שתף קטע נבחר

כוחות הטבע: מסע אל מחוץ לגבולות העצמי

מפגש שבועי על הגבעה והכנת תה צמחים חם, שיחות אישיות במעגל, ו-120 קילומטרים ב"מסע בשביל הגולן", הופכים את תלמידיו של יובל מסה בקצרין למחויבים ולחדורי מוטיבציה לתרום ולהשפיע. "הטבע הוא כלי רב עוצמה בהוראה"

בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים 

 

על גבעה קטנה הצופה אל הכנרת ואל נוף הסביבה המרהיב בצלו של עץ השיזף הירוק, מתכנסים ויושבים במעגל תלמידי הכיתות למפגש שבועי. המורה יובל מסה מדליק אש לבשל את תה הצמחים שהתלמידים אוהבים. לבם נפתח לשוחח ולדון על נושאים בוערים, הם משתפים את חבריהם והכלל הוא הדברים שנאמרים אינם יוצאים מחוץ למעגל ולקבוצה.

 

עוד סיפורים על מורים מעוררי השראה במתחם "המורה של המדינה"

 

המפגש השבועי בטבע של תלמידי תיכון "ברנקו וייס גולן - קצרין" מתקיים במרחק קצר מבית הספר כחלק ממערכת שעות הלימודים הרגילה, התלמידים חופשיים להעלות כל נושא שהם מוצאים לנכון והמורה בוחר את זה הנראה לו חשוב ורלוונטי לשאר המשתתפים ומכוון את השיח שבמהותו חופשי ופתוח.

מסה ותלמידיו. "אווירת שיתוף ותחושה שכולם שווים" (צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
מסה ותלמידיו. "אווירת שיתוף ותחושה שכולם שווים"(צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)

באופן לא מפתיע הנושאים שמעלים התלמידים עוסקים בגיל ההתבגרות: יחסים בין הורים למתבגר, יחסים בין המינים, יחסי חברות, סמים ואלכוהול, אירועים שונים שמתקיימים בבית הספר ומחוצה לו כמו אלימות ונושאים נוספים שבוערים בתוכם ומבטאים את מצוקותיהם. הם רואים במורה שותף ואיש סוד אמיתי.

 

התלמידים ממתינים בקוצר רוח לשיעור מתחת לעץ השיזף המהווה עבורם מקום בטוח שמאפשר להם בהמשך ראש שקט ללמידה. מסה מחבר את התלמידים לטבע באמצעות מגוון מיזמים בהם השיעור מתחת לעץ, טיולים ומסעות שהמרכזי בהם "מסע בשביל הגולן" הנמשך כשנתיים במהלכו גומעים התלמידים 120 ק"מ.

 

"המעבר אל הטבע שנמצא מחוץ לגבולות בית הספר מסמל יותר מכל, באופן מטאפורי, את היציאה אל מחוץ לגבולות ה'עצמי'", מסביר מסה, "החיץ הזה שבין גדרות בית הספר לבין הטבע מאפשר תנאים אחרים ותקשורת שונה בעבודה עם בני הנוער. היציאה אל מחוץ לגדר מאפשרת פתיחות גדולה יותר ודיבור בגובה העיניים".

 

מסה מציב גם מספר כללים במהלך הפעילות. "פריצת הגבולות במעבר אל הטבע נעשית תוך שמירה על מספר כללים, חוקים שהוגדרו על ידי מראש. כלומר, גם בתוך האין מסגרת יש מסגרת, אמנם שונה, אך היא מחייבת כל אחד ואחת מן המשתתפים במעגל. התנאי להצטרפות הוא ישיבה במעגל ולא מחוצה לו".

מסה בטבע (צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
מסה בטבע(צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
 

מסה ממושב נאות גולן , סא"ל במיל', בעל תואר שני במדעי החברה והמדינה, מנחיל את החיבור העמוק והאהבה שלו לטבע לתלמידיו ובאמצעותו הוא מצליח לפלס אפיקים אל לבם, מצייד אותם בכלים לשיתוף ויצירת תקשורת הדדית עם בני גילם. "התפקיד שלי במעגל הוא בעיקר להקשיב, להכיל ולקבל אותם כפי שהם, ללא כל שיפוט וביקורת מצדי", הוא מסביר. מסה, מורה לסיירות ולתיירות לבגרות, משתף: "ככל שאנו מתקדמים בתהליך נושאי השיחה הופכים גלויים יותר והם מרשים לעצמם להיחשף יותר בתוך המעגל. מתוך אווירת השיתוף של הקבוצה הם מגלים לעיתים שחבריהם חווים דברים דומים לחוויות שלהם וכי הם לא לבד".

 

הוא בחר במעגל הידוע לדבריו, כטכניקה עתיקה להקשבה. עוד בימי האינדיאנים הקדמונים וגם ביהדות ובקבלה מקובל לחשוב כי האנרגיה מעגלית ספיראלית ומעגל מסמל את עקרון החיים. לדבריו, בעידן בו עולם המחשבים תופס מקום מרכזי והעדפה של בני הנוער לשבת במזגן מול המחשב מאשר לטייל בבוץ או בשביל קוצני , החיבור של הנוער לטבע למסעות וטיולים הוא לא דבר שבשגרה.

 

המסע בשביל הגולן מתקיים במשך שנתיים, יום בשבוע, ובמסגרתו חוצים תלמידי כיתות ט' ו-י' את הגולן. הם גומעים 120 ק"מ במסעות חד יומיים במקטעים עוקבים המתחילים בגובה אפס באזור מבוא חמה עד גובה 1,200 מטר באזור מג'דל . "המסע הוא מסע רגלי, אישי וקבוצתי, בו חווים התלמידים קושי פיזי, בישול בשטח, שיחות מקרבות בניהם ובין צוות המורים וגיבוש. הטבע גורם לנוער להרגיש שווה בין שווים, בטבע האדם נמדד על פי מה שהוא ללא פרמטרים לימודיים כאלו ואחרים", הוא מספר.

 

מסה (64) לחם בצנחנים בגולן בשלהי מלחמת יום כיפור עד הפסקת האש והחזרת השבויים בשנת 1974 במובלעת הסורית. והוא עדיין משרת במילואים. "השילוב בין החינוך, לארץ ולעם, החיבור בין מלחמת יום כיפור בגולן והעברת אהבת הארץ מתבטא אצלי בחינוך התלמידים", הוא מדגיש. בתום שרות צבאי בקבע, עסק מסה בהדרכת טיולים ובמשך השנים התגבשה אצלו תובנה שיש בטבע כוח שאפשר להשתמש בו ככלי מקצועי.

 

ללמוד מהטבע (צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
ללמוד מהטבע(צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
 

"הגעתי להחלטה עם עצמי שאני בשל להעביר את חוויית הטבע שלי וכוחותיו המרפאים לכדי עשייה. עשייה שתבוא לידי ביטוי בגיבוש ויישום של תוכנית מיוחדת בעבודה עם נוער", אמר. "היה לי חשוב להביא לבני הנוער את האינטואיציה שלי, את תחושותיי, רגשותיי והחיבור המיוחד שלי לטבע בדרך של הנחיה מקצועית של הקבוצה והפרט, כאשר הטבע משמש אותנו כתפאורה משתנה וככלי עבודה רב עוצמה".

 

אלה שקשה להם מקבלים עזרה מהחברים, לומדים שאפשר להתגבר על מכשולים, מבינים את חשיבות הנחישות וההתמדה ורוכשים כישורי חיים. "כשנער מרגיש שייך למקום הוא גם יישאף לשרות משמעותי בצה"ל", הוא מסביר.

.

הוראה עבורו היא שליחות. "זה מקצוע שאין בו תהילה, אבל כן יש בו משמעות עמוקה". לבו מתמלא סיפוק רב גאווה כאשר הוא פוגש בוגרים שמספרים לו שהם נוהגים לטייל עם ילדיהם בטבע.

 

התלמידים לומדים על עצמם (צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
התלמידים לומדים על עצמם(צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין)
  

הילה חורי מנהלת בית הספר אומרת, כי בבית הספר עוברים התלמידים תהליך אישי משמעותי, ונבנית להם מערכת לימודים המותאמת לצרכיהם השונים. כחלק מתהליך ההעצמה התלמידים עוברים מסע אישי באמצעות הליכה בשביל גולן שהינו בעל ערך גדול ומשמעותי.

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין
לומדים מהטבע
צילום: באדיבות תיכון ברנקו וייס גולן - קצרין
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים