שתף קטע נבחר

מומחים מזהירים: "צמצום גס בתחבורה הציבורית יגדיל את סיכויי ההדבקה"

במשרד התחבורה נערכים לצמצום אפשרי בקווי האוטובוסים בעקבות התפשטות הקורונה, אך הצעד עלול לגרום לצפיפות ולפגוע בקשישים שנמצאים בסיכון גבוה. מנתח תחבורה: "מקווה שישקלו את זה, אבל רוב מקבלי ההחלטות משתמשים ברכב". ומה קורה בעולם?

בדרך להגבלות על התחבורה הציבורית? משרד התחבורה הורה לחברות האוטובוסים והרכבת להכין תוכנית תפעולית לחירום, המתבססת על צמצום 25% ממצבת האוטובוסים הקיימת, למקרה של מחסור בכוח אדם בעקבות כניסת נהגים לבידוד. בנוסף, נשקלת האפשרות לצמצם קווי תחבורה ציבורית בהתאם לביקושי הנוסעים, אך מומחים מזהירים מצמצום יתר שדווקא יגדיל את הסיכוי להידבק בקורונה ויפגע באוכלוסיות מוחלשות ובקשישים שנסמכים על קווי האוטובוסים.

 

 

חיטוי וניקויון בתחנות ורכבות ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה (צילום: Cloudview צילומי אוויר)
פעולות החיטוי ברכבת ישראל. מספר הנוסעים ברכבת ירד, באוטובוסים דווקא עלה(צילום: Cloudview צילומי אוויר)

קו 18 דן תל אביב (צילום: נדב אבס )
"צמצום קווים דווקא יגדיל את סיכויי ההדבקה". אוטובוס של דן(צילום: נדב אבס )

משבר הקורונה: סיקור נרחב ב-ynet

 

אזרחים רבים בישראל, בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, תלויים באופן מוחלט בשירותי התחבורה הציבורית. ממחקר שבוצע בבנק ישראל בשנת 2019 עולה כי "עובדים בעלי רמת הכנסה ומעמד חברתי כלכלי נמוך מאופיינים בשימוש גבוה יותר באוטובוסים ובהסעות מאורגנות על ידי המעסיקים".

 

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 57.2% ממשפחות העשירון התחתון לא החזיקו ברכב פרטי בשנת 2018. בקרב העשירון הרביעי 33.2% מהמשפחות לא החזיקו ברכב פרטי.

 

פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה ומערכות תשתית במכללת אפקה, אומר כי אמנם יש ירידה בביקוש לתחבורה ציבורית בצל התפשטות נגיף הקורונה - אך לא רצוי בהכרח להחליט בעקבותיה על צמצום מיידי של קווי התחבורה. לדבריו, "במחקר שבוצע על מחלת הסארס הוכח שבכל פעם שדיברו על המגפה בתקשורת, היתה ירידה של 1,200 משתמשים ברכבת התחתית של טייוואן, אך במשך הזמן היתה עלייה חזרה. כלומר, הציבור נמצא בשוק עכשיו, אבל עם הזמן אנשים יהיו חייבים להתנייד - ותחבורה ציבורית הכרחית כי לא לכולם יש מכונית".

חיטוי וניקויון בתחנות ורכבות ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה (צילום: רכבת ישראל)
"רוב מקבלי ההחלטות משתמשים ברכב". חיטוי ברכבת ישראל(צילום: רכבת ישראל)

קו 852 בחדרה (צילום: שמיר אלבז)
(צילום: שמיר אלבז)

"החלטה גורפת ורוחבית לצמצום היא בעייתית", הוסיף אבינרי. "יש מקומות עבודה שישארו פתוחים ויש שירותים חיוניים שאזרחים הולכים אליהם, כך שבאופן כללי תחבורה ציבורית היא דבר חיוני. זו תקופה מאתגרת שדורשת יותר מורכבות באופן קבלת ההחלטות - מצד אחד להוביל צמצום מידתי, ומצד שני לא להגדיל את הצפיפות בקווים, שעלולה להרחיב את ההדבקה. קשישים למשל נסמכים על תחבורה ציבורית, וסיכויי התמותה שלהם מקורונה גבוהים יותר. לכן באזורים מסוימים יש לחשוב אפילו על תגבור הקווים".

 

גם מנתח התחבורה נחמן שלף סבור כי ישנם קווים שניתן יהיה לצמצמם, ובעיקר כאלה שמובילים למוסדות השכלה גבוהה ואזורי תעסוקה. לדבריו, צמצום גס יביא להגברת עומס על הקווים שבהם הביקוש נותר גבוה. "אני מקווה ששוקלים את הנתון הזה", אמר, "במיוחד כשרוב מקבלי ההחלטות משתמשים ברכב, ולא מבינים מה זה אומר לא להיות תלוי ברכב אלא בתחבורה ציבורית".

 

 

 

גם מנתח התחבורה נחמן שלף סבור כי יהיו קווים שניתן יהיה לצמצם, בעיקר קווים למוסדות השכלה גבוהה ואזורי תעסוקה, אך צמצום גס מדי עלול להביא להגברת העומס על קווים שבהם הביקוש נותר גבוה. "בשלב זה התמונה עוד לא לגמרי ברורה - צמצום קווים אומר יותר עומס על הקווים הקיימים, אך יתכן גם שיהיה שינוי בביקוש בעקבות סגירת מקומות לימוד ותעסוקה", מסביר שלף, "צמצום הקווים לא יפגע במי שנוסע בתחבורה ציבורית מבחירה, אך יש גם הרבה נוסעים שבויים ובהם גם הרבה ילדים וקשישים, ולכן אני מקווה מאוד ששוקלים גם את הנתון הזה. במיוחד כשכל כך הרבה ממקבלי ההחלטות נוסעים ברכב פרטי ולכן לא מבינים כהוא זה מה זה אומר לא להיות תלוי רכב אלא תלוי תחבורה ציבורית".

 

מנכ"לית 15 דקות, שמרית נוטמן, הזהירה אף היא שצמצום התחבורה הציבורית באופן גורף וללא התאמות למציאות עלול להחמיר את המשבר. "כל עוד המשק לא נסגר ואנשים צריכים להגיע לעבודה, לקניות ולסידורים, התחבורה ציבורית היא עורק החיים של מאות אלפי אנשים במדינת ישראל". גם היא מסכימה שחשוב לחזק קווים עתירי נוסעים כדי לצמצמם את סיכויי ההדבקה, ומנגד להפחית בקווים הנוסעים למוסדות החינוך וההשכלה הגבוהה.

 

ומה קורה בעולם?

ליאור שטיינברג, מתכן עירוני ומייסד חברת Humankind ברוטרדם שבהולנד, מסביר שבעולם המערבי הוחלט שלא לצמצם את קווי התחבורה הציבורית בעקבות המשבר. לדבריו, "כמו בהנחיות שנוגעות לבידוד ומקומות עבודה, לכל מדינה באירופה יש הוראות משלה. הסיבה היא שכל מדינה נמצאת במקום אחר על העקומה, ובמיוחד בגלל שמרבית המדינות לא התכוננו מראש למצב הזה. בגרמניה למשל, ברלין חשבה על הגבלה מסוימת של התחבורה הציבורית, מה שהעל חשש שהצפיפות תעלה. הצעה זו בוטלה לעת עתה".

נגיף קורונה הקורונה וירוס מסכה מסכות מגפה תולים שלט שלטי אזהרה ל נוסעים (צילום: EPA)
מנקים אוטובוסים באיטליה(צילום: EPA)

"בדנמרק דווקא הגדילו את הקיבולת ברכבות", הוסיף, "כדי לאפשר לאנשים לשמור על מרחק חברתי של מטר וחצי. בהולנד ממליצים לקבוצות סיכון להימנע מהתחבורה הציבורית, ועקב הגבלות הממשלה עובדים נאלצים לעיתים להישאר בבידוד בבית, מה שפוגע בלוח הזמנים ובכמות הנסיעות. חברת הרכבות ההולנדית הודיעה שתנקה יותר עקב ההתפרצות".

 

בתוך כך, אתמול ירדו הנסיעות ברכבת הישראל ב-50% לפחות, אך בקווי האוטובוס של אגד לא חלה ירידה כלל. ביום חמישי אף חלה עלייה בעקבות מעבר נוסעים מקווי הרכבת לאוטובוסים, בעיקר בציר ירושלים-חיפה. בשבוע שעבר הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על חיטוי אוטובוסים ורכבות, ואולם כפי שנחשף ב-ynet, ההנחיה לא הגיעה למפעילות התחבורה הציבורית ולרכבת ישראל.

 

עם זאת, החברות החלו לקדם בעצמן פעולות חיטוי: חברת אפיקים היתה הראשונה להתחיל, ובמוצאי שבת גם רכבת ישראל ביצעה חיטוי של צי האוטובוסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Cloudview צילומי אוויר
פעולות חיטוי ברכבת ישראל
צילום: Cloudview צילומי אוויר
מומלצים