שתף קטע נבחר

לנתניהו פחות חשובה הביקורת. העיקר הצילום

בין אם זה תיעוד של כינוס מפלגתי המוני, תמונה עם גלעד שליט השב מהשבי או סרטון משעשע, הוא למד מרונלד רייגן: תמונה טובה משכיחה כל ביקורת

 

רה
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: mct)

ב-1984 הכינה לסלי שטאל, עיתונאית CBS, תחקיר המסכם את ארבע שנות הכהונה הראשונות של הנשיא רונלד רייגן. היא הציגה הופעות מצולמות שלו שבהן הוא הפגין אנרגיה, על רקע תומכים מריעים ודגלים מתנופפים, ואמרה כי יש פער בינן לבין המציאות. "למעשה, מדובר בנשיא עייף, המתחמק מעיסוק בדברים החשובים באמת ובנושאים השנויים במחלוקת", אמרה.

 

 

ראש מטה הבית הלבן דאז, ריצ'רד דראמן, התקשר אליה ואמר: "אהבנו מאוד את הכתבה. כשכל התמונות טובות ומרגשות, הרי יש להן יותר השפעה מאשר טקסטים שאומרים אחרת. אני מבטיח לך לסלי, אף אחד לא הקשיב לקריינות שלך". ואכן, רייגן ניצח באופן מוחץ בבחירות 1984 וזכה בתקופת כהונה שנייה.

 

כנשיא ארה"ב במשך רוב שנות ה-80, הוא היה אביו התקשורתי של בנימין נתניהו, שכיהן בחלק מהתקופה כשגריר ישראל באו"ם. רייגן, שחקן קולנוע בעברו, נהג לארגן אירועים ומופעים שהפכו את דוכן הנשיאות לאולפן הוליוודי. נתניהו הבין את העיקרון: פחות חשוב מה אתה עושה, חשוב יותר איך מצלמים אותך.

 

ואכן, אלה היו חיינו עם נתניהו לאורך השנים: הרבה נאומים ומופעים, ובמקביל התחמקות מעיסוק בדברים החשובים באמת והשנויים במחלוקת. כאשר ההיסטוריונים יסקרו בעתיד את שנות הכהונה הרבות שלו הם יתקשו למצוא החלטות של ממש בנושאים המרכזיים העומדים על סדר היום של מדינת ישראל: המדיניים, החברתיים והכלכליים. חוקרי התקשורת, לעומת זאת, ימצאו שפע של עדויות מצולמות שנתניהו אכן כיהן כראש ממשלה באותה תקופה.

 

זוהי האמנות הגדולה שלו: לייצר תמונת ניצחון גם כשהעובדות מורות על הפסד מוחלט. למשל, החלטתו השנויה במחלוקת לשחרר יותר מ-1,000 מחבלים תמורת חטוף ישראלי, תיחקק בזכות התצלום המרגש שבו הניח את ידו על כתפו של גלעד שליט כשחזר משבי החמאס. האם נותרה אז עין יבשה אחת בציבור הישראלי?

נתניהו עם גלעד שליט, אוקטובר 2011 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
נתניהו עם גלעד שליט, אוקטובר 2011(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

היועץ המשפטי לממשלה פרסם כי בכוונתו להעמיד אותו לדין? נתניהו מכנס את חברי הליכוד בכנס ניצחון כשהוא תוקף את ההחלטה. התמונה שנראתה בסלון האזרחים היא של מנהיג מלא ביטחון עצמי בצדקתו המוקף בידי המון תומך המריע בהתלהבות. התוצאה הוויזואלית המתקבלת היא: היועץ המשפטי לממשלה נגד העם.

היכולת הזו של נתניהו לברוא עולם מדומיין של ראש ממשלה מצליח, או לחילופין - קורבן של המערכת, התעצמה בעידן הרשתות החברתיות. ההתפתחויות הטכנולוגיות הפכו אותן לאמצעי התקשורת החזק ביותר. הן מייצרות טקסטים כמו עיתון, צילומי וידיאו כמו תחנת טלוויזיה ויכולת מפגש אישי כמו חוג בית בסלון של כל אחד.

 

כל פוליטיקאי מכיר היטב את העוצמה הזו של פייסבוק, אבל רק נתניהו מצליח להוציא ממנה את המירב. יש לו את כישורי ההופעה והמשחק של מיטב שחקני הוליווד וגם את יכולת העברת המסר. הפרסומאי דוד פוגל כתב עליו בבחירות 2015: "ביבי הוא הקמפיינר הגדול של כל הזמנים".

 

לנתניהו יש יותר משני מיליון עוקבים בפייסבוק, כמיליון עוקבים בטוויטר וכחצי מיליון עוקבים באינסטגרם. מספר בוחרי הליכוד באפריל השנה היה 1,140,370. כלומר, לפי נתונים אלה, מרביתם מחוברים לרשתות החברתיות של ראש הממשלה וניזונים באופן שוטף מן החומרים המיוצרים שם.

 

הנה, דוגמאות מהשבועות האחרונים בדף הפייסבוק שלו: סרטון של נתניהו כשהוא עומד עם מגאפון בסוכת המציל בים. הוא קורא למתרחצים: "לעמוד בימין, משום שזה יותר בטוח". שני מתרחצים שואלים אותו בתמיהה: "ביבי, מה אתה עושה פה"?, והוא משיב: "אני שומר עליכם בים, באוויר וביבשה". הטקסט פשטני, אבל העיקר הוא החזות שמשדר נתניהו – אדם נחוש, נמרץ ואופטימי שכאילו ניצב בפני כהונתו הראשונה.

 

 

בסרטון אחר נראה נתניהו במפגש עם תומכים המקיפים אותו בהתלהבות. הוא אוחז במיקרופון, כמו סטנדאפיסט המשעשע את קהלו, ומכריז: "אני רוצה לחדד על מה הבחירות האלו? ביבי או...", כאן הוא עוצר ומאפשר לקהל להשלים את התשובה במקהלה: "טיבי"! נתניהו, בחיוך רחב, מאשר בערבית: "איווה" (כן).

 

גם לחובבי תוכניות הריאליטי יש לביבי מסר. הוא מתייצב בפני המצלמה כשהוא נושא על כתפו תרמיל מסע ומכריז בקול נמרץ: "חבר'ה, אנחנו במרוץ למיליון, על אמת, השאיפה שלנו להגיע ישירות למיליון תומכי ליכוד".

 

אמנון אברמוביץ יראה באולפן שישי את התמונות המלהיבות האלו של נתניהו מלא האנרגיות והאופטימי ויסביר לצופיו: "המדובר בתעתוע. בעצם יש לנו מנהיג עייף, המתחמק מהחלטות, ושקוע כל כולו בניסיון להתחמק מאימת הכלא".

 

דובר ראש הממשלה יתקשר אליו ויאמר: "תודה על הסרטונים שהבאת. כאשר כל התמונות הן טובות ומרגשות, הרי יש להן יותר השפעה מאשר טקסטים שאומרים אחרת. אני מבטיח לך אמנון, אף אחד לא הקשיב לקריינות שלך". בעיקר, לא בוחריו הלכודים ברשתות החברתיות שלו.

 

  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

פורסם לראשונה 02/09/2019 07:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים