שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    10 הרגלים שיורידו את הסיכון לשבץ

    כל 5 דקות מתרחש בעולם מוות שנגרם כתוצאה משבץ. מחקרים מראים כי הרגלים יומיומיים, חלקם פשוטים מאוד ליישום, עשויים להוריד את הסיכון לשבץ מוחי ולשמור על הבריאות הכללית

    המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    הרגלים פשוטים שיעשו טוב. הרגלים יומיומיים לא קל לשנות, אולם לעיתים הרגלים פשוטים עשויים לעשות שינוי גדול. רופאים, חוקרים, דיאטנים ואנשי מקצוע נוספים מצאו כי הרגלים יומיומיים פשוטים יכולים להפחית את הסיכון למחלות בכלל ולשבץ מוחי בפרט.

     

    בכל 5 דקות יש בעולם מוות כתוצאה משבץ, אירוע מוחי הוא גם אחד הגורמים המובילים לנכות ופגיעה באיכות החיים אצל מבוגרים. לא תמיד ניתן לשלוט בגורמים המעלים את הסיכון לשבץ, כמו למשל גיל או היסטוריה משפחתית, אבל ישנם לא מעט דברים שניתן לעשות ובכך להפחית את הסיכון למחלה.

     

    הרגלים יומיומיים ההופכים לשיגרה, ולא כמעשה חד פעמי, עשויים, על פי אנשי המקצוע, להפחית את הסיכון לשבץ.

     

    לפניכם 10 הרגלים פשוטים שאת רובם אפשר ליישם בקלות, אבל כולם דורשים תשומת לב ורצון לחיות חיים בריאים, פעילים וטובים.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    השאלה שתגלה אם יש לכם הפרעת שינה

    טיולים למבוגרים: 11 פינות חמד בגליל עם מינימום הליכה 

    סבתא מאוהבת: טיפים לזוגיות חדשה בגיל השלישי 

     

    חשוב לדעת מה יחזק, יאזן וישמור על הבריאות בגיל מבוגר (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    חשוב לדעת מה יחזק, יאזן וישמור על הבריאות בגיל מבוגר(צילום: Shutterstock)

    1: תזונה - מה לאכול ועל מה לוותר

    שמירה על תזונה בריאה כהרגל יום יומי נמצאה כבעלת השפעה גדולה כשמדובר במניעת שבץ מוחי. על פי המחקרים בחירה במזון דל שומן, דל מלח, ופירות וירקות טריים יעשה את ההבדל.

     

    ישנם מחקרים הטוענים כי בננות, תפוזים, אבוקדו, גבינה ויוגורט עשויים להוריד משמעותית את הסיכון לשבץ, ולצידם גם אגוזים, תפוחים, פירות וירקות אדומים ועוד.

     

    כמו כן ויתור על מזון מעובד, מזון שומני ומטוגן כהרגל, ישמור ויחזק את מערכות הגוף ויוריד את הסיכון לשבץ.

     

    2: שמירה על משקל מאוזן

    השמנת יתר מגבירה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי - זה לא סוד. על פי המדדים שנחקרו נמצא כי ה- BMI האידיאלי הוא 25 ומטה למבוגרים, אם אתם לא בטוחים במצבכם, התייעצו עם הרופא שלכם.

     

    חשוב לזכור כי ככל שמדד ה- BMI גבוה יותר כך עולה הסיכון למחלות לב, לחץ דם מוגבר, סוכרת, אבני מרה, דלקת מפרקים ניוונית, דום נשימה בשינה וסרטן.

     

    3: איזון מדדי לחץ דם

    לחץ דם גבוה עלול לפגוע בכלי הדם, שינויים בהם עשויים לגרום לחסימה ו/או לפגיעה שעלולים לגרום לקריש ולמחלות שונות.

     

    במידה ואתם סובלים מלחץ דם לא מאוזן השקיעו מאמץ באיזונו, פנו לרופא ובצעו את ההמלצות לאיזון למען בריאותכם.

     

    פעילות גופנית (צילום: shutterstock)
    התרגלו לבצע פעילות גופנית בכל יום למען הבריאות(צילום: shutterstock)

    4: פעילות גופנית בכל יום

    פעילות גופנית חשובה בכל גיל למען שמירה על הבריאות, טווחי התנועה, מניעת נפילות, שיווי משקל, שמירה על השרירים ועוד. פעילות גופנית כשיגרה תאזן את מדדי לחץ הדם שלך, תעלה את רמת החיוניות ותשמור אתכם פעילים.

     

    עלו במדרגות במקום במעלית, לכו ברגל בכל יום, ובנו לכם שיגרה של פעילות באופן יומיומי - זוהי המלצה גורפת של כל אנשי המקצוע.

     

    5: כוס יין כהרגל בארוחה - במידה

    החוקרים מציינים כי הימנעות מאלכוהול זהו המצב אידיאלי, אבל אם תרצו להתפנק עשו זאת במתינות. משקה אחד בטוח, אך שניים או יותר ביום יכולים להעלות את לחץ הדם באופן דרסטי ולהעלות את הסיכון לשבץ. 

     

    איזה יין הכי טוב? יין אדום, מכיוון שהוא מכיל רזברטרול, שמגן על הלב והמוח.

     

    6: אל תשתמשו בממריצים

    אולי זה ברור אבל חשוב לציין כי קוקאין, מתאמפטמין, משקאות אנרגיה וחומרים ממריצים אחרים מעלים את לחץ הדם ועלולים לפגוע בקירות כלי הדם או לעלות את הסיכון להיווצרות קרישי דם הגורמים לשבץ מוחי.

     

    הימנעות היא ההמלצה החד משמעית.

     

    שימו לב לתסמינים ובקרו אצל הרופא (צילום:shutterstock) (צילום:shutterstock)
    שימו לב לתסמינים ובקרו אצל הרופא(צילום:shutterstock)

    7: אל תתעלמו מתסמינים

    פרפור פרוזדורים הוא סוג של פעימות לב לא סדירות שיכולות להוביל להיווצרות קרישי דם בלב, העלולים לנסוע למוח ולגרום לשבץ מוחי.

     

    תסמינים של פרפור פרוזדורים כוללים דפיקות לב, קוצר נשימה וכאבים בחזה. אם נתקלת באחד מסימנים הללו אל תחכו, פנו לרופא לקבלת ייעוץ. 

     

    8: איזון רמות הסוכר בדם

    אזנו את הסוכר בדם - כהרגל שיגרתי. המצאות רמות גבוהות של סוכר בדם עלול לפגוע בכלי הדם ולגרום להיווצרות קרישים מסוכנים.

     

    אנשי המקצוע ממליצים על פעילות גופנית, תזונה עשירה בסיבים ומזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, שתייה מים ואיזון מתח בכדי להוריד את רמת הסוכר בדם.

     

    אל תתעלמו - התייחסו ברצינות כברגל יומיומי לסוכרת, במידה ואובחנת.

     

    9: כולסטרול המאוזן בתזונה

    כולסטרול גבוה יכול לחסום את זרימת הדם בעורקים, כלומר המוח שלך לא יקבל את החמצן הדרוש לו כדי לתפקד כראוי.

     

    כמו כן כולסטרול לא מאוזן מגביר את הסיכון למחלות לב וטרשת עורקים, תזונה מתאימה עשויה לעזור במצבים של חוסר איזון.

     

    התייעצו על הרופא או הדיאטנית מה לאכול וחשוב אף יותר - ממה להמנע. 

      

    10: אל תעשנו

    בכל שנה מתים מליונים בעולם כתוצאה מנזקי העישון, ממחלות ישירות ועקיפות.  

     

    עישון מעבה את הדם שלך, פוגע בתאים המצפים את כלי הדם ויוצר כמות גדולה של הצטברות רובד בעורקים.

     

    בנוסף לפגיעה העצמית המעשנים פוגעים גם בסביבה שלהם ומגדילים את הסיכון של המעשנים הפאסיבים לשבץ ה-20 עד 30 אחוזים. בכל שנה 8,000 אנשים מתים משבץ שנגרם כתוצאה משאיפת הרעלים שאחרים נושפים. למרות שמדובר לעיתים באתגר רציני זה חיוני להפסיק לעשן.  

     

    כך תזהו שבץ 

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    בחירת מודעת לתזונה בריאה יום יום
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים