שתף קטע נבחר

"כבוד גדול להיות חלק מהתעשייה הישראלית"

חנות השטיחים של חיים איתני, שעלה לארץ מאפגניסטן בשנת 1932, הפכה לימים לאימפריה של עיצוב שכוללת את רשתות "ביתילי" ו"אורבן", שורה של מפעלים ו־30 חנויות בישראל – כשעיקר הפעילות בכלל בחו"ל. הבן שלו כיום המנכ"ל, הנכד מנהל את החטיבה העסקית. וחיים? הוא כבר בן 92, אבל מגיע כל יום לעבודה

בשיתוף התאחדות התעשיינים

 

 

כשחיים איתני עלה בשנת 1932 עם משפחתו מאפגניסטן לארץ ישראל הוא עשה את מה שהוא ידע הכי טוב - למכור שטיחים. הוא לא תיאר לעצמו שהעסק שלו יהפוך לאימפריה שתעצב חלקים נרחבים ממדינת ישראל, בתוך הבתים ומחוצה להם.

 

כיום, כשהוא בן 92, איתני עדיין מגיע כל יום לעבודה בשיא המרץ. "תודה לאל, יש לנו קונים רבים בארץ ובעולם. יש לקוחות שאנחנו עובדים איתם כבר כמה עשורים", הוא מספר. צפו בווידיאו בראש הכתבה.

 

אל התחום הגיע חיים בעקבות אביו, שעבד בתעשיית השטיחים ונדד בכל העולם. באחד ממסעותיו, כשהגיע לרוסיה, התוודע האב לתנועה הציונית והחליט לעלות ארצה. כשמשפחת איתני הגיעה לישראל היא התיישבה בפתח־תקווה, וחיים נרתם כבר בגיל צעיר לעזור בכלכלת המשפחה. "הימים היו קשים וכולנו היינו צריכים לעבוד", הוא מספר, "לאבא שלי הייתה באותה תקופה חנות שטיחים בתל־אביב".

חיים איתני. חיפש אופנות ברחבי העולם.  (צילום: אבי דסה)
חיים איתני ובניו. אתני חיפש אופנות ברחבי העולם. (צילום: אבי דסה)

אחרי שנלחם במלחמת השחרור השתחרר חיים מהצבא והמשיך לעבוד בענף השטיחים. בשנות השישים הוא חבר לאיש העסקים וחבר הכנסת אברהם שפירא, שרכש את מפעל השטיחים "כרמל" מתעשיין יהודי מרוסיה אשר נקלע לקשיים. השניים ניהלו שותפות מצליחה במשך כשני עשורים. סוד ההצלחה של המפעל, אומר חיים, היה ונותר חשיבה מחוץ לקופסה. כך, למשל, בניגוד למנהלי מפעלים אחרים, שחיכו שהעבודה תגיע אליהם, הוא עבד בדרך ההפוכה והלא קונבנציונלית: הוא כיתת את רגליו ואיתר בעצמו את הלקוחות. וכמו אביו, הוא נדד ברחבי העולם כדי להתעדכן בנעשה בתחום ולהביא לארץ אופנות חדשות.

 

"אני אדם מאוד סקרן", הוא מודיע, "פעם, למשל, כשביקרתי באוסטריה, נכנסתי לבניין שנראה יפה מבחוץ. זו הייתה חנות ענקית שהיה בה הכל - משרוך נעל ועד מקררים. באותו רגע החלטתי שגם אני אקים חנות כזו, וכך נולדה רשת 'ביתילי', שהחנות הראשונה שלה הוקמה ברמת־גן בשנת 1986".

 

אחרי שנכנסו גם לעסקי הריהוט בשנות השמונים, נפרדו דרכיהם של שני השותפים שפירא ואיתני. בתחילת שנות התשעים רכש איתני את חלקו של שפירא בתשלובת. כיום, "כרמל אחזקות" היא קבוצה בעלת מספר זרועות: היא מחזיקה ברשת "ביתילי" הוותיקה שבה נמכרים רהיטים ומוצרים לעיצוב הבית, ברשת "אורבן" המציעה קו עיצובי צעיר יותר, במחלקת החיפויים "כרמל דיזיין פלור", ובנוסף יש לחברה ארבעה מפעלים מקומיים לייצור שטיחים, רהיטים ודשא סינטטי.

"כרמל אחזקות". דוגלים בחדשנות וביזמות. (צילום: אבי דסה)

"יש לנו 30 סניפים ברחבי הארץ, אבל עיקר הפעילות שלנו, קרוב ל־90 אחוזים, מופנית לייצוא, למדינות כמו ארצות הברית, קנדה, סין, יפן, אוסטרליה וברזיל", אומר מנכ"ל "כרמל אחזקות" עופר איתני, בנו של חיים, שנכנס לעסק בסוף שנות השמונים (ואחריו הגיעו גם שני אחיו, אביב ומיכל).

 

איך מתפעלים חברה משפחתית גדולה?

"לחברה משפחתית יש יתרונות מופלאים וחשובים כמו אמון ואחריות הדדית. החסרונות קשורים לפן המשפחתי. עם שותפים אפשר לריב ולהיפרד. בתוך המשפחה צריך להשתדל לא לריב. אחד הדברים שעשינו כדי למנוע מצבים כאלו היה חלוקת סמכויות ברורה. למזלנו, בעזרת השם ובעזרת החינוך שקיבלנו, אנחנו מסתדרים נהדר".

 

זה לא סוד שענף הריהוט סובל בשנים האחרונות מטלטלות ומחוסר יציבות, בין היתר בגלל ייבוא מסין ובגלל רשת איקאה, שנוגסת בנתחים של החברות המקומיות. משפחת איתני לא מתרגשת. שם המשחק, אומר עופר, הוא חדשנות ויזמות. "אנחנו היינו הראשונים בעולם שייצרנו במכונות שטיחי שאגי ומחצלות. עד אז היו מייצרים אותם בעבודות יד", הוא מסביר, ומוסיף כי ייחודה של החברה נעוץ ברב־תחומיות שלה. "ביתילי היא הרשת היחידה בישראל שנותנת מענה כולל לבית בתחום הריהוט, האקססורי, התאורה, השטיחים, החיפויים והפרקטים. יש בה מגוון עצום של פתרונות לבית הישראלי, הכל תחת קורת גג אחת", הוא נותן דוגמה.

"אנחנו היינו הראשונים בעולם שייצרנו במכונות שטיחי שאגי ומחצלות. עד אז היו מייצרים אותם בעבודות יד". (צילום: אבי דסה)

עם אילו אתגרים אתם בכל זאת מתמודדים?

"אנחנו נמצאים בתחרות מאוד קשה מול שווקי ייצוא כמו טורקיה, מצרים והודו, שם שכר העבודה נמוך בהרבה מזה שבישראל. בשוק המקומי אנחנו פורחים ועובדים מצוין בגלל הידע וההתמחות שלנו ברהיטים בהתאמה אישית. יש היום פריחה גדולה מאוד בתחום העיצוב בישראל. הרבה אנשים מודעים לתחום עיצוב הבית ומשקיעים בו. הם כבר לא קונים ספה, שולחן ושטיח רק לשם הפונקציונליות".

שם המשחק, הוא חדשנות ויזמות. (צילום: אבי דסה)
שם המשחק, הוא חדשנות ויזמות.(צילום: אבי דסה)

משפחת איתני לא נחה לרגע, כל הזמן מחפשת את האתגר הבא. בחודש ספטמבר האחרון, יחידת הפרויקטים של הקבוצה פתחה אולם תצוגה רחב ידיים של בשטח של 2,000 מ"ר בפתח־תקווה. המקום מספק מענה כולל לאדריכלים, לקבלנים ולמעצבים. באולם הזה הצטרפנו לאור איתני, בנו הבכור של עופר, הדור השלישי שנכנס לעסק וכיום מנהל את החטיבה העסקית. את עבודתו בחברה הוא התחיל "מלמטה", לדבריו, מעבודה במחסן הלוגיסטי. לאחר מכן היה איש מכירות בסניף ברמת־גן ולפני שש שנים, אחרי שחזר מלימודים בארצות הברית, התמנה למנהל הפיתוח העסקי והמכירות ב"כרמל ביזנס".

 

"כרמל אחזקות כקבוצה משתנה מאוד. אבא שלי וסבא שלי עשו הרבה שינויים ואני מקווה שיום אחד, כשיגיע תורי, גם לי תהיה השפעה על השינויים", אומר אור בגאווה. העתיד של החברה, הוא מאמין, הוא שילוב של טכנולוגיות חדשניות בענף המסורתי. אלו צעדים שהוא כבר מיישם בפועל.

 סניפים ברחבי הארץ, אבל עיקר הפעילות - קרוב ל־90 אחוזים, מופנית לייצוא (צילום: אבי דסה)
30 סניפים ברחבי הארץ, אבל עיקר הפעילות - קרוב ל־90 אחוזים, מופנית לייצוא(צילום: אבי דסה)

תחום מוצרי הבית החכם הוא אחד החידושים שאור מוביל בקבוצה. הוא מציג בפנינו שני מוצרי דגל חדשים של החברה: צמחים מטהרי אוויר, שפותחו בעזרת טכנולוגיה מיוחדת של נאס"א, וערוגות חכמות בעלות מערכת השקיה אוטומטית, ללא מגע יד אדם, שגם אינה זקוקה לאור השמש.

 

"נפלה בחלקי ההזדמנות להיות חלק ממשפחה שקשורה לעיצוב ולכלכלה מצליחה. כבוד גדול מבחינתי להיות חלק מעסק משפחתי שהוא תעשייה ישראלית, שמשפיע ומספק עבודה לאנשים במדינה", מסכם אור.

כיום,
כיום, "כרמל אחזקות" היא קבוצה בעלת מספר זרועות. (צילום: אבי דסה)

בשיתוף התאחדות התעשיינים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים