שתף קטע נבחר

קסדות וכיבוי אוטומטי: יוקשחו תנאי הרישיון של הקורקינט השיתופי בת"א

עיריית ת"א תחייב את החברות להתקין קסדות על הכלים תוך חצי שנה, ותקבע אזורים שבהם תאסר כניסת קורקינטים והם יכבו באופן אוטומטי. באזורים אחרים תוגבל מהירות הכלים - גם כן באופן אוטומטי. אמו של רועי שנהרג בתאונת קורקינט בת"א: "החלטה משמחת"

 

אופניים קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה (צילום: AFP)
הקורקינטים בתל אביב(צילום: AFP)

 

עיריית תל אביב הודיעה הבוקר (שני) כי היא מקשיחה את תנאי הרישיון להפעלת קורקינטים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי ובאופן תקדימי תחייב את החברות השונות בהתקנת קסדות על הכלים. מאחר ומדובר במהלך מורכב ברמה התפעולית קבעה העירייה כי לחברות יינתן זמן להיערך לשינוי עד ה-15 ביוני 2020. במקביל דרשה העירייה לקבל לידיה סמכות אכיפה בנושא הקסדות - דבר שצריך לעבור בהליך חקיקה בכנסת.

 

דורית אברהם, אימו של רועי שנהרג בתאונת קורקינט בחודש שעבר במרכז תל אביב, אמרה ל-ynet בעקבות ההחלטה: "נלחמנו כדי לחייב את החברות לשים קסדות על הכלים האלה. ההחלטה הזאת משמחת אותנו מאוד וכנראה שהצלחנו להגיע לאנשים הנכונים שיעשו את מה שצריך. אחרי המוות של רועי שרכב ללא קסדה החלטתי להלחם בנושא הזה כדי להציל חיים של אחרים. תמיד אמרתי שתשתיות, חוקים, אכיפה וחינוך יגיעו עם הזמן, אבל בטווח המידי המלחמה שלנו היתה לחייב את החברות לשים על הקורקינטים קסדות".

 

 

רועי אברהם ז
רועי אברהם ז"ל שנהרג בתאונת קורקינט בת"א(באדיבות המשפחה)

הקורקינטים ייכבו אוטומטית אם ייכנסו לאזור אסור

במקביל לאכיפה בנושא הקסדות תקבע העירייה אזורים בהם תיאסר נסיעת קורקינטים חשמליים באזורים שבהם כמות גדולה של הולכי רגל, ובהם תחייב העירייה את חברת הקורקינטים לוודא כיבוי אוטומטי של הכלי החל מ-1 בפברואר 2020. כך לדוגמה תיאסר עליית קורקינטים שיתופיים על רחבת העץ בנמל תל אביב. במקביל יוגדרו אזורים שבהם ישנו חיכוך גבוה עם הולכי הרגל בהם תרד מהירות הנסיעה בצורה אוטומטית ל-15 קמ"ש בלבד כמו למשל בשביל האופניים לאורך הטיילת.

 

כמו כן, בעלי היתר להפעלת קורקינטים נדרשו להתקין מספר זיהוי לכל הכלים שפועלים במרחב הציבורי בעיר, כצעד שנועד לסייע באכיפת נסיעה על המדרכות. בעירייה מתכוונים לאפשר לאזרחים לדווח על כלים שמסכנים את בטיחות הולכי הרגל באפליקציית 106 ובמוקד העירוני. כלים שימצאו ללא מספר זיהוי יוחרמו על ידי העירייה החל מינואר 2020.

  

לפני ארבעה חודשים החלה עיריית תל אביב בפיילוט להסדרת הצבתם של כלים זעירים שיתופיים במרחב הציבורי ולשם כך קבעה תנאים והגבלות, כדוגמת זמינותם בכל רחבי העיר, שמירה על הסדר במרחב הציבורי, אזורי שירות מועדפים, הגבלת מספרם המרבי של הכלים, אזורים מוגבלי חניה, העברת מידע שוטף לעירייה, מניעת שימוש בקרב קטינים, איסור חניה בקרבת מוסדות חינוך, הפעלת מוקד שירות, נטרול האזעקה בלילה ועוד.


אופניים קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה (צילום: AFP)
הכלים השיתופיים בתל אביב(צילום: AFP)

בשבועות האחרונים החליטה העירייה להקשיח כאמור את התנאים בעקבות התייעצות עם הגורמים האחראים על שמירה על הבטיחות בדרכים. מטרת הכללים, כך נמסר בהודעת העירייה, היא להקטין את ההשפעות השליליות של השימוש בכלים הזעירים השיתופיים במרחב הציבורי, הן בהיבטים של בטיחות בדרכים והן בהיבטים של סדר ציבורי, כאשר המשימה העיקרית היא מיגור התופעה של רכיבה אסורה במדרכה.

  

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה כי "על פי נתוני בית החולים איכלוב, ב-15% מהתאונות מדובר בפגיעות ראש שניתן למנוע אותן אם הרוכבים יחבשו קסדות. חיוב החברות להצמיד קסדה לכל כלי חשמלי שיתופי נועד להבטיח שכל רוכב, גם מזדמן, שעולה על הכלי השיתופי ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו ועל פי החוק. כידוע, על אף שהחוק מחייב כיום חבישת קסדה, ישנם רבים שרוכבים על כלים שיתופיים ללא קסדה, ואנו סבורים כי ההתייחסות לכלים השיתופיים צריכה להיות דומה לרכבים בהשכרה, כלומר עליהם להיות מצוידים בכל האמצעים על פי החוק".

 

לפי נתוני איכילוב, בשבוע האחרון נפצעו 61 בני אדם מתאונות הקשורות לקורקינטים או אופניים חשמליים. 11 מהם אושפזו, ו-3 מתוכם נפצעו באורח קשה. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקורקינטים השיתופיים בת"א
מומלצים