שתף קטע נבחר

מועצת הכבלים מגלגלת את האשמה ביוקר חבילות הספורט חזרה ל-HOT

אחרי שחברת הכבלים טענה כי מחירי זכויות השידור של מפעלי הספורט זינקו בגלל רגולציה, טוען יו"ר מועצת הכבלים והלוויין: "חלק לא מבוטל מהאמרת המחירים נובע מהחלטות HOT לשדר תוכן ספורט שאין היא חייבת בשידורו"

מי אחראי להתייקרות שידורי הספורט בטלוויזיה? במכתב ששלח לחברת HOT אשר ביטון, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, הוא כותב: "אנו סבורים כי חלק לא מבוטל מהאמרת המחירים נובע דווקא מהחלטותיה של HOT עצמה לשדר תוכן ספורט שאין היא חייבת בשידורו לפי מדיניות המועצה". ביטון מתייחס לרכישת זכויות שידור שאינן חלק מחובת השידורים המוחלת על החברות.  

 

HOT גבתה יותר מדי: תפצה את המנויים של ערוצי הספורט

ערוצי הספורט של צ'רלטון מתייקרים

 

HOT טענה במכתב למועצה לפני כחודש כי "מחירי זכויות השידור של מפעלי הספורט זינקו במאות אחוזים מסיבות של כשל שוק ורגולציה ארכאית, דבר שבא על חשבון עולמות תוכן אחרים". המועצה לא מקבלת את טענות החברה, ומציינת כי לא הובאו על ידי HOT כל פירוט או עבודה כלכלית שיראו כיצד חובות השידור מייצרות עלויות ומחייבות שעבוד תקציבים. "עתה, לאחר ש-HOT השקיעה עשרות מיליוני שקלים נראה כי היא מנסה 'לגלגל' את האחריות להחלטותיה לעבר מדיניות המועצה. את זה לא נוכל לקבל. קיימת גם מגמה עולמית של האמרת מחירי זכויות שידור של מפעלי ספורט, ללא קשר לרגולציה מדינתית", מציין ביטון.

מסי וסוארס חוגגים (צילום: EPA)
שחקני ברצלונה חוגגים(צילום: EPA)

הרגולציה בשידורי ספורט החלה ב-2009 עם החלטות המחייבות את HOT ו-yes לשדר אירועים בעלי חשיבות ציבורית רבה בערוצים ללא תשלום, אם ישנה החלטה לשדר אותם. החלטה נוספת עוסקת במפרט שידורי ערוצי הספורט, שחובה לשדר בערוצי הבסיס. HOT ו־yes מחויבות ל־168 שעות שידור בשבוע הכוללות משחקי ספורט מרכזיים, חדשות ספורט, תוכניות מגזין וספורט עולמי. הן גם מחויבות ל-200 שעות שבועיות של ספורט ישראלי.

 

HOT טענה כי עלויות רכש ערוצי הספורט עלו בחדות מ-2014, אך במועצה טוענים כי לא הובהר על ידה מה מאותו חלק קשור למדיניות המועצה.

 

מעלייתה לאוויר של yes ב-2000, על חברות הכבלים והלוויין נאסר להחזיק תוכן ספורט בבלעדיות והן משדרות אותו דרך ערוצים ייעודיים של שלוש חברות: צ'רלטון, RGE, ו-ONE שבבעלות "ידיעות אחרונות".

 

כל כמה שנים מינהלות הליגות בעולם ובישראל מקיימות מכרז על זכויות השידור, ובו זוכה אחת משלוש הספקיות. HOT ו-yes חותמות על הסכם מול הספקיות ורוכשות מהן תוכן. החברות מתחייבות מול הספקיות לסכום מינימלי, ואם כמות המנויים עוקפת את הרף הצפוי, התשלום גדל.

 

העיוות בשוק מתגלגל לצרכן הקצה, שנדרש לשלם ביוקר על תוכן ספורט או לשלם יותר על חבילת הבסיס. גם לקוחות שלא צופים בתוכני ספורט עלולים להיפגע, שכן עליית המחירים תסובסד על ידי פגיעה ברכישה והפקה של תוכן אחר. HOT ו-yes מקצות מהכנסותיהן בהפקות מקור ישראליות מעבר ל-8% שלו הן מחויבות, והן טוענות שזה ייפסק. בסיום כותב ביטון: "אנו מוכנים לבחון לעומק, בלב פתוח ובנפש חפצה בקשות בעניין. על בקשתכם להיות נתמכת בנתונים הקשורים לעניין שיצדיקו את האמור בה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים