מבצע: הראל סקעת
"השיר הראשון שאני חלק ממנו. הראל סקעת ואני היינו חברים מאוד טובים ב'כוכב נולד', הייתי מנהל ההפקה והוא היה מתמודד. פירסמו אז באינטרנט שיש רומן בין מפיק בכיר ב'כוכב נולד' - שיש אחד כזה כי כל השאר נשים - לבין אחד המתמודדים. לכל מי ששאל אם זה אני, עניתי בחיוב. ככה התחלתי לצאת מהארון".
אמרו שנשבר לך הלב בגללו.
"זה נכון, הייתי מאוהב בהראל סקעת אבל לא היה בינינו רומן ולא היינו זוג. באחד הימים הראל בא אליי ואמר שהדמות שלו בפסטיגל היא פיטר-פן והוא צריך שיר. רגע אחרי סיום 'כוכב נולד 2', לירון לב, שהיה במקום גבוה בעונה, התחיל להשמיע לי כל מיני שירים שהוא כתב. היה לו משהו בשם 'לעוף'. אמרתי לו שאני יכול לשנות חלק מהטקסט ולהפוך אותו לשיר ילדים אופטימי. נתנו לאוהד חיטמן שילחין ואורי זך הפיק. אחרי כמה שנים הוא הפך להיות שיר ילדים מאוד אהוב. 15 שנה אחרי, כתבתי למעלה מ־30 שירי פסטיגל".
ואיך התגברת על הלב השבור?
"דיברנו מאוד בגלוי על הנושא. כל כך נסחפתי בעניין של היציאה מהארון, פתאום זה לא רק היה להיות מאוהב אלא מאוהב בבחור ולא להתבייש בזה".
מבצע: אייל גולן
"רון לשם כתב ספר בשם הזה. ביום שפירסמו שיוסי סידר הולך לצלם סרט שנקרא ‘בופור’, בהשראת הספר, קראתי באינטרנט את הפרק הראשון של הספר, ורק ממנו הוצפתי ברגשות ונזכרתי בחיילים שלי. הייתי מדריך חובשים בצבא בין 1996 ל־1999. החיילים שלי הלכו לשרת ברגעים האחרונים בלבנון, לפני היציאה. באותם ימים איבדתי את הקול בעקבות העבודה ב’כוכב נולד’, והאינטנסיביות של החיים הכניסה אותי למצב של דיכאון קליני. התיישבתי על הפסנתר ותוך שעה יצא השיר. חצי שנה אחרי כן פורצת מלחמת לבנון השנייה. אני נוסע עם מתמודדי ‘כוכב נולד’ לשמח ילדים במקלטים בצפון. באותו הזמן אייל גולן נמצא במוצבים בצפון, שר לחיילים. השיר עדיין היה במגירה. אמרתי למנהלת של שלומי שבת שיש לי שיר שחייב לצאת מחר לרדיו. היא אמרה, 'שלומי לא מעוניין, הוא מבואס מהמלחמה, יושב בבית, לא רוצה לעשות כלום'. התקשרתי לרונית ארבל, המנהלת של רמי קלינשטיין שאמרה לי, 'רמי לא ייקח שיר של מישהו אחר, אבל התחלתי לנהל את אייל גולן'”.
שהיה בתקופה פחות טובה בקריירה.
"כן. רונית השמיעה לאייל את השיר בטלפון. הוא אמר, 'תכינו את האולפן, אני בא'. את הבכורה עשינו ב’כוכב נולד’ עם המתמודדים ואייל לבש שם חולצת ב' של צה"ל. באותו ערב נהרגו המון חיילים ובכל יום היו מתלבטים אם לבטל את ‘כוכב נולד’. צדי צרפתי היה השופט, הוא תפס לי את היד ואמר, 'תזכור את הערב הזה, מוצאי ט' באב, אם אתה כתבת את השיר הזה החיים שלך משתנים הערב'. זה היה נכון".
מבצע: שלומי שבת
שבועיים אחרי ההוצאה של 'אם יש גן עדן', אני מקבל טלפון משלומי שבת. 'שמעתי שחיפשת אותי עם השיר וסיננו אותך ולכן החלטתי לפטר את המנהלת שלי'. אמרתי, 'שלומי, למה לפטר? אני מבטיח שאת השיר הבא אני כותב לך'. בבריתה של אלין לוי, הבת של אילנית ואייל, ישבתי בשולחן עם אבי גואטה ושרית חדד. גואטה אמר לי, 'אני רוצה כזה לשרית'. הלכתי הביתה ונזכרתי שחברי עילי בוטנר אמר לי, 'תראה איזה מרגש שכתבת שיר על אמא, מעניין מה יקרה כשתכתוב שיר על אבא'. עילי ואני ילדים להורים גרושים והרבה פעמים אנחנו מדברים על העניין הזה שבגירושים האבא קצת מאבד פוקוס מבחינת הילדים. כתבתי, 'אבא, חבר אמר לי לכתוב שיר עליך'. המשמעות: אני צריך שחבר יגיד לי לעשות דבר כזה, כי אני לבד לא מסוגל להתמודד עם התיק הזה. שלחתי לשרית וגואטה, אחרי כמה ימים הם אמרו ששרית לא צריכה עוד שיר על אבא".
מאכזב.
"כן. ואז נזכרתי שהבטחתי לשלומי שבת שיר ונזכרתי שראיתי דוקו על זה ששלומי ולאה נוסעים עם ההורים לטורקיה ושאבא שלהם דמות חשובה אצלם. שלחתי לשלומי את השיר והוא שמע באוטו. אחרי חצי דקה הוא עצר, כי הוא עמד לבכות. לאה לא הייתה מסוגלת בכלל להתמודד עם השיר. שלומי אמר, 'כתבת הכל על שדות פתוחים ועצים, אני גדלתי בדירה ביהוד אז אם אפשר לשנות'. כמה שנים אחרי כן, אברהם שבת נפטר, והמילים כתובות על המצבה שלו".
מבצע: עומר אדם
"ההיכרות עם עומר אדם התחילה דרך המסך, באודישן ל’כוכב נולד’ עם השיר 'אבא' עם שלומי. התקשרתי ליואב צפיר ולצביקה ואמרתי, 'אני רוצה לכתוב את הסינגל הראשון שלו'. שבועיים לאחר מכן הוא הודח בגלל זיוף הגיל. נפגשתי איתו ועם הוריו, הבאתי את השיר 'להיאבד ברוח', וזה היה הסינגל הראשון של עומר. ראיתי שאוהבים את עומר ואמרתי שיש אחד שיכול לנהל אותו וגם להיות מבוגר אחראי, וזה אסף אטדגי".
אז לא מרגול חיברה ביניהם.
"נכון. אסף היה המנהל של מרגלית, וברגע שעומר יצא מהתוכנית הבאתי את אסף והפכנו להיות הצוות של עומר אדם. הוצאנו את 'להיאבד ברוח' רק לסלולר ובחודש אחד הוא עשה 50 אלף הורדות, מטורף באותם ימים. עומר אהב לשמוע מזרחית כבדה ושורשית. יוני רועה שלח לי לחן עם ג'יבריש, ושר איזה משהו ובאמצע 'אש בתוכי', ומיד השלמתי 'אני נמס ממך'. כתבתי את המילים תוך כמה ימים, הלכנו לתמיר צור להפיק. זה היה הסינגל השלישי של עומר ושיר הפריצה, שמושמע עד היום בבלומפילד. התחלנו להרגיש שיש רחש בדרום ובצפון. התחילו להגיע טלפונים למשרד שרוצים להזמין אותו להופעות והבנו שזה הדבר - עומר צריך להיות בן 16 ששר לבני גילו, בסוג של מזרחית שכונתית, סלנג, דיבור יומיומי והומור".
מבצע: ליאור נרקיס
"יש לי סלנג משלי - לקחת מילה ולהמציא לה הטיה חדשה. במקום טירוף - טרפת, במקום שיגעון - שגעת. השיר היה מוכן ב־2011. עשיתי סקיצה, שלחתי לעומר שאמר, 'קשוח מדי בשבילי'. זה היה שיר באווירת מועדונים של שתיים בלילה אחרי שכולם שיכורים. פניתי לליאור נרקיס, הוא לא רצה, פחד מזה נורא. זה היה אחרי 'ערב טוב'. בסוף יעקב למאי שיכנע את נרקיס. השיר התפוצץ בשטח, במועדונים. שנה אחרי כן, ערוץ הילדים כבר עשה מזה קליפ של כל התוכניות שלו וצחקנו שממועדונים זה הגיע לילדים".
מבצע: עומר אדם
"עיריית ת"א פנתה לליין המסיבות הגאה 'אריסה', והם פנו אליי לכתוב שיר על ת"א. זה היה הדד־ליין הקשה בחיי. היה תאריך לצילום הקליפ עוד לפני שהיה שיר. קמתי לא טוב מהמיטה ביום שהייתי צריך להשלים את הסקיצה. נסעתי לעמק האלה לשאוף אוויר ולכתוב. בתוך היער האוטו שלי נתקע בסלע והלך. צעדתי שלושה קילומטרים בלי קליטה ליישוב הקרוב. התקשרתי לגורר ונסעתי באוטובוס הביתה. באותו יום אובמה הגיע לארץ, הכביש חסום, נסיעה של שעתיים. משתיים בצהריים מחכה לי באולפן המפיק המוזיקלי חן מצגר. הגעתי בשמונה בערב. ישבתי אצלו בשיא הדיכאון עם כל מיני רעיונות שהקלטתי בטלפון. סיימנו באחת בלילה את השיר. באתי לעומר עם הסקיצה, אמרתי לו, ‘אתה תהיה הזמר הסטרייט במצעד הגאווה ששר את שיר הגאווה של תל־אביב’. הזהרתי שהטוקבקים יהיו קשים וגילויי הומופוביה והכל עליו. הוא אמר, 'לא אכפת לי שום דבר, לא מבין מה השטות הזו שאסור לכם להתחתן ולהביא ילדים'. הוא הקליט את השיר אצל הנרי, שם המצאנו את 'עולה לי עולה לי ולא יורד לי'".
קיבלתם הרבה ביקורת על זה.
"בוודאי. ‘עולה לי’, זה שברגע שאתה במסיבה ונהנה וקצת מסטול אז ההרגשה עולה לך. ברגע שמצעד הגאווה התקרב, עומר חטף רגליים קרות. מהרגע שהוא עלה על הבמה מארגני המצעד רק רצו שהוא יירד, יקצר את ההופעה, 'מי זה הפְרֵח הזה'? השיר שבר חומות בין סטרייטים ללהט"בים, בין מזרחים לאשכנזים. סיפרו לי שבעקבות השיר אנשים יצאו מהארון מול המשפחות שלהם".
“הפוליטיקאים בישראל מזהמים לנו את התודעה בכל כך הרבה שטויות. אני לא מתכוון לתת יחס לאיש הזה, בטח לא לקרוא לו רב, בטח ובטח לא להסביר לאף אחד מהי נורמליות או להצדיק את קיומי. יש דבר אחד בלבד שצריך להתרכז בו - שכל אדם שהולך לקלפי ביום הבחירות יחשוב טוב-טוב למי הוא מצביע. זה לא עניין של ימין או שמאל. זה דיון על ערכים בסיסיים כמו כבוד האדם, שוויון זכויות ואנושיות. מי שמזלזל בבחירות לכנסת, שלא יתפלא אם הוא מתעורר עם שר חינוך עלוב ומביך”.
מבצעים: עומר אדם וליאור נרקיס
"בעקבות העבודה עם עומר וליאור במקביל, נתקלתי באווירה שהזכירה לי את הסיפורים ששמעתי על זוהר ארגוב, שיש מחסום שהמוזיקה המזרחית נתקלת בו בכל פעם שהיא רוצה להגיע לאמצע הבמה בתקשורת”.
אבל "נמס ממך" ו"הופה" הגיעו למיינסטרים.
"אחרי הרבה מאוד זמן. גם עומר עבר מעין מהפכה לבנה כדי להגיע למיינסטרים, עם שירים הרבה יותר רגועים. החלטתי שחייבים לעשות פה מהפכה של שמחה. בשטח אנשים אוהבים לחגוג - חתונות, מסיבות, קריוקי. השיר מתחיל ב'שמעתי שעושים מסיבה בלעדיי, אף אחד לא עושה את זה יותר טוב ממני'. מאיפה זה בא? ישבתי עם די־ג'ייז, הם היו אומרים לי שזוגות באים ואומרים, 'אצלנו בחתונה בלי מזרחית'. אני נטרפתי מהסיפורים האלה וכתבתי בסוף 'העם דורש קצב מזרחי'. במקור השיר יועד למופע משותף של שרית חדד ואייל גולן, אבל כנראה הצוות שם לא היה במצב רוח הנכון, אז החלטתי שאנחנו מרימים סופרגרופ: ליאור, עומר, משה פרץ ודודו אהרון. שלחתי את הסקיצה לכל הרביעייה. דודו ומשה סירבו בנימוס. התחלנו להקליט ואז פרץ מבצע צוק איתן, כל ההופעות בוטלו, מדינה בעצב. שבוע אחרי סוף המלחמה החלטנו שמוציאים את השיר. הוא יצא בתשע בבוקר, עד שתיים בצהריים כל אתרי האינטרנט כותבים עלינו טורי דעה הכי קטלניים שאפשר. משמיצים אותנו על החוצפה לשמוח, כי זה לא הזמן. מצאתי את מפקד הסיירות של חב"ד ואמרתי לו, 'איתכם לא מתווכחים, אתם שמים מוזיקה, רוקדים והשמחה מידבקת. קחו את השיר הזה ותפיצו ברחובות'. ככה זה התחיל. ‘מהפכה של שמחה’ הוא השיר המושמע ביותר ברחבות הריקודים מאז תחילת המילניום".
מבצעת: מרגלית צנעני
"באותה שנה היה את טרנד ברלין, תל־אביבים מתחילים לבקר ולגור שם. אמרתי, בוא נעשה סאטירה אמיתית על כל מה שהולך פה. שיחת סלון סופר־צינית, בלשון נקבה, ומושלם שדנה אינטרנשיונל תהיה הזמרת. הקלטתי סקיצה ושלחתי לה. הם אהבו, והוחלט להקליט. רגע לפני שאני טס לצרפת לשבועיים, מודיעים שהחוזה עם דנה לא מסתדר ושהיא ויתרה. התקשרתי לינאי רטפן, המנהל של מרגול. היא הייתה אחרי הפרשה, בשבילי זו הייתה אפשרות לעזור לה לחזור ולהוקיר לה תודה. אני יושב במונפלייה על ספסל בסשן בווידיאו במשך שעתיים איתם, מכניס אותה לאווירה המצחיקה. השיר יצא ביום שמחאת המילקי התחילה וזה יצר מנוף מטורף. אנחנו נורא אוהבים לחשוב שאנחנו אירופאים או המדינה הנוספת על הדגל של ארה"ב, מתכחשים להיותנו במזרח התיכון. 'מבראשית ברא אותנו מופרעים, אמריקאים עם כבוד של ערבים'".
מבצע: נדב גדג'
"שלוש פעמים הייתי במים של האירוויזיון - עם בועז מעודה, הראל סקעת ומורן מזור. חשבתי שאין סיכוי שרשות השידור תיקח שיר שלי לאירוויזיון כי כתבתי שירים של ערסים ופרחות וזה לא היה מקובל. האופציה קרתה בזכות הפירוק של רשות השידור. ראיתי 'הכוכב הבא' ובחצי הגמר נדב גדג' שר דואט עם עומר אדם. נדב שולף את הנתנייתי שבו ומתברר שהוא אוהב שירים בסגנון ים-תיכוני. אמרתי, הנה הפיצוח שלי, אני עושה את השיר המזרחי הראשון באנגלית. בדקתי מה עשו אבות אבותינו שהצליחו באירוויזיון. היה מכנה משותף בין יזהר כהן, עפרה חזה, אבי טולדנו והדצים: חבורה ישראלית על הבמה, הם שמחים, יש צבע, כוריאוגרפיה שאתה רוצה לרקוד ואנרגיה ישראלית. ויש גם מילה אחת שתופסת אותך. עירבבתי את כל זה לתוך התבנית ואפינו עוגה שנקראת 'גולדן בוי'. נסענו לאירוויזיון ומי שהיה באולם יעיד עד היום שבחצי הגמר נשאר מקום אחד בגמר וכל הקהל בווינה צרח 'ישראל'. אמרו את השם שלנו ועפנו לשמיים. שם הבנתי שאפשר לשבור את הסיפור ששונאים אותנו ובגלל זה אנחנו לא עולים. ב'גולדן בוי' החזרנו את האירוויזיון להיות משהו מגניב ובעל ערך".
מבצעים: משה פרץ ועומר אדם
"כשהייתי באירוויזיון בווינה, עומר אדם התקשר ואמר שהוא ומשה פרץ רוצים לעשות מופע בקיץ, ומביאים להם להקת מחול מאירלנד שתופיע איתם. הוא ביקש שיר מתאים ואני מאוד אוהב מחול. כששלחתי את הסקיצה, משה לא הבין מה יש בשיר הזה. משה דיבר איתי ואמרנו בוא ניפגש אצל הנרי. הגענו, ואז נכנסה לדירה שלו בחורה שנראית כמו מיס יוניברס. חברה שלו, דוגמנית הולנדית בשם קים, והנרי מציג אותה ומספר שהיא בר רפאלי של הולנד. העיניים של משה ושל עומר יצאו מהחורים. עומר אמר להנרי, 'אולי תשכנע אותה לשיר איתנו את השיר'. לימדנו אותה לומר, 'אני רוצה לרקוד'. היא הקליטה את זה ואנחנו היינו על הרצפה מרוב צחוק. עומר נכנס להקליט ראשון, משה קפץ מהכיסא והתחיל לרקוד איתי. השיר יצא ושבוע אחרי כן הם עשו את הופעת הבכורה בהיכל. עשרת אלפים איש שרים בעל פה את השיר".
מבצעים: נועה קירל וסטפן
בעקבות ההצלחה של אלני פוריירה עם הגרסה ל'גולדן בוי', החלטנו לעשות שיר בכל קיץ ליוון וקפריסין. שלחתי לה סקיצה של שיר עם ג'יבריש באנגלית וקראתי לו 'טיקיטאם', כדי שאיתו היא תייצג את יוון באירוויזיון. הכותב של המילים ביוונית הסביר לי ש'טיקיטאס' ביוונית אומר 'על מה אתה מסתכל?' אמרתי לו, 'וואלה - יש לך נושא לשיר'. יוון לא רצתה לשלוח את אלני והיא הוציאה את השיר בכל זאת. באותו קיץ חברים נסעו לחתונה ביוון ואמרו לי, 'כל השבוע הדי־ג'יי חרש על השיר של זו ששרה את ‘גולדן בוי’ ביוונית. בוא נעשה כזה בארץ'. אמרתי להם, 'תסתכלו בקרדיטים של מי השיר, שניקח ממנו זכויות יוצרים'. הם התקשרו בצרחות שהם לא מאמינים שזה שיר שלי. הצעתי לנועה קירל, חיפשנו גם ראפר והצענו לסטפן. יצאנו לצלם את הקליפ ויצא להיט שמאוד הרים את סטפן ונועה לקהל שהוא לא ילדים".
מבצע: משה פרץ
אבי אוחיון ואני חברים מהצבא. הוא היה טבח בבה"ד 10 בצריפין וגם מורה לסלסה שלימד אותנו לרקוד. הרבה בזכותו התאהבתי במוזיקה הלטינית. ותמיד היה לנו דיבור על משה פרץ, שהוא בכלל זמר לטיני. אבי התקשר אליי ואמר, 'בוא נעשה משהו עם משה ונגשים את החלום הלטיני שלנו'. התחלתי לכתוב את הפתיחה של השיר - רומנטית, בלדה. הם התלהבו אבל אמרו בוא נעשה משהו שמח. באולפן הכל זרם, שיר על קיץ וכיף. הבאתי את המילה קרמלה, כי קרמלו זה סוכרייה בספרדית וביוונית. לקחתי את השיר לינון יהל, המומחה ליצירות מורכבות, הבאנו את הזמר כפיר אפשטיין ובמשך כמה ימים חגגנו בקולות רקע. כל שטות בראש בספרדית הכנסנו, כל הרפרנסים ללהיטי הענק הלטיניים שהישראלים מכירים, כמו ‘בסמה מוצ'ו’. לימים ‘קרמלה’ עברה ליוון וקפריסין והפכה לאחד הלהיטים הגדולים שם בקיץ 2018".
מבצעת: נטע ברזילי
באמצע האודישן של נטע ברזילי ב’כוכב הבא’ קמתי וצעקתי לבד בבית על הטלוויזיה, 'ככה זוכים באירוויזיון'. היה לי ברור שאם נטע עומדת על הבמה ועושה את מופע הקוסמות שלה עם הלופר, אנחנו זוכים. באותם ימים עבדתי עם סתיו בגר, שאלתי אותו אם בא לו שנכתוב לה שיר אם היא תזכה והוא אמר בכיף. בלי שהכרנו אותה. החלטנו שהיא נראית חצי ילדה-חצי אישה ומשחקת במשחק מגניב שהוא הלופר, ומכאן באה החלטה לכתוב שיר על צעצועים. סתיו הלך לחנות מוזיקה והביא כל מיני צעצועים מוזיקליים, אני הבאתי השראה מהמוזיקה הקוריאנית, גנגנאם סטייל. סתיו הכין את הביט, שרנו בג'יבריש כל מה שעלה בראשינו ואז התפצלנו. הוא השלים את ההפקה המוזיקלית ואני את הטקסט. כשהוועדה בחרה בשיר הזה נוצר המפגש הראשוני עם נטע".
שלא רצתה את השיר.
"את זה סיפרו לי רק בדיעבד. היה מתח גדול באוויר בגלל הלחץ אבל כולם היו מאוד מקצועניים. היינו צריכים להיות סופר־פתוחים לזרום עם רעיונות משוגעים כמו התרנגולת. בסקיצה נטע התחילה לאלתר 'בקה בקה בוי' ואחרי שהשיר יצא גילינו ש'בקה' ביפנית זה טיפש, בדיוק מה שהתכוונו".
ובטח לא התכוונתם לקבל תביעה מיוניברסל.
"חודשיים אחרי הזכייה באירוויזיון הגיעה טענה מג'ק ווייט שליין הכינורות בפזמון מועתק מליין הבס והגיטרה של השיר הכי מפורסם שלהם, 'סבן ניישן ארמי'. כשאתה קורא תביעה כזו אתה אומר יופי, זה כמו להגיד שכל השירים גנובים מכל השירים, כי יש מספר של אקורדים בעולם והרבה מאוד שירים יכולים להיות דומים לאחרים. במהלך התהליך המשפטי שלקח חצי שנה, יום־יום אחרי הזכייה, למדנו שיעור מאלף על הצד האפל של ההצלחה הבינלאומית. אנחנו בוודאי יודעים שלא העתקנו שום דבר ולא כתבנו את השיר בהשראת השיר הזה ולא חושבים שיש דמיון. אבל צדק הוא לא שם המשחק, בטח לא בארצות־הברית, שם מפעילים את שיטת 'מצליח' ובכל שבוע שולחים מכתבי תביעה על העתקת זכויות יוצרים. אחד מעורכי הדין הכי גדולים בארה"ב אמר לי, 'ברוך הבא לאמריקה'. היו הרבה מחשבות שאם הולכים לבית משפט וייפסק שזה מועתק אולי זה יבטל את הזכייה ואת האירוויזיון בישראל. סתיו ואני הבנו שאם אנחנו נלחמים והולכים לבית משפט, נדרשת כמות כסף אינסופית שאין לנו, והדבר הראשון שקורה זה צו איסור שימוש בשיר. שבאותו רגע נטע ברזילי מסיימת את הקריירה שלה אחרי שכרגע זכתה באירוויזיון. סתיו אמר לי, 'נכון שזה לא השיר האחרון שלך בחיים? גם לא שלי. תן להם מה שהם רוצים ונמשיך הלאה'. ניהלנו את כל הסכם הפשרה כדי שלא נצטרך להתעסק בזה כל החיים. הכנסנו אותו כאחד המלחינים".
מה זה אומר מבחינת תמלוגים?
"הוא מקבל 50 אחוז על כל השמעה. למה כל כך הרבה? כי הוא מיוצג על ידי תאגיד הבידור החזק בעולם, יוניברסל, והוא יכול".
זה הפסד כספי גדול?
"אובדן הכנסות של מיליוני שקלים לטווח ארוך".
עדיין השיר מרוויח הרבה.
"השיר הזה הוא אכזבה כלכלית מאוד גדולה כי נאלצנו לוותר על 50 אחוז ממנו. יש מחיר מאוד גדול להצלחה בינלאומית, ובפעם הבאה נדע לשמור עליה ולהגן עליה מראש. ואם נתעסק עם ארה"ב צריך עורכי דין ובזה זה נגמר".
מבצעת: נועה קירל
"בשנה האחרונה הפכתי למנהל האמנותי של נועה קירל. לפי הנתונים של יוטיוב וספוטיפיי הבנתי שכמו שילדים אוהבים אותה, הרבה מאוד בני 20־30 אוהבים גם. התחלנו לעבוד עם נועה בשיטה שעובדים עם כוכבי הפופ בארה"ב ובשוודיה, קבוצות כתיבה, כמו עם אריאנה גרנדה וטיילור סוויפט. נוסעת חבורה של יוצרים לג'ורדי לאולפן בקריית-אתא ומתחילים לגלגל רעיונות. ישבו ג'ורדי, נועה, רון ביטון ואיתי שמעוני. נועה אמרה, 'אני רוצה לעשות שיר בקצב הטראפ', זה הסגנון הכי חזק בעולם היום. רון סיפר שהוא מנהל מועדון בתל־אביב וכולם באים עם פאוצ'ים, שזה חזר לאופנה. הוא כתב לעצמו בפתק, 'מסתובבת לי עם פאוץ' בחום של ישראל'. הם התחילו לאסוף את כל הסלנג של הצעירים במועדונים. עשו סקיצה של שתי דקות, נועה השמיעה לי אותה ואמרה, 'אני חייבת שתבוא לעזור עם הסוף של השיר'. בזכות הרגע הזה אני שותף לשיר הכי מגניב שיצא פה בשנה האחרונה".
"המטרה של השיר הייתה לאחד את השסעים בחברה הישראלית באמצעות שיר עם כל אמני ישראל. בהתחלה פנו לקובי אוז לעשות אותו יחד עם רייכל, וקובי ניסה, אבל לא אהב את התוצאה וכך גם היזמים של הפרויקט, סער גמזו ויפעת לדר. רייכל ואני חברים הכי טובים כבר 20 שנה ומעולם לא כתבנו שיר יחד. הסכמנו שהשיר הזה חייב להתחיל מהמילים. התחלתי לכתוב קונספטים, חשבתי על שבעה תווים למנגינה, להקדיש תו לכל עשור, דברים נורא לאומיים. נתקעתי ולא סבלתי את זה. כשאתה רוצה לכתוב את הדבר הכי גדול, תחשוב הפוך, ספר סיפור אישי והמעמד הוא זה שיגדיל את זה. התחלתי לכתוב שאני נוסע במכונית ומביט על העבר וההווה ומה נהיה והתחלתי לשטוף את הדף בכל הדברים שאני אוהב בישראל. ואנחנו שבט, אסופה של אנשים".
ונשים.
"כן, ב’שבת אחים גם יחד’ צריך להזכיר שיש פה גם אחיות. כשכתבתי את המשפט 'שבט אחים ואחיות' עברה בי צמרמורת. מבחינתי השיר היפה והמרגש ביותר ששלחנו לאירוויזיון הוא 'כאן' של עוזי חיטמן. מאז איש לא דיבר על כאן ולי היה בא לומר שעם כל אלה שעוזבים, צריך לחזק את השורשים של העץ. כתבתי את השיר בצורה תבניתית ומסודרת ושלחתי לרייכל. לדעתי רייכל הלחין בפחות משעה. נפגשנו, שרנו יחד, מאוד התרגשנו והיה ברור שזה הדבר. השיר חיכה שנתיים, לשנת ה־71, הזמן שלקח לשכנע את הזמרים ואת המנהלים. עידן ואני כבר היינו בטוחים שזה לא קורה עד שהודיעו לנו מגלגל"צ שתומר בירן סיים להפיק וכל הזמרים הוקלטו. הרגע המרגש היה בפעם הראשונה ששמענו את זה באולפן, ביום הבחירות הראשונות בשעה שמונה בערב. התרגשנו עד עמקי נשמתנו. מתחילת הדרך היה לי חזון שהשיר הזה חייב להגיע לכל ילדי בתי הספר, מה שהדהים אותנו זו המהירות שבה השיר הפך להיות המנון".
ארבעה שירים שלך היו המושמעים ביותר ברחבות הריקודים מאז שנת 2000.
"זה תפס אותי בהלם מוחלט. שמעתי על זה בחדשות. אני מסתכל ואומר, 'וואו מה עשיתי'".
גם כלכלית.
"לפני עשר שנים, אם היית הולך לחתונה, היינו רוקדים רק חו"ל. היום, בסוף העשור, יכולות לעבור שעתיים ושלוש בחתונה עד שתשמע שיר מחוץ לארץ. זו מהפכה של שמחה, היא תרבותית וכלכלית".
כמה יוצא מזה?
"הכסף שהזוגות משלמים לאקו”ם בעבור חתונות פעם היה עובר לחו"ל והיום נשאר אצלנו, ואפשר לגדל פה דור של יוצרים שלא יסיים את הקריירה בפשיטת רגל, כמו שאנחנו שומעים בכל שנה לגבי אמנים מבוגרים. אני גאה להיות אחד היוצרים המרוויחים ביותר בישראל שאינו זמר".
וכמה זה לשנה?
"למעלה ממיליון שקל תמלוגים".
ומה יהיה בעשור הבא?
"אני רוצה להמשיך להיות מפורצי הדרך בתחומי ולכתוב שירים לאמנים בינלאומיים, לעשות הכל כדי להוכיח שהמיקום הגיאוגרפי שלי הוא לא מכשול".