שתף קטע נבחר

למען כדור הארץ: חייבים לעשות דיאטת קניות

חג הרווקים, בלאק פריידי או סנדאיי מנדאיי? חגיגות הקניות כבר כאן - אבל לפני שאתם שולפים את כרטיס האשראי, תחשבו על הסביבה

חודש נובמבר כבר כאן ואיתו הגיע שיגעון הקניות ברשת. אבל לפני שאתם מוציאים את כרטיס האשראי חשוב שכל אחד מכם ישאל - לא רק מה המחיר הישיר של המוצר שאותו הוא מבקש לרכוש, אלא גם מה המחיר הסביבתי שלו. ובמילים פשוטות: לקנות או לא לקנות?

 

למה לקנות? התשובה חדה וברורה: זול, זול וזול. ולא רק זול, גם פשוט וקל, מבלי לצאת מהבית, בלחיצת כפתור, המוצר יגיע עד אליכם, ואפילו די מהר. למעשה, לא צריך הרבה יותר מזה כדי להשביע את ההתמכרות שלנו לקניות, קצת כמו מזנון "אכול כפי יכולתך" בבית מלון.

 

 

למה לא לקנות? גם כאן התשובה, תאמינו או לא, פשוטה. כי תזרקו לפח אריזות על אריזות וגם חלק מהמוצרים, כי השילוח של המוצרים מזהם, כי אתם לא צריכים את כל מה שאתם קונים, כי לא תשתמשו בכל מה שתקנו, כי אתם קונים גם מה שלא התכוונתם או תכננתם לקנות, ממש כמו באותה ארוחה במזנון החופשי.

 

למי שהגיע מכוכב לכת אחר ולא מבין עדיין במה מדובר, אז להלן התפריט: החגיגות כבר נפתחו במתאבן מקומי, שנועד לעורר את התיאבון לקראת הארוחה הגדולה. המנה כבר הוגשה בימים רביעי וחמישי השבוע כחלק מחגיגות shoppingIL (כי בלועזית זה מוכר טוב יותר), ובמסגרתה מוצעים לקהל הישראלי אין ספור מוצרים בחנויות מקומיות ברשת. מיד לאחר מכן, מגיעה המנה העיקרית: חג הרווקים הסיני ב-11 בנובמבר (יום שני הקרוב), חג שהפך ליום הקניות האולטימטיבי ברשת, ולא לרווקים בלבד.

 

בכל שנה נשברים מחדש שיאי המכירות ברשתות הקמעוניות המקוונות בסין, כמו עליבאבא וטאובטו, כשהקניות מתבצעות מכל רחבי הגלובוס, כולל מישראל. כמה, אתם מתעניינים? בשנה שעברה הן הגיעו לכ-30 מיליארד דולר.

 

המנה הבאה, באה מן הצד השני של הגלובוס, מארצות הברית, שם יציינו ביום שישי האחרון של חודש נובמבר את הבלאק פריידי (השנה, ב-29.11.19), היום שפותח את עונת השופינג שבין חג ההודיה לחג המולד. כמובן שעם השנים המכירות נמתחו בין יום חמישי שלפני הבלאק פרידיי ועד ליום ראשון שאחריו, כי ברשת, בשונה מחנות רגילה, הדלתות לא נסגרות בסופי שבוע וגם בלילה. גם במקרה הזה, האפשרויות פתוחות בפני כל העולם, והפדיון בשנת 2018 עמד על 6.22 מיליארד דולר, 24% יותר משנת 2017, כשכ-75% מהאמריקנים ביצעו רכישה כזו או אחרת.

 

מאסטרקארד מאסטרפס כרטיס אשראי קניות ב רשת קניות אונליין (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

ולקינוח, כדי להשלים את החגיגה, מיד לאחר חג ההודיה, מגיע הסייבר מנדאיי, ואם יש מי שלא הספיק לקנות (יש מישהו כזה?) הוא מוזמן. וכל זאת עוד לפני קדחת הקניות לחג המולד. כמה קונים? הסטטיסטיקות מראות שבמהלך כחודש אחד, עומדות המכירות ברשת רק בארה"ב על כ-30% מסך המכירות השנתיות.

 

הקניות המקוונת, או בשמן הלועזי אי-קומרס E-commerce)), כבר מזמן שינו את המסחר המקומי והגלובלי, אבל גם את הרגלי הקניות שלנו, הצרכנים. לא מדובר רק על האפשרות לקנות כל מה שרוצים בכל רגע ומכל מקום, אלא גם על העובדה שאנחנו כבר לא רוצים למשש, לראות, להסתובב, אפילו לא להתמקח. אנחנו רוכשים הכל מהכסא מול המחשב או בטלפון הנייד. זה לא עניין של מה בכך, מפני שהשינוי הזה מבוסס על שינוי משמעותי בשרשרת האספקה, מהיצרן לצרכן, ויש לו גם לא מעט השלכות סביבתיות.

 

המעבר לקניות מרחוק, מצמצם את הצורך בשטחי מסחר, וכיוצא בזה גם את המשאבים הדרושים להקמה ולאחזקה של מבנים. הוא גם מצמצם את תנועת הנוסעים, אל ומהחנויות, ואת הזיהום התחבורתי. אך את כל אלה מחליפה תעבורה גדולה יותר של מטוסים, אוניות ומשאיות, שגם היא כרוכה בשריפה של דלקים. לצד זאת, הקניות ברשת גם גורמות לכמות עצומה של פסולת, מהאריזות. כי בינינו, לא משנה אם מדובר במדבקות או בקוקיות, בבגד או בשעון, במחשב או בטלוויזיה, הכל מגיע עם אריזות.

 

פרופ' עדי וולפסון (צילום: דורית תבור)
פרופ' עדי וולפסון(צילום: דורית תבור)

 

אם מבקשים להשוות בין מסחר ברשת למסחר מסורתי, אז בשונה ממסחר בחנויות, שבו המשלוח מגיע באריזות גדולות ובהן פריטים רבים, במכולות ולרוב בספינות משא, הרי שברכישה ברשת, כל אחד מאיתנו מקבל חבילה לבד ומהר, כלומר במטוסי מטען. כתוצאה מכך פליטות גזי החממה וזיהום האוויר גבוהים יותר והאריזות רבות יותר. אמנם קשה לקבוע באופן גורף איזו מהחלופות מזהמת יותר, לקנות בחנות או ברשת, כי זה תלוי בפריט, בדרך השילוח ובמרחק, אבל כשהקניות טסות מהצד השני של הגלובוס, אין ספק שהמחיר הסביבתי עולה. ובכלל, כשאומרים לכם שהמשלוח חינם, לא רק שאתם משלמים עליו במחיר המוצר, אתם משלמים עליו באופן עקיף גם בזיהום האוויר, בפליטות גזי החממה ובהרבה פסולת.

 

אבל הבעיה הכי גדולה של הקניות ברשת היא הכמות. המשוואה פשוטה, אנחנו קונים בזול ואז קונים יותר. יתרה מכך, כשאנחנו נכנסים לחנות הווירטואלית, רובנו מתנהגים כמו ילד בחנות ממתקים, רוצים מהכל ומתקשים לבחור. לכן אם כבר נכנסנו לאתר, אנחנו לרוב מחפשים מציאות נוספות, וגם הספק מציע לנו מוצרים נוספים בהנחה. בסוף המשחק הזה, אתם יודעים, אנחנו מתפתים, גם אם לא תכננו מראש וגם אם אנחנו לא ממש צריכים את אותו המוצר שהרגע קנינו.

 

תופעה זו מוכרת כאפקט הריבאונד, ובשנים האחרונות היא כבר הוגדרה כהפרעה, ויש לא מעט תוכניות המציעות גמילה מקניות ברשת. אך מעל לכל, המחיר הזול "משחק לנו על המצפון". הוא מאפשר לנו לקנות בקלות ולזרוק בקלות את המוצרים שלפני רגע קנינו, ולמהר לקנות משהו חדש במקום.

 

הקניות המקוונות הולכות ומשתלטות על המסחר בעולם, ואיתן שאלות רבות לגבי המחיר הסביבתי וגם החברתי של השיטה. בשנים האחרונות יותר ויותר יצרנים וחברות שילוח מבטיחים אריזות ירוקות יותר ושימוש בדלקים מזהמים פחות. אבל הכלל הוא פשוט וקל, הכי זול והכי ידידותי לסביבה פשוט לא לקנות, כי בינינו, דיאטת קניות לא תזיק לאף אחד.

 

פרופ' עדי וולפסון הוא חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספר "צריך לקיים - אדם, חברה וסביבה: לקחי העבר ואחריות לעתיד " (פרדס, 2016).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים