שתף קטע נבחר

לראשונה בעולם: מדינה עם תחבורה ציבורית חינם

לוקסמבורג עשתה היום היסטוריה: מעכשיו אפשר לנסוע ברכבות ובאוטובוסים בלי לשלם. המטרה: להילחם בפקקים ובזיהום ולהקל על הכיס

לוקסמבורג הפכה היום (שבת) למדינה הראשונה בעולם שמעניקה את שירותי הרכבות, החשמליות והאוטובוסים שלה בחינם בכל המדינה. מטרת המהלך היא להיאבק בצפיפות בכבישים ובזיהום – וגם לסייע לבעלי הכנסה נמוכה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לוקסמבורג תחבורה ציבורית חינם (צילום: EPA)
בכבישי לוקסמבורג. על שדרוג עדיין תשלמו(צילום: EPA)

המדינה הקטנטנה והעשירה הכריזה כי מעתה מי שייסע בתנאֵי מחלקת נוסעים רגילה בתחבורה הציבורית לא יחויב עוד בגין הנסיעה. לשם השוואה, כרטיס נסיעה שנתי בתנאים כאלה עלה עד כה 440 אירו בשנה. כדי לנסוע בתנאי מחלקה ראשונה יידרשו הנוסעים להמשיך לשלם, והעלות תהיה 660 אירו לשנה.

 

"עבור אנשים בעלי הכנסה נמוכה או כאלה שמרוויחים שכר מינימום זה משמעותי מאוד", אמר שר התחבורה פרנסואה באוש. "הסיבה הראשית למהלך הזה היא הרצון להקל את ההתניידות, ומובן שאחת מסיבות המִשנה היא העניין הסביבתי".

לוקסמבורג תחבורה ציבורית חינם (צילום: רויטרס)
יותר מ-200 אלף באים כל יום מהמדינות השכנות. לוקסמבורג(צילום: רויטרס)
לוקסמבורג תחבורה ציבורית חינם (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בלוקסמבורג גרים כ-610 אלף בני אדם, אבל יותר מ-214 אלף איש נוסעים אליה מדי יום לעבודה מגרמניה, בלגיה וצרפת השכנות. עובדה זו יוצרת פקקי תנועה, משום שרוב המגיעים לעבודה עושים זאת במכונית. יותר מחצי מגזי החממה הנפלטים בלוקסמבורג מקורם בתחבורה.

 

אלכסנדר טורקיה, מנהל מכירות בקבוצת מלונות, נוסע לעבוד בבירה, העיר לוקסמבורג, מכפר סמוך, ומספר שנסיעה שאמורה להימשך 30 דקות מתארכת לעתים עד לשעה בגלל פקקי התנועה. ובכל זאת, הוא אומר שהמכונית שלו היא האופציה הטובה ביותר מבחינתו. "אם זה יום שבו אני צריך לבקר לקוחות שנמצאים רחוק – בטוח אקח את המכונית שלי", הוא אומר.

לוקסמבורג תחבורה ציבורית חינם (צילום: EPA)
50-45 דקות הביתה? "זאת לא עיר כזו גדולה"(צילום: EPA)

לוקסמבורג תחבורה ציבורית חינם (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

לעומתו מיה מאייר, שעובדת באמזון, כבר ויתרה על הנהיגה לעבודה, ובמקום זאת נוסעת באוטובוס כדי לחסוך זמן וכסף. "התוודעתי באופן כמעט יום-יומי לחוויה של לנסות לצלוח את מרכז העיר, להיתקע בפקק ולפעמים לחכות 50-45 דקות. העיר לוקסמבורג היא לא מקום גדול כל כך, אז זה הרבה זמן בשביל נסיעה הביתה", היא אומרת.

 

כדי להתמודד עם המוני העובדים שבאים מבחוץ מתכוונת לוקסמבורג להשקיע 3.9 מיליארד אירו במערכת הרכבות שלה בשנים 2028-2018, לשדרג את רשת האוטובוסים ולהוסיף חניוני "חנה וסע" בגבול.

 

יצוין כי לוקסמבורג היא המדינה הראשונה שמציעה תחבורה ציבורית בחינם, אבל כמה ערים, בהן טאלין בירת אסטוניה, ניסו כבר את הרעיון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
בכבישי לוקסמבורג. עלה 440 אירו בשנה
צילום: EPA
מומלצים