שתף קטע נבחר

אם לתינוק שמת קיבלה ב-SMS דרישת תשלום על אמבולנס

שבועיים אחרי האסון שבו איבדה את בנה בפעוטון, האם קיבלה הודעה על חוב של 396 שקלים. כשהתקשרה לברר נאמר לה "סורי, זו התשובה". "היא ניתקה בוכה, אפס רגישות", סיפרה קרובה. מד"א התנצל: "לא עודכנו שנפטר, נפנה לקופ"ח לכיסוי החוב"

הורים לתינוק שהלך לעולמו לפני כשבועיים אחרי שאיבד הכרה במעון בתל אביב, קיבלו הודעת SMS ממד"א ובו הם נדרשים לשלם עבור האמבולנס.

 

התינוק, בן חמישה חודשים, פונה מפעוטון ברחוב נחמני שבמרכז העיר, וכעבור שעה קלה נקבע מותו בבית החולים איכילוב. המשטרה פתחה בחקירה לבירור נסיבות המוות הטרגי. א', בת משפחה קרובה, סיפרה ל-ynet שהאם עוד לא חזרה לעבודה לנוכח האובדן הקשה, ובשבוע שעבר קיבלה את ההודעה הבאה:

ההודעה על התשלום ממד
 

א' מספרת שהאם התקשרה למוקד מד"א, אמרה שהיא מזועזעת ותהתה כיצד אינם יודעים שהתינוק נפטר. "הנציגה ענתה שהיא לא יודעת, וביקשה את תעודת הזהות של הילד. האמא נאלצה להיכנס לחדר התינוק ולקחת את המסמכים, היא עוד לא חזרה לחדר שלו בכלל. אפס רגישות".

 

בהמשך השיחה, הנציגה ביקשה מהאם לדברי קרובת המשפחה לבדוק את הפרטים, "ואז חזרה ואמרה 'סורי, אני מתנצלת אבל זו התשובה'. האמא ניתקה, כולה בוכה. איך עושים דבר כזה? תחכו קצת, תתקשרו. עברו בדיוק שבועיים, זה סיפור טרי. כאילו זה מה שחשוב עכשיו, ה-396 שקלים, ועוד בהודעה? למה להתעסק בבירוקרטיה כזו ועוד אחרי מקרה כל כך רגיש? זה מקומם ומזעזע וזאת לא דרך לדרוש תשלום".

 

א' ביקשה להבין: "אין להם מערכת שבה הם מעודכנים על מקרים? הם חייבים לדעת אם הוא נפטר או לא. לדעתי לא צריך לגבות כסף במקרה כזה ולא משנה כמה כסף יש לך. אין יותר גרוע ונמוך ממוות של ילד. תביעו תנחומים ותגידו שאולי יש דרך לא לשלם. אתם מצילים חיים, אולי תצילו קצת את הנפש של הבן אדם? היא הרגישה כאילו הזמינה מונית וברחה לנהג".

 

מי אמור להעביר את המידע?

ד"ר עדי ניב-יגודה, עו"ד מומחה למשפט רפואי ומדיניות בריאות, הסביר בשיחה עם ynet כי נראה שבמקרה זה נרשמה טעות בגורם שאמור לשלם על האמבולנס. "אדם שמזמין אמבולנס, אם הוא אושפז, קופת החולים משלמת את התשלום על שירותי האמבולנס אך במקרה שהוא לא אושפז, נשלחת הודעה לתשלום למשפחה. במקרה בו אדם נפטר בבית, במקרים מסוימים המשפחה צריכה לשלם לשלם על שירותי האמבולנס.

 

"בנסיבות המקרה, שהתינוק הגיע לבית החולים תוך כדי ביצוע פעולות החייאה והמוות נקבע על ידי רופא בבית החולים, הסדרי התשלום צריכים להתבצע בין בית החולים וקופת החולים מבלי לערב את המשפחה, ושליחת הודעה ב-SMS היא בבחינת חוסר רגישות”.

 

ממד"א נמסר בתגובה: "ראשית אנו מבקשים להשתתף בצערה של המשפחה. כמקובל, העביר מד"א את ההתחייבות לתשלום לקופת חולים שהייתה אמורה לכסות את מלוא הסכום, אך כיסתה רק חצי ממנו, והחזירה את החיוב למד"א על מנת לגבות את היתרה. מכיוון שבמד"א לא היה מידע שהתינוק נפטר, נשלחה הודעת חיוב למשפחה על יתרת החוב. במד"א מתנצלים ומשהתבררה הטעות פנינו לקופת החולים לשם כיסוי התשלום המלא כמתחייב".

 

מהתגובות שקיבלנו נראה כי אין נוהל מסודר של ממש למקרים טראגיים מעין אלה, וייתכן שתקופת החגים הובילה לעיכוב שגרם להודעה הכואבת. מקופת חולים כללית טרם נמסרה לנו תגובה, אולם בבית החולים איכילוב אמרו כי הם מעבירים מידע למשרד הפנים ולמשרד הבריאות, לכל היותר יום אחד אחרי המקרה.

 

מרשות האוכלוסין וההגירה שבמשרד הפנים נמסר: "מבדיקת התהליך במקרה זה עולה כי סד הזמנים שבו נעשו העדכונים בין הגופים הוא סדר זמנים מקובל וסביר. מידע על נפטרים מגיע במרוכז מבית החולים או ממשרד הבריאות. המידע מעודכן במערכות מרשם האוכלוסין ולאחר מכן מועבר לגופים המורשים על פי חוק. בימים הקרובים המידע יועבר גם לקופת החולים". ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים