שתף קטע נבחר

סערת התחבורה הציבורית בשבת: "התנאי של ליצמן ודרעי מוחק 80% מתושבי המדינה"

אחרי הפרסום ב-ynet: תגובות חריפות לתנאי החרדים לכניסה לממשלה ובראשם בלימת חקיקת התחבורה הציבורית בשבת. עמותת "נוע תנוע": "פוגעים בחלשים שלא יכולים להחזיק רכב". ארגון "15 דקות": "תחבורה ציבורית בשבת לא צריכה להיות סוגיה פוליטית"

"זה תנאי שמוחק 80% מתושבי המדינה": תגובות חריפות מצד ארגונים למען תחבורה ציבורית בשבת נשמעו במהלך היום (ה') עם פרסום תנאי הסף של המפלגות החרדיות לכניסה לממשלה ובראשם בלימת חקיקת תחבורה ציבורית בשבת. יו"ר ש"ס אריה דרעי הכחיש לחלוטין את הפרסום. ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, מיוזמי המהלך של ראשי הרשויות לתחבורה ציבורית בשבת, התייחס בטוויטר לתנאי שהציבו החרדים וכתב: "הקרב על הקווים מתחמם. כחול-לבן, לטיפולכם".

 

"תחבורה ציבורית בשבת הכרחית כדי לאפשר לכל אחד לבחור איך לבלות בשבת", קבע רועי שוורץ תיכון, יו"ר ומייסד עמותת "נוע תנוע", הפועלת להפעלת קווי אוטובוס בשבתות בשלל ערים בארץ. "המחסור בתחבורה בשבת פוגע בקבוצות החלשות ביותר שאינן מסוגלות להחזיק ברכב פרטי ומונע ממערכת התחבורה הציבורית לתפקד כראוי בכל ימות השבוע. ללא פתרון לבעיית התחבורה בשבת ישראל תמשיך להימצא במשבר תחבורתי".

אריה דרעי יעקב ליצמן אוטובוס השבת ברמת גן סבבוס (צילום: אלכס קולומויסקי, איתי בלומנטל)
דרעי, ליצמן ואוטובוס השבת ברמת גן (צילום: אלכס קולומויסקי, איתי בלומנטל)

מוקדם יותר נודע ל-ynet כי בתום פגישת ראשי הסיעות של בלוק הימין-חרדים אמש אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, דנו יו"ר ש"ס דרעי ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן בעניין והחליטו לדרוש זאת במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, כדי להבטיח את שמירת הסטטוס-קוו. בעקבות הפרסום מסר דרעי כי "לא היה ולא נברא". לטענתו, הנושא כלל לא עלה בישיבה.

 

גורמים בשתי המפלגות הסבירו כי הם מבינים שקווי היסוד בממשלת האחדות, אם תקום, לא יאפשרו יוזמות חקיקה בנושאי דת ומדינה, אולם במקרה זה - כמו ב"חוק המרכולים" - מדובר רק בשימור המצב הקיים שבו בישראל לא פועלת תחבורה ציבורית בשבת ובעיגונו בחוק.

 

שוורץ התייחס בדבריו למפלגות החרדיות והוסיף: "חבל שמפלגות מציבות תנאי לכניסה לממשלה המוחק את רצונותיהם של 80% מאזרחי ישראל, המבינים את ההכרח בתחבורה בשבת. אנחנו נמשיך לפעול בכל הכוח כדי לחבר את ישראל בשבת".

 

גם כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן שבה מופעל אוטובוס השבת - התייחס לפרסום: "כבוד השבת אינו תלוי בשום אדם ולא בשום נסיעה של צעירים, משפחות וגם מבוגרים מאוד לבלות כרצונם את סוף השבוע. הדבר היחידי שפוגע בשבת ומביא לביזויה שלא באשמתה הוא כפייתה. כפייה של השבת על המרחב הציבורי שלא מתוך הסכמה, פשרה והכלה הדדית פוגעת בשבת ובדת שלא באשמתן ושלא לטובתן".  

 

ארגונים נוספים אשר פועלים למען קידום התחבורה הציבורית ולאו דווקא בשבת, אלא לאורך כל ימות השבוע, טענו כי תנאי זה פוגע גם במאבקם שכן הוא מביא לכך שלאנשים תהיה חובה להחזיק ברכב פרטי.

 

ארגון "15 דקות" הוציא הודעת גינוי לדרישה של המפלגות החרדיות בו נכתב: "תחבורה ציבורית בשבת לא צריכה להיות סוגיה פוליטית. זוהי סוגיה חברתית ממדרגה ראשונה. היעדר תחבורה ציבורית בשבת היא אחד הגורמים שמהווים תמריץ לשימוש ברכב פרטי. גם מי שבוחר להשתמש בתחבורה ציבורית אפקטיבית נאלץ להחזיק רכב לצורך נסיעה בסופי שבוע". עוד נמסר: "כשאין הסדרה, רשויות נאלצות לפעול באופן עצמאי; אך זה אפשרי רק לרשויות מקומיות עצמאיות כלכלית, מה שמגדיל עוד יותר את הפערים במדינת ישראל ומזיק ללכידות החברתית במדינה". 

  

 

גם בארגון "ישראל חופשית" יצאו נגד הדרישה החרדית. מנכ"ל הארגון אורי קידר אמר ל-ynet כי "ליצמן ודרעי מוזמנים להמשיך ולנסות לכפות סדר יום שאינו רלוונטי לציבור הישראלי ב-2019. אנחנו קוראים למפלגות שזו הייתה חלק מהבטחת הבחירות שלהן לעמוד בהבטחתן לציבור הבוחרים שלהן ולא להיכנע ללחצים. תחבורה ציבורית בשבת זו כבר סוגייה שרוב מוחלט של הציבור תומך בה וצמא לה. זה תנאי ברור להקמת הממשלה הבאה. על זה בדיוק הציבור יצא להצביע בבחירות האחרונות".

 

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת "נאמני תורה ועבודה", אמר כי "הנהגת הציבור החרדי ממשיכה לייצר אנטגוניזם עם תנאים ללא כיסוי. שיטת ה'ללא פשרות' נכשלה באופן מהדהד וכל תנאי או אולטימטום בנושאי דת ומדינה מביא לאותה תוצאה של מבוי סתום ללא פתרונות אמיתיים וישימים. תוצאות הבחירות והמצב בשטח מחייבים להחליף דיסקט ולהתחיל לקבל הצעות רחבות להסדרת המרחב הציבורי בשבת".

 תחבורה ציבורית בסופי השבוע ברמת גן (צילום: איתי בלומנטל)
אוטובוס השבת ברמת גן(צילום: איתי בלומנטל)

רועי לחמנוביץ', מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון", אמר: "ממשלה חדשה בישראל צריכה להוביל למהלך רחב של הסדרת השבת הישראלית. מהלך מכיל ולא מהלך מפלג. הנוסחה היחידה היא 'אמנת גביזון-מדן' העוסקת במסחר, תרבות ופנאי בשבת ובה ניתן מענה גם לתחבורה ציבורית בשבת בתוך מסגרת ההלכה. רק מהלך כזה ייתן מענה משולב המקטין בוודאות את חילול השבת בתפיסה הדתית ומאפשר תרבות ופנאי לציבור החילוני בישראל".

 

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) הגיב בפייסבוק לדרישת החרדים לאסור בחוק תחבורה ציבורית בשבת. "הדרישה ההזויה של דרעי וליצמן מראש הבלוק החרדי-משיחי בנימין נתניהו, לבלום בחקיקה הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, היא עוד הוכחה מיני רבות לכוונתם להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה", כתב קושניר. "אנחנו בישראל ביתנו דוגלים בחיה ותן לחיות ולכן נעמוד כקיר ברזל כנגד הנסיונות להתערב בחיי האזרחים ונמנע כפייה דתית".

 

"ראשי ערים בחרו לחרחר ריב"

מאידך, בארגון ליב"ה, הפועל למען "חיזוק זהותה היהודית של המדינה", אמרו כי "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ויש לה צביון שחייב להיות מבוטא במרחב הציבורי שלה, אחרת אין משמעות להיותה של המדינה יהודית. תחבורה ציבורית ברחובות הערים יחד עם הרחבת המסחר ועוד, משמעותם הפיכת השבת לעוד יום של חול. לא לחינם קבעו מקימי המדינה ובראשם בן גוריון כי השבת כסממן יהודי מרכזי ויסודי חייבת להישמר במרחב הציבורי".

 

עוד נמסר מהארגון: "ראשי הערים יכולים להאשים רק את עצמם, ואלמלא ההתנהגות המופקרת שלהם לא היה צורך להגיע לחקיקה. אנחנו לא חיים במערב הפרוע שבו כל שריף קובע את הכללים בעיירה שלו. אסור לתת לרצון של ראש עיר כזה או אחר להביא לאיבוד דרך וערכים מהבסיסיים ביותר שיש לנו כעם ושעליהם שמרנו אלפי שנים. זו צריכה להיות אחריותם של חברי הכנסת היהודים מכל קצווי הקשת הפוליטית".

 

גם עמיטל בראלי, מנכ"ל ארגון חותם, טען כי רוב הציבור בישראל לא רוצה שיפגעו בשבת: "בתקופה האחרונה ראינו כי כמה ראשי ערים בחרו לחרחר ריב, ליצור חיץ בין ציבורים שונים בישראל ולפגוע בכבוד השבת. אנו מחזקים את ההחלטה האמיצה של דרעי וליצמן לשמור על הסטטוס-קוו ועל כבוד השבת. החלטה זו מחזקת את רוב הציבור בישראל שרוצה לשמור על המסורת, אוהב אותה ולא מעוניין שיפגעו בשבת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי בלומנטל
אוטובוס ברמת גן בשבת
צילום: איתי בלומנטל
מומלצים