שתף קטע נבחר

אסון קריסת החניון: מסתמן שיוגשו כתבי אישום על גרימת מוות ברשלנות

שלוש שנים וחצי אחרי קריסת חניון הברזל ברמת החייל, הודיעה הפרקליטות כי מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג וחשודים נוספים יועמדו לדין בכפוף לשימוע באשמת גרימת מוות ברשלנות של שישה עובדים וגרימת חבלה ברשלנות של 23 עובדים

פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה הבוקר (יום א') כי בכוונתה להעמיד לדין שורת חשודים בהם מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג באשמת גרימת מוות ברשלנות של שישה עובדים וגרימת חבלה ברשלנות של 23 עובדים בחניון שקרס ברמת החייל בתל אביב. כתב האישום כפוף לשימוע.

 

החשודים חנוך צחר, ליטל מרמוש, אריאל בבגנוב, אילן דונסקי, רונן גינזבורג, חברת דניה סיבוס, משרד מילר, שנבל צחר ושות', משרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ וחברת קידן ניהול ותכנון הנדסי בע"מ, קיבלו הודעה כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בגין גרימת מותם ברשלנות של אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו ובגרימת חבלה ברשלנות לעשרים ושלושה עובדים.

   (צילום: יובל חן)
קריסת חניון הברזל(צילום: יובל חן)

לפי הודעת הפרקליטות, חנוך צחר הינו אחד השותפים במשרד מילר, שנבל צחר ושות' המתמחה בתכנון קונסטרוקציה של מבנים. ליטל מרמוש הינה מהנדסת שהועסקה במשרדו. אריאל בבגנוב הועסק כמהנדס בכיר במשרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ והיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל, מטעמה. אילן דונסקי, מנהל פרויקט חניון הברזל, הינו אדריכל בכיר שהועסק בחברת קידן. רונן גינזבורג, מהנדס אזרחי במקצוע, הוא כאמור מנכ"ל חברת דניה סיבוס.

 

באסון נהרגו רוסלן איסקוב, בן 28 מעכו; אולג יעקובוב, בן 60 מתל אביב; אולג מישאלוב, עאהד רימאווי בן 34 מבית רימא, מוחמד דוואבשה בן 29 מדומא ודניס דיאצ'נקו בן 28 מאוקראינה.

 (צילום: ליאור פז) (צילום: ליאור פז)
(צילום: ליאור פז)

אלמנתו של אולג, גלינה יעקובוב, אמרה לאחר הודעת הפרקליטות כי טרם עודכנה בהתפתחות. "אף אחד לא אמר לי כלום", היא אמרה ל-ynet. "היה שקט הרבה מאוד זמן, חיכנו הרבה יותר מידי זמן, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם. כל הזמן ששאלתי את עורכי הדין מה קורה הם אמרו שדברים כאלה לוקחים זמן ואני מחכה ומחכה. אני מקווה שבעזרת השם המשפט עצמו אם יקרה יהיה הרבה יותר מהר כי כבר אין לנו כוח יותר לחכות".

 

חברת אחוזת החוף, אשר בבעלות עיריית תל אביב, חתמה בשנת 2008 על חוזה עם משרד שחם, ובהתאם לחוזה ערך המשרד תכנון מקדמי להקמת חניונים תת קרקעיים ברחוב הברזל בתל אביב. המהנדס בבגנוב היה אמון על הבטחת האיכות מטעם המשרד. אחוזת החוף התקשרה גם עם חברת קידן. דונסקי ניהל את פרויקט החניון מטעמה של החברה. תפקידו כלל פיקוח והבטחת איכות, תוך תיאום והנחיה של כלל הגורמים המקצועיים בפרויקט.

הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט בזירת הקריסה. ארכיון (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט בזירת הקריסה. ארכיון(צילום: דובר צה"ל)

בשנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז, לתכנון והקמה של חניון הברזל. אפריקה ישראל התקשרה בחוזה עם חברת דניה סיבוס ובו הוסכם כי דניה סיבוס הינה האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של פרויקט חניון הברזל. דניה סיבוס התקשרה עבם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.

 

ביום 5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבניה של חניון הברזל, כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור, התמוטטה תקרת החניון. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת המנוחים שעבדו בחניון ונפצעו עשרים ושלושה עובדים.

 

על פי כתב החשדות, שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שביצעו החשודים, כל אחד לפי חלקו ותוך הפרת חובות קונקרטיות מתוקף תפקידם בפרויקט גרמו להתמוטטות תקרת החניון. החשודים היו אחראים מתוקף תפקידם, מכוח חוזים ספציפיים ובהתאם לנוהל עבודה שהוגדר לפרויקט, ליציבות המבנה של חניון הברזל ולבטיחותו, כל אחד לפי חלקו. החשודים לא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה וכתוצאה מכך נגרם האסון הכבד.

 

מכתב החשדות עולה כי המהנדסים צחר ומרמוש ממשרד צחר, תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי של משרד שחם. התכנון של צחר ומרמוש היה שגוי והשניים לא פעלו על פי סטנדרט מקצועי סביר בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון.

 

לפי הנטען, המהנדס בבגנוב ממשרד שחם קיבל לבחינה תכנית גיאומטרית לקויה שערך משרד צחר, אך לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה, לדונסקי, מנהל הפרויקט. בבגנוב הפר את חובתו להבטיח את יציבות המבנה, לא פעל לבדיקת התכנית ולא זיהה את הכשל בתכנון למרות שהיו בידיו את כל הכלים לעשות כן מתוקף תפקידו.

 

האדריכל דונסקי, מנהל הפרויקט, נמנע מלעמוד על טיב האישור שסיפק המהנדס בבגנוב ממשרד שחם, ובהמשך הפר את נוהל העבודה של פרויקט החניון, בכך שלא העביר למשרד שחם תכנית קונסטרוקטיבית מלאה ומפורטת, לפני ביצוע, כמתחייב, שאז ניתן היה לזהות את הכשל בבחינה חוזרת של משרד שחם.

 

גינזבורג, מנהלה הכללי של דניה סיבוס, נמנע מכל מעורבות מקצועית של דניה סיבוס בהליך התכנון, חרף היותה אחראית בלעדית על התכנון מכח חוזה. גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התכנית ההנדסית, על מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו. לאורך כל התקופה ניהלה דניה את עבודות הקמת חניון הברזל על בסיס תכנית קונסטרוקטיבית לקויה ומסוכנת של תקרת החניון, מבלי שנתנה את דעתה לתכנית.

 

שנה לאחר קריסת החניון הוריו של דניס דיאנצ'נקו, אזרח אוקראינה שנקבר תחת הריסות החניון, הגישו תביעת נזיקין ופיצויים נגד חברת הבנייה "דניה סיבוס", מהנדסי המבנה וחברות הביטוח בגין אחריותם למחדל.

 

בכתב התביעה נטען כי חברת הבנייה פעלה באופן רשלני לכאורה כאשר לא הקפידה על הוראות המהנדסים ובנתה את החניון עם מחסור בחומרי בנייה. עוד נטען כי המנהלים בשטח לא התייחסו ברצינות לאזהרותיהם של העובדים באתר הבנייה לפני הקריסה - ואף עודדו אותם לסיים את העבודות מהר כדי שלא ייקנסו על מסירת האתר באיחור. העבודות נמשכו "חרף חששות שהתעוררו בקרב העובדים, שקבלו והתלוננו על תחושת רעידות כאשר מכשיר שניקה את הרצפה עבד במקום. לא התייחסו לתלונות לגבי הצפת המרתף שסיכנה את עמידות המבנה", נכתב בתביעה.

 

מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה: "קבוצת דניה סיבוס, אחת מהחברות הקבלניות המובילות בארץ, הינה בעלת סטנדרטים מקצועיים ותרבות ארגונית יוצאי דופן. כתב החשדות המטיל דופי על החברה כקבלן מבצע או מי ממנהליה אחריות לכשלים תכנוניים נובע מחוסר הבנה מוחלט של תחום הביצוע והתכנון של פרויקטים מעין אלה. החברה מאמינה בצדקת דרכה ומנהליה ובטוחה כי הדברים שהועלו יובהרו כדבעי בשימוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
אסון קריסת החניון
צילום: אבי מועלם
מומלצים