שתף קטע נבחר

נמצא פתרון למשבר תקציב החינוך המיוחד, השנה תיפתח כסדרה

משרד החינוך נסוג מדרישתו לתוספת תקציבית של כחצי מיליארד שקל: התקצוב לחינוך המיוחד יגיע מהפעלת תוכנית "בית הספר של החגים", שפעילותה בחג החנוכה הקרוב הושהתה בשלב זה

משרד החינוך הודיע הערב (יום ג') כי נמצא פתרון למשבר התקצוב בחינוך המיוחד - אך תקצוב פעילות "בית הספר של החגים" בחנוכה מושהה כעת. בהודעת המשרד נכתב כי שנת הלימודים בחינוך המיוחד תיפתח כסדרה, לאחר שנמצא המענה למחסור התקציבי עליו הכריז בשבועות האחרונים.

 

המענה כולל הקצאה תקציבית לתלמידים עם אוטיזם ולתלמידים עם אלרגיות מסכנות חיים. עוד צוין כי "לאחר שקיים דיונים מרתוניים למציאת פתרון למחסור התקציבי בחינוך המיוחד, גיבש המשרד פתרון שיבטיח את פתיחת שנת הלימודים".

שנת הלימודים בחינוך המיוחד תפתח כסדרה. ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שנת הלימודים בחינוך המיוחד תפתח כסדרה. ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

בתוך כך, המשרד נסוג מדרישתו לתוספת תקציבית של כמעט חצי מיליארד שקלים, שלטענתו היו חסרים בשל מספר אבחונים גדול מהצפוי של ילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד, ובעיקר ילדים אוטיסטים, שנרשם מרגע סגירת תקציב 2019 עד לסמוך למועד פתיחת שנת הלימודים.

 

עם זאת, במשרד החינוך הדגישו כי המקור התקציבי בשלב זה יבוא מהפעלת תוכנית "בית הספר של החגים" בחופשת חנוכה. "לאחר שלא נמצא מענה תקציבי תוספתי לשנת 2019, ולאחר התייעצות עם האוצר ועם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, הוחלט לממן את המהלך באמצעות השהיית התוכנית לסבסוד חופשת חנוכה".

 

במשרד הוסיפו כי "תוכנית חופשת חנוכה תופעל על ידי המשרד, אולם העמדת המקור התקציבי לטובת הנושא תובא לדיוני הממשלה מיד לאחר הבחירות. לאור זאת, המשרד יקצה את התקציבים לטובת החינוך המיוחד ולילדים עם אלרגיות מסכנות חיים באופן מידי, כדי שבתי הספר יוכלו להיערך באופן מיטבי".

מודעות אבל לילדים אלרגיים ()
מחאת הורים לילדים אלרגיים מחוץ למשרד החינוך בתל אביב

בשבועות האחרונים התמודדו משפחות רבות לילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד עם אי ודאות ובלבול, וזאת על רקע המשבר בתקצוב החינוך המיוחד שאיים על פתיחה תקינה של שנת הלימודים. לאחרונה טענו במשרד החינוך כי ישנו פער של כחצי מיליארד שקלים בתקציב 2019 בחינוך המיוחד וזאת בעקבות עלייה באבחון הילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד. מנגד, במשרד האוצר טוענים כי מקור הבעיה היא בחלוקה התקציבית של המשרד, וכי פתיחת השנה אפשרית במסגרת התקציב הקיים.

 

על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת הלימודים הקודמת למדו בחינוך המיוחד כ-260,000 תלמידים, מתוכם כ-98,000 במסגרות ייעודיות של החינוך המיוחד וכ-161,000 משולבים בחינוך הרגיל. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר התלמידים שנמצאו זכאים לשירותי חינוך מיוחד, באחת משתי המסגרות.

 

על פי הנתונים, בשנת 2003 שלובו בבתי הספר הרגילים רק 74,000 תלמידים לעומת, כאמור, 161,000 בשנת הלימודים הקודמת. עלייה חדה נרשמה גם במספר התלמידים במסגרות הייעודיות: 38,000 ב-2003 לעומת 98,000 בשנה הקודמת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים