שתף קטע נבחר

אפקט הקורונה: ירידה חדה בזיהום אוויר בארץ

לפי המשרד להגנת הסביבה, חלה הפחתה של 30% בחנקן הדו-חמצני בהשוואה לממוצע. אבל המומחים אומרים כי אין סיבה לשמוח

לא רק באיטליה ובסין : "אפקט הקורונה" בישראל הביא לירידה בריכוז מזהמי האוויר בשבוע האחרון. מנתונים שפרסם הערב (יום ד') המשרד להגנת הסביבה עולה כי חלה הפחתה של 30% בחנקן הדו-חמצני בהשוואה לממוצע.

 

 

נתיבי איילון (צילום: ניצן דרור )
הכבישים כמעט ריקים, נתיבי איילון אתמול(צילום: ניצן דרור )

 

המערך הארצי לניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה בדק את נתוני איכות האוויר של השבוע האחרון, והשווה אותם לממוצע נתוני איכות האוויר של החודשים האחרונים. מתוצאות הבדיקה, שביצע ד"ר אילן לוי ממערך ניטור אוויר ארצי, עולה כי ריכוזי החנקן הדו-חמצני (NO2) ירדו ב-10 מק"ג/מ"ק. בתקופה שבין 1 בינואר ל-11 במרץ הריכוז הממוצע של החנקן הדו-חמצני שנמדד היה 35.5 מק"ג/מ"ק. לעומת זאת, בין 12 ל-16 במרץ הריכוז הממוצע שנמדד היה 25.0 מק"ג/מ"ק – הפחתה של כ-30%.

 

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי בשלב זה שהסיבה לירידה בריכוזי החנקן הדו-חמצני בשבוע האחרון נגרמה רק כתוצאה מהפחתה בפליטות של מזהמי האוויר מתחבורה, וייתכן ששינוי בתנאי מזג האוויר תרם לירידה. יחד עם זאת, ההפחתה בריכוזי החנקן הדו-חמצני היא עקבית וברורה, חדה וניכרת, והתרחשה בכל תחנות הניטור שנבדקו ברחבי הארץ.

 

התחנות שנכללו בבדיקה עבור החנקן הדו חמצני: תחנות ניטור תחבורתיות בגוש דן, חיפה וירושלים (עירוני ד, עמיאל, כביש 4, רמז, יפו - יפת, אחד העם, וראשון לציון בגוש דן, עצמאות בחיפה, ודבורה הנביאה ובר אילן בירושלים). למרות הירידה שנרשמה בריכוזי החנקן הדו-חמצני, חלה עלייה בריכוזי החלקיקים הנשימים העדינים בערך הממוצע מ-13.6 ל-20.0 מק"ג/מ"ק. עלייה זו בשבוע האחרון נגרמה, ככל הנראה, מהגעת אבק ממזרח ומדרום.

 

"אין סיבה לשמוח"

ד"ר גיל פרואקטור, מנהל תחום אנרגיה ושינויי אקלים במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי הירידה בפעילות הכלכלית כתוצאה מהתמודדות עם התפשטות נגיף קורונה, מביאה באופן מיידי להפחתת השימוש בדלקים פוסיליים - ולכן גם בהפחתתה בפליטת מזהמי אוויר וגזי החממה. שורפים פחות נפט, פחם וגז טבעי אשר שריפתם פולטת מזהמי אוויר וגזי חממה. אבל אין כל סיבה לשמוח. "אין סיבה לחגוג בהפחתת פליטות המונעת ממשבר כלכלי", צוטט בכיר בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA) ב"גרדיאן" הבריטי.

 

 

"המאפיין המרכזי בהתמודדות עם ההתפשטות של נגיף קורונה הוא הפחתה - עד כדי עצירה מוחלטת במדינות מסוימות - של תנועת אנשים מהבית אל מקומת עבודה, מקומות מסחר ושירותים", אומר ד"ר פרואקטור. "כתוצאה מכך יורד היקף השימוש בכלי-רכב ובתחבורה ציבורית. בנוסף, ככל שההגבלות מחמירות יותר - כפי שנעשה באופן הבולט ביותר בסין, בדרום קוריאה ובאיטליה - יורדת ואף מופסקת כליל הפעילות הכלכלית בענפי המסחר, שירותים ותעשייה".

 

סקרים ומחקרים השוואתיים ראשונים, שנעשו לפני ואחרי שיאי התפרצות הקורונה בסין, כגון ניתוח נתוני ניטור לווייני מנאס"א בין 1-20 לינואר לעומת 10-25 לפברואר, מראים ירידה של כ-30% בריכוזי דו תחמוצת החנקן (NO2) בסין. נתונים נוספים מראים ירידה של כ-25% בפליטת גזי החממה, ירידה דרמטית ונרחבת שהיא חסרת תקדים בסין.

 

"העולם עדיין בעיצומה של ההתמודדות עם קורונה, ועדיין לא ברור כמה זמן תימשך תקופה זו, ולכן גם מוקדם לאמוד את היקף ההפחתה בפליטות מזהמי האוויר וגזי חממה", אומר ד"ר פרואקטור. "בהסתכלות רחבה וכללית יותר, התמשכות השפעת הנגיף תייצר משברים, אבל גם הזדמנויות שעשויות להיות להן השלכות רחבות גלובליות על אופי הכלכלה - וכתוצאה מכך על פליטות גזי חממה (ומזהמי אוויר מקומיים)".

 

פגיעה באנרגיה הירוקה

לנגיף עשויות להיות השלכות שליליות בתחום האנרגיה הירוקה. הירידה בביקוש לאנרגיה עולמית הוא גורם מרכזי (בנוסף להחלטות הנוגעות להיצע נפט בשווקים ומאבקי סחר בין רוסיה לסעודיה) לירידה במחירי הנפט. ככל שמגמה זו תימשך, כך קיים חשש כי יורדת הכדאיות של השקעה באנרגיה מתחדשת על פני החלופה הפוסילית. גורמים בסוכנות הבינ"ל לאנרגיה (IEA) הביעו דאגה כי ללא תמיכה ממשלתית, תהיה פגיעה בהשקעה בתחום האנרגיות הירוקות.

 

ג'יימס טמפל, עורך ראשי בנושאי סביבה ושינוי אקלים של Review Technology MIT, טוען שזיהום הפחמן ברחבי העולם יעלה בחזרה ככל שנחזור לשגרה, בעוד שהנזק הכלכלי העולמי שנגרם עצום וצפוי לגרוע מהשקעות בתכניות שינוי האקלים העולמיות.

 

הנגיף עלול להעמיד את ההתמודדות עם אתגרי שינויי האקלים במצב בעיייתי. פרוייקטים סולאריים, רוח וסוללות שזקוקים למימון עלולים להידחות. פאנלים סולאריים, טורבינות רוח וסוללות ליתיום שמפעילות רכבים חשמליים מיוצרים בעיקר בסין, וכבר דווח על ירידה בייצור, אספקה ובמשלוחים. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניצן דרור
לא נוסעים. נתיבי איילון אתמול
צילום: ניצן דרור
מומלצים