שתף קטע נבחר

משבר תקציב החינוך המיוחד: עשרות מיליונים להעצמה רוחנית ושכר רבנים בבתי ספר

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת קרא לשביתה, שר החינוך ביקש מרה"מ להתערב - אך טרם נמצא פתרון לתקציב החינוך המיוחד. ברקע המשבר הגיעו לידי ynet נתונים על תקציבים שהועברו לתוכניות אחרות, כמו למשל 23 מיליון שקל לתגבור בבגרות ללימודי יהדות. גורמים באוצר: "הם צריכים לעשות תעדוף"

 

ברקע המשבר בתקציב החינוך המיוחד, הגיעו לידי ynet כמה מנתוני התקציב הסגור של משרד החינוך לשנה הנוכחית. בעוד במשרד טוענים כי קיים חוסר בתקציב המיועד לחינוך המיוחד, עולה כי ב-2019 הוא מתקצב גופים שונים במאות מיליוני שקלים. בינתיים הכריזה הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בעקבות המשבר.

 

וכך מתברר כי משרד החינוך העביר בין היתר 73 מיליון שקלים לתוכניות למבוגרים (אף שחוק חינוך חובה לא חל עליהם), 30 מיליון שקלים למתן שיעורי תורה בחינוך הבלתי פורמלי, 25 מיליון שקלים לחינוך יהודי בתפוצות, 23 מיליון שקלים לשעות תגבור בבגרות ללימודי יהדות, 22 מיליון שקלים עבור מדרשות להעמקת הזהות היהודית מגיל 6, ו-12 מיליון שקלים עבור תשלום שכר לרבנים במוסדות חינוך.

 

גורמים במשרד האוצר טענו כי "זה מעיד על כך שמשרד החינוך צריך לעשות תעדוף". מנגד, במשרד החינוך טענו בימים האחרונים כי הגורם לפער התקציבי הוא העלייה החדה במספר הילדים שנמצאו זכאים לשירותי חינוך מיוחד, ובמיוחד ילדים על הקשת האוטיסטית, בפרק הזמן שבין סגירת התקציב לפתיחת שנת הלימודים.

ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

 

תקציבי משרד החינוך נחשפים  ()

 

גם הפער התקציבי נתון במחלוקת: בזמן שבמשרד החינוך טוענים כי הוא עומד על כמעט חצי מיליארד שקלים, במשרד האוצר אומרים כי הפער נמוך בהרבה.

 

באופן רשמי אמרו במשרד האוצר כי "תקציב משרד החינוך עומד על כ-62 מיליארד שקל. ככל שהמשרד יצטרך סיוע במציאת משאבים תקציביים לפתיחת שנת הלימודים בחינוך המיוחד מתקציבו, משרד האוצר ישמח לסייע". ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה.

 

מרגי: "לא לפתוח את שנת הלימודים" 

בתוך כך, הבוקר (יום ד') התקיים דיון סוער בוועדת החינוך של הכנסת בסוגיית המשבר התקציבי בחינוך המיוחד. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), קרא באופן חריג להשבתת הלימודים בכל מערכת החינוך עד למציאת פתרון למשבר בחינוך המיוחד.

 

ח"כ מרגי תקף בדיון דווקא את משרד האוצר. לדבריו, "הוועדה רואה בחומרה את אי התערבות משרד האוצר בנושא המשבר בחינוך המיוחד, תוך שמשרד האוצר בוחר לעמוד ולהשקיף כצופה מן הצד על משבר תקציבי זה. לאור זאת ובהיעדר פתרון אני קורא לכלל הארגונים, הסתדרות המורים וארגון ההורים, לשלב ידיים ולהשבית את מערכת החינוך הכללי, ולא לפתוח את שנת הלימודים לכלל תלמידי מערכת החינוך".

 

שר החינוך רפי פרץ אמר: "משרד האוצר לא יכול לשבת בחיבוק ידיים מול המשבר המתחולל בחינוך המיוחד - אלפי תלמידים לא מקבלים את הצרכים שלהם הם זקוקים. מנכ"ל משרדי שמואל אבואב וכל הדרג המקצועי של המשרד עמלים כבר שבועות על מנת למצוא פתרון, אך פתיחת השנה עלולה להשתבש אם התקציב לא יעבור. אני קורא לראש הממשלה להתערב בנידון, יש כאן תלמידים שזה חיים ומוות עבורם".

 

יעקב מרגי (צילום: מוטי קמחי)
ח"כ מרגי(צילום: מוטי קמחי)

מנגד, בארגונים הפועלים למען ילדי החינוך המיוחד בחרו לכוון את האשמה כלפי משרד החינוך וכינו את המצב "משבר לאומי". לדברי עו"ד הדס ארנון-שרעבי מאלו"ט: "תמוה ששר החינוך ומנכ"ל משרדו אפילו לא טרחו להגיע לדיון החירום בוועדה הבוקר. בנוסף, לא ייתכן שתלמידים עם אוטיזם בחינוך המיוחד ובשילוב ייפגעו בגלל משחקי כוחות בין משרד החינוך לאוצר וחוסר ההיערכות של המערכת.

 

"הגידול במספר התלמידים היה ידוע וצפוי, ואלו"ט מתריעה על כך כבר שנים. אלו"ט רואה במצב משבר לאומי, וקוראת לממשלה כולה להתכנס ולמצוא את מקורות המימון הנדרשים כדי להביא לפתרון המשבר, ולאפשר לתלמידי החינוך המיוחד והשילוב לפתוח את השנה כסדרה". 

 

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת הלימודים הקודמת למדו בחינוך המיוחד כ-260 אלף תלמידים, מתוכם כ-98 אלף במסגרות ייעודיות של החינוך המיוחד וכ-161 אלף ששולבו בחינוך הרגיל. בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במספר התלמידים שנמצאו זכאים לשירותי חינוך מיוחד (באחת משתי המסגרות).

 

ב-2003 היו משולבים בבתי הספר הרגילים רק 74 אלף תלמידים לעומת, כאמור, 161 אלף בשנת הלימודים הקודמת. עלייה חדה נרשמה גם במספר התלמידים במסגרות הייעודיות: 38 אלף ב-2003 לעומת, כאמור, 98 אלף בשנה הקודמת.

 

"אין היערכות ראויה בבתי הספר ובגני הילדים"

במקביל, הסתדרות המורים הכריזה כאמור סכסוך עבודה על רקע הרפורמה בחינוך המיוחד. הסכסוך נוגע לכלל עובדי ההוראה. מההסתדרות נמסר כי "נוכח התעלמות משרד החינוך מדרישות הסתדרות המורים, הוגש היום סכסוך עבודה בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד. עד היום אין היערכות ראויה בבתי הספר ובגני הילדים. לא ניתן יד לדבר הזה, לעובדי ההוראה ולתלמידים מגיע יחס ראוי ותנאים הולמים. משרד החינוך פועל באופן חד-צדדי ולא משתף אותנו בהחלטותיו".

 

יש להדגיש כי הרפורמה תיושם בשנה הבאה באופן חלקי בלבד ורק במחוז צפון, וכי ההכרזה אינה קשורה למאבק ההסתדרות על ימי המחלה והפנסיה של עובדי ההוראה שמתנהל בימים אלו במקביל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים