שתף קטע נבחר

45 הרוגים ב-4 שנים: מתי יטפלו בכביש 90?

חודשיים לאחר מותן של שתי הילדות בתאונת הדרכים הקטלנית ליד מושב פארן, בימים שבהם רבים נוסעים לאילת - במשרד התחבורה לא יודעים מתי תצא לפועל התוכנית הגרנדיוזית לשדרוג כביש 90. גם פרויקטים של הצבת תמרורים עדיין תקועים. גורם במשרד ל-ynet: "עד היום לא הועבר שקל אחד"

  

 

בימי החופש ישראלים רבים נוסעים לאילת, ובתקופה האחרונה רבים יותר עושים זאת ברכב. מיד לאחר התאונה הקטלנית האחרונה שאירעה לפני חודשיים על כביש 90, הזכיר שוב שר התחבורה דאז, ישראל כץ, את התוכנית הגרנדיוזית שיזם בעלות של כ-15 מיליארד שקל להפוך את כל כביש 90 לדו מסלולי לכל כיוון עם הפרדה קשיחה, אך מבדיקת ynet מול משרד התחבורה השבוע עולה כי אין לדעת מתי ייצא הפרויקט לפועל, ומתי בכלל יתוקצב.

 

כביש 90  (צילום: לירי כוכבי)
כביש 90 השבוע(צילום: לירי כוכבי)

כביש 90  (צילום: לירי כוכבי)
(צילום: לירי כוכבי)
 

"עדיין לא הועבר שקל לפרויקט"

הצהרת כץ לפני חודשיים לא הייתה הפעם הראשונה שבמשרד התחבורה דיברו בלהט על שדרוג הכביש. השבוע שוב שיבחו את הפרויקט, אך למעשה הודו שאין לדעת מתי הוא ייצא בפועל אל הדרך. "מדובר במגה פרויקט הכולל תכנית לטווח הארוך, הבינוני והקצר", כתבו. "המיזם הענק על שלושת שלביו ידון לקראת דיוני התקציב ותכנית החומש של חברת נתיבי ישראל. תקציב המיזם הענק אמור להיות מאושר במסגרת דיוני התקציב, שיתקיימו עם הקמת הממשלה החדשה".

 

בתוך כך, במשרד התחבורה נאמר ל-ynet כי "חברת נתיבי ישראל החלה בתכנון ראשוני של שדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים ומבוצעים בימים אלה גם 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה, בהיקף של 170 מיליון שקלים".

 

עם זאת, גורם במשרד התחבורה המעורה בפרטים סיפר ל-ynet, כי על אף הבטחות אלו, עד השבוע לא הועבר שקל אחד לטובת פרויקט הסדרת כביש 90 לחברה המבצעת נתיבי ישראל. 170 מיליוני השקלים שעליהם מדבר משרד התחבורה, מושקעים בפרויקטים של מוקדי סיכון, ולטענתו התקציב הזה היה קיים עוד לפני רצף התאונות הטראגיות שפקדו את חלקו הדרומי של הכביש.

 

בחופשת הקיץ הכביש הופך לקטלני עוד יותר 

מותן של האחיות מילה שרה בן סימון בת ה-3 ושיראל אסתר בת ה-8, בתאונה ליד המושב פארן, העלה את מספר ההרוגים בכביש 90 ל-45 בארבע השנים האחרונות: שבעה השנה, 20 אשתקד, שבעה נוספים ב-2017 ו-11 בני אדם בשנה לפני כן. כביש 90 משתרע על פני 479 ק"מ, ורק ב-31 הקילומטרים מאילת צפונה ישנם שני מסלולים בכל כיוון והפרדה קשיחה.

כביש 90  (צילום: לירי כוכבי)
כביש 90 (צילום: לירי כוכבי)
 

רכב המשפחה (צילום: חיים הורנשטיין )
התאונה ליד פארן(צילום: חיים הורנשטיין )

על הכביש נהרגו 131 בני אדם בעשור האחרון, הרוג בכל חודש. חודשי הקיץ, יולי ואוגוסט, נחשבים לקטלניים עוד יותר על הכביש המועד לפורענות, ובעשור האחרון רק בחודשים אלה נהרגו 17 בני אדם, 80 נפצעו קשה ו-724 נפצעו באורח קל.

 

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, חופשת הקיץ הקשה ביותר על הכביש מבחינת מניין ההרוגים הייתה בשנת 2010 אז נהרגו עליו שלושה בני אדם ו-95 נפצעו.

 

לפי הנתונים, המקטע הקטלני ביותר בכביש בעשור האחרון הוא המקטע הצפוני. במקטע זה, שאורכו כ-65 ק"מ, נהרגו בעשרת הקיצים האחרונים 37 בני אדם. אותו מקטע גם הותיר אחריו הכי הרבה פצועים -785 - מתוכם 106 נפצעו באורח קשה.

האחיות מילה ושיראל נטמנו בבית העלמין באור עקיבא (צילום: שחר גולדשטיין)
קברי האחיות שנהרגו על כביש 90(צילום: שחר גולדשטיין)
  

131 הרוגים בכביש 90 בעשור האחרון ()

המקטע הבא אחריו הוא המקטע הדרומי בין צומת קטורה לצומת הערבה, שבו נהרגו 21 בני אדם בתאונות דרכים קטלניות בעשור הנוכחי ו-51 נפצעו קשה. בשני המקטעים הדרומיים והצפוניים הצמודים למקטע זה, קרי המקטע שמתחיל בחוף אלמוג באילת וממשיך עד צומת קטורה, וכיום יש בו הפרדה קשיחה, ובמקטע שבין צומת הערבה לצומת זוהר, נהרגו בצוותא בעשור האחרון 24 בני אדם, עם חלוקה שווה בין המקטעים.

 

שלושת המקטעים הדרומיים של הכביש החולשים על פני כ-200 קילומטרים יצרו לאורך העשור האחרון לא פחות מ- 531 פצועים, מתוכם 74 נפצעו באורח קשה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים