שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

נמרצים ומסתכנים: העובדים החיוניים בחזית הקורונה

נהגי האוטובוס שנזהרים מנוסעים, עובדי התשתיות ש"נותנים גז" לנוכח הדלילות בכבישים ומפעל המזון שזיהה כבר מפרוץ המגפה בסין את הצורך להיערך בהתאם. בעוד רובנו שוהים בבית, נמצאים העובדים החיוניים בשטח ומתמודדים מול מורכבות איום הנגיף. "הכי חשוב שאף אחד לא יידבק"

 

 

"בכל יום אני מחטא את האוטובוס כולו באקונומיקה, ועובר עם מגבוני חיטוי שהחברה סיפקה לנו על כל מקום אפשרי". נהג בחברת אפיקים שעמו שוחחנו השבוע נמנה עם ישראלים רבים מהמגזר הציבורי ומהמגזר הפרטי שמוגדרים עובדים חיוניים. ברקע התפשטות הנגיף קורונה, סיפר נהג האוטובוס על אתגריו כמי שנאלץ להמשיך לעבוד לפי התקנות לשעת חירום: "יש נוסעים בלי 'רב קו' שעולים חופשי כי לא אסכן את עצמי בשביל לגבות כסף". 

 

התקנות שמגבילות מספר העובדים אושרו בממשלה ב-22 במרץ. בעקבות כך, המעסיקים הפרטיים נדרשו לצמצם את כמות עובדיהם ל-10 או ל-15% ממצבת העובדים או עד 30% אם יפרט מדוע הם חיוניים לפעילות השוטפת של מקום העבודה.

 

גם במגזר הציבורי הוגדרה מצבת העובדים המותרת אך בשונה במגזר הפרטי, התקנות קובעות לכל משרד את תקרת מצבת העובדים שלו. כך למשל נקבע שבמשרד הבריאות, במד"א, בעבודות בינוי ותשתית בשטח פתוח ובתאגיד השידור - תקרת מצבת העובדים היא 100%, כך שפעילותם לא נפגעה.

 

לעומת זאת, במערך הסייבר הלאומי מצבת העובדים עומדת על 70%, במשרד המשפטים וברשות שוק ההון על 60% ובלשכת הפרסום הממשלתית על 40%. ההערכה היא שבממוצע של כלל משרדי הממשלה, מדובר על העסקתם כעת של 35% מעובדי המגזר הציבורי.   

 

שומרים על איוש של אותם עובדים בכל משמרת 

בשבוע שעבר נסגרה רכבת ישראל לתנועת נוסעים, והתחבורה הציבורית צומצמה להיקף של 25%. ברכבת ישראל מנצלים את סגירת הקווים לעבודות תשתית נרחבות לקידום פרויקט חשמול המסילות. לצורך כך, כל עובדי התשתית בחברה וחברות התשתית האחרות הוגדרו "חיוניים" ועוסקים בעמלם אף יותר מהרגיל.

 

ברכבת הדגישו כי העבודה נעשית לפי כל ההנחיות לרבות מדידות חום לעובדים, מניעת התקהלות ושמירת מרחק של שני מטרים בין העובדים. בחלק מהתפקידים עברו לפני שלושה שבועות למשמרות "קפסולה", שמשמעותן איוש באותם עובדים של כל משמרת כדי למנוע הדבקה נרחבת. חדר האוכל עבר למתכונת של מנות מוכנות וסגורות.

עובדים כרגיל בתשתיות רכבת ישראל (צילום: אביהו שפירא)
ממשיכים במרץ באתר הקמת המחלף ליד כרמיאל(צילום: אביהו שפירא)

עובדים כרגיל בתשתיות רכבת ישראל (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

עובדים כרגיל בתשתיות רכבת ישראל (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

עובדים כרגיל בתשתיות רכבת ישראל (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

בחברת נתיבי ישראל, שבה מואצות עבודות תשתית לסלילת נתיבי העדפה לאוטובוסים, חילקו מסכות מגן לעובדים וכפפות ומספר האנשים בכל רכב עבודה לא עולה על שני בני אדם.

 

בקרב נהגי האוטובוס, התמונה כפי שסיפר הנהג מחברת אפיקים, הרבה יותר מורכבת. בשיחות עם ynet סיפרו נהגים על היעדר מגע וקרבה עם עמיתיהם במסופים ובתחנות המרכזיות, אך העידו על חשש גדול מאיסוף נוסעים בקווים שממשיכים לפעול כרגיל.

קו 18 דן תל אביב (צילום: נדב אבס )
עבודה מורכבת בקווי האוטובוס הפעילים(צילום: נדב אבס )

קו 69 רמת גן (צילום: נדב אבס )
(צילום: נדב אבס )

קו 18 של דן באשלקון (צילום: רועי עידן )
(צילום: רועי עידן )

קו 19 של אגד בירושלים (צילום: גיל יוחנן )
(צילום: גיל יוחנן )

במהלך השבועות האחרונים ניסו במשרד התחבורה לבודד את הנהגים מנוסעי התחבורה הציבורית באמצעות הנחיות שונות ובין היתר על שמירת מרחק, הגבלת מספר הנוסעים באוטובוס ואיסור על רכישת כרטיסי נסיעה במזומן.

 

נהגים מעידים כי ההפרדה מבוצעת חלקית. בעוד באוטובוסים עירוניים ישנם מכשירי תיקוף לכרטיסי ה'רב קו' גם בכניסה האחורית, באוטובוסים הבינעירוניים יש מכשיר כזה רק מקדימה, סמוך מאוד למושב הנהג.

 

"אני עדיין מפחד" 

"לפי הנחיית משרד התחבורה, אנחנו מפסיקים לקחת כסף מנוסעים", העיד הנהג מחברת אפיקים וחבר בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית. "הגבילו גם את מספר הנוסעים ל-20, אבל האמת היא שאני עדיין מפחד".

 

הוא הוסיף: "הנוסעים שנכנסים לאוטובוס נמצאים במרחק של 30 סנטימטרים ממני כשהם מעבירים את כרטיס ה'רב קו'. נדרש ממשרד התחבורה להתקין מכשירים כאלו גם בסמוך לדלתות האחוריות כדי שנוסעים יוכלו להיכנס משם ונפסיק לחלוטין את המגע בינינו".

 

ממשרד התחבורה נמסר ביחס לטענות שהשמיעו נהגי אוטובוס: "אנו פועלים בשיתוף מפעילי התחבורה הציבורית לשמירה על הנחיות משרד הבריאות ברצינות יתרה כולל שמירה על מרחק בין הנהגים ובין הנהג לנוסעים כדי שנהגי התחבורה הציבורית יהיו מוגנים מנגיף קורונה במהלך עבודתם. כמו כן, אנו משפרים ומייעלים את אופן התשלום ובמקומות שבהם הותקן מכשיר תיקוף בחלקו האחורי של האוטובוס - נפתחו הדלתות מאחורה כדי למזער מפגש נוסע-נהג.

 

"בקווים הבינעירוניים אין אפשרות לתקף מאחור ולכן התיקוף במכשירי התיקוף הקדמיים נמשך. אנו פועלים ועושים ככל יכולתנו לשמור על בריאותם של נהגי האוטובוס המשרתים בימים קשים אלו את ציבור הנוסעים הזקוק לתחבורה הציבורית".

  (צילום: נדב אבס)
עובדים ביתר שאת ברכבת הקלה (צילום: נדב אבס)

  (צילום: נדב אבס)
(צילום: נדב אבס)

  (צילום: נדב אבס)
(צילום: נדב אבס)

  (צילום: נדב אבס)
(צילום: נדב אבס)

כחלק מהגבלות התנועה והנחיית משרד הבריאות, חברת נת"ע שמבצעת את עבודות הרכבת הקלה בגוש דן, האיצה את פעולותיה כדי לנצל את העובדה שהכבישים ומדרכות הולכי הרגל דלילים. באתרי נת"ע בגוש דן ממשיכים העובדים החיוניים בהקמת הרכבת הקלה.

 

בחברה הסבירו כי במקום לסגור את הצמתים, הוסתו עובדים מהמנהרות ואתרים אחרים כדי ליצוק תשתית להנחת מסילות. מדובר בכ-100 פועלים שעובדים בשבועיים האחרונים בצוותים של עשרה כל אחד. בחברה אמרו כי התוכנית היא לצמצם עבודות בצמתים מתקופה של שנה עד ינואר 2021 ולסיים כבר באוגוסט הקרוב.

 

יחד עם זאת מנסה החברה להביא לארץ קבוצת מומחים ועובדי מערכות מסין, שכניסתם ארצה נמנעה כחלק ממגבלות משרד הבריאות. הפועלים הסינים היו אמורים לפי התוכניות כבר לעבוד על תחנות "הקו האדום" - שם הסתיימו עבודות התשתית הכבדות ונערכות עבודות להקמת תשתית תקשורת, חשמל ומים.

 

בסיכום בין נת"ע למשרד הבריאות נקבע שהעובדים יהיו במשך שבועיים בבידוד בסין ושבועיים בארץ תחת פיקוח רופאים, אבל מאז הוחמרו ההנחיות וכרגע טרם נמצא פתרון לנושא.

 

מנכ"ל נת"ע חיים גליק הנחה את עובדי החברה לעשות הכול על מנת לנסות ולעמוד בלוחות הזמנים גם לנוכח המציאות המורכבת. ברקע יצוין כי כמחצית מעובדי נת"ע עושים את המוטל עליהם מהבית, וכל הישיבות מתקיימות כיום באמצעות שיחות וידאו.

 

 
 

גם אתרי הבנייה והתשתיות ממשיכים לעבוד כרגיל. בתחום התשתיות אף מנצלים את הצמצום המשמעותי בכמות כלי הרכב בכבישים כדי להאיץ עבודות שבימים כתיקונם יש צורך לבצע בשבת או תוך כדי עצירת התנועה.

 

כך לדוגמה, באתר הקמת המחלף בצומת הכניסה המערבית לכרמיאל, מעל פסי הרכבת, העבודה נמשכת במרץ. עשרות עובדים פרוסים בכמה אתרים ברחבי הפרויקט.

 

מחר יונפו הקורות לחלק מהמחלף שעובר ישירות מעל הפסים. בימים רגילים צריך היה לעצור את תנועת הרכבות במהלך הנפת הקורות, אך כעת הרכבות ממילא מושבתות.

 

עם זאת, באתר עצמו אין דרך לשמור למעשה על מרחקי בטיחות בין העובדים. כאשר הם עוסקים בטפסנות, יציקה או הרמת משאות, העובדים קרובים זה לזה, ואינם חובשים מסכות. באתר הסבירו שמדובר באזור עבודות באוויר הפתוח, וכי ברוב הזמן העובדים שומרים על מרחקי הבטיחות.

 

במשרד העבודה אומרים כי הפיקוח על אתרי בנייה נמשך. "המפקחים עובדים", נמסר מהמשרד. "המגזר הציבורי התבקש לצמצם כוח אדם, אז מי שנשאר הם ברובם מפקחי בטיחות כדי לתת מענה לענף הבנייה.

 

"הקבלנים הם אלה שאמורים ליישם את הנחיות משרד הבריאות, שזה אומר מסכות לעובדים, עבודה במרחקים וכו'".

 

"מנהלים את ישיבות המפעל בזום" 

לפי המסתמן, בחג הפסח הקרוב לא ייחסר לבשלנים השום המפורסם של קיבוץ דורות בנגב. המפעל שנושא את שם הקיבוץ במועצה האזורית שער הנגב ממשיך לייצר גם בימי משבר הקורונה.

 

במפעל ליד שדרות שמתמחה בגידול, פיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי תיבול טריים וקפואים יש בשגרה 70 עובדים. לפי הוראות משרד הבריאות, שיעור העובדים צומצם בכ-35% ולכן המפעל מתקשה לעמוד בביקושים.

 

אורן קריב, מנכ"ל מוצרי שום ותיבול דורות, אומר שההתנהלות בזמן שגרה ובתקופת המגפה היא כמעט זהה, למעט ההנחיות של משרד הבריאות. "למזלנו אנחנו מפעל עם רמת אוטומציה די גדולה, זאת אומרת שלא עובדים קבוצות גדולות של אנשים בכל מקרה ביחד", הסביר קריב. "לדוגמה, על מכונות המילוי האוטומטיות עובד מפעיל אחד, והמכונות נמצאות במרחבים גדולים כך שכמעט אין מצב של צפיפות".

 

"מאחר שזה משרד חיוני אנחנו יכולים לעבוד בתפוקה מלאה, כך שכל עובדי המעטפת, ההנהלה או רובה, עובדים מחוץ למפעל ומנהלים את כל הישיבות במייקרוסופט או זום. למעשה, בשטח המפעל יש פחות אנשים מבדרך כלל".

מפעל דורות (צילום: דורות )
העבודה במפעל דורות נמשכת כמעט כרגיל(צילום: דורות )

מפעל דורות (צילום: דורות )
(צילום: דורות )

ההיערכות של המפעל החלה עוד הרבה לפני שהנגיף נכנס לחיינו וזו אחת הסיבות שלדברי קריב הם מוכנים ומסוגלים לעמוד בכל הביקושים. "צפינו את הדברים האלו כבר בהתחלה, כששהתחיל קורונה בסין", אמר המנכ"ל. "מכיוון שאנחנו עובדים עם יבואנים מסין הבנו מהר מאוד לאן זה הולך להגיע. התחלנו ליישם את כל מערכות הבקרה אצלנו במפעל עוד לפני שמשרד הבריאות הפיץ את ההנחיות שלו".

 

לפני פורים הם החליטו להכין את הקרקע, ביטלו חופשות של העובדים ועבדו במלוא המרץ כדי לנצל כל רגע אפשרי לפני שהתחילו המגבלות. גם את הכללים הנוקשים הם החלו עוד קודם לכן. "הנושא של שמירת מרחקים, ציוד מגן, עמדות חיטוי - אלה דברים שהפעלנו לפני הרבה זמן. כמובן שעושים הדרכות כדי שהעובדים יפנימו את זה ויבינו שברגע שהם יוצאים מהמפעל הביתה - הם צריכים להתנהג בבית באותו אופן כדי לא לחזור חולים למפעל".

 

כל שרשרת האספקה של המפעל נחשבת לעסק חיוני לכן אין בעיה של חומרי גלם חקלאיים. בנוסף, מסבירים ב"דורות", זו הייתה חלק מההיערכות המוקדמת שלהם. "הגדלנו פי שלושה את ההזמנות של חומרי גלם, כך שאנחנו מסוגלים מהבחינה הזאת להיערך גם למקרה שתהיה תקלה אצל אחד הספקים. זאת אומרת שלא יהיה מחסור לא רק בשום, אלא בכל המוצרים שלנו. כורכום מאוד חשוב בתקופה הזו".

 

עם זאת, קריב מבין שהדבר החשוב ביותר הוא שמירה על העובדים במפעל. "מבחינתנו, הניצחון בתקופה הזאת יהיה שאף אחד לא יחלה אצלנו. גם מבחינת סדרי העדיפויות זו עדיפות ראשונה, אחר כך זה לייצר כמה שיותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נדב אבס
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
צילום: נדב אבס
מומלצים