שתף קטע נבחר

הרוצח הסדרתי בדרום הארץ

125 בני אדם נהרגו בעשור בכביש 90, אבל התוכנית לשדרוג שלו לשני נתיבים לכל כיוון לא יוצאת לפועל. הגופים האחראיים נשארים אדישים

 

תאונה בכביש 90- גבר התהפך עם רכבו ונהרג (צילום: אדיר אשכנזי)
התאונה ליד ים המלח בסוף השבוע(צילום: אדיר אשכנזי)

במסגרת פתיחתה הקטלנית של שנת 2020, קיפחו בסוף השבוע שני בני אדם את חייהם בתאונות דרכים בכביש 90. איש לא צריך להיות מופתע נוכח מספר ההרוגים הגבוה והקבוע בכביש האדום והארור הזה, שגבה את חייהם של 125 בני אדם בעשור האחרון וגרם לפציעתם של אלפים, כמה מאות מהם באורח קשה.

 

 

מה יש בכביש הזה שהופך אותו לכל כך קטלני? זהו עורק תחבורה ראשי שמחבר את צפון הארץ לדרומה, מקריית שמונה, דרך בקעת הירדן והערבה ועד במחסום טאבה. מדובר בכביש ישן שנסלל לפני עשרות שנים ותוכנן להכיל מספר מסוים של כלי רכב שיסעו בו בכל יום.

 

עם השנים גדלה האוכלוסייה סביב הכביש ונוספו עוד ועוד כלי רכב, אבל חלקים גדולים מהכביש נשארו באותו מצב – נתיב אחד לכל כיוון וללא הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות. בנוסף, הכניסות והיציאות מהיישובים אל הכביש לא מוסדרות ובטוחות, השוליים צרים מאוד וחלקים מהכביש לא מוארים בשעות הלילה.

 

 

בתנאים האלה נוסעים כלי רכב שונים במהירויות שונות – משאיות כבדות, כלי רכב חקלאיים איטיים, כלי רכב פרטיים ואופנועים. הגיוון הזה, בשילוב התשתיות הישנות והלא סלחניות לטעויות הנהג, גורם לכך שבכל חודש בממוצע נהרג אדם בתאונת דרכים בכביש (על פי ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני העשור האחרון).

 

 

בנובמבר 2018, לאחר עוד סדרת תאונות קטלניות, פרסם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הודעה בדבר שדרוג הכביש והפיכתו לדו-מסלולי עם שני נתיבים לכל כיוון. התוכנית, כך נכתב, תובא לאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאחר מכן לאישור הממשלה.

 

אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. לא רק שלא טיפלו היטב בבעיה, אלא גם פתחו את שדה התעופה רמון ליד אילת, סגרו את שדה דב, ובכך העמיסו עוד כלי רכב על אותו כביש רעוע. מומחי תחבורה מעריכים שהבעיה הבטיחותית תחריף ושהמהלך יסיט תנועת נוסעים לעיר מדרך האוויר לרשת הכבישים, ותנועת הרכב לעיר תגדל. ההערכה היא לתוספת של כ-40 תאונות עם נפגעים בממוצע לשנה, ולכ-90 נפגעים נוספים בכל רמות החומרה. עלות התאונות הנוספות נאמדת בכ-30 מיליון שקל בשנה. חלם זה כאן.

 

התסכול נובע מכך שהעבר מנבא את העתיד. "מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש", נכתב בספר קהלת. אם בכל חודש נהרג אדם בתאונת דרכים בכביש 90, אזי הקטל ימשיך גם בעתיד. עוד עשרה בני אדם עלולים לשלם שם בחייהם בשנת 2020 אם מישהו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יתעורר ויחליט לשים לכך סוף.

 

כביש 90 הוא רוצח סדרתי שמתקבל באדישות על ידי הגופים האחראיים. זעקת המשפחות השכולות חייבת להגיע אל האוזניים הנכונות כדי שתוכנית הביצוע לשדרוג הכביש תצא כבר לפועל ללא עיכובים מיותרים, כי כל יום חושף עוד ועוד אנשים לסכנת חיים.

 

  • ארז קיטה הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אור ירוק
ארז קיטה
צילום: באדיבות אור ירוק
מומלצים