שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רגע לפני הכוסית לחג: מה עושה האלכוהול לגוף שלנו

    שתיית אלכוהול מקובלת מאוד באירועים חברתיים ודתיים, ובשנים האחרונות הפכה להיות גם חלק מהיום יום של רבים מאיתנו. איך השתייה משפיעה על הבריאות שלנו וגם על המשקל - ומתי זה הופך להיות יותר מדי ומסוכן עבורנו?

    ע' בת 44 נשואה פלוס שלושה, מנהלת בכירה בחברה גדולה. בשנים האחרונות ע' מסיימת את היום המתיש סביב הבית, העבודה והילדים בכוס יין. לפעמים שתיים. לפעמים יותר. לפעמים מוסיפה גם כוסית וויסקי או וודקה. בסופי שבוע גם בקבוק שלם יכול להיגמר בערב אחד. לכאורה הכל בסדר. מה רע לסיים את היום עם משקה שמפיג לחצים ועושה טוב על הלב?

     

    המקרה של ע' הוא טיפוסי ומייצג הרבה מאוד אנשים מן השורה, לא אנשים בשולי החברה. אנשים מתפקדים, נורמטיביים. אבל מכורים.

     

    אישה שותה (צילום: shutterstock)
    בריא או ממכר? שתיית יין(צילום: shutterstock)

     

    קשה לעיתים לראות זאת כך ולהודות כיוון שתמונת המכורים שיושבת בראשנו היא של אלו המסוממים המסתובבים ברחובות. אבל בעידן המודרני האלכוהול הפך פופולרי, חלק מסמל סטטוס, חלק מתרבות פנאי. בעידן המודרני, ככל שהלחץ להצלחה גדול, כך הצורך באסקפיזם גדל ואלכוהול עונה בדיוק לצורך זה.

     

    על פי מחקרים רבים מהשנים האחרונות, ניתן לראות שמצד אחד, צריכת אלכוהול קשורה בתועלות בריאותיות ומצד שני מדובר במשקה ממכר, שעלול להיות רעיל ולגרום לנזקים. מבלבל למדי. על מנת לעשות סדר נתחיל בכך שהשפעת האלכוהול היא למעשה אינדיבידואלית ומשתנה באופן אישי וכמובן תלויה בכמות האלכוהול.

     

    קיראו עוד:

    4 כוסות: כיצד משפיעה צריכת אלכוהול על בריאות הפה והשיניים?

    מחקר בינלאומי מגלה: אלכוהול בכל כמות - מסוכן לבריאות

    יין או וודקה? מחקר מצא שכל משקה משפיע אחרת על מצב הרוח

     

    מהו אלכוהול?

    הרכיב הפעיל בכל סוגי האלכוהול הוא האתנול והוא הרכיב המשכר למעשה. אלכוהול מיוצר משמרים שמפרקים סוכר בחומר המוצא, אשר יקבע את סוג המשקה האלכוהולי, למשל ענבים לייצור יין ודגנים לייצור בירה.

     

    אלכוהול הוא אחד המוצרים בעלי ההשפעה הפיסיכואקטיבית הפופולריים ביותר בעולם. יש לו  השפעה עוצמתית על המצב המנטלי של האדם ועל מצב רוחו.

     

    על ידי הפחתת מודעות עצמית והפחתת תחושות כגון בושה ופחד, האלכוהול עלול לעודד אנשים להתנהגויות חסרות מחסומים ועכבות. ובו בזמן, האלכוהול משבש שיקול דעת ומקדם התנהגויות שליליות שאינן אופייניות לאותו אדם בזמן פיכחות.

     

    ישנן שתי צורות של שתיינים כבדים:

    שתייה של כמות מעל הסטנדרט בכל יום.

    שתייה בכמות גדולה בבת אחת, נקראת גם שתיית בינג' -תופעה זו מתרחשת פעמים רבות בתקופת החגים.

     

    תפקיד הכבד

    הכבד הוא איבר מיוחד ויוצא דופן בעל מאות תפקידים חיוניים.

     

    אחד מתפקידי הכבד הוא לפרק ולנטרל חומרים רעילים אשר מגיעים לגופנו. אחד מהם הוא האלכוהול אשר מפורק בכבד וכך למעשה הכבד עצמו חשוף לנזקי האלכוהול באופן ישיר. פעילות האנזים שמפרק את האלכוהול בכבד תלויה במגדר, בגיל ובקבוצה האתנית. לכן ישנה משמעות לכל אלו לעניין השפעת האלכוהול האישית.

     

    ישנו מגוון מחלות כבד כתוצאה מצריכת אלכוהול. הראשונה להופיע היא מחלת הכבד השומני, אשר מאופיינת בעלייה במסת השומן הנמצאת בתאי הכבד. כבד שומני מתפתח בהדרגה בעיקר בקרב אנשים ששותים יותר מ-15 מ"ל אלכוהול ליום, לרוב ללא תסמינים כשהתופעה הינה הפיכה.

     

    לעומת זאת, בשתיינים כבדים השותים כמויות גדולות ביום או אלו השותים שתיית בינג', עלולה להתפתח דלקת בכבד ובמקרים חמורים יותר תאי הכבד נפגעים ובמקומם מתפתחת רקמה צלקתית המובילה למצב חמור בשם צירוזיס (שחמת הכבד), שהינה מחלה קשה ובלתי הפיכה. בצירוזיס מתקדם הפתרון היחיד הוא לעיתים השתלת כבד.

     

     

    אלצהיימר (צילום: shutterstock)
    שתייה כרונית גורמת לפגיעה ארוכת טווח שעלולה להוביל לתפקוד מוחי לקוי (צילום: shutterstock)

    השפעה על המוח

    לצריכת אלכוהול רבה ישנן מספר השפעות שליליות על המוח:

     

    בטווח הקצר, אתנול פוגע למעשה בתקשורת בין תאי המוח וכך למעשה מתקבלים תסמיני שיכרות רבים. שתיית בינג' עלולה לגרום לתופעות של איבוד זיכרון או אמנזיה זמניים, אולם שתייה כרונית גורמת לפגיעה ארוכת טווח שעלולה להוביל לתפקוד מוחי לקוי ולהעלות את הסיכון לדמנציה בגיל מבוגר יותר.

     

    במקרים חמורים, אלכוהול עלול לגרום לנזק מוחי כזה שיפגע ביכולת האדם לנהל חיים עצמאיים. שתיית אלכוהול מופרזת גורמת לתאונות דרכים, תאונות עבודה ואלימות.

     

    ולמרות כל הנאמר, חשוב לזכור שדווקא שתייה מתונה, הוכחה כקשורה עם הפחתת דמנציה במבוגרים ועוד מחלות. אנשים החווים חרדות ודיכאון נוטים לשתות אלכוהול על מנת להפיג מתחים ולשפר מצב רוח רע, שכן אלכוהול משיג עונג מהיר ומהווה אמצעי להפגת מתח, תסכול וחרדה וכך הדימוי העצמי משתפר. אך מדובר בהקלה זמנית בלבד של כמה שעות. כאשר פגה ההשפעה ומתרחשת התפכחות אשר המצב חוזר לסורו ומתקיים מעגל קסמים שלילי.

      

    משקל גוף

    אלכוהול הוא הרכיב בעל הריכוז הקלורי השני הגבוה ביותר אחרי שומן: גרם אלכוהול מכיל 7 קלוריות בעוד 1 גרם שומן מכיל 9 קלוריות ( 1 גרם חלבון או פחמימה מכילים 4! קלוריות).

     

    בירה למעשה מכילה מספר קלוריות הדומה לכל משקה מתוק עתיר סוכר פר מ"ל משקה בעוד יין אדום מכיל פי 2 יותר קלוריות.

     

    מחקרים שבדקו קשר בין אלכוהול להשמנה, הראו ממצאים שונים בהתאם להרגלי והעדפות השתייה, לכמות השתייה וסוג המשקה יש משמעות. שתייה מתונה נראתה כקשורה עם הפחתת משקל גוף.

     

    שתיית בירה באופן קבוע גורמת לעלייה במשקל ואילו שתיית יין עשויה לגרום לירידה במשקל.

     

    אלכוהול ותחלואה כרונית

    מגוון מחלות נמצאו במחקרים כקשורות לצריכת אלכוהול, באופן כזה שצריכה קלה עד מתונה הוכחה כמפחיתה תחלואה, בעוד שתייה כבדה נמצאה כמעלה סיכון:

    מחלות לב.

    עלייה ב-HDL, ירידה בלחץ הדם, ירידה ברמת פיברינוגן אשר מפחיתה סיכון להיווצרות קרישי דם.

    סוכרת מסוג 2 כשהמנגנון המשוער בהשפעת צריכת אלכוהול מתונה הוא הגברת רגישות לאינסולין המפחיתה רמות סוכר.

     

    הסיכון לסרטן עולה בכל רמה של צריכת אלכוהול, החל מצריכה קלה כשהסיכון עולה ככל שהצריכה עולה. מדובר בעיקר בסרטן הפה והגרון כיוון שתאי הפה והגרון חשופים להשפעה המזיקה של האלכוהול, אך גם הסיכון לסרטן המעי הגס, הכבד והשד עולה.

     

    התמכרות

    ישנם מספר גורמים אשר משפיעים על אדם מסוים להפןך למכור, כמו למשל היסטוריה משפחתית, מגדר, מידת הרגישות לאלכוהול, סביבה וחברה, נטייה גנטית ובריאות נפשית. כאשר ישנו צורך מתמיד בהעלאת מינון האלכוהול, ככל הנראה מדובר בהתמכרות אך כלל אצבע חשוב נוגע למידת השפעת האלכוהול על החיים- אם האלכוהול משבש את איכות חייך, ככל הנראה מדובר בתלות, כלומר בהתמכרות.

     

    ולמה אסור לשתות אלכוהול כשנוטלים אנטיביוטיקה?

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ואם שותים - אז איזה אלכוהול כדאי?

    מה לשתות פחות חשוב מכמה לשתות, אולם צריכת יין אדום נמצאה כקשורה עם מספר תועלות בריאותיות יותר מכל משקה אלכוהולי אחר, וזאת בזכות רמת נוגדי החמצון הגבוהה שהוא מכיל. התועלות קשורות ברמת צריכה מתונה בלבד.

     

    כמה זה יותר מדי אלכוהול?

    ההמלצות לצריכת אלכוהול מוגדרות על פי כמות סטנדרטית ליום של כמות אלכוהול נקי, כלומר החומר הפעיל - אתנול.

     

    מהי כמות סטנדרטית? כיוון שנטייה להתמכרות היא אישית ותלויה בהרבה מאוד גורמים, קשה לקבוע מהי מנה סבירה אולם מדינות רבות בעולם קבעו מידה סטנדרטית.

     

    ארה"ב: 14 גר אלכוהול נקי (אתנול).

    אנגליה: 8 גר'.

    יפן: 20 גר'.

    צרפת ואוסטרליה: 10 גר'.

     

    חישוב כמות האתנול במשקה מחושבת על פי כמות המשקה ואחוז האלכוהול במשקה זה, לדוגמה:

    שוט וודקה : וודקה מכילה כ50%- אלכוהול. השוט הוא כ-40 גרם, כך שבשוט אחד יש כ-13 גר' אלכוהול נקי = אתנול.

    בירה: פחית מכילה כ-330 מ"ל, 5% אלכוהול - כ-17 גר' בפחית.

     

    באופן כללי, שתייה מתונה מוגדרת כמשקה סטנדרטי (על פי הפירוט הנ"ל) אחד ליום לנשים, ושניים לגברים. שתייה כבדה מוגדרת כיותר משלושה משקאות סטנדרטיים ליום לאישה ויותר מארבעה לגבר. בנוסף, חשוב לזכור ששתיית בינג', היא צורת שתיה מסוכנת ומזיקה.

     

    בניגוד לצריכה של חלבון או פחמימה או שומן, רוב האלכוהול נספג כבר בקיבה, עוד לפני הגיעו למעי ולכן כאשר האלכוהול נצרך על קיבה ריקה הוא נספג מהר מאוד בדם, וכך ההשפעה על המוח מהירה מאוד. (קיבה ריקה היא מצב של אי אכילה למשך שעתיים ומעלה).

     

    כאשר שותים את האלכוהול אחרי או תוך כדי אכילה, ההשפעה פחותה ופוחת הסיכוי להשתכרות ובמיוחד כשמדובר באכילה של מזון שומני אשר מעכב את ספיגת האלכוהול ממערכת העיכול. גם שתיית מים תוך כדי שתיית האלכוהול מפחיתה את השפעתו.

     

    אין כיום הוכחות מספקות לצורך המלצה לשתייה קבועה, ולכן מי שאינו שותה אין צורך שיתחיל לשתות.

     

    ולגבי ע' - היא הגיעה לקליניקה על מנת לרדת במשקל וכלל לא בעקבות שתיית האלכוהול, לגישתה. אלא שנושא זה עלה מיד בהתחלה והיווה מכשול לכל שינוי בתפריט היומי ובמשקל.

     

    ע' הבינה שעל מנת לשפר את אורח חייה, עליה לטפל בראש וראשונה בעניין השליטה בצריכת האלכוהול. רק לאחר מכן ניתן יהיה לגעת בנושא המשקל שייתכן ויתחיל להשתפר כבר דרך הפחתת שתיית האלכוהול.

     

    שירי נקש היא דיאטנית קלינית

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים