שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    התשובה לדרישה לביטול המיצ"ב: יותר בחינות ליותר תלמידים
    בעקבות סערת המיצ"ב, מפרסם משרד החינוך את מתווה ההערכה החדש של בתי הספר. כל תלמידי כיתות ד' ו-ח' יחויבו מהשנה הבאה בבחינת שפה בתחילת שנת הלימודים - ותהיה גם בחינה בהפתעה. בהסתדרות המורים זועמים: "טירוף מערכתי"

     

     

    שר החינוך רפי פרץ במסיבת העיתונאים    (צילום: ניצן דרור)

    שר החינוך רפי פרץ במסיבת העיתונאים    (צילום: ניצן דרור)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    סוף לבחינות המיצ"ב: לאחר הסערה שהתעוררה בשנה שעברה על רקע טענות ללחצים כבדים המופעלים על בתי הספר לשפר את ציוני התלמידים, ולהטייה מכוונת בהם - מפרסם היום (ב') משרד החינוך במסיבת עיתונאים את מתווה ההערכה החדש של מוסדות החינוך. המתווה החדש צפוי לצאת לדרך בתום סדרת דיונים של ועדה מיוחדת לבחינת הנושא שכונסה על-ידי המשרד, ושעבודתה נמשכה כחצי שנה. לפי המתווה, השנה יוטמע רק נושא ההערכה הפנימית בבתי הספר. בשנת הלימודים הבאה יוטמעו הבחינות החיצוניות וההערכה הפנימית. ynet העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים של שר החינוך רפי פרץ והמנכ"ל שמואל אבואב.

     

    שר החינוך, רפי פרץ, אמר: "מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה בהערכה איכותית ושקופה יותר שתהפוך את בתי הספר לטובים יותר. מדובר במודל מתקדם שישקף טוב יותר את העשייה החינוכית, את חוזקות בתי הספר, ויעניק כלים מתקדמים. מבחני המיצ"ב גרמו לבעיות. הבנו אותן ואנו מבינים את הדרך שבה נתקן זאת".

     

    מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב התייחס לפרסום התוצאות: "גרסנו ונגרוס גם היום שתוצאות הבחינות החיצוניות צריכות להישאר ברמה הבית ספרית. בעבר בג"ץ קבע שיש לפרסם אותן בתנאי שזה לא יפגע במהות ההערכה. לעניות דעתנו, הפרסום הבית ספרי הביא לנזק ולשיבוש של הפיכת ההערכה והמדידה כמשהו תשתיתי ולא טבלת השוואות כפסטיבל.

     

    "יש מידע מסוים שהוא נחלת בית הספר, והוא צריך להיות בקהילת בית הספר ולא להפוך לפסטיבל השוואות. התפקיד של הוצאת המידע זה לוודא שלא מסתירים דברים. אנחנו לא מסתירים שום דבר. בית הספר מקבל את הדו"ח וההורים יוכלו לדעת מה קורה. המימד ההשוואתי יוצר נזק. זו מדיניות משרד החינוך ואם נידרש לכך ניצור תימוך משפטי".

     

     

    מודל ההערכה החדש בבתי הספר ()
    מודל ההערכה החדש בבתי הספר
      

     

    פרץ הוסיף: "הובלנו תהליך חסר תקדים שכלל היוועצות מכוונת רחבת היקף עם הציבור שנמשכת עד עתה. למעלה מ-20 אלף איש לקחו חלק במהלך; מפגשים ישירים התקיימו עם הורים, מנהלים, מורים ותלמידים".

     

    מחברוּת בוועדה הודרו שתי הקבוצות המרכזיות שהתנגדו לקיום מבחני המיצ"ב וקראו לביטולם: הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית. מודל ההערכה החדש, שטומן בחובו שינויים בהערכה הפנימית והחיצונית של בתי הספר, צפוי להיות מיושם החל מהשנה הבאה - כשהשנה לא יתקיימו כלל בחינות הערכה חיצוניות.

     

    השינוי המשמעותי ביותר, על-פי המתווה, הוא שכלל התלמידים בכיתות ד' ו-ח' יחויבו בבחינת אוריינות שפה חיצונית בתחילת כל שנת לימודים, בניגוד לבחינות המיצ"ב שבהן השתתף כל בית ספר אחת לשלוש שנים – ובכיתות ה' ו-ח'. הבחינה תיערך בתחילת השנה, בכל בתי הספר בארץ, בכל שנה. בנוסף, כלל בתי הספר ישתתפו גם בבחינות הערכה חיצוניות משתנות אחת לשנה. מועד ההערכה יפורסם מראש, ואילו המקצוע והשכבה שתיבחן יימסרו לבית הספר בסמוך למועד ההערכה.

     

    רפי פרץ ושמואל אבואב במסיבת העיתונאים (צילום: מוטי קמחי)
    שר החינוך רפי פרץ ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב(צילום: מוטי קמחי)

    בתי הספר היסודיים ישתתפו בבחינה באחד מתחומים אלו: מתמטיקה, שפת אם ואנגלית בכיתות בכיתות ה' או ו'. בחטיבות הביניים ישתתפו באחת מבין ההערכות האלו: שפת אם - ט', מתמטיקה - ח' או ט', מדעים - ח' או ט' ואנגלית - ח' או ט'.

     

    מהמתווה החדש עולה כי שינויים צפויים גם באמצעי ההערכה הפנימיים של בתי הספר, ואולם לא פורט מהם. כלי ההערכה הפנימיים החדשים יעמדו לבחירת בתי הספר מכיתות א' עד י'. במשרד החינוך אמרו טרם מסיבת העיתונאים, כי הם פועלים לפיתוחם של כלי הערכה נוספים.

     

    כמו כן, הדגש במודל החדש יינתן לעניין השפה של התלמידים - ומכאן גם חובת הבחינה בכיתות ד' ו-ח'. הבחינות יתמקדו בקריאה, הבנה ודיבור.

     

    עם זאת, מבחני המפקחים על המקצועות (בחינות מפמ"ר) צפויים להתבטל, כמו גם מבחנים שעורכות הרשויות המקומיות בבתי הספר. גם שאלון האקלים, שמבקש לבחון את האווירה בבית הספר ואת תחושותיהם של התלמידים במוסדות החינוך, צפוי להשתנות ולהיות קצר יותר.

     

    הקשיים: חובת פרסום הנתונים ועומס על המורים

    "היום מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה, דרך איכותית, שקופה יותר ורלוונטית יותר", אמר שר החינוך רפי פרץ. "מודל ההערכה החדש הוא מודל של המאה ה-21. הוא יציג את כל קשת העשייה בבית הספר, ולא יסתמך על ציונים בלבד". על אף דבריו של השר בדבר מודל שקוף יותר, משרד החינוך מצוי בבעיה משפטית כאשר פסיקת בג"ץ משנת 2012 חייבה אותו לפרסם את ציוני המיצ"ב ברמה הבית-ספרית.

     

    לטענת מנהלי בתי ספררבים, עצם חובת הפרסום הביאה לאותם לחצים כבדים מצד הורים ואנשי משרד החינוך לשפר את ציוני התלמידים, ובעקבות זאת החלו אותם ניסיונות להטותם - בין היתר על ידי מתן הקלות בסדר גודל רחב לתלמידים.

     

    בתנועה לחופש המידע, שבעקבות עתירתה לבית המשפט העליון חויב המשרד בפרסום התוצאות, הגיבו בחריפות למתווה ההערכה החדש, במיוחד משום שלא ניתנה בו התייחסות מפורשת לעניין פרסום הציונים.

     

    "מסמך ההמלצות של משרד החינוך הוא ניסיון נוסף להסתיר מהציבור לדעת את תוצאות המבחנים ברמה הבית-ספרית", נמסר. "יש לתהות מדוע המשרד לא מצא לנכון להתייחס לסוגיית הפרסום של אותה מדידה חדשה, פנימית וחיצונית בין כל המלצותיו. אנו מקווים שתהליך ארוך שנמשך שש שנים בערכאות משפטיות הספיק למשרד החינוך, שהחלטת בית המשפט העליון תכובד כלשונה וברירת המחדל בה יבחר באשר לפרסום התוצאות להורים ולציבור תהיה פרסום כפי שהורה ונימק בית המשפט בהחלטתו".

     

    הסתדרות המורים: "המתווה החדש - רעה חולה"

    כאמור, אחת המתנגדות העיקריות לקיום הבחינות הייתה הסתדרות המורים, שבשנה שעברה אף איימה בצעדים ארגוניים על רקע המשבר. למתווה החדש הגיבו בהסתדרות בזעם והדגישו כי מתנגדים לו. "התוכנית החדשה של משרד החינוך למבחני המיצ"ב היא רעה חולה שתערער את מערכת החינוך, תגרום לנזק גדול ולהידרדרות נוספת של מערכת החינוך בישראל", נמסר מההסתדרות.

    מזכ
    מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: "במשרד החינוך מנותקים מהשטח"(צילום: אלי סגל)

    "פקידי משרד החינוך מנותקים מהשטח, במקום להיות קשובים לטענות המנהלים והמורים הם הכפילו את מספר המבחנים, לא התייחסו לפרסום הנתונים והשלכותיו וערכו שינויים קוסמטיים שמילים יפות וכותרות מושקעות לא תצלחנה להוביל להצלחה – במקום ממוצע של מבחן אחד בשנה נקבל שלושה מבחנים בשנה, כשאחד מהם הוא ממש כמו בוחן פתע לתלמידים, למורים ולמנהלים – לא ידוע באיזה מקצוע ולא ידוע ולאילו שכבת גיל.

     

    "הסתדרות המורים מצרה על כך שמשרד החינוך מעביר מסר לעובדיו שאין לו אמון בהם ולכן מגביר בקרות, הערכות ופיקוח. את המחיר משלמים עובדי ההוראה והתלמידים. הסתדרות המורים מתנגדת למסקנות הוועדה". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הוסיפה: "אם המשרד לא סומך על המנהלים שלו ולא על המורים שלו, שיבואו הפקידים, ייכנסו לכיתות וילמדו בעצמם".

     

    בהמשך אמרה בן דויד כי "המודל החדש מתעלם מהעומס האדיר שמוטל על עובדי הוראה ויגרור את בתי הספר לטירוף מערכתי".

     

    עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי "ביטול המיצ"ב במתכונתו הנוכחית הוא מהלך חיוני ומתבקש לדעת כל הגורמים המקצועיים. לא בכדי הורים בעשרות רשויות ברחבי הארץ נענו לקריאתנו והחרימו את המיצ"ב המוטה ומעמיק הפערים בשנה שעברה.

     

    "תוכניתו החדשה של משרד החינוך, לה לא היינו שותפים וכמונו גם לא ארגוני המורים, נראית, על פניה, חסרת מעוף ונטולת בשורה ממשית של שינוי מהותי. התנהלות משרד החינוך, החושש משיתוף אמיתי, שקיפות ועבודת צוות בנושאי בקרת החינוך, הישגי הלומדים ותחושת המוגנות שלהם בבתי הספר מעידה על חולשה וחוסר מקצועיות. בהעדר שינוי יסודי במיצ"ב הנהגת ההורים הארצית תקרא להחרמתם גם השנה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מוטי קמחי
    השר פרץ ומנכ"ל משרד החינוך אבואב
    צילום: מוטי קמחי
    מומלצים