שתף קטע נבחר

לא רק בארומה ת"א: נבדקים מקרי הרעלות טונה ברחבי הארץ

משרד הבריאות בודק שורת דיווחים מאנשים שאכלו טונה במקומות מסחריים, וחלקם אף אושפזו בבתי חולים: "במזג האוויר החם - טונה שנשארת מחוץ לקירור עלולה להתקלקל". לפני כחודשיים: שלושה לקוחות שאכלו כריך טונה בסניפי "מאפה נאמן" בירושלים אושפזו בהדסה

טונה (צילום: shutterstock)
טונה. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

במשרד הבריאות התקבלו מאז אתמול (רביעי) לא מעט דיווחים מאנשים שאכלו טונה במקומות מסחריים, חלקם אף פונו ואושפזו בבתי חולים ברחבי הארץ. אחת מהן, בת 30, אושפזה לאחר הרעלת מזון מטונה בבית החולים שיבא בתל השומר. עם זאת מציינים במשרד הבריאות כי ריבוי הדיווחים נובע בין היתר מהגברת השיח בנושא בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, אך גם בשל מזג האוויר החם - משום שבמקרים שבהם נשארת הטונה מחוץ לקירור, היא עלולה להתקלקל ולגרום להרעלה. הבוקר יתקבלו במשרד תוצאות הבדיקות שנערכו בסניף ארומה בדרך מנחם בגין בתל אביב.

 

 

בחברת החדשות דווח אמש על הרעלת טונה גם בשני סניפים של רשת "מאפה נאמן" בירושלים. ל-ynet נודע כי שלושה לקוחות אושפזו לפני כחודשיים בבית החולים הדסה לאחר שאכלו כריך טונה. הם הובהלו לבית החולים עם תופעות לוואי מאוד קשות. על פי הדיווח, בעקבות המקרה החריג בית החולים פנה למשרד הבריאות - שפתח בבדיקה, פשט על הסניפים ומצא בדגימות הדגים כמויות חריגות של רעלן שנקרא היסטמין.

 

מ"מאפה נאמן" נמסר בתגובה לדיווח כי "לקוח פנה למשרד הבריאות בטענה שחש לא טוב לאחר שרכש כריך טונה. האריזות של הטונה מסופקות על ידי יצרן מורשה בשקיות ואקום. ייתכן שהיה קרע בשקית, וכניסת אוויר גרמה לתוצאות מעבדה לא תקינות. מאז החלטנו לוותר על העבודה מול ספק זה ועברנו לקופסאות טונה בשימורים".

 

אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי אחרי ששני סועדים אושפזו, ארומה תל אביב ביצעה איסוף והחלפה של כלל מוצרי הטונה בכל סניפי הרשת. בנוסף, החליטה הרשת לסגור עד להודעה חדשה את הסניף בדרך בגין. שלשום פורסם כי שניים אושפזו לאחר שאכלו כריך טונה בסניף המדובר, וכי אחת הסועדות - בת 41 - נמצאת במצב קשה מאוד. אותה אישה, שירי פורר, שוחררה בינתיים מבית החולים איכילוב. "אני בעיקר מזועזעת מהתגובה של הרשת שניסתה לגלגל את זה עליי ומקווה שהם יעשו בדק בית. אני בינתיים גמרתי עם טונה", אמרה.

סניף ארומה ברחוב מנחם בגין בתל אביב נסגר לקהל (צילום: מוטי קמחי)
סניף ארומה ת"א שנסגר בעקבות ההרעלה(צילום: מוטי קמחי)

סניף ארומה ברחוב מנחם בגין בתל אביב נסגר לקהל (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

 

אתמול בצהריים הגיעו נציגי ארומה ת"א לשימוע במשרד הבריאות. "במהלך השימוע הוצגו לנציגי העסק הממצאים שעלו בביקורת התברואית ובהם אי עמידה בנהלי משרד הבריאות ואי עמידה בהנחיות היצרן", נמסר ממשרד הבריאות בתום השימוע. "נציגי העסק הונחו לתקן את הליקויים לפני קבלת אישור לפתיחתו מחדש לציבור. משרד הבריאות ממשיך לבדוק את האירוע ברמה המקומית וברמה הארצית. במשרד ממתינים לתוצאות המעבדה המדוייקות".

 

ב-ynet פורסם לראשונה כי הליקויים שנחשפו בסניף ארומה בדרך בגין נגעו למקרר לא תקין וכן לטיפול בטונה הגולמית שלא נעשה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. במקביל, נערכות בדיקות גם מול יצרן הטונה עצמה.

 

אמש שיגר מנכ"ל ארומה תל אביב, רון דן, מכתב לעובדי הרשת ובו התנצל על ההרעלה. "לשמחתי הרבה, בעת כתיבת שורות אלה, שני הלקוחות שוחררו לביתם לאחר שחזרו לקו הבריאות. אני מבקש לנצל במה זו על מנת להתנצל בפני שני הלקוחות שנפגעו", כתב.

 

 

משרד הבריאות מוציא לבדיקה מרכיבים מסניף ארומה שנסגר לקהל (צילום: יריב כץ)
פקח משרד הבריאות לוקח ממצאים לבדיקה מהסניף(צילום: יריב כץ)

דן הוסיף: "התקלה הנקודתית שאירעה אתמול עדיין נמצאת בבדיקה מעמיקה, אך כבר כעת, עוד טרם התגבשו מסקנות מלאות מהתחקיר, ברצוני להבהיר כי אין ולא יהיו מקום לתקלות מסוג זה ברשת שלנו. רשת ארומה ת"א משרתת מידי יום 30 אלף לקוחות ומספקת כ-10 מיליון מנות מזון בשנה, לקוחותינו הם הנכס החשוב לנו ביותר. בריאותם היא הערך העליון ביותר מבחינתנו ושנים רבות אנו עמלים לשמור על איכות וטריות המוצרים".

 

לדבריו, "מיד לאחר שנודע לנו דבר האירוע סגרנו את הסניף הרלוונטי ואנו מבצעים החלפה כוללת של כלל מוצרי הטונה בכל הרשת. בענייני בריאות – אין ולא יהיו פשרות. בימים הקרובים ייערכו בסניפי הרשת בקרות קפדניות נוספות על ידי חברות חיצונית, בנוסף לבקרות הקבועות והשוטפות, וייערך ריענון לנהלי התברואה השונים. אנו נפיק את הלקחים, ובעזרתכם נשפר את הטעון שיפור ונמשיך להעניק שירות מצוין ומוצרים בריאים ללקוחותינו כפי שעשינו ב-30 השנים האחרונות".

 

בתוך כך, אמש פונו לבית החולים העמק בעפולה שישה בני משפחה מיישוב בצפון, בהם פעוט כבן שנה וחצי, שאכלו יחד בשר ומוצרי לבאנה. הם סובלים מתסמינים של הרעלת מזון, בהם הקאות מרובות ושלשולים.

 

לדברי מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי העמק, ד"ר אמין שניפי, "מפרטים שהם מסרו לנו מסתמן כי בני המשפחה אכלו מזון שהתקלקל לאחר שנשמר בתנאים שאינם נאותים. הם מקבלים נוזלים ונמצאים במעקב והשגחה במחלקה לרפואה דחופה". 


פורסם לראשונה 16/10/2019 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טונה. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים