפה הוא גר? בן כמה הוא? ואולי זו בכלל היא?

במסגרת פרויקט "המספרים שמאחורי הרייטינג", שהחלק הראשון שלו מוצג כאן לפניכם, צללנו לתוך הנתונים הללו כדי לנסות לזהות את המאפיינים של צופי התוכניות השונות. לשם כך בדקנו את נתוני הצפייה המשוקללים של העונות האחרונות של כל התוכניות שנבדקו - כך שההבדלים לא משקפים רק פערים בנתוני הצפייה של תוכנית בודדת, אלא כאלה שנצברו ונמדדו לאורך שבועות וחודשים. אלה הממצאים.

שתי תוכניות הסאטירה המובילות – "ארץ נהדרת" של קשת ו"גב האומה" של רשת – מושכות בעיקר קהל בוגר יחסית ומשכיל. יותר מ-43% מצופי "ארץ נהדרת" הם בעלי השכלה אקדמית חלקית או מלאה. במקרה של "גב האומה" מדובר ביותר ממחצית הצופים. לשם השוואה, בתוכניות הריאליטי המובילות שיעור הצופים בעלי השכלה דומה עומד על 30%-40%. 

שיעור הצופים הצעירים מתוך כלל הצופים דומה אצל שתי המתחרות: 13.2% מצופי "ארץ נהדרת" הם בני פחות מ-25, וכך גם 12.6% מצופי "גב האומה". עם זאת, הקהל של האחרונה בכל זאת מבוגר יותר בפער ניכר: יותר מ-47% מצופי התוכנית הם בני 55 ומעלה – לעומת כ-37% מצופי "ארץ נהדרת".

לשתי התוכניות יש גם קהל עם נטייה לרוב גברי (52.4%-53.4% מהצופים). שוב, הדבר בולט ביחס לנתונים שמאפיינים את תוכניות הפריים-טיים האחרות בתחום הריאליטי והבידור – פחות מ-40% מצופי "האח הגדול" הם גברים, וגם תוכניות כמו "2025", "הכוכב הבא לאירוויזיון" ו"הישרדות" חזקות יותר בקרב קהל נשי (56%-58% מהצופים).

מבחינת אזור המגורים, קהל הצופים של שתי התוכניות מתגורר במרכז הארץ (52.7% מצופי "גב האומה" ו-56.7% מצופי "ארץ נהדרת"). בקרב צופי "ארץ נהדרת" אפשר למצוא יותר ירושלמים (5.9% לעומת 2.5% בלבד) – אבל "גב האומה", מתברר, חזקה בחיפה: 18.7% מצופיה מתגוררים בעיר הצפונית – בעוד שרוב התוכניות שנבדקו מסתפקות שם בשיעורי צפייה חד-ספרתיים (11% במקרה של "ארץ נהדרת").

ישנם קווי דמיון ברורים בקרב הצופים של תוכניות הריאליטי המובילות על המסך הישראלי: רוב נשי ושיעור גבוה יחסית של צופים צעירים (ביחס לז'אנרים אחרים). המאפיינים הללו בולטים באופן הברור ביותר אצל "האח הגדול" – שם, כפי שכבר ציינו, נשים הן יותר מ-60% מהצופים. 

גם מבחינת הגיל "האח הגדול" ניצבת בקצה: יותר מ-19% מצופי התוכנית הם בני 24 ומטה – יותר מכל המתחרות – ופחות מ-29% מהצופים חצו את גיל 55 (קצת יותר מ"הישרדות", אבל פחות מכל שאר התוכניות המובילות בז'אנר).

בצידה השני של הסקאלה נמצאת "מאסטר שף": גם אצלה יש רוב נשי, אבל קטן יותר (53.4% מצופי התוכנית), ורק 11.6% מצופיה הם בני 24 ומטה. לעומת זאת, כמעט 40%  מצופי התוכנית חצו את גיל 55. "מאסטר שף" ניצבת בראש הטבלה גם מבחינת שיעור הצופים בעלי השכלה אקדמית (39.8%),  ו"הישרדות" כמעט צמודה אליה (38.9%). ב"אח הגדול", לעומת זאת, מדובר בפחות מ-30% מהצופים. 

פליטי ריאליטי וכוכבי פופ צעירים מאכלסים על פי רוב את רצועת הבידור של "ערב טוב עם גיא פינס" בקשת – ובהתאם, הייתם אולי מצפים שקהל הצופים של התוכנית יהיה דומה לזה של תוכניות הריאליטי והבידור האחרות – אבל הנתונים מציגים תמונה שונה לגמרי.

יותר מ-60% מצופי "ערב טוב" חצו את גיל 45 – וכמחצית מהם, יותר מ-30%, חצו אף את גיל 65. מדובר בקהל שמבוגר במידה ניכרת מזה של תוכניות הריאליטי והבידור, ולמעשה קרוב יותר לגילים של צופי מהדורות החדשות של רשת וקשת.

{"type":"image","data":{"imageId":"ArticleImageData.5568579~9422842","url":"https://ynet-pic1.yit.co.il/picserver5/crop_images/2019/08/14/9422842/9422842_0_0_980_775_0_large.jpg","caption":"","credit":""}}

לעומת זאת, מבחינת השכלה התוכנית מדורגת נמוך יחסית: רק 27.4% מצופיה הם בעלי השכלה אקדמית חלקית או מלאה – פחות מכל תוכניות הריאליטי שנבדקו, והרבה פחות מצופי המהדורות (למרות הדמיון בגילים). בין צופי התוכנית יש גם רוב נשי מובהק – כמעט 60%.

ומה קורה בתאגיד? באופן כללי, נתוני הצפייה של רצועות הפריים-טיים של "כאן" נמוכים יותר מאלה של המתחרים, אבל גם המאפיינים של הצופים עצמם שונים במקרה של התאגיד. כפי שפרסמנו לפני כשנתיים – צופי כאן הם בדרך כלל מבוגרים יותר.

הדבר בא לידי ביטוי ברוב התוכניות המשודרות בערוץ. מקרב צופי "האזרח גואטה" למשל, יותר מ-40% חצו את גיל 65, והנתונים דומים גם בקרב צופי התוכנית "זמן אמת". גם במקרה של "מחוז ירושלים", שעלתה לכותרות בזמן האחרון, יותר מ-30% מהצופים הם בני 65 ומעלה.

{"type":"image","data":{"imageId":"ArticleImageData.5568579~9422839","url":"https://ynet-pic1.yit.co.il/picserver5/crop_images/2019/08/14/9422839/9422839_0_0_980_809_0_large.jpg","caption":"","credit":""}}

הסדרה היחידה שהצליחה לשנות את התמונה היא "ליגה ג'", שמשכה קהל צעיר יותר: רק 17.6% מצופיה הם בני 65 ומעלה, ולעומת זאת קצת יותר מ-10% הם בני פחות מ-18. כל התוכניות שנבדקו משכו קהל גברי יחסית (מה שנכון גם לגבי מהדורת החדשות של כאן – ועל כך בהרחבה בחלק השני של הפרויקט), וגם כאן "ליגה ג'" התבלטה (יותר מ-60% מצופיה הם גברים).

ומה לגבי אזור מגורים? לצופי "מחוז ירושלים", מתברר, יש מאפיינים גיאוגרפיים חריגים (כמתבקש משמה): יותר מ-10% מצופיה מתגוררים בבירה (לעומת פחות מ-3% מצופי "ליגה ג'", לשם השוואה), וכמעט 10% נוספים מתגוררים ביהודה ושומרון (לעומת שיעור זעום ברוב התוכניות האחרות שנבדקו).

בקרוב למנויי +ynet - החלק השני: מה ההבדל בין צופי "המקור" ו"עובדה", ומה מאפיין את צופי המהדורות?

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים