שתף קטע נבחר

רק שנתיים על ההגה של אגד: "קו קשה שדורש הרבה ניסיון" | בעקבות התאונה הקשה

קו 947 של "אגד", שבו קיפחו אמש ארבעה נוסעים את חייהם, קנה לו שם מפוקפק בקרב נהגים שמכנים את העבודה בו "עונש". אחד הנוסעים באוטובוס אמש: "רבע שעה לפני התאונה ניגשתי לנהג, הוא לא היה מרוכז, כאילו עובר עליו משהו". אגד: "אין בקו כל סממן של סיכון או קושי בנהיגה"

 

 

 

במשטרה מוסיפים לחקור את נסיבות התאונה הקשה אמש (יום ב') שבה נהרגו ארבעה בני אדם - יוסף קהלני בן ה-79 מפתח תקווה ועוד שלוש נשים. מעצרו של נהג האוטובוס, אלכסנדר לייבמן (44), הוארך הבוקר בבית משפט השלום בראשון לציון בארבעה ימים. לייבמן, שהתנגש בתחנת האוטובוס בצומת בדק ליד נתב"ג, החל ללמוד נהיגה על אוטובוס לפני שלוש שנים בבית ספר לנהיגה של "אגד", ורק לפני שנתיים שובץ לעבודה בקווים השונים. אף שלא ברור אם הסיבה לתאונה הקשה היא עייפות, חוסר ריכוז או שימוש בטלפון נייד, נהגים לשעבר בקו 947 (שזכה לכינוי "עונש") מספרים על תנאי העבודה הקשים ועל העומס הכבד.

 

אליסף שר-שלום שנפצע קל בתאונה שחזר: "רבע שעה לפני התאונה באתי אליו ושאלתי עוד כמה זמן מגיעים לנתניה, והוא לא היה מרוכז, כאילו עובר עליו משהו. התחושה שלי הייתה שהוא נסע בסדר, אבל הוא לא היה כולו בנסיעה".

 

  (צילום: שאול גולן, יריב כץ)
(צילום: שאול גולן, יריב כץ)

 

"קו מתיש, אין זמן להפסקה"   

"עשיתי את הקו הזה כמה פעמים והוא לא קל", סיפר ניר, נהג אוטובוס לשעבר שעבד בחברה לפני שנתיים. "אתה חוצה איתו הרבה נקודות, והוא מאוד צפוף באנשים וזמנים", מסביר הנהג, שכמו רוב הנהגים שמכירים את הקו הסביר לנו כי לרוב היה מגיע לתחנת הסיום שלו ללא זמן להפסקה נורמלית - ומיד יוצא חזרה בכיוון השני. "אתה עושה את הקו במשמרת הלוך חזור ולפעמים אין זמן להפסקה. כשאתה מגיע לתחנת הרענון אתה יוצא ממנה, עושה פיפי על הגלגל ויוצא שוב. אני עצמי הייתי סופג קנסות ונח, הולך לעשות קפה ומאחר לתחילת הנסיעה הבאה, כי העדפתי לשוב הביתה בריא ושלם".

 

ר', שעדיין נוהג בחברה ובעבר היה נוהג בקו עצמו, סיפר כי עבר במקום אתמול בערב בעת שנהג בקו אחר. "המחזה היה מחריד, אבל זה קו ארוך ומתיש, קו יותר קשה מהקו בין תל אביב לאילת. שם לפחות יש לי שתי עצירות, וחוץ מבהתחלה אני לא מתעסק עם העלאת נוסעים אלא רק נוהג. 947 זה קו כל כך מתיש שבפעם הראשונה שעשיתי אותו הגעתי לתחנה הסופית על ארבע מרוב עייפות. זה הפקקים בדרך, עומס האנשים, גביית הכספים מלפעמים שלושים אנשים בתחנה, הרי בנסיעות האלו אין עלייה מאחורה, רק דרך הנהג".

 

ר' התייחס גם למיקום שבו התרחשה התאונה אמש, וטען כי על אף שהכביש באזור טוב, יש בו בעיות: "האזור שם מאוד חשוך, כשאני נהגתי בקו הזה הנוסעים בתחנה היו מאירים את עצמם בפלאפון כדי שאראה שהם שם ושצריך לעצור", הוא נזכר.

 

נימשי, נהג אוטובוסים ותיק, סיפר ל-ynet כי הוא זוכר את נסיעותיו בקו לפני למעלה מ-25 שנה: "כבר אז מדובר היה בקו קשה, ולא היו הפקקים של היום. הכתובת פה הייתה על הקיר, נהג בקו כזה חייב להיות עם הרבה ניסיון. הגיע הזמן שבמשרד התחבורה יחליטו להפריד בין הנהג לנוסעים, כדי שהנהג יתרכז רק בנהיגה".

זירת תאונת הדרכים בבוקר שאחרי (צילום: איתי בלומנטל)
זירת תאונת הדרכים בבוקר שאחרי(צילום: איתי בלומנטל)

גרירת האוטובוס עם טרקטור (צילום: איתי בלומנטל)
טרקטור גורר את האוטובוס(צילום: איתי בלומנטל)

אגד: "קו רגיל, אין סממן של סיכון או קושי בנהיגה"

במשרד התחבורה נערכו דיונים בעבר הלא רחוק במחשבה לפצל את הקו לשניים, בשל העובדה שהנסיעה התארכה עם השנים עקב הפקקים, אך לבסוף הוחלט להשאירו כפי שהוא.

 

גורם במשרד אמר ל-ynet: "לא אחת אנחנו טוענים שחסרים נהגים, ושיש על ההגה נהגים שלא היינו רוצים לראות אותם על ההגה מכל מיני סיבות. אבל כל עוד לא נצליח לגייס מספיק נהגים טובים, הנהגים יבחרו בנו ולא אנחנו בהם, ונמשיך לראות מקרים שבהם בהחלט נצטער שההגה בידיים של אנשים מסוימים. אין זה אומר שזה המקרה, אבל זה המצב".

 

קו 947 יוצא מתחנת חוף הכרמל שבדרום חיפה. הוא נכנס בכביש החוף לתחנות במחלף עתלית ובמחלף אור עקיבא. לאחר מכן הוא נכנס לתוך נתניה, בין היתר לתחנה המרכזית בעיר. לאחר מכן, נוסע הקו לכביש 4, וגם שם הוא יורד מהכביש הראשי לתחנות שבמחלפים. האוטובוס ממשיך לצומת רעננה ונכנס למסוף האוטובוסים, ולאחר מכן עובר לכביש 40 – שם הוא נכנס להוד השרון ופתח תקווה. משם ממשיך האוטובוס דרומה לצומת הטייסים ואז לצומת בדק, המקום שבו אירעה אמש התאונה הקטלנית.

 

בהמשך, חולף האוטובוס בסמוך לנתב"ג, ומשם ממשיך בכביש מספר 1 לירושלים. בסך הכול לקו 947 יש 30 תחנות, ועל פי אתר אגד הנסיעה איתו מחיפה לירושלים נמשכת כמעט 3 שעות. אגד מפעילה בין חיפה לירושלים גם את קו 940, שלו רק שתי תחנות - בעתלית ובצומת פוריידיס. הנסיעה בקו, שעובר דרך כביש 6, נמשכת כשעתיים בלבד.


זירת התאונה בצומת בדק (צילום: שאול גולן)
זירת התאונה בצומת בדק(צילום: שאול גולן)
 

באגד סיפרו הבוקר כי האוטובוס שבו נהג לייבמן עבר בדיקת בטיחות מקיפה ביום חמישי האחרון, וכי עבר בדיקת בלמים לפני כמה חודשים. כמו כן, על פי הג'י.פי.אס של אגד, מהירות הנסיעה של האוטובוס בשניות שלפני התאונה עמדה על כ-60 קמ"ש.

 

מאגד נמסר בתגובה כי: "קו 947 הינו קו שירות בינעירוני רגיל, ככל יתר הקווים הבינעירוניים של אגד. אין בו כל סממן יוצא דופן של סיכון או קושי בנהיגה. נכונה העובדה שתשתית הכבישים בישראל אינה עומדת בנסועה, וריבוי כלי הרכב בכבישים, ובעיקר בשעות הגודש ובתקופות של חופש וחגים, מקשה מאוד על כלל הנהגים. זאת ועוד, העובדה שאין עדיפות של ממש לנהגי הרכב הציבורי במרבית הכבישים בישראל מקטינה עד מאוד את מהירותם של האוטובוסים, ומקשה עד מאוד על ציבור הנהגים בתחבורה הציבורית.



 
"העדר מתן זכות דרך בכניסה וביציאה ממרכזי הערים מקשה אף הוא על עבודת הנהגים בשירות הציבורי. נהג האוטובוס שהיה מעורב בתאונה הקשה הזו הינו אוחז כדין ברישיון לאוטובוס ציבורי. הוא היה ערני ומדויק בנהיגתו בקו זה, ולאף גורם אין מושג מדוע נגרמה התאונה הקשה הזו ומה קרה לנהג בעת שהאוטובוס סטה ממסלולו לעבר תחנת ההיסעים, ובהמשך לתעלה שבצידי הדרך. המשטרה חוקרת את נסיבות האירוע בכללותן, ואנו סומכים ידינו על חקירת המשטרה, תוך שיתוף פעולה מלא עם בוחני התאונה הקשה הזו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
זמן קצר לאחר התאונה הקשה
צילום: שאול גולן
מומלצים