שתף קטע נבחר

כמה נסענו בממוצע ב-2018? תתפלאו, פחות מ-2017

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלים: הנסועה הממוצעית של רכב פרטי ירדה, קצב סלילת הכבישים אינו מדביק את קצב גידול צי הרכב. וגם, עד כמה תדמיתו של שר התחבורה לשעבר כאיש שביצע מהפיכה בכבישים, מתבטאת במספרים הרשמיים

כמה באמת נסענו ב-2018? כבישי ישראל עמוסים במכוניות שמתנהלות בפקקים ארוכים ואיטיים, ומעטים הנהגים שאינם מודעים לבעיה. ולפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים היום (ב'), ברור לגמרי למה. שכן הנסועה עלתה אשתקד שוב, ואין באופק שום תוכנית שתאפשר לצמצם את הצמיחה במספר הקילומטרים שאנחנו צוברים. אחרי הכל, תחבורה ציבורית שאמורה לעשות זאת מתפקדת באופן בעייתי עד שערורייתי - מבלי להזכיר את העובדה שבמשך כ-15% מימות השנה היא אינה פועלת כלל בטענת הסטטוס קוו המבוסס על אתנן פוליטי ולא הרבה מעבר לכך.

 

   (צילום: דנה קופל)
(צילום: דנה קופל)
 

על-פי נתוני דו״ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ״ס), הנסועה עמדה אשתקד על כ-61.2 מיליארד ק״מ, עלייה של 2.7% לעומת השנה הקודמת (2017) על פי הנתונים המתפרסמים, נהג ישראלי צובר כיום במהלך שנה כ-16.1 אלף ק"מ בממוצע.

 

חוקרי הלמ״ס בדקו אף את השינויים שחלו בנסועה של הישראלי הממוצע משנת 2000 ועד לשנת 2018, ומצאו כי היא גדלה בתקופה זו ב-68%, בזמן שומצבת כלי הרכב כמעט והוכפלה (91%+). אלא שלמרות הצהרותיו של השר ישראל כץ למשל, אשר התהדר בסלילת והרחבת כבישים בהיקף שלא היה כאן, שטח הכבישים גדל ב-10 השנים האחרונות פחות מכפי שהוא גדל ב-10 השנים שקדמו לכץ במשרד התחבורה.

 

בסך הכל גדל שטח הכבישים בישראל - בניגוד לטענת ארגונים שונים - רק ב-48% במשך קרוב לשני עשורים. ואורך הכבישים גדל עוד פחות - ב-20% בלבד. ייתכן וזו הסיבה לכך שעל אף שיותר מכוניות היו על הכביש, הנסועה השנתית הממוצעת לרכב ירדה בשנים אלו ב-14.5%.

 

האם העובדה שיותר ויותר אנשים קנו מכוניות גרמה לחלקנו לעבור לתחבורה ציבורית? הסקר עצמו אינו עונה על שאלה זו, אך נתונים רלוונטיים שנאספו בין השנים 2013 ל-2018, יכולים אולי להצביע על כך. על פי השוואה זו, הנסועה השנתית הממוצעת של סך כלי הרכב ירדה ב-0.6%. הנסועה השנתית הממוצעת של רכב פרטי ירדה ב-0.3% (מ-16.4 אלף ק"מ בשנת 2013 ל-16.1 אלף ק"מ בשנת 2018). הירידה הגדולה ביותר הייתה בקרב המוניות - 5.5% (מ-78.2 אלף ק"מ בשנת 2013 ל-72.7 אלף ק"מ בשנת 2018). הנסועה הממוצעת של משאיות עלתה מ-26.8 ב-2013 ל-27.0 אלף ק"מ ב-2018 והנסועה הממוצעת של אופנועים נשארה יציבה – 7.2 אלף ק"מ.

 

אין זה מפתיע שמי שנוסעים יותר במכוניתם הפרטית הם אלו שרכשו אותה רק לאחרונה. מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל שגילם מתקדם יותר. לדוגמה, כלי רכב פרטי בקבוצת הגיל 3-0 נסע בשנת 2018 20.6 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.1 אלף ק"מ בקבוצת גיל 6-4. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-4.0 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטי שגילו עולה על 30 שנה.

 

טרנד הליסינג (החכר) לפיו רכבים פרטיים נמצאים בבעלות חברות, גורם לנוסעים בהן לנסוע אפילו יותר. וגם ב-2018 הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי בבעלות חברת החכר שעלה על הכביש בארבע השנים האחרונות, עמדה על 30.0 אלף ק"מ, לעומת 28.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה. בתוך כך, כלי רכב מהשכרה צברו בממוצע 27.2 אלף ק"מ.

 

הדו״ח אף עומד על הבדלי הנסיעה בין כלי רכב המונעים בסולר או בגז לעומת אלו המונעים בדיזל. המונעים בסולר גמעו 25.9 אלף ק״מ בממוצע, בעוד רכבי הגז נסעו כמעט חמשת אלפים קילומטרים פחות (21.1 אלף ק״מ), לעומת כלי רכב מונעי בנזין שנסעו ממוצע 15.6 אלף ק״מ בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה קופל
כמה מכוניות יש על הכביש?
צילום: דנה קופל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים