שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    זום אין

    שפע הגירויים בעידן הדיגיטלי יוצר כר פורה לקשיים בריכוז בקרב ילדים. לפני שמרימים ידיים או פונים לפתרון התרופתי, שווה לבדוק כמה שיטות יעילות וקלות לשיפור הריכוז והזיכרון קבלו 6 טיפים מנצחים

    בשיתוף תנובה

     

    הילדים שלנו חיים בתקופה מאתגרת שבה שפע של גירויים נגישים להם ומתחלפים במהירות הבזק. כבר ידוע שלגירויים אלו יש השפעה ישירה על המוח הצעיר של הילדים. מספיק להסתכל בתוך הבית שלנו כדי להבין את ערוצי הגירוי הרבים שזמינים להם – הטלוויזיות, המחשבים, הטאבלטים, הטלפונים סלולריים, המכשירים החכמים ושאר הגאדג’טים האלקטרוניים הופכים את הילדים לצרכנים כבדים של טכנולוגיה.

     

    אחת התוצאות של שימוש כבד בטכנולוגיה היא חוסר היכולת להתרכז ולהתמקד בדבר אחד, וזה ניכר לא רק אצל ילדים אלא גם אצל מבוגרים. הידעתם? היכולת שלנו להתרכז במשהו אחד הולכת ופוחתת ועומדת כיום על שמונה שניות! אז אם אנחנו לא מסוגלים להחזיק מעמד ליותר משמונה שניות, איך אנחנו מצפים מהילדים שיעשו זאת?

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    החדשות הטובות הן שריכוז והתמקדות במשימות הם מיומנות נרכשת ולא תכונה מולדת. אז איך תוכלו לסייע לילד להתרכז? אספנו עבורכם טיפים מעולים ופשוטים לשיפור הריכוז ולשיפור הזיכרון.

     

    צרו סביבה ביתית נטולת הסחות דעת

    כן, זה פשוט מאוד - סביבה רגועה משמעה ילד רגוע. בית כאוטי ועמוס במכשירים כמו טלוויזיות, טאבלטים וטלפונים סלולריים הוא כר פורה לבעיות קשב וריכוז. זה לא אומר שאתם צריכים לנקוט באמצעים קיצוניים, ולפנות את כל המכשירים הדיגיטליים מהבית, אבל הגבלה של הצריכה הדיגיטלית בזמן ובמקום יכולה ליצור סביבה הרבה יותר רגועה ופחות מסיחת דעת. אפשר להחליט, למשל, על שעה אחת ביום שבה אף אחד מבני המשפחה לא משתמש במכשירים דיגיטליים, או לקבוע אזור אחד בבית, פינת האוכל לדוגמה, שאליו אסור להכניס מכשירים דיגיטליים.

     

    שמרו על סדר יום קבוע

    שמירה על סדר יום קבוע יכולה לתרום רבות ליכולת הריכוז וההתמקדות של הילד. חזרה על פעילות באופן יומיומי הופכת בסופו של דבר להרגל. אם הילד יתיישב לעשות שיעורי בית בכל יום באותה שעה, אחרי כמה זמן הוא לא יצטרך להתאמץ כדי להתרכז. המוח יידע שהגיע הזמן לשיעורי הבית וייכנס באופן אוטומטי למצב של למידה.

     

    פרקו את המשימות לחלקים

    המורה נתנה שיעורי בית לקרוא פרק שלם? דרך יעילה לצלוח את המשימה היא לפרק אותה למשימות קטנות. במקום לקרוא פרק שלם בבת אחת, דבר שלא תמיד קל לילדים, חלקו את הפרק לדפים או אפילו פסקאות והציבו לו מטרות קטנות מתי לסיים כל אחד מהחלקים. המשימה תהיה יותר קלה, היא תדרבן אותו ותיתן לו תחושה של סיפוק כל פעם שהוא סיים משימה אחת.

     

    אותו הדבר אפשרי גם לגבי סדר וארגון, לא רק שיעורי בית. במקום לבקש מהילדים לסדר את כל החדר בבת אחת, בקשו מהם לסדר חלקים – היום הם יסדרו רק את המדף התחתון בארון ומחר את המדף העליון. לא תאמינו כמה השיטה הזאת עובדת, כי היא פשוטה להם ויותר קלה.

     

    עברו לתזונה משפרת זיכרון

    כולנו יודעים שלתזונה יש קשר ישיר לתפקוד הגוף שלנו. מזונות עתירים בסוכרים ושומנים “רעים”, למשל, גורמים להשמנה ולעששת. אך לא הרבה הורים יודעים שלתזונה יש קשר גם לריכוז. מחקרים בשנים האחרונות מראים שלילדים עם בעיות קשב וריכוז חסרים ויטמינים ומינרלים.

     

    אמנם אין מזונות שהופכים את הילד לחכם יותר, אבל יש בהחלט מזונות שיכולים לייעל את תפקודי המוח שלו. מלבד שמירה על תזונה עשירה בחיטה מלאה, חלב, עוף, וחלבונים, יש מספר מזונות שמחקרים הראו שיכולים לשמור על המוח של הילדים חד.

     

    דגים שמנים כמו סלמון הם מקור נהדר לאומגה 3, הידוע בתרומתו לשיפור תפקודי המוח; שיבולת שועל ידועה בתור מקור אנרגיה של ויטמין B ו-E, אשלגן ואבץ, שנותנים דלק למוח ולשרירים. רצוי לצרוך שיבולת שועל בבוקר כיוון שזהו מזון שמתפרק לאט יותר ומספק אנרגיה לאורך זמן, לפחות עד ארוחת העשר; בפירות יער כמו דובדבנים, תותים ואוכמניות יש רמות גבוהות של ויטמינים ומינרלים המסייעים בשיפור הזיכרון.

     

    גלוקוז הוא עוד חומר חיוני לתפקוד תקין של המוח. המוח זקוק לאספקה קבועה של גלוקוז ודגנים מלאים עושים את העבודה. הסיבים שבדגנים המלאים מסייעים לווסת את הגלוקוז בגוף. הם עשירים גם בוויטמין B שתורם למערכת עצבים תקינה. עברו לתזונה מבוססת דגנים מלאים כמו אורז, קוסקוס, לחם ודגני בוקר מחיטה מלאה.

     

    התאימו לילד טכניקת לימוד נכונה

    כל ילד לומד בדרכים שונות. חלקם מעבדים מידע בקלות כשהם רואים אותו, לחלק קל יותר לשמוע ואחרים חייבים לגעת כדי להבין. אם אתם רוצים לסייע לילד ללמוד יותר טוב, נסו לזהות לאיזו קטגוריה הוא שייך.

     

    לילדים עם תפיסה חזותית טובה יהיה קל יותר להתרכז אם הם יראו את החומר כתוב מולם. אפשר להסביר להם ולתת להם לכתוב או לחלופין להכין כרטיסיות עם תמונות. לדוגמה: לילד יהיה יותר קל ללמוד את הא’-ב’ אם הוא יראה אותם מולו או יחזור עליהם בכתיבה.

     

    ילדים בעלי תפיסה קולית חזקה, יתרכזו יותר טוב כשישמעו את החומר בקול. אתם יכולים להקריא להם את החומר, לתת להם להקשיב לספרי אודיו או להיעזר במוזיקה כדי שיוכלו להתרכז.

     

    ילדים עם בעלי יכולת מגע (קינסתזיה) צריכים לחוש ולהרגיש את הנושא כדי להבין ולעבד אותו. על מנת שילדים כאלו יוכלו להתרכז צריך להמחיש להם את החומר. אם הילד לומר למשל על כוכבי הלכת, אפשר לבנות איתו מודל של מערכת השמש.

     

    תרגלו עם הילד מיינדפולנס

    ודאי כבר שמעתם על להיט המיינדפולנס, שחסידיו מאמינים שהוא משפר את הבריאות ואת החוסן הנפשי. היופי שבו שהוא מתאים גם למבוגרים וגם לילדים. המיינדפולנס (או בעברית: מודעות קשובה) הוא תרגול מדיטטיבי שמסייע בקשיי ריכוז והסחות דעת והוא כה נחוץ בתקופתנו הלחוצה ומלאת הגירויים.

    המיינדפולנס, אותו אפשר לתרגל בכל מקום, מכוון את תשומת הלב לכאן ולעכשיו. הוא מאמן אותנו לחיות את הרגע ולשים לב לסביבה הקרובה, לקולות, לריחות, לצלילים ולדרך שבה הגוף מגיב להם.

     

    קל יותר לדבר על זה מאשר לבצע את זה, אבל שווה את המאמץ ולא עולה כסף. ברשת אפשר למצוא הרבה תרגולי מיינדלפולנס לילדים, שמסייעים להם לשפר את הזיכרון ולהיות רגועים יותר.

     

    בשיתוף תנובה







     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים