תופעת טבע
ד"ר זיאד דבור רצה להקל על בתו שסבלה מאסתמת העור ורקח עבורה קרם ייחודי • עשור אחר כך, החברה המשפחתית שלו מוכרת יותר מ–80 מוצרי קוסמטיקה טבעיים • איך מתמודדים עם הירידה בהזמנות מסין ואיך משווקים כשהכל סגור?
אומרים שהרעיונות הכי טובים מגיעים מסיפור אישי. זה בדיוק מה שקרה לד''ר זיאד דבור, הרוקח הראשי של צה''ל לשעבר ומרצה בכיר במכללת צפת ובבית הספר לרפואה בצפת, שכל מה שרצה היה להקל על אסתמת העור ממנה סבלה בתו לפני כעשור. ד''ר דבור החליט לשלב בין הידע המקצועי שלו לבין המסורת של הבית שלו, כפר בית ג'אן, ומצא את הנוסחה המנצחת לקרם ייחודי שהקל על בתו. הסיפוק מההצלחה הפיל כמה אסימונים, ועסק חדש החל להתגלגל.
כיום, החברה המשפחתית מוכרת יותר מ־80 מוצרים, כולם טבעיים ומבוססים ברובם על תמציות עלי הזית ופרח הסחלב הלבן. "אנחנו מעסיקים רק נשים, כולן מהמגזר הדרוזי, כאלה שהיה להן קשה להשתלב בשוק העבודה", מספר טארק, בנו של ד''ר דבור, "ובשביל להעסיק כמה שיותר נשים שזה אחד העקרונות של העסק, אנחנו צריכים לגדול ולהיות חברה תעשייתית מאוד גדולה".
חלומה של החברה הוא להיות בינלאומית, פורצת דרך בתחום הקוסמטיקה הטבעית. כבר כעת הם מוכרים בסין, רוסיה, ליטא, לטביה ועוד מספר מדינות, בנוסף לאתר החברה ובתי המרקחת של קופת החולים כללית.
אחד הקשיים שבלטו בבית העסק היה תחום השיווק, כך שהם שמחו על ההזדמנות להיפגש עם המנטורים של הפרויקט. הראשון, איציק שועה, מנהל סניף בנק הפועלים בכרמיאל, המליץ להכין תוכנית עסקית עם יעדים, הוצאות וצפי הכנסות. "כך, נוכל לראות איך אנו עוזרים לכם להגשים את התוכנית העסקית על ידי מימון בצורת הלוואות. יש לכם שווקים מקומיים ואתם גם משווקים בעולם, מה שאומר שיש לכם הוצאות שאתם לא תמיד מכירים, למשל הוצאות שיווק, הוצאות רכישה, הוצאות מט''ח וכדומה, ולכן צריך להכין תזרים מזומנים ולממן את תוכנית ההשקעות הזאת, כך שיהיה קל ופשוט".
קושי נוסף שציינו טארק ואביו הוא כלכלי: "אין לנו תמיכה, אנו עושים הכל עם הון עצמי ועשר אצבעות. היינו רוצים לגייס משקיע בתנאים שמתאימים לנו ושישמור על ה־DNA שלנו, לא לגייס בכל מחיר. חשובים לנו המשפחתיות והעקרונות". שועה הסביר שחלק מהכסף למימון צריך להגיע מהון עצמי וחלק מהון זר, הבנקים. "לשם כך נשמח לתת טיפים איך להתנהל נכון, איך להוזיל עלויות ולטפל בצורה שתתאים לסוג העסק שלכם".
המנטורית השנייה עימה נפגשו ד''ר דבור ובנו טארק הייתה מירב שוורץ ויטס, מומחית למסחר מקוון ויועצת שיווקית, שניסתה לתת מענה לקושי הגדול ביותר שלהם - שיווק. "לא מעט מתחרים שלנו מגדירים עצמם טבעיים, אבל אנחנו יודעים שיש לנו זהב אמיתי ביד, כל מי שמנסה אותו חוזר, אבל השיווק מקשה עלינו להביא את המוצרים לקהל יעד חדש, לאנשים חדשים שינסו וישתמשו בו", מסביר טארק. שוורץ ויטס מיד הדגישה עד כמה חשוב לתפקד אונליין בעידן של היום. "מכיוון שאתם עסק קטן ומצומצם מבחינת משאבים, תקציבים וכוח אדם, ניסיתי למצוא כלים שבעזרת השקעה קטנה יחסית יניבו תוצאות אפקטיביות. היעד הראשון הוא בניית תוכנית שיווקית מסודרת, שבנויה לפי חגים ומועדים, כאשר מסביב לכל חג ומועד נבנה פעילויות כדי לייצר עבורו מכירות מתאימות. לדוגמה לטובת יום האהבה נייצר מארזים מיוחדים ובאותו חודש נפרסם תמונות של זוגות, אהבה, דגש על מתנות. צריך לחשוב על תכנים, מסרים שרוצים להעביר, על שיתופי פעולה אפילו בעתיד, הכל צריך להיות מתוכנן.
"היעד השני, מועדון לקוחות: סידור של פרטים, הרגלי קנייה, מוצרים אהובים ומידע על הלקוחות שלכם, ממנו אפשר לייצר רכישות חוזרות. מועדון לקוחות הוא אחד הדברים הכי חשובים שיש לעסק. פייסבוק ואינסטגרם יכולים לסגור יום אחד, הכל זמני, אבל מועדון הלקוחות הוא שלך. הדאטה אצלך, הלקוחות בחרו להיות שם ורוצים לצרוך את המידע שלך ולרכוש ממך. אם נותנים ערך, מבצעים ייעודיים ותוכן מעניין, אפשר להרחיב את מועדון הלקוחות. אם מישהי קונה קרם פנים באופן קבוע אציע לה מינוי חודשי, אם מישהי קנתה ארבע פעמים מוצר, אציע לה מוצר משלים שאולי יעניין אותה. לשווק ללקוח קיים זה יותר זול מלהביא לקוח חדש.
"היעד השלישי הוא שירות לקוחות: בעידן אמזון, מתבקש מכל בית עסק שירות יוצא דופן. בזכות זה שאתם עסק קטן, אתם יכולים לתת שירות לקוחות אישי לכל לקוח. להתקשר או לייעץ בטרם ההזמנה, ואחריה לוודא שהמשלוח הגיע ושהלקוח מרוצה, לבקש פידבקים. לתת ללקוח הרגשה שהוא לא רק קנה ונהנה ממוצרים איכותיים, אלא גם תרם לחברה ולסביבה. הלקוח מרגיש שדואגים לו, שמדובר בעסק משפחתי שחשובה לו הדעה של הלקוחות".
בנוסף להצעות ולטיפים, זכה בית העסק של ד''ר דבור בפרס "חביב הקהל", מה שנותן חיזוק להמשיך הלאה גם בימים לא פשוטים אלה. "התחרות תרמה לחשיפת העסק ואנחנו מודים לכל הנוגעים בדבר", אמר ד"ר דבור. "התואר 'חביב הקהל' מחמיא לנו והופך את העבודה שלנו לשווה ומספקת כפליים. בהיותנו עסק פריפריאלי, קשה לנו לשווק עצמנו בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בתקופה האחרונה בשל מגפת הקורונה שנכפתה עלינו. את עיקר מאמצי השיווק לחו''ל השקענו בשוק הסיני, ואז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים לחלוטין. בעקבות כך נתקענו עם הזמנות ללא כיסוי.
"הנחיות משרד הבריאות ברורות ולכן סגרנו את כפר המבקרים שלנו בבית ג'אן, שבימים כתיקונם משגשג. אנו מנסים להנגיש את השירות והמוצרים דרך האתר, שאף שודרג. דבר נוסף שעשינו, אולי החשוב ביותר לאור המצב, הוא פיתוח מהיר של אלכוג'ל מיוחד עם 70% אלכוהול ועם צמחים הידועים ביכולת ניקוי, כמו עלי זית ולבנדר, ורוזמרין מועשר באלוורה".
ד"ר דבור, בית ג'אן
תחום פעילות: פיתוח, ייצור ושיווק מוצרי דרמוקוסמטיקה וקוסמטיקה טבעית
היזם: ד"ר זיאד דבור (60)
שנת הקמה: 2010
מספר עובדים: 60
