הנתונים נחשפים: המכוניות הכי נמכרות בישראל
2019 תסתיים בירידה קלה במכירות רכב, אך בזינוק גדול של המכוניות ההיברידיות † קורולה עקפה את איוניק, נירו עקף את ספורטאז' וטוסון † הג'יפונים מסתכלים על כולם מגבוה: 14 מ־25 הדגמים הפופולריים הם רכבי פנאי † השאלה: עם שינויי המיסוי, עד כמה תשתנה הרשימה ב־2020
לא ידענו שאנחנו כאלה ירוקים: רגע לפני העלאת מיסוי משמעותית על ההיברידיות בינואר, ואחרי שכבר עברנו גל אחד של העלאת מיסים באפריל, 2019 הייתה השנה של רכבי הבנזין חשמל. נתח השוק שלהם בישראל התקרב השנה ל־20%, הגבוה בעולם אחרי יפן. ספק אם ב־2020, אחרי התייקרות צפויה של אלפי שקלים בהיברידיות העממיות ועשרות אלפים ביוקרתיות, ודרישה גוברת להיברידיות בשוק האירופי, נראה שוב את המספרים האלה. בינתיים, כך נראית רשימת 25 המכוניות הנמכרות בישראל השנה (הנתונים נכונים ל־15 בדצמבר).
1. טויוטה קורולה,14,600
עם 90% מכירות לגרסאות ההיברידיות והוספת גרסאות סטיישן והאצ'בק תחת שמה, הקורולה החדשה עשתה את העבודה, והגיע למספר המסירות השנתי הגדול ביותר מאז שנות השיא של מאזדה 3. המכונית הנמכרת ביותר בעולם הצליחה להדיח את יונדאי איוניק, שעשתה אצלנו היסטוריה ב־2018.
2. יונדאי איוניק, 11,100
ההיברידית הראשונה שהפכה למכונית הנמכרת ביותר בישראל נאלצה להסתפק השנה במקום שני, אבל עדיין עם מספר מסירות חמש ספרתי. כ־50 מהאיוניקים כבר היו מהדגם החשמלי לגמרי.
3. קיה פיקנטו, 8,500
למרות תחרות חזקה השנה מתאומתה לקונצרן, פיקנטו הצליחה לשמור על מעמדה כמיני הנמכרת ביותר. בשנה הבאה, אחרי מתיחת פנים שתעביר אותה לגיר רובוטי, חסכוני אך פחות חלק בפעולתו מהאוטומטי, הקרב עשוי להיפתח מחדש.
4. יונדאי i10 - נמכרו 8,300
בשנתו האחרונה רשם הדור היוצא של המיני יונדאי מכירות שיא, בין השאר בזכות תוספת חלון שמש. בשנה הבאה יגיע הדור החדש, עם גיר רובוטי זהה. האם גם מעמדה של ה־i10 בסכנה?
5. קיה נירו, 7,700
כשהגיע לארץ לפני כארבע שנים נראה הנירו נמוך מדי. עכשיו, כשמאזדה 30־CX כבר כאן וקיה אקסיד בדרך, מדובר בעוד נישא בשוק הג'יפונים. בשקט בשקט הצליח הנירו להפוך השנה לג'יפון הנמכר בישראל, בפעם הראשונה לרכב היברידי.
6. קיה ספורטאז', 7,550
מי שהיה מלך המכירות פה והג'יפון הנמכר בארץ נאלץ להסתפק בשנה בחמישייה השנייה. הוספת גרסת דיזל רק סייעה להאט את הירידה במכירות.
7. יונדאי טוסון, 7,200
בקרב הנצחי בין דגמי קיה ויונדאי מקבילים היה נראה בתחילת השנה שטוסון יגבר, אבל הוא נכנע בהפרש קטן. הקוריאנים כבר מציגים בתערוכות דגמי קונספט שמבשרים שהיורשים של שניהם הולכים ומתקרבים.
8. סקודה אוקטביה, כ־7,100
המשפחתית הלא היברידית הנמכרת ביותר בארץ, והראשונה בטבלה של יצרן אירופי. בסוף 2020 יגיע דגם חדש, כולל גרסאות היברידיות.
9. מיצובישי אאוטלנדר 6,300
ג'יפון שבעת המושבים הוותיק נותר הנמכר מסוגו, ועם מספרים נאים יחסית לרכב במחיר שלו. כמעט 10% מהמסירות היו מהגרסה ההיברידית הנטענת.
10. יונדאי i20, נמכרו 5,400
מתיחת הפנים, ובעיקר המעבר למנוע וגיר מודרניים השנה, הקפיצו את ה־i20 במעלה הטבלה והחזירו אותה לעשירייה הראשונה שבה התברגה בעבר. חבל שכמות נכבדה מהדגם ממשיכה להגיע ללא מערכות בטיחות אקטיבית.
11. טויוטה יאריס, 5,100
בשנתו האחרונה של הדור הנוכחי של היאריס מצליחה הסופר מיני היפנית, שמיוצרת בכלל בצרפת, להיכנס לרשימת המכוניות הנמכרות ביותר במקום יפה.
12. טויוטה ראב4, 5,300
אחת ההפתעות הגדולות השנה, הראב4, רושם שיא מכירות ישראלי, הרבה בזכות הדור החדש, ומחירים תחרותיים לגרסה ההיברידית, אפילו לאחר אובדן הטבת המס ההיברידית באפריל.
13. רנו גרנד קופה, 5,000
המשפחתית הגדולה רושמת מכירות חזקות, הרבה בזכות גרסת דיזל פופולרית, אך ממחישה את ירידת הקבוצה. רוב המסירות, אפילו בשיעור גבוה מאשר באוקטביה, היו לחברות ליסינג.
14. קיה סטוניק, 4,650
שנה מלאה ראשונה לג'יפון הקטן מקוריאה והוא מסיים אותה כנמכר בקבוצה.
15. ניסאן קשקאי, 4,500
עדיין לא מצליח לשחזר את הפופולריות שלו באירופה, אבל ממשיך לגדול במסירות בשוק תחרותי.
16. סקודה קודיאק, 4,400
שיא מכירות לג'יפון שבעת המושבים הצ'כי. השקת גרסת הציים החדשה רומזת להגדלת אספקות ולאיום ישיר על האאוטלנדר בשנה הבאה.
17. טויוטה HR־C, כ־4,300
למרות תא המטען הקטן, והמושב האחורי החשוך, רכב הפנאי הקטן של טויוטה נחלש מעט אך עדיין נמכר במספרים נאים.
18. סיאט ארונה, 3,800
לראשונה עוקפת הארונה במסירות את האיביזה שעליה היא מבוססת.
19. פיג'ו 3008, 3,750
הג'יפון הצרפתי ממשיך לרשום מכירות נאות יחסית למחיר ולהיסטוריית התדמית שמולה הוא נאבק כיום בהצלחה.
20. מאזדה CX-5, כ־3,700
למרות מחיר גבוה יחסית, הג'יפון של מאזדה שומר על קהל נאמן. ועדיין, ב־2020 סביר שייעקף בידי CX-30 החדש.
21. סיטרואן ברלינגו, 3,300
למרות התייקרות משמעותית בדגם החדש והמאובזר, בעיקר בבטיחות אקטיבית ועם גיר אוטומטי אמיתי, שומר על מקומו כנמכר בקבוצה.
22. שברולט ספארק, 3,300
הדגם הנמכר ביותר של היצרן. האם שברולט תדע לנצל את המעבר של הקוריאניות לגיר רובוטי כדי להגביר את קצב המכירות בשנה הבאה?
23. מיצובישי ASX, כ־3,150
תפס בהצלחה את מקומה של הלאנסר בקרב הלקוחות.
24. סקודה קארוק 3,100
נעקף בידי הקודיאק הגדול והיקר ממנו, בעיקר בגלל מחסור בלאי. סקודה מגדילה כעת את הייצור, מה שאמור להשפיע על מספרי השנה הבאה.
25. מאזדה 3, 2,750
מלכת המכירות במיל' סוגרת את רשימת 25 הנמכרות. הדגם החדש והמשודרג של המשפחתית היפנית כבר לא ממש משחק במשחק הזה.
שיא ישראלי: יותר מ־40 אלף יונדאי
רשימת המותגים הכי נמכרים בישראל החליפו השנה טויוטה וקיה מקומות, טויוטה טיפסה לראשונה למקום השני במסירות רכב, בעקבות הזינוק הגדול במכירת רכבים היברידיים. קיה ירדה למקום שלישי.
יונדאי איוניק אמנם איבדה את תואר המכונית הנמכרת בארץ, אבל יונדאי כמותג שמרה על המקום הראשון בשוק, שאותו היא מובילה מאז 2011. בשור יורד יונדאי אף תסיים את השנה לראשונה עם מסירות של יותר מ־40 אלף מכוניות חדשות, שיא ישראלי חדש. השיא הקודם, 39 אלף מסירות בשנה, רשום גם כן על שמה של החברה.
קיה אמנם ירדה למקום השלישי בטבלת המכירות, אך עדיין תסיים את השנה עם כ־33 אלף מסירות. סך הכל תסתיים 2019 עם כ־74 אלף מסירות של דגמי קונצרן יונדאי־קיה, שיתקרב לנתח שוק של 30% בישראל.