שתף קטע נבחר

כל הכיתה שרה "כאן זה בית"

תלמידי כיתה ו' מראש העין נפגשו במפגש וירטואלי ברוח התקופה ושרו יחד עם המורה "כאן זה בית". חוה ניסנבוים, אמא של אחד הילדים, צפתה בסיטואציה המרגשת והגיעה למסקנה שהקורונה נתנה לנו שיעור מעשי וחשוב בהצבת גבולות - וגם לגבי היכולות האמיתיות של הילדים

 

רגעים קטנים של אושר - תלמידים כיתה ו' שרים יחד עם המחנכת והמורה למוזיקה:

 

 

כאמא לשניים בבית ספר יסודי, פגשתי את חוק חינוך לפני שש שנים: תלבושת אחידה, צלצול בשמונה, שיעורי בית וציונים. הפנמתי את החוק והפכתי אותו לגבול מחייב. אני מתנהגת לפי הכללים, ומפעם לפעם עוצרת לשאול את עצמי - "האם המערכת לא נוקשה מדי? האם כשמוכרחים ללמוד או להתכונן למבחן, מתאפשר מרחב ללמידה אמיתית?"

 

והנה המקרה של הקורונה בא ללמדני. במרחב האדיר שנפתח אכן נוצרה הזדמנות נפלאה לנסות, להתנסות וללמוד. הילד שלי בונה סירה מקרטונים, הילדה מדריכה בזום, והחל מהבוקר – אנחנו מתרחקים עוד יותר מבית הספר. הוראה מרחוק - אאוט.

 

הזדמנות להתנסות וללמוד דברים חדשים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הזדמנות להתנסות וללמוד דברים חדשים(צילום: shutterstock)

"אמא, לא לשלוח למורה נוכחות?" לא. "לא יהיה מפגש וידיאו עם ליאת המחנכת?" כנראה שלא. רק אתמול בקעו קולות שירה אדירים מתוכנת זום – יחד עם עם המורה למוזיקה, הדס ציפור, והמחנכת ליאת ששון, עשרות תלמידים שרו יחד "שבט אחיום אחיות" - והמורות ניצחו על מקהלה גדולה. בית הספר על שם רונה רמון ז"ל, ראש העין - שאפו.

 

עוד בנושא:

בעלות גנים פרטיים: "לא יהיה לילדים לאן לחזור"

איך יוצרים עם הילדים לוח חזון?

"במקום בישולים - סבתא נתנה כרטיס אשראי"

 

אני פונה לילדים שלי, מזמינה אותם להיכנס לאופק ילקוט דיגיטלי - השיעור הדיגיטלי על האוזון מרתק, גם השיעור על שברים, קוטר ורדיוס. הילד שלי עונה לי באכזבה - "סוף-סוף אני בהנהגה צעירה, ואמרנו שנדבר על ארצות, עכשיו הקורונה הזאת".

 

גבולות חדשים

במחקר מפורסם החוקרים צפו בתנועה של ילדים על גג בניין גבוה. במחקר רואים שללא גבולות פיזיים בשולי הגג, הילדים נשארים במרכז הגג. הם מפחדים לזוז ולנוע במרחב. לעומת זאת, כשמניחים גבולות בשולי הגג, הילדים רצים, מתנסים, מנצלים את כל המשטח.

 

בגבולות נוקשים קשה לפעול, ומצד שני, בגבולות מטושטשים, כמו אלה שקמנו אליהם הבוקר כשנודע שהמורים מפסיקים לקבל שכר ולכן לא ברור אם הפעילות של למידה מרחוק תימשך, גם כן קשה לתפקד בצורה מיטבית. והנה אני מבינה שכמו בחיים, גם כאן בלמידה הסוד הוא באיזון – כן גבולות, כן צלצול שמסמן התחלה וסוף.

 

פחות תלמידים בכיתה, אפס שיעורי בית, יותר למידה אינטראקטיבית, חווייתית. בתנאים כאלה, המורות והמחנכות המדהימות שעושות עבודת קודש ביומיום, ובימים אלה גם נמצאות בחזית, יוכלו להפיק את המיטב. בתנאים כאלה של גבולות בהירים, הילדים שלי יפרחו.

  

הכותבת היא אמא לשני ילדים ויועצת עסקית וארגונית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים