שתף קטע נבחר

חדשות האקדמיה: תוכנית טיפולית להורים לאוטיסטים

דוקטורנטית באוניברסיטה העברית פיתחה תוכנית טיפול עבור הורים למתבגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. במכלתת קיי בבאר שבע מנסים להתמודד עם המחסור במורים וגם נציגות ישראלית בתחרות עולמית למיזמי אימפקט. מה חדש בהשכלה הגבוהה?

חדשות האקדמיה - מדור שבועי: הורים למתבגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מדווחים על מצוקה הורית ולחץ נפשי גבוהים וכן על נטל טיפולי ודאגה להצלחת ילדיהם, יותר מאשר הורים לילדים עם אוטיזם ואבחנות נוירו-התפתחותיות אחרות. תחושות אלו תורמות לתפיסת מסוגלות הורית מופחתת. "OT ParentShip" הינה תוכנית טיפול רב-ממדית חדשה שפותחה במשך כארבע שנים על ידי חוקרות מהאוניברסיטה העברית - הדוקטורנטית בתאל ווקספרס בהנחיית ד"ר טל מזור קרסנטי ופרופ' עדינה מאיר מביה"ס לריפוי בעיסוק - עבור הורים למתבגרים עם אוטיזם, הנבחנת בימים אלו באמצעות מחקר שבו משתתפות עשר משפחות למתבגרים (גילאי 17-12) עם אוטיזם בתפקוד גבוה ובתפקוד בינוני-גבוה.

 

אוטיזם ילד אוטיסט (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

צעיר המתמודד עם אוטיזם בתפקוד גבוה (או הסובל מאוטיזם קל) לומד באיטיות, צעד אחר צעד, בשלבים ברורים ומדודים, איך לבצע פעילויות בסיסיות בחיים ולסגל התנהגויות חברתיות נורמטיביות. הפעילויות המוכרות לנו יהיו עבורו קשות לביצוע, מאתגרות. לאחר שהידע נרכש הוא יהיה מסוגל ליזום פעולות עצמאיות, להשתלב בחברה כאדם מתפקד וינסה להתנהל בחייו ככל הניתן ללא תמיכה. המתמודדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה יהיו בעלי יכולת תקשורתית טובה יותר לעומת אוטיסטים בתפקוד נמוך יותר, וחלקם אף יצליחו להשתלב במערכת החינוך הרגילה או בכיתות מיועדות לצרכיהם, ואף להגיע להישגים יפים בלימודים מתקדמים. מצד שני, רובם ירגישו מוגבלות חברתית, קשיים ביצירת קשרים וינסו להסוות את השוני שלהם מהסביבה ככל הניתן.

 

"התוכנית פותחה לאחר שנים של עבודה עם מתבגרים שנמצאים על הספקטרום", מספרת ווקספרס. "המחסור בעבודה ישירה ומובנית עם הורים היה בולט מאוד, הרגשנו שאפשר וצריך לתת מענה לחוסר הזה. כעת, אחרי עבודה על פיילוט מחקרי, אנחנו נמצאות לקראת תחילתו של מחקר גדול, מבוקר ורחב היקף. תקוותי היא שלאחר ביצוע המחקר הזה - הטיפול החדש יוכר בקופות החולים, וההורים יוכלו לקבל אותו בעלות מינימלית או כלל ללא עלות".

 

בפיילוט של הטיפול החדש התקיימו 11 מפגשים (כל מפגש הינו מפגש כפול, הנמשך 90 דקות), כשהמטרה העיקרית הייתה לאפשר להורה להכיר את הפרופיל הרב-ממדי של ילדו כדי שיידע לפעול על פיו ובהתאם לו. בתום המפגשים נערכה פגישה עם חוקרת, שלא טיפלה בהורים, לצורך הערכת התוצאות וקבלת משוב לגבי שביעות הרצון מהטיפול. לאחר שלושה חודשים מתום ההתערבות, התקיימה פגישת מעקב להערכת שימור התוצאות. תוצאות הפיילוט קבעו כי חל שיפור מובהק במטרות שנקבעו עבור ההורים והמתבגרים מתחילת הטיפול ועד תומו, וכן בפגישת המעקב לאחר שלושה חודשים.

 

הדוקטורנטית בתאל ווקספרס ()
הדוקטורנטית בתאל ווקספרס

 

בנוסף, נמצא שיפור מובהק במטרה נוספת אשר קבעו ההורים בתום ההתערבות ועבדו עלה באופן עצמאי לאחר ההתערבות, ונמדדה לאחר שלושה חודשים בפגישת המעקב. כמו כן, נמצא שיפור במדדי החוסן ההורי. כל ההורים הביעו שביעות רצון רבה מהטיפול. "למדתי שיטות לגרום לדברים לקרות, למדתי להבחין בדברים טובים שאני עושה... לא הפכתי לסופר וומן אבל התחושה היא שאני יכולה" סיפרה אחת מהאמהות. אחרת הוסיפה: "התוכנית אפשרה לי לראות יכולות שלי ושל (הבן) שלי... למדתי לעבוד על קידום ילדי בלי לשפוט, בלי חשש או פחד. למדתי להבין גורמים להתנהגות, לנתח אותה ולתת מענים יעילים לשיפורה".

 

"מסקנות אלו מעלות את הצורך בקידום תוכנית ' OT ParentShip ' והמשך בחינת יעילותה על ידי מחקר רחב ומבוקר", מציינת ווקספרס. "הדגש בטיפול הוא שההורה הינו מומחה לעצמו ולילד שלו. הורים דיווחו כי תחושת המסוגלות ההורית שלהם השתפרה ושהטיפול השפיע לטובה על ההתנהלות הכללית במשפחה בנוסף לשיפור בתפקוד ילדם עם האוטיזם. בגלל אופיו התפקודי של הטיפול, ההורים שיתפו כי הוא עשה שינוי משמעותי בתקופה די קצרה. ההורים רכשו יכולת לפעול לפי הדרך המתאימה לפרופיל האישי של ילדם".

 

התוכנית שתפתור את בעיית המחסור במורים בערי הדרום?

ערי הדרום סובלות זה שנים ממחסור במורים. על מנת לתת מענה למחסור זה, המכללה הקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע, בשיתוף הרשויות המקומיות ומשרד החינוך, פותחת לראשונה את תוכנית "תמורות - הסבת אקדמאיים להוראה בלמידה מבוססת מקום".

 

אקדמאים מארבע רשויות: ערד, מצפה רמון, ירוחם ורמת נגב יוכשרו להוראה תוך שנה אקדמית אחת, כאשר כבר בפתיחת שנת הלימודים הבאה הם ישולבו בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים ברשות ממנה הם הגיעו. במהלך הלימודים, אומרים במכללה, יינתנו דגשים על פדגוגיה מוניציפלית בה הסטודנטים ילמדו על הישוב, וכן יובילו פרויקט חברתי, בבית ספר או בשכונה ברשות שלהם.

 

נציגות ישראלית בתחרות עולמית למיזמי אימפקט

לפני כחודש הצטרף מרכז 'אקטו' מהמכללה למנהל, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד וקרן דואליס, לתוכנית היוקרתית MIINT של קרן Bridges ואוניברסיטת פנסילבניה - Wharton. מדובר בתוכנית התמחות ייחודית בתחום השקעות ויזמות אימפקט עבור סטודנטים מהאוניברסיטאות מובילות מרחבי העולם. מרכז 'אקטו', מהמכללה למנהל הוא המוסד האקדמי הישראלי הראשון והיחיד המצטרף לתוכנית.

 

שני נציגים ממרכזו 'אקטו' יבחרו לאחר תחרות פרויקטים בתחום האימפקט. הנציגים יטוסו באפריל 2020 לתחרות עולמית של תוכנית MIINT ויתחרו מול סטודנטים נוספים מרחבי העולם על מענק של 50,000 דולר למיזמים בתחום האימפקט.

 

מרכז אקטו - המרכז להשקעות ויזמות אימפקט במכללה למנהל הוא מיזם משותף של ביה"ס למנהל עסקים במכללה למנהל, בשיתוף עם קרן אדמונד דה רוטשילד וקרן דואליס להשקעות חברתיות. המרכז הוקם בכדי לפתח תשתית אקדמית-יישומית, הנדרשת לניהול וייזום השקעות אימפקט ופיתוח התעשייה בישראל. זוהי תוכנית MBA , תואר שני למנהל עסקים בהתמחות של אימפקט. מדובר בתחום חדש בארץ הנזקק לתשתיות פיננסיות ואנושיות חזקות על מנת שיתפתח לתעשייה רחבה וברת-קיימא. 'אקטו' הוא הראשון מסוגו בישראל בכלל ובאקדמיה הישראלית בפרט. מטרתו המרכזית להקים תשתיות אקדמיות יישומיות של הכשרה, מחקר אקדמי ומתודולוגיות הנדרשים לתעשיית האימפקט בישראל.

 

מנהלת מרכז 'אקטו' ג'ידא רינאוי־זועבי אמרה: "אני מברכת על ההזדמנות לקחת חלק בתוכנית משמעותית וייחודית כמוMIINT . אני שמחה כי הסטודנטים של מרכז 'אקטו' יקבלו את האפשרות לייצג את תחום האימפקט הישראלי הנמצא בצמיחה. אין ספק כי יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור לבניית האקו סיסטם של האימפקט, אך השתתפות בתוכנית כזו היא בהחלט צעד קדימה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים