שתף קטע נבחר

"ציפורי האש" בפעולה, הרחק מישראל: המל"טים במגמת זינוק

יותר ויותר כלי טיס המופעלים מרחוק פועלים בזירות השונות, ולפי פרסומים זרים גם בעיראק - ואחת הטייסות זכתה בפרס הרמטכ"ל על הובלת מבצעים חשאיים. מפקדי הטייסות מספרים ל-ynet מדוע נכון לא להגדירם כלוחמים, למה אין הרבה נשים במערך ואיך מתמודדים עם הרחפנים שמסכנים מסוקים

 

 

בין מקבלי פרס הרמטכ"ל לשנת תש"ף שחולק בחודש שעבר נמנתה טייסת 200 של חיל האוויר, המפעילה את הכלים הבלתי מאוישים בגודל בינוני מסוג הרון 1 (שובל), המיועדים למשימות בטווחים הקרובים והבינוניים. בניגוד ליתר מקבלי הפרסים, זכה מפקד הטייסת, סא"ל י', להסבר לקוני למדי על הסיבה לבחירה: "הצטיינות בפעילות הטייסת במבצעי המב"מ (המערכה שבין המלחמות לסיכול התעצמות חיזבאללה, חמאס וההתבססות האיראנית בסוריה)".

 

ישראל עדיין מסתירה חלק משמעותי מפעילות טייסת 200 ודומותיה, אבל סא"ל י', שגדל בכלל כ"ירוק" בחיל התותחנים, הסכים לספר על המל"טים ופעילותם: "אני אולי מפקד הטייסת היחיד שיודע ב-7:00 בבוקר מה מעניין את הרמטכ"ל ואת ראש אמ"ן ב-24 השעות הקרובות והיכן זה קורה, עם תוכנית משימות ליממה הקרובה. מערך הכטמ"מ (כלי טיס מופעל מרחוק) נמצא בכל מקום, פועל מדי יום והופך ליותר משמעותי ואפקטיבי. עם הכלים שלנו יותר זול לשהות באוויר, במשך יותר זמן ולאסוף יותר מודיעין". בתיעוד מהמל"טים נראה חלק מפעילותם במבצע "חגורה שחורה" ברצועה, במעקב אחר המחבל מאריאל ובהרס בתים ביו"ש.

 טייסות הכטמ
מפעילי הכטמ"מ(צילום: דובר צה"ל)
 

 טייסות הכטמ
"גיוון בלתי פוסק במשימות"(צילום: דובר צה"ל)

מכונית שבה נסע מפקד כוח קודס קאסם סולימאני חיסול בגדד עיראק ()
הרכב שבו נסע סולימאני. חוסל על ידי מל"ט אמריקני

אחד האתגרים של היחידה הוא הגיוון הבלתי פוסק במשימות. אנשיו של סא"ל מ' לא מתמקדים בגזרה ספציפית. בערב הם יכולים לקחת חלק בסיכול מחבל חמוש שהתקרב לגבול רצועת עזה, כפי שאירע לפני כשבועיים, וכעבור כמה שעות להפעיל את כלי הטיס בזירה הלבנונית או הסורית.


טייסת 200 של מל"טי ההרון (שובל) של התעשייה האווירית היא מן הסתם רק חלק במערך. יחידה אחרת היא טייסת הכטמ"מ "ציפורי האש", המפעילה את מטוסי "זיק" ו"כוכב" של אלביט. היא זו שמתמודדת מול איום הנ"מ של חיזבאללה ומול המטוסים הבלתי מאוישים של הארגון, כפי שמומש בשיגור כושל של טיל נ"מ לעבר אחד כלי טיס ישראלי דרום לבנון לפני כארבעה חודשים.

 

חלק ממשימות המב"מ מובלות על ידי מטוסים המופעלים מרחוק. לפי פרסומים זרים, כמה מהתקיפות במעבר הגבול בין איראן לעיראק בוצעו על ידי מל"טים. גם חיסולו של קאסם סולימאני נעשה על ידי טיל הלפייר ממל"ט אמריקני, MQ-9 ריפר. "אנו עושים התאמות מול כל סוגי האויב", מספר מפקד "ציפורי האש" סא"ל ל', ומהדהד בכך אמירה של הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס המצטיינים, שלפיה "הזירות שבהן צה"ל פועל התרחבו לאחרונה, ומספר האויבים נהיה גדול ממספר הזירות".

 

טייסות הכטמ"מ הפכו להיות הראשונות שנוכחות בכל הסלמה או מבצע, והאחרונות לעזוב. "אנו נלחמים מהאוויר", מוסיף סא"ל א'. "המפעילים אינם לוחמים כי הם לא מסכנים את חייהם ולא מסתערים, אבל הם כן מזיעים בקרון בבסיס במרכז הארץ ולא משנה כמה הוא ממוזג ומשוכלל. בתחושה שלנו אנחנו צועדים עם לוחמי הקרקע, עולים איתם על הגבעות, רואים איתם את האויב ונלחמים יחד איתם. אנחנו מדברים עם המג"ד בקשר ושומרים עליו בזמן שמחבלים רצים לכיוונו".

כתב
כטמ"מ הרון. "עוזר להבין מי באמת האויב"
 

הרמס 900 ()
הרמס 900 של חיל האוויר. "יותר זול לשהות באוויר"

טייסות הכטמ"מ לקחו חלק מרכזי בדיכוי עפיפוני ובלוני התבערה מרצועת עזה, שהופסקו כמעט לחלוטין בחודשים האחרונים. כלי טיס של חיל האוויר ירו בקרבת מפריחי העפיפונים, ובכך הרתיעו אותם מלהמשיך בפעולה זו. "לנו יש יתרון כי צריך לזכור את מחיר הטעות במקרה הזה", אומר סא"ל ל'. "יש אנשים שאומרים 'למה לא לתקוף ישר את כל החוליות שרואים?'. אבל בסוף מי מפריח עפיפונים? ילדים. מחיר הטעות פה הוא בלתי נסבל. לאנשים שלנו שיושבים בקרונות יש חלק אדיר ביכולת לפענח, לזהות ולהתריע. אנשים עלולים לעשות טעויות ואז נראה אזרחים נהרגים בעזה סתם בלי סיבה. זה חלק מהאתגר הגדול והמקצוענות שלנו - להבין מה אתה רואה בתמונה, להבין מי באמת אויב, מי ג'יהאד איסלאמי ומי חמאס".

 

פקקים במרחב האווירי

תופעה אחרת שמטרידה את הטייסות הבלתי מאוישות בחיל האוויר נוגעת למה שמכונה בצבא הירוק "הרום הקרוב לקרקע". עוד ועוד רחפנים, של האויב ושל צה"ל, נכנסים לשדה הלחימה, גם בביטחון השוטף. גבולות גזרה אמנם מוגדרים, אבל העומס באוויר, הכולל גם מטוסים ומסוקים מאוישים, עלול להיות מסוכן.

 

"חיל האוויר קיבל אחריות על התווך הזה", אומר סא"ל ל' ומספר כי הוא מוטרד מהאפשרות שמסוק יתרסק עקב פגיעה ברחפן. "צריך למצוא פתרון למרחב האווירי, כזה שמאפשר לטוס בבטיחות. מצד שני, בסוף אנו צבא אחד, ולכן צריך לדעת לאפשר לכוחות הקרקעיים להפעיל את הרחפנים. אנו בתהליך של לקשור עוד ועוד שת"פים והזדמנויות בין השכבות. זה יתעצם".

מוטי רביד מדליק משואה  (צילום: יאיר שגיא)
מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין. יכפיל את מספר הטייסות(צילום: יאיר שגיא)

כתב
כטב"ם הרון של חיל האוויר

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, החליט להכפיל בעשור הקרוב את מספר טייסות הכטמ"מ בשל הגידול במשימות ועל רקע העובדה ש-78% משעות הטיסה המבצעיות של החיל מבוצעות על ידי כלי טיס שמופעלים מרחוק. בהתאם, בחמש השנים האחרונות נרשם גידול של 40% במספר החניכים שמסיימים את קורס המפעילים הנמשך כחצי שנה. "המגמה היא 'לכטמ"ם' כמה שיותר משימות", אומרים במערך.

 

חניכי הקורס הם אלו שנשרו מקורס טיס בתום שנה, מה שהופך אותו לדל מאוד מבחינת נשים, המהוות כ-10% בלבד. אמנם הייתה כבר סגנית מפקד טייסת, אך מדובר במספרים בודדים של משרתות.

 

סא"ל ל': "היום אנו נשענים על מאתר המיון של קורס הטיס שהוא מעולה באיכות הנוער שאתה מקבל, כי הם עברו סינון מטורף. אבל אתה מפסיד הרבה אנשים בדרך, שאולי לא פחות טובים, אבל הם לא התקבלו לקורס טיס בגלל אלמנטים פיזיים. ולכן יש עוד הרבה פוטנציאל. יש על זה עבודות מטה ברקע".

 

בקורס שהסתיים בחודש שעבר בבסיס פלמחים הוסמכו 27 מפעילים חדשים, בהם שלוש חיילות. "אנו עורכים בקורס סדנאות מנטליות שנוגעות בערכים כמו טוהר הנשק, מתעסקים הרבה בסוגיות מוסר. יש דגש גדול על המקצוענות, כולל בסדרות טיסות סולו שהכנסנו בקורס", מספר מפקד בית הספר למפעילי כטמ"מ, סא"ל ר'.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
עלייה של 40% במספר המפעילים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים