שתף קטע נבחר

"בלגן אחד גדול" ברפורמת הסייעת השנייה בגני הילדים

דו"ח של משרד החינוך העלה כי חלוקת התפקידים ברוב גני הילדים לא ברורה. הסייעות השניות משמשות לפעמים כסייעות מחליפות בגנים אחרים והגננות המובילות מתעסקות בניירת במקום בחינוך. הסתדרות המורים: "לא נאפשר פתיחת גנים בתקן חסר". משרד החינוך: "הממצאים מעידים על הצלחה"

  

   

בלגן בגן: דו"ח חדש של משרד החינוך מצביע על כך שחלוקת התפקידים בגני הילדים אינה ברורה. בעוד הסייעות השניות משמשות כמחליפות בגנים אחרים, "הגננות המובילות" מתעסקות בעיקר בניירת במקום בחינוך הילדים. מהדו"ח של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה), שבחן את יישום רפורמת הסייעת השנייה בגני הילדים, עולה כי רוב הגננות חשות שביעות רצון מיישום הרפורמה ומהכשרתן.

 

הדו"ח המלא על הסייעות השניות

 

הפגנה בדרישה להוספת סייעת, עוד לפני הרפורמה  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הפגנה בדרישה להוספת סייעת, עוד לפני הרפורמה (צילום: מוטי קמחי)
 

אחת הבשורות המשמעותיות ברפורמה שנכנסה ב-2015 היא הכנסת סייעת שנייה לגני ילדים שבהם יש יותר מ-29 ילדים בני 3-4, זאת בין היתר, כדי לשפר את העבודה החינוכית ולהפחית בעומס על הגננת והסייעת. הדו"ח התבסס על מחקר שנערך בשנת התשע"ז (2016-2017) שבו השתתפו 801 גננות, 464 גננות מובילות ו-577 סייעות בגני ילדים. אחד הממצעים הבולטים שעולים מהדו"ח הוא שאין חלוקת תפקידים ברורה בין שתי הסייעות. לפי דיווחי הסייעות שהשתתפו במחקר, בכ-60% מהגנים אין חלוקת תפקידים מוגדרת בין הסייעות והיא מתנהלת "לפי הצורך". רק בכ-20% מגני הילדים ישנה חלוקת תפקידים ברורה.  

 

בדומה לטענות שעולות מהשטח באופן תכוף, המחקר מצביע על כך שסייעות רבות המשמשות סייעות שניות מתבקשות להחליף סייעות בגנים שאין בהם סייעת שנייה. כ-20% מן הסייעות דוברות העברית וקצת פחות מ-13% מהסייעות דוברות הערבית דיווחו כי התבקשו למלא מקום בגן אחר במקום בגן הקבוע שבו הן עובדות. לטענתה של ענת דדון, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, המצב בשטח חמור הרבה יותר. "משרד החינוך כמו משרד החינוך קודם כל מחליט על רפורמה, מוריד אותה לשטח, לגננות, ורק אחר כך נזכר לבדוק מה ישים ומה לא", אמרה הבוקר דדון לאולפן ynet.

שביתת מחאה בגן ילדים, ארכיון. הסייעות השניות מחליפות סייעות בגנים אחרים ()
שביתת מחאה בגן ילדים, ארכיון. הסייעות השניות מחליפות סייעות בגנים אחרים

היא הוסיפה: "יש כאן בלגן אחד גדול בכל הרפורמה הזו. ברוב הערים בארץ הגננת מתפקדת לפחות פעמיים שלוש בשבוע עם סייעת אחת ושלושים וחמישה ילדים, חלקם הגדול לא גמולים. אין יום שעובר שלא מעירות אותי בבוקר גננות ואומרות לי 'די, אני לא יכולה יותר, אני קורסת'. אתמול היו 50 גנים ברחבי הארץ שהיו בלי סייעת שנייה. היום קיבלתי דיווחים על 30 גנים. אנחנו לא נאפשר פתיחת גנים בתקן חסר וננקוט בצעדים ארגוניים אם נצטרך". 

 

"יש לטפל בתופעה... כלומר, למצוא פתרון אחר למילוי מקום של סייעות", כתבו מחברי הדו"ח, אך למרות זאת, הם לא ציינו פתרונות מעשיים לצורך השגת היעד. כמו כן הומלץ על "השלמת ההכשרה המקצועית לכל הסייעות בכל הרשויות".

 

הגננות המובילות עמוסות אך מרוצות

במסגרת הרפורמה מונתה "גננת מובילה" לכל אשכול גנים שתפקידה העיקרי הוא לתת מענה חינוכי וליווי לצוותים החינוכיים בגני הילדים שבאשכל. מהדו"ח החדש עולה כי חלה עלייה משמעותית בהיקף המשימות המנהליות שהגננות המובילות נדרשות לבצע. 76% מהן דיווחו שתפקידן משלב שיעורים דומים של משימות מנהליות ומשימות חינוכיות. בנוסף, חלה עלייה במספר הגנים שעליהן אחראיות הגננות המובילות. בשנת 2015 דיווחו 32% מהגננות המובילות שהן אחראיות על יותר מ-16 גנים, לעומת 42% בשנה שלאחר מכן.

גן ילדים, ארכיון. הגננות המובילות עמוסות בעבודה מנהלית, אך מרוצות (צילום פרטי) (צילום פרטי)
גן ילדים, ארכיון. הגננות המובילות עמוסות בעבודה מנהלית, אך מרוצות(צילום פרטי)

בנוגע לעומס המטלות על הגננות המובילות, ממליצים מחברי הדו"ח על כמה צעדים ישומיים לשיפור המצב: "הפחתת העומס או לחלופין הגדלת מספר ימי ההדרכה של הגננות המובילות והשוואת תנאי שכרם לתנאים של מנהלת גן, לרבות יום חופשי אחד בשבוע". הם ציינו עוד כי "למרות השיפור במידת הבהירות של הגדרת תפקיד הגננת המובילה, עדיין קיים צורך בהגדרה ברורה יותר של התפקיד כדי למנוע מצב שבו הפיקוח והרשות מעמיסים עוד ועוד מטלות על גבן של הגננות המובילות".

 

מהדו"ח עלתה גם תמונת מצב מעודדת בנוגע ליישום הרפורמה. לפי הממצאים, יותר מ-90% מהגננות המובילות הביעו "שביעות רצון גבוהה במרבית ההיבטים הקשורים בעבודתן". בנוסף, 69% מהגננות הביעו שביעות רצון מהגננות המובילות שמעליהן.

 

במשרד החינוך ברכו על ממצאי הדו"ח: "כלל ממצאיו מעידים על הצלחתה של רפורמת הסייעת השנייה. דו"ח זה מצטרף לממצאי הדו"ח הבינלאומי של טאליס שהעלה כי 98% מהצוות החינוכי בגן הביע שביעות רצון מעבודתו. ההשקעה בגיל הרך היא חיונית וקריטית ולכן לאורך השנים האחרונות השקיע המשרד משאבים גדולים ורבים בשלב גיל זה. המשימה לא תמה, ויש בכוונתנו ללמוד מהדו"ח על ההיבטים שיש לחזק ולתת להם מענה ראוי. צוותי החינוך בגן עושים מלאכת קודש, וזו ההזדמנות לברך אותם ולהודות להם על ההשקעה שלא תסולא בפז".

 

אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
ההפגנה להוספת סייעת שניה, ארכיון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים