שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    הרכבות מלאות, ההסעות ריקות: הפתרון לחיילים שלא עוזר לאף אחד

    כדי לנסות ולהפחית את העומס בקרונות בימי ראשון בבוקר, יזמו במשרד התחבורה וברכבת שירות הסעות חינם לעיר הבה"דים. אבל כשזמן ההגעה לבסיס תלוי בפקקים, ולוקח יותר משלוש שעות, החיילים לא ממהרים להשתמש בו

     

    עומסים בתחבורה הציבורית בימי ראשון    (צילום: אסף זגריזק )

    עומסים בתחבורה הציבורית בימי ראשון    (צילום: אסף זגריזק )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    רכבות יום ראשון בבוקר הגיעו לעומס קיצוני, אך ההסעות לעיר הבה"דים כמעט ריקות. בקרי ראשון מוגדרים כזמנים העמוסים ביותר ברכבת. התפוסה בקו מצפון לדרום ולאורך ציר איילון עומדת על 120%-130% ולעיתים מגיעה ל-150% - פי אחד וחצי מהקיבולת לנוסעים בישיבה. במשרד התחבורה וברכבת ישראל יזמו את ההסעות בחינם לחיילים לעיר הבה"דים בנגב כדי להוריד את העומס, שנובע גם מהגעת אלפי חיילים לבסיסים. אך החיילים לא משתמשים בהם.

     

    ביום ראשון השבוע הגענו לנקודת יציאת השאטלים מחיפה. מ-06:30 עד 08:00 בבוקר יצאו שלושה אוטובוסים - השאטל האחרון שאמור היה לצאת ב-07:30 יצא ב-08:00 בגלל מיעוט החיילים. שלושת ההסעות יכולות להכיל 150 חיילים, לעומת מאות בקרון ברכבת, אך הבעיה אינה בהיצע, שלפי גורמים ברכבת יורחב ככל שחיילים יבחרו בו, אלא בביקוש. החיילים מעדיפים רכבות.

    עומסים קשים בתחבורה הציבורית בימי ראשון בבוקר (צילום: אסף זגריזק)
    עולים לשאטל(צילום: אסף זגריזק)

    עומסים קשים בתחבורה הציבורית בימי ראשון בבוקר (צילום: אסף זגריזק)
    האוטובוס ריק(צילום: אסף זגריזק)

    תחנת חוף הכרמל בחיפה אינה היחידה. מערך ההיסעים הורחב ב-2019 מ-32 אוטובוסים ל-55, מנהריה בצפון עד לתל אביב במרכז וראש העין וכפר סבא במזרח, אך לפי גורמים איתם שוחחנו התפוסה מגיעה לכ-50% בממוצע בכל ההיסעים, לעומת רכבות גדושות בנוסעים ובחיילים.

     

    "ברכבת אתה לא תלוי בפקקים, ולוקח שעתיים להגיע לעיר הבה"דים. בשאטל לוקח שלוש שעות ורבע", הסביר רונן, חייל שיצא לבסיס מתחנת חוף הכרמל. "אני מעדיף לישון ולכן נוסע בשאטל, אבל אחרים רוצים להגיע מהר. יש לי חבר שאיחר לבסיס ברבע שעה ונשאר יום ביציאה. אני מבין למה הוא יעדיף לנסוע ברכבת". נוסף על כך, עוצר הנהג להפסקה בדרך, כי "קשה לנהוג בפקקים שלוש שעות וחצי", כך לדבריו.

    אינפו גרפיקה רכבת אוטובוס חיילים עומסים בדרך לבסיס  ()

    רותם, חייל מחיפה, עמד על רציף הרכבת לתל אביב לפני שעלה על הרכבת של 08:03. "אני משרת בבנימינה, אבל גם כששירתי בבאר שבע לא נסעתי בשאטלים בגלל הפקקים. הייתי נוסע במיוחד לתחנה הצפונית ביותר בחיפה, ועולה על קרון מקומות שמורים ומקווה שאף אחד לא יקים אותי, ובתל אביב כשכולם ירדו מהרכבת עברתי לקרון אחר. עד לבאר שבע לקח לי כשעתיים ורבע".

     

    ניסיונות קודמים להסדיר דרכי הגעה אחרות לבסיסים בימי ראשון נכשלו. ב-2012 סוכם בין משרדי התחבורה והביטחון שחיילים ייסעו בחינם ברכבת, למעט שעות מסוימות ובימי ראשון. עקב לחץ ציבורי ההסכם בוטל ב-2015, אז עדכן שר התחבורה לשעבר ישראל כץ על רכש קרונות וקטרים ופתיחת תחנות חדשות, "דבר שיאפשר להיערך בהתאם". ההצהרה לא עמדה במבחן המציאות.

    עומסים קשים בתחבורה הציבורית בימי ראשון בבוקר (צילום: אסף זגריזק)
    עומס ברכבת(צילום: אסף זגריזק)

    בעשור האחרון הוכפלה כמות הנסיעות היומית הממוצעת, וכמעט הוכפלה כמות הרכבות המופעלות ביממה, אך מספר מערכי הרכבת (הקרונות והקטרים) הזמינים לתפעול, צמח רק ב-20%, ולא ניתן להניע רכבות נוספות על השתית המסילתית הדלה בציר איילון. ברבעון השלישי של 2019 נספרו בימי העומס ראשון וחמישי 268,000 נסיעות, עלייה של 9.4% מהתקופה המקבילה אשתקד, אז עמד על 256,000 נסיעות לרבעון.

     

    ל-ynet נודע כי מאז ביטול ההסדר, סוגיית העומס ברכבת הוצפה בפני גורמים בצה"ל, אך אין עד כה פתרונות, ואיחור שעת הגעת החיילים לבסיסים למשל, כך שיסעו בשעות השפל ולא בשעות העומס – כלל לא נבחנת.

     

    בצה"ל מסתפקים בהפעלת היסעים נוספים מטעמם, אך לא נדרשים לעניין הנוחות, המהירות והעמידה היחסית בזמנים של הרכבת על פני אוטובוסים ללא נתיבי העדפה שעומדים בפקק, ועל רקע זאת בחירתם הברורה לעין של החיילים ברכבת.

     

    מנתח התחבורה נחמן שלף סבור שהבעיה היא בכך "שהבחירה להקים את עיר הבה"דים היכן שהקימו אותה היא טעות. לאו דווקא היה צריך להעביר את הבסיסים לדרום, אבל אם כן, זה צריך היה להיות במרכז ירוחם למשל, ולא ביישוב נפרד שצריך לספק לו תחבורה יש מאין, שאינה משרתת את מי שלא משם. בכך החריפו את בעיית התחבורה".

     

    מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מערך ההיסעים 'תופסים קו' מוביל בבטחה את חיילי צה"ל לקריית ההדרכה וליחידות השונות באזור הנגב מאז הקמת המחנה. לוחות הזמנים ונקודות האיסוף של מערך 'תופסים קו' מפורסמים בעמוד הפייסבוק של 'תופסים קו' וכן מוכרים למפקדים.

     

    "רכבת ישראל מעמידה לרשות החיילים שאטלים בשיטת 'מלא וסע' מתחנות נבחרות לקריית ההדרכה. יחידות בהן משרתים חיילים ברמת פעילות א' ומעלה משתמשות בשירות היסעים אל ריכוזי האוכלוסייה ובחזרה, בתחילת ובסופי שבוע כתוספת לקווי התחבורה הציבורית. צה"ל פעל וימשיך לפעול בתיאום עם משרד התחבורה על-מנת להקל את העומסים בשעות השיא".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים