שתף קטע נבחר

קפה חזק: המחיר עלה, המגוון גדל ומכירות האספרסו צמחו ב-35%

הישראלים לא ויתרו על הפינוקים ב-2019 ומכירות החטיפים, הממתקים והגבינות השמנות גדלו. את השפעת המדבקות האדומות נראה, אולי, בשנה הבאה. הודות להעלאות המחירים ב-2019: שוק מוצרי הצריכה צמח ב-2.7%

הצרכן הישראלי שותה אספרסו ועושה הרבה כביסות, ומנשנש יותר חטיפים, ממתקים וגבינות שמנות. כך עולה מסיכום של סטורנקסט על מגמות מרכזיות בשוק מוצרי הצריכה ב-2019.

 

המוצרים התייקרו, והצרכנים צימצמו את סל הקניות ב-2019

גל התייקרויות בדרך? נטו הוזלות באי ודאות

מתחילת השנה: עלייה של 2.8% במכירות מוצרי החלב

 

מהנתונים עולה שהקטגוריה שרשמה את העלייה הגדולה ביותר מבין המצרכים על המדף בסופר היא קפה אספרסו, עם גידול של 35% במכירות. לנתון סייעה העובדה שהמחיר הממוצע בקטגוריה עלה ב-5.9% בשנה החולפת, וכן בזכות הקפסולות למכונות הקפה שהציפו את השוק.

קפה מסוג אספרסו מקפסולות (צילום: Shutterstock)
הקפסולות למכונות הקפה הציפו את השוק(צילום: Shutterstock)
 

נתון שבלט במיוחד בדו"ח הוא שלמרות המודעות הגדולה למזון בריא, חלק נכבד מהקטגוריות הצומחות כוללות מוצרים עתירי סוכר או שומן, שמתחילת ינואר גם זוכים למדבקות אדומות: חטיפים, ממתקים, גבינות שמנות, עוגיות, גלידות ועוד. נראה שלצד ההשתדלות לאכול בריא, הצרכן לא מוותר על פינוקים.

 

את תחום מזון הבריאות מייצגת קטגוריית מועשרי החלבון, שנתפסת אצל ספורטאים כבעלת ערך מוסף: המכירות זינקו מ-200 מיליון שקל בשנת 2018 ל-290 מיליון שקל אשתקד - עלייה של כמעט 50%. גם עולם תחליפי החלב (יוגורטים, מעדנים, משקאות סויה, שקדים וכד') צמח משמעותית (12%). מכירות חלב רגיל עלו כספית ב-1.7%, בעיקר הודות לעליית המחיר המפוקח, אך מבחינה כמותית הצריכה ירדה ב-0.4%. המכר הכספי של עולם החלב כולו גדל ב-2.3%.

  ()
 

תופעה חדשה שבלטה בדו"ח היא צמיחת מוצרי מזון באריזה אישית (6%). הסברה בשוק היא שהמשפחות בארץ פחות הומוגניות ויכולות לכלול ילדה טבעונית, אבא שמתנזר מגלוטן ואמא שמצמצמת צריכת סוכר - וקשה לענות על כל הצרכים במארז אחד.

 

 

ההתייקרויות נמשכות

ומה לגבי המחירים? בדו"ח מצוין כי כבר שנה שלישית ברציפות נרשמת עלייה במחירים. מתוך עלייה של 2.7% במכירות (כספי) של שוק מוצרי הצריכה בשנת 2019, 1.1% נבעו מעליות מחירים. הצמיחה הריאלית עמדה על 1.6%, נמוך מקצב הריבוי הטבעי של האוכלוסייה (1.9%). המשמעות: קיטון בצריכה לנפש ובצמיחה ביחס לשנה שעברה, שבמהלכה צמח השוק ב-4%.

 

מהנתונים אפשר ללמוד שאף שהיבואנים נהנים מדולר ויורו שנחלשו ב-2019 עד 10% והוזילו להם את עלויות היבוא, ההוזלה לא התגלגלה לצרכן ולא גרמה לירידת מחירים.

 

המותג הפרטי היה אמור להיות אלטרנטיבה זולה יותר וצמח בתחילה בקצבים מהירים, אך האט משמעותית את הקצב ב-2019: המותג הפרטי עמד על 6.9% מכלל שוק מוצרי הצריכה, עלייה מזערית לעומת אשתקד (6.8%), למרות מאמצי רמי לוי ושופרסל לקדם את המותג הפרטי שלהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים