שתף קטע נבחר

ועד עובדי תע"א: נאפשר הנפקה רק אם תבוטל הדרישה להחזיר כספי חריגות השכר

עובדי התעשייה האווירית הבהירו להנהלת החברה ולמשרד האוצר כי עד שלא תבוטל הדרישה להחזר הכספים, יפעיל הוועד את כוחו לעצירת מהלך ההנפקה, שמתוכננת להתבצע לפי שווי של 12 מיליארד שקל ולממן, בין היתר, את התוכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, "תנופה"

הנפקת 25% מהתעשייה האווירית לא תצא לפועל עד שהממונה על השכר באוצר לא יסיר את דרישתו שאלפים מעובדיה יחזירו מאות מיליוני שקלים שקיבלו כחריגות שכר. בשיחות שמתקיימות בין ועד עובדי התעשייה האווירית, בראשות יאיר כץ, לאוצר ולהנהלת החברה, הבהיר הוועד כי עד שלא תבוטל הדרישה להחזר הכספים יפעיל את כוחו לעצירת המהלך. יאיר כץ הוא בנו של ח"כ חיים כץ, ששימש בעצמו יו"ר הוועד במשך 22 שנה.

 

חיים כץ כופף את נתניהו: הנפקת התעשייה האווירית - לא בשלב הזה

התעשייה האווירית תקים מפעל חדש בבאר שבע

דו"חות חזקים לתעשייה האווירית: "לקוח גדול" חייב לה 245 מיליון דולר

מנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית: "יכול להיות שייצאו לנו עסקאות מפרויקט בראשית"

 

עובדי התעשייה האווירית נהנים מעוצמה פוליטית בזכות התפקדות נרחבת ומאורגנת לליכוד שהוביל בזמנו כץ האב, כולל הסעות מאורגנות לקלפיות בניגוד לאיסור על פעילות פוליטית במתקנים ממשלתיים - פעילות שנסקרה גם בדו"ח חמור של מבקר המדינה. עוצמתו של הוועד איפשרה לו בעבר למנוע פיטורים של עובדים מיותרים בחברה ולהשפיע על מנויי מנהלים - וכעת לעצור בינתיים את ההנפקה, שמתוכננת להתבצע לפי שווי של 12 מיליארד שקל.

התעשייה האווירית (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
התעשייה האווירית(צילום: אבי מועלם)

בבחירות האחרונות לראשות הליכוד נמנע כץ מלהכריז על תמיכה רשמית בגדעון סער מול בנימין נתניהו, בניגוד לציפיות של סער ולברית ביניהם, ולפי ההערכות הצבעת עובדי התע"א התחלקה - לפי מסרים שקיבלו העובדים - שווה בשווה בין השניים, מה שתרם להפסדו של סער. במערכת הפוליטית העריכו כי מדובר היה בדיל בין כץ לנתניהו, שבתמורה אמור לעכב את ההנפקה - עסקה ששני הצדדים מכחישים. על הפרק נמצאות גם מספר עסקאות גדולות של התע"א עם הודו, למכירת מטוסי התרעה ומטוסים ללא טייס, שנתניהו הבטיח שיעזור לקדם.

יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ(צילום: מוטי קמחי)

ב-2018 חשפה ביקורת של הממונה על השכר באוצר כי 3,000 מעובדי תע"א, ביניהם עובדי מנהלה לצד מהנדסים, קיבלו את דרגות השכר הממשלתיות 45 ו-46, השמורה בדרך כלל לסמנכ"לים ומנכ"לים בשירות הממשלתי, ללא אישורו. השכר המדויק תלוי בעבודתו, השכלתו ומשך העסקתו של העובד, אך הוא נע בין 18 ל-45 אלף שקל לחודש. הממונה על השכר דורש מהעובדים להחזיר למדינה את השכר העודף שקיבלו, סכומים שנעים בין עשרות למאות אלפי שקלים, תלוי במועד שבו קיבל כל עובד את הדרגה. מדובר במאות מיליוני שקלים שנדרשים העובדים להחזיר. הדרגות העונקו להם בעבר כתחליף להעלאות שכר, שהנהלת התע"א לא הייתה יכולה להעניק לעובדים שרצתה להשאיר, או לתגמל על ביצועיהם.

 

בוועד העובדים לא מרוצים גם ממתווה ההפרטה, במסגרתו אמורים כרגע העובדים לקבל 2.5% ממניות החברה בהנחה של 30% ממחירן - הטבה בשווי של כ-90 מיליון שקל סה"כ. בוועד מעוניינים בהנפקה של 51% ומעלה מהמניות, שישחררו את החברה ממגבלות השכר הממשלתיות, או לחילופין לשפר את התמורה שיקבלו. אולם בשיחות עם ההנהלה והאוצר הבהיר כץ כי ביטול הדרישה להחזר הכספים חשובה הרבה יותר.

 

הנפקת תע"א זוכה לתמיכת האוצר ומשרד הביטחון, כאשר חלק מ-3 מיליארד השקלים שיתקבלו מיועדים למימון התוכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, "תנופה", שבאוצר מתקשים למצוא לה מימון בשל הגירעון. סכום נוסף מיועד לשמש את התע"א לרכישת חברות ופיתוח, ולאפשר לה לקבל הטבות מס ומימון מהמדינה להן היא אינה זכאית כיום כחברה בבעלות ממשלתית מלאה.

 

ביטול הדיון שתוכנן למחר צפוי לדחות את ההנפקה עד לאחר הבחירות הקרובות, משום שגם הממשלה הבאה תזדקק לכספים שיוכל המהלך להכניס לקופת המדינה. בינתיים תצטרף הדרישה להחזר הכספים לרשימה של מהלכים ממשלתיים שהפלונטר הפוליטי מעכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
התעשייה האווירית
צילום: אבי מועלם
מומלצים