שתף קטע נבחר

החרדים הוויראלים: מקירות השכונה - לרשת החברתית

ערב הבחירות לכנסת ה-22 יורים הקמפיינרים החרדים לכל הכיוונים - מנצלים את אלול בקריצה לקהל המסורתי, ומדברים לקהל החרדי ברשתות החברתיות שהיו עד לא מזמן מחוץ לגדר: "בטלפונים מסוננים יש ווטסאפ, וזו הרשת החברתית הגדולה ביותר של הציבור החרדי"

 

 

הקמפיין החרדי כובש את הרשתות החברתיות: הטיימינג מושלם - חודש אלול המשמעותי גם בקרב המסורתיים - ואת קירות הרחובות בריכוזים החרדיים מחליף "הפשקוויל המודרני", בדמות קמפיין רשת. לא אחד, כי רבים. הן מצד ש"ס והן מצד "יהדות התורה".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >> 

 

אם לפני שנים מעטות בלבד דיברו תשדירי הבחירות המצולמים בעיקר לציבור שאיננו חרדי, הרי שערב הבחירות לכנסת ה-22 מכוונים הקמפיינרים החרדים ללב המיינסטרים. ל"טלפונים הכשרים", נטולי האינטרנט, התווספו בשנים האחרונות טלפונים מסוננים שבהם יש ווטסאפ. "מדובר ברשת החברתית הגדולה ביותר של הציבור החרדי", אומר יוני אייזנשטיין, מנהל המדיה הדיגיטלית של "יהדות התורה", בראיון לאולפן ynet. "יש לנו גם כתובות דוא"ל של אנשים שאין להם שום קשר לרשת חברתית כזו אחרת, וגם אליהם אנחנו מגיעים".

 

קיראו עוד בערוץ היהדות : 

 

רק בשבוע האחרון יצאה ש"ס בסרטון ויראלי שבמרכזו פיוט הסליחות "עננו". "זה מסוג התשדירים שיכולים לגרום לאנשים לקום בבוקר ביום הבחירות, וללכת להצביע. אפילו לשנות את הצבעתם", אומר איציק סודרי, מי שהיה יועץ התקשורת המיתולוגי של ש"ס. אז הטיימינג מושלם - אבל גם מתכתב עם המסר: "הרעיון של ש"ס של שמירת המסורת, הגעגועים שמעוררים את הרגש של היהודי המסורתי שזוכר את אבא שלו מעיר אותו באמצע הלילה לסליחות. זה מחזיר אותו לשם. שמירת המסורת של מתכתבת עם כל הרעיון של המפלגה".   

 

  ()
מתוך תשדיר הבחירות של ש"ס

  

משיבים מלחמה ברשת

סרטון הווטסאפ של יאיר לפיד, שגרף ביקורת קשה על הסתה ואנטישמיות גם מחוץ למפלגות החרדיות (והביא את יו"ר המפלגה, בני גנץ, להביע הסתייגות) - הביא לתגובה משמעותית שמינפה את הקמפיין הוויראלי של החרדים. למעשה, ב"יהדות התורה" הפנו את הטקטיקה כבומרנג - ובתוך מספר שעות העלו "סרטון ווטסאפ" משלהם: "אנשים היו בהלם שחרדים יכולים לעשות קצת הומור", כך אייזנשטיין. "זו אנטישמיות לשמה מה שנאמר שם, ואנחנו הגבנו לזה הומור".

 

זה על דעתם של הרבנים הגדולים?

"בסוף, אנחנו צריכים להיות גם במקומות שבהם תוקפים אותנו. אם תוקפים אותנו ברשת החברתית, אנחנו לא יכולים להשאיר את הזירה הזו חשופה. גדולי ישראל דיברו לפני המון שנים על תשדירי הטלוויזיה, וצריך להשתתף בזה, בצורה הרגילה והראויה שאנחנו משתמשים. כך גם בפרינט וגם בדיגיטל".

 

  ()
מתוך סרטון התגובה של ''יהדות התורה''

 

סודרי מחזק: "ב-1996 ביקשתי מהרב עובדיה שיפסוק לי סביב הקמת אתר אינטרנט לש"ס. הוא אמר: 'באויב צריכים להילחם בכלים של האויב'. זה נתן את האישור, ועבדנו בכל הכוח על תשדירי הבחירות. כשקמה ש"ס נעשה קמפיין שהשתמש בדקות השידור, וזה היה חדש במרחב החרדי באופן גלוי, מבלי להסתתר מאחורי 'חילונים למען יהדות התורה'". 

 

רוצים להגיע גם לציבור המסורתי

המפלגות עצמן מתחרות גם זו בזו, למרות שכלפי חוץ הן מציגות סוג של חזית אחידה. אבל גם ממקדות לפחות חלק מהכוחות בשתיית מנדטים של ציבור מסורתי: "מי שמצביע לנו מצביע גם לש"ס וכן להיפך. המנדט השמיני שהגיע ליהדות התורה הגיע מש"ס, ובפעם שעברה הגיע המנדט לש"ס - מיהדות התורה. המנדט השישי, השביעי והשמיני עשויים להגיע מהוואטסאפ". 

 

  ()
הרב יוסף עובדיה ז"ל. מהקמפיין של ש"ס

 

מסרטון הבלונים הם מעדיפים להתנער. "זה לא סרטון של יהדות התורה פרופר, אנחנו לא עושים כאלה דברים, לא יורדים על אנשים במקומות אישיים. היה שינוי מאוד מהותי בקמפיין של כחול לבן ואני לא מבין איך זה עבר לאנשים ליד האוזן. אני שמעתי את בני גנץ באוזניי, לא בתקשורת, מדבר עם שרים - ופתאום כל החרדים סחטנים. הוא מדקלם את דף המסרים של ליברמן. היינו חייבים טיפה למשוך את החבל, לא בטוח שנמשיך באותו כיוון".

 

יש פה ניסיון לגעת בקהל חילוני?

"עיקר הדיבור לציבור הלא-דתי הוא לומר 'אל תאמינו לכל השטויות שאומרים לכם, תצביעו למה שאתם רוצים, אבל שלא יעבדו עליכם'". סודרי מוסיף כי "ש"ס מוכיחה בקמפיין הזה שאפשר ללכת על קמפיין פוזיטיב, של רגש, לפנות למסורת, למיתרים הכי עדינים של הבוחר הפוטנציאלי ולא קמפיין נגטיבי של שנאה והסתה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוני אייזנשטיין ואיציק סודרי
מומלצים