שתף קטע נבחר
צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

הליקויים במערכת הבריאות והמשבר במגזר החרדי מוכיחים: ליצמן צריך ללכת

למרות נקודות האור בטיפול בקורונה – כמו הסיוע ממערכת הביטחון ויעילות הצוותים הרפואיים, יש לציבור בישראל ממה לדאוג. שר הבריאות נמנע מנקיטת צעדים חריפים במגזר ממנו הוא מגיע, ושילוב החיילים באכיפה האזרחית דורש הקפדה יתרה. תמונת המצב של רון בן ישי

 

50 ()
יעקב ליצמן

הממשלה ואזרחי ישראל מצליחים לפי שעה לכבוש את המגפה. האינדיקציה היא מספר החולים המונשמים ואלה שמצבם מוגדר קשה ובינוני; הנתון הזה נמצא בעליה מתמדת אך עדיין לא בקצב שאם ימשך יביא לכשל תפקודי של מערכת הבריאות – כלומר למצב שבו הרופאים יצטרכו לעשות סלקציה בין מי שיקבל טיפול לבין מי שתוחלת חייו אינה גבוהה ממילא.

 

אפשר לשאוב עידוד מעקומת הלמידה המשתפרת של מערכת הבריאות ושל פורום מקבלי ההחלטות הממשלתי שמפיקים לקחים, מסיקים מסקנות ומיישמים אותן בקצב מניח את הדעת. זה נכון בעיקר לגבי בתי חולים וצוותים רפואיים, היחידות הלוחמות והלוחמים בקו החזית. 

 

 

 

אשר למקבלי החלטות, אלה קיבלו מאגף המודיעין בצה"ל סיוע, כשהקים בתל השומר מרכז לגיבוש תמונת מצב על מוקדי המגפה ונשאיה המתעדכנת מסביב לשעון; המרכז משלים באמצעות בינה מלאכותית ושאר שיטות עיבוד מידע חדשניות את מאמץ האיסוף והסיכול שהשב"כ הוא שותף מרכזי לו, באיתור נשאים פוטנציאליים של הנגיף ודרישה מהם להישאר בבידוד.

 

חיטוי רחובות: יעילות מוטלת בספק (צילום: אבי מועלם )
חיטוי רחובות בראשון לציון (צילום: אבי מועלם )

 

 

 

 

למעשה עובדת לטובת הלחימה במגפה כל 'שרשרת המזון' של המודיעין הישראלי (כולל המוסד) כמו במלחמה רק בהיקף מצומצם יותר. כל זה מאפשר למקד את המאמצים של המשטרה לאכיפת הריחוק החברתי, מסייע לכלכלה בכך שמאפשר להימנע מהצורך להטיל סגר גורף (עוצר) על כל המדינה – צעד נחוץ במקרה שאין תמונה בהירה ברזולוציה גבוהה לגבי התפשטות המגפה – ולחסוך במשאבים של מערכת הבריאות (בדיקות, מכונות הנשמה) ולהפנותם למקומות שצריך. 

 

בצד החיובי של המצב צריך גם לציין את ההתגייסות של מערכת הביטחון: צה"ל, השב"כ, תעשיות הביטחון ומגזר התעשיות עתירות הידע שבבעלות פרטית שמשפרים את מוכנות מדינת ישראל להתפרצות השיא של המגפה אי שם בעוד כמה שבועות. המאמץ החשוב ביותר שיישא פרי בתוך ימים עד שבוע הוא ההמצאות, התכנון ושיטות הייצור היצירתיים של מכשירי הנשמה. התחזיות מנבאות מחסור של אלפים בבתי החולים אם יתממש התרחיש הגרוע או הקרוב לו.

 

עם זאת, אסור שעובדות אלה ייצרו אשליה אופטימית וימעיטו מחומרת מה שעוד עלול לקרות. כמעט כל המומחים הנחשבים בישראל בתחומי הטיפול במחלות זיהומיות, בריאות הציבור, הכלכלה והפיננסים מנבאים שהרע עוד לפנינו. לכן חשוב לדעת שכרגע משבשים כמה צווארי בקבוק את מאמץ הלחימה במגפה ובמוכנות של מדינת ישראל ל"התפרצות השיא" שלה.

 

  (צילום: shutterstock)
פריסת מכונות ההנשמה בישראל (צילום: shutterstock)

 

 

 
 

 

1. אין מספיק מכונות הנשמה ואין מספיק צוותים מיומנים בהפעלת טיפול נשמתי נמרץ. המספר הנומינאלי של מכשירי הנשמה – שייובאו ושנמצאים כעת בתהליכי תכנון וייצור-עצמי מתקדמים – ידביק כנראה את הצרכים, אבל לא ברור אם כל המכונות מתאימות לטיפול בקורונה.

 

מכונת הנשמה ש"דוחפת" אוויר לראות החולה אך אינה שואבת חזרה את האוויר שחולה קורונה פולט מריאותיו, מסכנת חולים אחרים ואת אנשי הצוות הרפואי הנמצאים באותו חדר (האוויר הנפלט מהריאות הנגועות רווי בנגיפים). המחסור בצוותים רפואיים מיומנים בהנשמה הוא אף מדאיג יותר כיון שקשה להכשיר במהירות צוותים כאלה גם אם יהיו מספיק מכונות הנשמה.

 

  (צילום: רויטרס)
ארכיון(צילום: רויטרס)

 

רחובות נתניה ריקים (צילום: עידו ארז)
אין תוכנית חירום כלכלית. רחוב שומם בנתניה (צילום: עידו ארז)

 

2. צוואר בקבוק חמור לא פחות היא העובדה שלממשלה אין "תוכנית חירום כלכלית" ריאלית ישימה להנשמת הכלכלה והאזרחים שמקור הכנסתם נגדע. פיטורים ואבטלה המוניים והשבתת מפעלים, בתי עסק רשתות שיווק ואמצעי ייצור לחצי שנה של מגפה עלולים להיות מכה שההתאוששות ממנה תמשך זמן רב ויהיו לה השלכות נפשיות, חברתיות ופוליטיות לאורך זמן. מה גם שלממשלה אין תכנית יציאה מהמשבר אחרי שהמגפה תדעך ומה שהכי חשוב– הממשלה עדיין לא קיבלה החלטה אסטרטגית מהי הפשרה הנכונה בין הנטייה של מערכת הבריאות להטיל סגר מוחלט לבין הצורך להמשיך את היציאה לעבודה באופן שימנע את שיתוק המשק.

 

 

3. הממשלה נמנעת מנקיטת צעדים החלטיים מגובים באכיפה לצמצום סכנת ההדבקה במגזר החרדי, וממנו לכלל הציבור. בהקשר זה, חיוני להעביר מתפקידו את שר הבריאות יעקב ליצמן. ליצמן לא רק נושא מרכזי באחריות לליקויים במערכת הבריאות אלא בעיקר מפני שבגלל התערבותו והשפעתו האישית והפוליטית על ראש הממשלה נמנעה נקיטת צעדי אכיפה על חלקים מרדניים בציבור החרדי בשלבים המוקדמים של ההתמודדות עם המגיפה בסוף פברואר.

 

הערכות צה
היערכות צה"ל למלחמה בקורונה(צילום: דובר צה"ל )

 

 

 

לא זו השעה להסביר איך נוכחותו של ליצמן ליד שולחן הממשלה ובחוגו הקרוב של נתניהו, עשו את המגזר החרדי ובעיקר את הפלגים הקיצוניים שבו לחסינים מהמשמעת והאכיפה הציבוריים המתחייבים. חשוב גם לדעת שליצמן גם בשעה זו ממש, אינו מנצל את הכישורים שיש לו כדי לצאת במסע הסברה ושכנוע דרמטי שיבהיר לקיצוני המגזר החרדי שמדובר בסכנת נפשות. הוא אינו מסוגל לסייע לנתניהו ולמנכ"ל משרד הבריאות בניהול המשבר, מפני שאין לו הכישורים לכך. ליצמן הוא איש שפוי, חכם ומניפולטיבי שמנצל את השפעתו בעיקר לטובת המגזר החרדי. אדם שמעז לומר שהוא מאמין שהמשיח יבוא בפסח ויגאל אותנו מהמגפה הוא אדם שיכור כוח, חסר רגישות וחצוף. כל עוד הוא שר הבריאות, לאזרחים, כולל החרדים וערבים, יש סיבה לדאוג.

 

Яаков Лицман. Фото: AFP ()
שיכור כוח, חסר רגישות וחצוף. ליצמן

 

 

4. מערכת הבריאות לא גיבשה פרוטוקול ואמצעים לצמצום ההידבקות בבתי האבות ולטיפול בדייריהם הסובלים בנוסף גם מבדידות וגם מחרדה הנובעת מחוסר ודאות ומחוסר אונים.

 

5. מספר הבדיקות עולה, אבל יש חוסר סדר וכשלים המפריעים לתפקודו. נראה שהמערך "גדול" על מערכת הבריאות ועדיף להעבירו למערכת הביטחון שיש לה האנשים והיכולות לטפל בו. 

 

 

6. מסתמן שהולכת לקום ממשלה בזבזנית שתעלה לציבור הנתון במצוקה כלכלית כ-700 מליון שקלים. מה גם שלמרבית השרים המיועדים אין מושג ירוק בתחום שעליו יופקדו ולמרביתם גם אין להם ניסיון או כישורים מוכחים בתחום הניהול. אין הצדקה לקיומה של ממשלה כזו אפילו אם מטרת חלק ממקימיה היא למנוע מהממשלה הקיימת מלפגוע בדמוקרטיה ובמערכת המשפט.

 

בממשלה שתקום צריך לכהן שר בריאות מקצועי, אדם שהוא מקצוען בתחום הניהול והארגון ורצוי שתהיה לו גם הבנה בתחום בריאות הציבור. יש לא מעט אישים כאלה ששימשו עד לא מכבר בתפקידים בכירים במערכת הביטחון והבריאות שעונים על דרישות אלה.

 

7. צה"ל צריך לסייע למשטרה באכיפה. יש לכך תקדים בפעילות צה"ל באיו"ש שבה חיילים מצטרפים לשוטרים כחולים במשימות אכיפה. "שילוב זרועות", מכנים זאת בצה"ל ובמשטרה. כשמפעילים לוחמים בסביבה אזרחית צריך להקפיד שישמשו כסייעים לשוטרים ולא יישאו נשק (חוץ ממספר מצומצם של מפקדים); שימוגנו כמו השוטרים, ושאפשר יהיה להפעילם תוך זמן קצר במשימות לחימה. בנוסף, יש להימנע מהפעלתם בריכוזי אוכלוסין ערבים ובמגזר החרדי.

 

כ-700 הלוחמים המיועדים עברו הכנה מנטאלית, וכן תדרוכים מעשיים. עתה מחכים להחלטת הממשלה שתאפשר להם לפעול. בלעדיה יהיו חשופים לתביעות מצד מי שעלולים להיפגע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים