שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מרשמלו דור ה-Z: המהפך של מפעל "תות"
    המפעל שמייצר את ממתקי המרשמלו הפופולאריים בישראל - "תות", נרכש לפני כ-4 שנים על ידי משפחה מארה"ב ועבר שינוי דרסטי בהתנהלות המפעל ובקו המוצרים. לאחרונה נכנס המפעל גם לתכנית TechFactory שיזמו Google והתאחדות התעשיינים להגדלת הפריון של מפעלי תעשייה בישראל. "התכנית הופכת אותנו לתחרותיים ברמה הבינלאומית"

    בשיתוף Google

     

    האם אתם יודעים היכן מיוצרים רוב ממתקי המרשמלו הפופולאריים, בישראל? ובכן מסתבר שהיצרנית הגדולה בישראל של הממתק הספוגי הממכר הזה היא חברת "תות" הוותיקה, שמפעלה במגדל העמק מייצר ממתקים מזה 28 שנה. לפני כארבע שנים החליף המפעל בעלים ומי שרכשה אותו היא משפחת ווינר האמריקאית ציונית שביקשה לרכוש נכס נדל"ני מניב ולבסוף התאהבה במוצרי המפעל ורכשה גם את פעילותו.

    מפעל תות  (צילום: יח
    מפעל תות (צילום: יח"צ)

    רכישת המפעל על ידי הבעלים החדשים הייתה מסתבר פתח לשינוי דרמטי לא פחות - גיוסו של מוטי גולדשטיין כמנכ"ל חדש ואנרגטי, המנהל אותו בשלוש השנים האחרונות תוך שהוא מבצע שינויים דרמטיים בהתנהלות המפעל ובקו מוצריו. "כשהגעתי בפעם הראשונה למפעל ראיתי מול עיניי מפעל מיושן עם מיכשור לא עדכני ותרבות ארגונית שלא מתאימה לסביבה התחרותית של המאה ה-21", הוא מספר.

     

    "המפעל עמד בקשיים והחלטתי לקחת את חידושו של המפעל כפרויקט חיים. התחלנו ראשית בשיפוץ המקום מהיסוד, מהתשתיות ועד הדלתות. הנראות של המפעל כל כך השתנתה שאפילו קיבלנו חיזוק חיובי על כך ממשרד האוצר, ממשרד הבריאות, מתעשיינים בכירים ומנשיא התאחדות התעשיינים שציינו בפנינו כי הם לא ראו מעולם מהפך כל כך גדול בנראות של מפעל תעשייתי וותיק".

    מרשמלו (צילום: shutterstock)
    מרשמלו(צילום: shutterstock)

    למה השיפוץ בער בך כל כך?

    "כי הדבר הראשון שהלקוחות שלנו היו מסתכלים עליו זה הנראות החיצונית של המפעל וקווי המוצרים. זה הגיע למצב שבו לפני שנכנסתי לתפקיד, בכירים מחברות כמו שטראוס או יוניליוור לא הסכימו אפילו להגיע לפגישה אצלנו כי הם התביישו שהרכב שלהם יהיה בחנייה. היום החברות הגדולות האלו הן לקוחות שלנו".

     

    וזה לא נגמר רק בשיפוץ המפעל. בשנים האחרונות הוחלפו המכונות הישנות של המפעל במיכון מתקדם ודיגיטלי המאפשר לצמצם את כח האדם ולהגדיל את

    התפוקות. נכון להיום כוללים מוצרי המפעל מצופי שוקולד למיניהם כמו פרלינים, שוקולד ספלנדיד, פריכיות מצופות, בייגלה מצופה ועוד, לצד מרשמלו חטיפי קרח, ועוד. החברה הפנימה כמו גם את השינויים הצרכניים של העשורים האחרונים והחלה לפנות גם לתחום הבריאותי עם מותג בשם "home-made" המבוסס על שילוב של פירות יבשים ודגנים מלאים עם שוקולד מריר, שוקולד טבעוני ועוד. המותג נמכר כיום באמזון וכמו כן ב-250 נקודות בארה"ב וזוכה להצלחה רבה. "אנחנו משקיעים המון במותג הפרטי הבריאותי שלנו מתוך אסטרטגיה ארוכת טווח", אומר גולדשטיין, "זה מתקשר גם לרצון שלנו להפוך לחברה בעלת מאפיינים הייטקיסטיים ולשם כך אנו נמצאים כרגע במגעים עם חברות ישראליות וזרות המפתחות מוצרים בריאותיים חדשניים".

     

    מה בנוגע לייצור המקומי?

    "יש לנו מותגים פרטיים אך רוב הייצור נעשה בעבור חברות אחרות כמו שטראוס ויוניליבר, בנוסף למותגים הפרטיים של רשתות המזון הגדולות בישראל כמו שיווק השקמה של רמי לוי ושופרסל. מגזר נוסף בו אנו מתמקדים הוא המגזר החרדי עם המותג פרוגרס".

    מפעל תות  (צילום: יח
    מפעל תות (צילום: יח"צ)

    מה הן העונות העמוסות שלכם?

    "העונות שלקראת חגי פורים, פסח וראש השנה. יש גם עונות עמוסות בשל ממתקים עונתיים כמו חטיפי הקרח פופאי, קרטיב קרח להקפאה עצמית או מרשמלו, ובהן אנו מעסיקים את העובדים במשמרות של 24 שעות כך שהמפעל לא עוצר לרגע את פעילותו מיום ועד לילה".

     

    במפעל עובדים כ-60 עובדים ולטענת גולדשטיין לא פשוט היום לגייס כח אדם איכותי שכן הצעירים של היום לא מעוניינים כל כך לעבוד כעובדי ייצור. "הערך המוסף שלנו בגיוס עובדים חדשים הוא האווירה המשפחתית שיש אצלנו", הוא אומר.

     

    מהיכן מגיעים העובדים?

    "רובם ככולם של העובדים שלנו הם מקומיים המגיעים ממגדל העמק והסביבה. יש לנו הרמוניה יפה בין עובדים יהודים לערבים ואנו מהווים בועה של דו קיום. רוב העובדים הם מבוגרים יחסית ולא דווקא צעירים והם מגיעים אלינו כי הם מחפשים יציבות לאורך הזמן. נוכח העובדה שהמיקום של המפעל מרוחק מתחנות אוטובוס יש לנו הסעות מנצרת, נצרת עלית ומגדל העמק".

     

    במפעל לא מורידים לרגע כאמור את הרגל מהדוושה ומבססים יכולות המאפשרות לו להישאר תחרותי ומתקדם בענף. זה גם מה שהוביל את "תות" לקחת חלק במהלך 2018 בתוכנית TechFactory מיוזמת Google והתאחדות התעשיינים שנולדה במטרה להגדיל את הפריון של מפעלי תעשייה בישראל בעזרת שימוש בנתונים, חדשנות וכלים טכנולוגיים. עד סוף השנה הנוכחית צפויים לקחת חלק בתוכנית כ-50 מפעלים המתווספים ל-10 מפעלים שעברו אותה כפיילוט בשנת 2018. במסגרת התוכנית מוצמד לכל מפעל מנטור מומחה מהתעשייה המלווה את ההנהלה בצרכים אותם היא מעלה ובנוסף עובדים נבחרים מהחברה יוצאים להכשרות מקצועיות בתחומים של ניתוח נתונים, שיווק וניהול ההון האנושי.

     

    איך הגעתם לפרויקט?

    "שמענו על הפרויקט דרך התאחדות התעשיינים שקראה למפעלים להגיע להכשרה ייחודית מטעם Google המאפשרת לפתח כלים המעלים את המידע מרצפת הייצור להנהלה. זה קפץ לנו ישר לעין כי זה היה משהו שזיהינו בעצמנו כחשוב מאוד לעתיד החברה. האתגר המרכזי שלי מהגעתי לחברה כמנכ"ל היה קבלת נתונים מהשטח כי בדומה למנהל השקעות או רואה חשבון שלא יכולים לקבל החלטות בלי הנתונים המספריים מול העיניים כך מנכ"ל לא יכול לקבל החלטות בלי דוחות כספיים מהימנים. המידע והניתוח שלו הם אלו המאפשרים לקבל החלטות נכונות יותר".

     

    "המדיניות הישנה הייתה של כיבוי שריפות והעובדים היו עובדים עם דפים של מתכונים בשפה הרוסית. רמת שימור הידע הייתה מאוד נמוכה. מאוד מהר נרשמנו לתוכנית שבעקבותיה הבנו שללא ניהול הידע והמידע הפנים ארגוני והחוץ ארגוני אין לשום מפעל זכות קיום בעולם התחרותי הבינלאומי".

     

    המפעל נכנס למחזור הפיילוט הראשון בתוכנית ולקורס ניתוח הנתונים נשלחה סמנכ"לית הכספים של החברה שלוותה לאחר שלושה חודשי הקורס בשלושה חודשים נוספים עם מנטור מטעם Google. "נכון להיום אנחנו בונים בסיוע גוגל מערכת משוכללת שלא רק שתיתן לנו את המידע הישיר מהמכונה על התפוקה שלה אלא אף תתריע על תקלות שעומדות לקרות. לשמחתי אם בעבר התקשיתי מאוד בקבלת המידע מרצפת הייצור לצורך קבלת החלטות מושכלת, הרי שכיום היכולת הזו הולכת ונבנית אצלנו, מה שמייעל מאוד את התפוקה והופך אותו לתחרותיים ברמה הבינלאומית."

     

    בשיתוף Google

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים