שתף קטע נבחר

סוגרים שבוע: סטטוס קוו במקום פתרון לפקקים

מערך ההיסעים שהחל בסוף השבוע פועל בחינם כדי לעקוף את החוק שאוסר על תחבורה ציבורית בשבת - אבל העיקר ששימרנו את הסטטוס קוו. וגם: כך מנהלי האוצר מנהלים לנו את המדינה - בהיעדר ממשלה מתפקדת

 

 

בסוף השבוע, אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, תצא לדרך יוזמת הרשויות המקומיות בגוש דן להפעלת מערך היסעים בסופי שבוע , שיעבור בשטחיהן של תל אביב, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון. המערך יפעל בשלב זה בחינם ויתוקצב על ידי העיריות. לא רק תחבורה ציבורית בסופי שבוע, אלא תחבורה ציבורית חינם - ממש חזון אחרית הימים.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

הפתרון לפקקים עובר דרך הגמשת העבודה המאורגנת

למה הביטוח הסיעודי צריך להטריד אתכם?

ההפגנות החברתיות רחוקות מאוד מחופי ישראל. בינתיים

 

העובדה שמערך ההיסעים, "נעים בסופ"ש" שמו, יפעל בחינם לא נובעת ממניעים פילנתרופיים, אלא כדרך לעקוף את החוק שקובע שאסור לקיים תחבורה ציבורית בשבתות. הנה מה שאמר על כך לפני פחות משלושה שבועות שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שמתנגד נחרצות למהלך: "העיריות מתחכמות ואומרות שייקחו את הכסף מתקציביהן ולא יגבו כסף מנוסעים, כך שזה לא יוגדר כתחבורה ציבורית אלא כהיסעים, ולכן אני לא יכול לעצור זאת באופן ישיר".

בצלאל סמוטריץ'  (צילום: אלכס קולומויסקי)
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' (צילום: אלכס קולומויסקי)

סמוטריץ' רוצה לשמר את הסטטוס קוו, ממניעיו האידיאולוגיים, ובניגוד לכל היגיון שאומר כי עליו לפעול כשר התחבורה של כולם, גורם במו ידיו להגברת העומסים על נתיבי התחבורה, שפקוקים ממילא.

 

ישראל 2030: מעל ל-5 מיליון כלי רכב

השבוע חשף "ממון" מחקר חדש של איגוד יבואני הרכב, שלפיו מספר המכוניות שיימכרו בישראל בשנת 2030 יעמוד על 453 אלף - 38% יותר מהתחזית ל-2020. על כבישי ישראל ייסעו באותה שנה מעל לחמישה מיליון כלי רכב. חושבים שהפקקים היום רעים? בעוד עשור המצב יהיה גרוע בהרבה.

 תחבורה ציבורית בסופי השבוע ברמת גן (צילום: איתי בלומנטל)
תחבורה ציבורית בסופי השבוע ברמת גן(צילום: איתי בלומנטל)

מס גודש בכניסה לתל אביב לא יפתור את המצוקה. הפתרון היחיד הוא בהפחתת מספר המכוניות שנוסעות על הכביש. ובשביל זה צריך לא רק רכבת קלה, הפחתה במספר מקומות החנייה, או נתיבי תחבורה שיתופיים - אלא פתרונות נגישות רציפים.

 

אם נזיז את השעון קדימה שלוש שנים מהיום, הרכבת הקלה תתחיל לפעול במטרופולין גוש דן, בהנחה שלא יהיו עיכובים בלתי צפויים. הרכבת הקלה אמורה לאפשר לתושבים שגרים לאורך הקו לוותר על השימוש ברכב צמוד - כמו שקורה בערים מתקדמות ברחבי העולם, למשל ניו יורק או לונדון. אבל מה מצפים במדינה שיקרה בסופי השבוע? איך האוכלוסייה החילונית תתנייד בתוך העיר ומחוצה לה בלי רכב פרטי? רק תחשבו על מי שגר במרכז תל אביב ורוצה לבקר את קרוביו שגרים בבאר שבע.

 

במדינה עם מערכת תחבורה מודרנית וחכמה, הוא היה עולה על הרכבת הקלה, האוטובוס או המונית, שיביאו אותו אל תחנת הרכבת הכבדה, וממנה ייקח את הרכבת לבאר שבע, שם ישתמש שוב בשירותי התחבורה המוניציפליים. בהיעדר האפשרויות האלה, מה הפלא שאף אחד לא רוצה לוותר על הרכב הפרטי?

 

מנהלי האוצר - מנהלי המדינה

כלכלה גדולה בקטנה: בעוד 20 ימים יוכרע אם תהיה ממשלה חדשה או בחירות שלישיות, והאופציה השנייה נראית ריאלית יותר. המצב הזה מכניס את משרד האוצר ואת מנהליו - המנכ"ל שי באב"ד, החשב הכללי רוני חזקיהו וראש אגף תקציבים שאול מרידור - למצב חירום שבו המדינה מנוהלת לפי תקציב המשכי, כזה שיקשה עליה להתמודד עם האתגרים שמציבה שנת 2020 שבפתח, כמו החריגה מהגירעון או סיומן של התוכניות השונות שהוביל שר האוצר כחלון.

  (צילום: אורי דוידוביץ)
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד(צילום: אורי דוידוביץ)

יותר מבימי שגרה, שלושת המנהלים הללו יהפכו למנהלים בפועל של המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ'
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים