שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    העונה המאתגרת לילדים עם ADHD

    פחות יוצאים מהבית, השכבות האינסופיות והצמר בבגדים מציקים, התארגנות הבוקר הופכת לאיטית יותר כי קר, והכול ביחד יוצר מורכבויות נוספות. איך נסייע לילדים עם ADHD ונקל עליהם בתקופה הזו?

    החורף הוא עונה מאתגרת לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. כל שינוי בשגרת חייו של ילדים אלה, אינו פשוט להם. בעונת החורף הם נדרשים להתמודד עם מספר שינויים. החושך משפיע על מצב הרוח ועל התפקוד והעירנות. המלטונין, שנקרא גם "הורמון החושך", מסייע לנו ביומיום לווסת בין מצב העירות למצב השינה ותפקידו לחזק את משך ואיכות השינה. תיפקודו התקין של ההורמון ניזון מחשיפה לשעות האור ולפעילות ספורטיבית.

     

    בחורף, בשל מיעוט שעות האור, פעילות ההורמון יוצאת מאיזון ועלולה לגרום לירידה במצב הרוח ובמקרים מסויימים אף לתסמינים של דיכאון. אגב, הפעילות התקינה של המלטונין ניזוקה גם מהאור הכחול הבוקע ממסכי הטלפון, המחשב והטלויזיה. ילדי ADHD (בעלי הפרעות קשב וריכוז, והיפראקטיביות) נוטים לבלות שעות מול מסכים אלה. הדכדוך שניגרם מסיבה זו, עלול לגדול במזג אוויר קר, ובתקופה בה חלים שינויים נוספים בשיגרת היום יום, כמו יציאה לחופשה בחנוכה.

     

     

    ילדי ADHD היפראקטיביים, הזקוקים לפעילות פיזית ולמרחב, נאלצים להישאר בבית בימים חורפיים. עובדה זו מקשה בעיקר על בעלי הפרעת קשב היפראקטיביים, המתקשים לשבת במקום אחד לאורך זמן, וזקוקים לפעילות בחוץ בעיקר לאחר יום לימודים ארוך.

     

    אתגרי החורף

    ידוע כיום שילדי ADHD רבים מתמודדים בנוסף גם עם קשיים בוויסות חושי. מצב זה מתבטא אצל הילד ברגישות-יתר או בתת-רגישות לגירויים חושיים מהסביבה. ילד עם רגישות יתר לרעשים או לאורות, יתקשה ככל הנראה בימים סוערים להתמודד עם סופות ברקים ורעמים. יש ילדים שיהיו רגישים למגע הגשם, הבוץ, השלוליות והרטיבות. יש ילדים המתמודדים עם רגישות יתר למגע של בדים מסויימים. הם יירתעו ממגע של צמר, מצווארון גולף, או מגפיים. עודף שכבות הלבוש לוחצות עליהם, מגרדות, כבדות לתנועה, או סתם גורמות להם להזיע מחום.

     

    שלב ההשכמה וההתארגנות לבית הספר הוא עבור ילדי ADHD רבים החלק המאתגר ביותר ביממה. הילדים נדרשים להספיק לקום בזמן, להספיק את כל מטלות הבוקר וההתארגנות לבית הספר, להספיק להגיע בזמן, ועדיף אף להקדים, כך שיוכלו לאסוף את עצמם לשיעור בכיתה. כל זה נכון בכל ימות השנה. בחורף, זה נהיה מסובך כפליים, כאשר נוסף הקושי לצאת מהמיטה בקור, וכמובן התארגנות הלבוש המורכב פי כמה מאשר בקיץ. 

     

    קשה לקום בבוקר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קשה לקום בבוקר(צילום: shutterstock)

    איך נקל על ילדי ADHD עם אתגרים אלו?

     

    פעילות בית

    • מצאו בבית פינות לפעילות שחשופות יותר לאור שמש.

     

    • נצלו את שעות השהייה בבית לפעילות משפחתית משותפת, כמו משחקי קופסה ויצירה.

     

    • זה הזמן להנחות את הילד ולשתפו במשימות הבית שיטפחו את עצמאותו (כמו הכנת סלט, קיפול כביסה, עריכה ופינוי שולחן האוכל, הכנת הכריך לבית הספר, התארגנות ליום למחרת). מטלות אלה מעצימות, הופכות למשחק מהנה, מחזקות את יכולות הארגון והסדר ואת תחושת העצמאות והביטחון העצמי.

     

    • הגבילו ככל האפשר את "זמן המסכים" של הילד. ילדי ADHD מתמסרים בקלות למסכי הטלפון והמחשב וקשה לנתק אותם משם. בנוסף, כאמור, האור הכחול הבוקע מהטלפון, המחשב והטלוויזיה, "מעייף". הוא מגביר את חוסר האיזון שממילא מתרחש בהפרשת הורמון המלטונין בחורף כשאין די שעות אור.

     

    • היו שם עבור ילדכם אם הוא מתקשה לעבור סופת רעמים וברקים. יצרו סביבה מרגיעה ובטוחה: התכרבלו איתו בזמן הסערה, רקדו איתו, ספקו לו את ההסבר המדעי של תופעת הטבע, ובעיקר- האמינו לפחדיו ואל תבטלו את תחושותיו.

     

    קראו עוד:

    איך להשיג חינוך והישגים כמו בסינגפור

    אולי די עם ההודעות השוטפות להורים?

    הדייט שיעזור לכם להבין את ילדיכם

     

    התארגנות בוקר

    • כוונו את השעון המעורר עשר דקות לפני השעה הרגילה. הילד יזדקק לתוספת זמן זו כדי להתלבש.

     

    • בדקו ערב קודם את מזג האוויר הצפוי כדי לבחור בגדים מותאמים ככל האפשר, כך תחסכו את כל השכבות.

     

    • שתפו את הילד בבחירת הבגדים המתאימים לבית הספר כבר בערב לפני, לאחר שבדקתם את תחזית מזג האוויר ביחד.

     

    • עדיף לצמצם את הבחירה של הילד בין 3-2 אפשרויות ואז להכין את הבגדים שנבחרו פרושים על השולחן באופן בולט ללבישה בבוקר.

     

    משפטים שילדים אומרים בבוקר: 

     

     

    פעילות חוץ

    • עודדו את הילד לנצל ימים יפים ואת שעות האור המעטות לפני החשיכה לפעילות מוטורית מחוץ לבית.

     

    • הצטרפו לילד לחקור את הסביבה המשתנה בחורף, את השלולית, את הצמחיה ובעלי החיים שצצים אחרי הגשם, את האדים שיוצאים מהבל הפה.

     

    בגדי חורף

    • בדקו אילו בדים נעימים לילד ללבישה ואלו מציקים לו. אם הצמר מציק, היפטרו מסוודרים מצמר לטובת בד נעים יותר כמו פליז. אפשר תמיד להמיר את כובע הצמר במחמם אוזניים מחומר נעים.

     

    • אחסנו את בגדי הקיץ הקלים ונוחים ללבישה ולכן האהובים ביותר על ילדי ADHD, כך שיהיו רחוקים מטווח ראייה.

     

    • בגדי החורף תופסים מקום רב ויש יותר פריטי לבוש שמתאימים לכל מזג אוויר אפשרי. מיד נוצר בארון תוהו ובוהו שיוצר בקרב ילדי ADHD בלגן בנשמה ובמחשבה. השתדלו להקצות מקומות אחסון נפרדים בארון לפריטי החורף השונים (אפשר על ידי חוצצים או סלסלות בגדלים שונים). סדרו יחד עם הילד את הארון, כך שהוא יוכל לראות בדיוק היכן נמצא כל בגד, ויוכל לבחור מה ללבוש באופן עצמאי.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    • גזרו את תוויות הבגדים כדי שלא יציקו.

     

    • עדיף להימנע מלבוש בן יותר מדי שכבות - הורים רבים מעודדים את הילד ללבוש בבוקר מספר שכבות בגדים, כדי שיוכל לפשוט או ללבוש בהתאם למזג האוויר המשתנה במהלך היום. בפועל, רוב הילדים שוכחים ופשוט מזיעים וסובלים מחום - בעיקר אם הם היפראקטיביים ונמצאים בתנועה מתמדת. בכלל, עדיף להימנע מלבוש רב שיכבתי לא נוח.

     

    • ילדים בעלי רגישות יתר למגע בגדים יעדיפו לרוב בגדים שלא ילחצו. ויותר מדי שכבות - יציקו להם. אפשרו להם ללבוש סוודרים וסווצ'רים גדולים ממידתם, ושהפתח לצוואר יהיה מספיק גדול (בטח שלא צווארון גולף צמוד).

     

    • עם זאת, קחו בחשבון שלעומתם, ילדים בעלי תת-רגישות למגע בגדים יעדיפו לרוב בגדים צמודים וירגישו נוח להתלבש בכמה שכבות.

     

    • בדקו היכן והאם ניתן להשאיר בגן או בבית ספר מספר פריטי לבוש לגיבוי במקרה שמזג אוויר ישתנה, או כשנרטבים מהשלוליות, הבוץ והגשם.

     

    הכותבת היא היא ד"ר לחינוך, המתמחה בהפרעות וריכוז, מאמנת ומלווה ילדים ונוער בתפקודי למידה, ויסות חושי ומוטוריקה

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    צרו בבית סביבה נעימה ורגועה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים