שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    משרד התחבורה: הפקק התארך בחצי שעה בגלל נתיב פלוס
    שוב עמדתם בפקק בבוקר לצד נתיב פלוס, והרגשתם שהתנועה איטית מתמיד? במשרד התחבורה מאשרים בראיון לאולפן ynet שזמני נסיעה התארכו ב-20-30 דקות ומבהירים: אין לנו פתרון לרכב הפרטי. והיכן נערך ניסוי להוכחת יעילות הנתיבים בכביש החוף? בווירג'יניה, ארה"ב

    פרויקט נתיב פלוס שהושק על-ידי משרד התחבורה במהלך החגים וגורם מרגע השקתו לפקקי ענק על כביש החוף ונתיבי איילון, ממשיך לעורר תרעומת בקרב הנהגים וביקורת מצד מומחים. אחרי ששר התחבורה כבר ביצע פניית פרסה וביטל חלק מהשינויים ביציאה מנתניה, התמודדו הנהגים עם בוקר ראשון ללא חגים ועומס בלתי נסבל על הכביש. כיצד הגיבו לכך במשרד התחבורה? "שוקלים להקדים חלוקת דו"חות" לבעלי רכב שיעלו על הנתיב שלא כחוק, תגובה שהכעיסה עוד יותר את העומדים בפקק האינסופי.

     

    צילום: ירון ברנר

    צילום: ירון ברנר

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מהיום: נתיבי תחבורה ציבורית ושיתופית באיילון ובכביש החוף

    פרויקט "נתיב פלוס" הושק, האם הוא באמת טוב לנהגים?

    "נתיב פלוס? אם אין אלטרנטיבה זה רק אקמול" 

     

    שוחחנו עם שרה, נהגת שחווה את העומס הבלתי נסבל מדי יום, ואירחנו באולפן ynet את הילה חדד, סמנ"כלית פרויקטים במשרד התחבורה והאחראית על נתיב פלוס.

     

    שרה, בכל בוקר את נוסעת מפולג לבני ברק, קחי אותנו למה שקרה לפני ומה שקורה כעת, מה ההפרש בזמן הנסיעה?

    "קודם כל, כביש החוף הוא כביש מאוד בעייתי, גם לפני כן היו בעיות. מה שבעצם אני עשיתי לפני כן זה פשוט יצאתי מאוד מוקדם, שזה אומר ב-06:00 או דווקא מאוחר, ב-09:15. עכשיו נסיעה יכולה לקחת גם שעה וחצי".

     

    אז מדוע שלא תקחי איתך עוד שני אנשים?

    "אצלנו זה 2+ אז אני צריכה רק אחד. בלי שום קשר, נרשמתי לקארפול ובשעות שאני נוסעת אין תמיד טרמפיסטים. כפתרון יומיומי זה לא באמת עובד".

     

    "נתיב פלוס" - כך נראה מחלף וולפסון(צילום: יריב כץ)

     

    יכול להיות שהמצב משתפר? את הרי כבר נרשמת לקארפול, מכינה את עצמך להתאמות, אולי כן לנסוע כמה אנשים באוטו אחד. האם החינוך מחדש עובד?

    "לא, כי זה לא באמת ישים. אי אפשר לחפש טרמפיסטים על בסיס יומי. חוץ מזה, מדובר ברכב שלי. אני לא חושבת שאפשר לפתור בעיות של תחבורה ציבורית בארץ בהסתמכות על בן אדם פרטי והרכוש שלו. בשביל זה יש משרד תחבורה, שצריך לפתור את הבעיה".

     

    את מגדירה את זה כסיוט?

    "סיוט בלתי נסבל".

     

    מה תעשי בהמשך?

    "אני אוספת חתימות לעצומה (לביטול הנתיב) והפגנה עליה חתמו כבר למעלה מ-4,000 בני אדם. ואני מאוד מקווה שתהייה בה הכרה".

     

    שלום להילה חדד, סמנ"כלית פרויקטים במשרד התחבורה. את רואה את הדברים האלה? חושך, וכבר פקקים.

    "הפקקים זה לא דבר חדש. מדינת ישראל עומדת בפקקים כמעט בכל מקום".

     

    אבל השאלה היא האם הנתיב הועיל או לא הועיל?

    "כשאנחנו מסתכלים קדימה, כמענה לרכב הפרטי, אין פתרון לדבר הזה. ככל שאנחנו מדברים על רכב פרטי ואדם ברכב, מדינת מישראל תעמוד בפקקים".

     

    האם קיבלתם החלטה על הנתיב לפי ניסוי כלשהו שערכתם?

    "לפי סימולציות, לימוד לקחים מהעולם".

     

    את יכול ה לתת לנו דוגמה שבה זה עבד?

    "בארה"ב, וירג'יניה, שם יש נתיבים של קארפול פלוס שניים".

     

    יכול בכל זאת להיות שלא עשיתם צעדים משלימים, שלא בדקתם עד הסוף?

    "שינוי התנהגות לא יקרה ביום ואנחנו מנטרים את זה. עשינו לא מעט צעדים משלימים ואנחנו מכינים חבילות של צעדים משלימים בהתאם לשינוי ההתנהגות".

     

    מה עם אופנועים (שאינם מורשים לעלות על הנתיב אך כן בתוך העיר)?

    "עלתה סוגיית האופנועים לפני שנתיים בנת"צים העירוניים ורק אחרי ניסוי מסודר שביצענו עם הטכניון, שהוכיח שאנחנו לא מכניסים את האופנועים למלכודת מוות, אישרנו. אבל בנת"צים בינעירוניים יש מאפיינים אחרים, המהירות והאוטובוסים עצמם, השטחים המתים של אוטובוס בינעירוני הם הרבה יותר גדולים, אנחנו נקים ניסוי אבל כיוון שמדובר בבטיחות, רק אחרי שיהיו לנו תוצאות ניסוי נאשר את זה.

     

    בכל זאת, 9 ק"מ ב-45 דקות. זה נשמע הגיוני?

    "מה היה לפני נתיב פלוס? ביומיים האחרונים המצב של הרכבים הפרטים הורע בכ-20-30 דקות".

     

    לא באמת עשיתם צעדים משלימים, למשל יותר רכבות, יותר תחבורה פנים-עירונית.

    "(אבל) אמרנו לרשויות שהן יתכננו, איזה שאטלים הם רוצים".

     

    אבל לא אמורים לעשות את זה לפני שמוציאם לדרך פרויקט כזה?

    "ישבנו איתן גם לפני, אבל לא. הוספנו שאטלים והם היו ריקים".

     

    חשבתם על האנשים שחייבים לנסוע לבד, משמרות למשל?

    "אנחנו לא חושבים שבן אדם ייקח טרמפ. אנחנו מנסים לייצר את האפשרות לבחור. אנחנו אומרים שאולי בצד אחד מישהו יעדיף לעשות את זה באוטובוס, ובצד השני יש לו עם מי לחזור או הפוך"

     

    בא לי שתקחו את המסלול מפולג לבני ברק בתחבורה ציבורית כדי שתראי על מה האדם הקטן מדבר.

    "אני נוסעת גם בתחבורה הציבורית לא מעט. אני נוסעת גם ברכבת מלהבים, גם ברכבת מבאר שבע, אני נוסעת גם בתוך תל אביב".

     

    אגב, מוניות יכולות לנסוע רק עם הנהג?

    "באיילון השארנו את המצב כפי שהוא (כן, נהג מונית יכול לנסוע בלי נוסעים). בכביש החוף מוניות יכולות לנסוע רק עם אדם נוסף".

     

    את מרוצה?

    "יכול להיות יותר טוב".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: עידו ארז
    נתיב פלוס - פקקים לא נגמרים
    צילום: עידו ארז
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים