שתף קטע נבחר

הטבות מס: פריפריה ללא גבולות

מה הסיבה לכך שביישובים סמוכים אחוזי הטבת המס שונים? מדוע יישובים בדירוג סוציו־אקונומי גבוה נהנים מהטבה שווה לזו של יישובים חלשים? ומה באשר לישראלים שמשנים כתובת מגורים רק כדי לגרוף עשרות אלפי שקלים בשנה? במציאות שבה האינטרסים הפוליטיים שולטים, גד ליאור בדק אלו שינויים תידרש הממשלה הבאה לעשות בתחום הטבות המס לפריפריה

בני זוג מחיפה, מורה ומהנדס, החליטו לפני שנתיים לעבור להתגורר בנהריה. שניהם ילידי עיר הכרמל ומאוד אוהבים אותה, אולם עניין אחד היטה את הכף לזכות העיר הצפונית הקרובה כדי 36 ק"מ בלבד - בנהריה יכול כל אחד מבני הזוג לזכות בהטבת מס בשיעור של 12%. המשמעות היא, שהאישה ששכרה 12,000 שקל בחודש ובעלה ששכרו 17,000 שקל בחודש ירוויחו מהטבת המס בשנה יחד 41,760 שקל וב־12 שנים יחסכו יותר מחצי מיליון שקל בתשלומיהם למס הכנסה.

 

"חיפה, שנמצאת כ־20 דקות נסיעה ברכבת מנהריה, אינה זכאית להטבות מס. בחישוב פשוט מעבר לנהריה מוביל לחיסכון של כ־20 אלף שקל בשנה, שהוא שווה ערך לכשתי משכורות ממוצעות במשק. פערים כאלו על פני כ־20 שנה יכולים להיות משמעותיים ולשפר את איכות החיים ורמתם", מסביר גיל גורביץ', מנהל השיווק והמכירות באזורים.

 

גם איש הייטק מהרצליה חשב שהעניין כדאי מאוד. רק על דבר אחד הוא לא חשב: שחוקרי מס הכנסה יגלו כי לא עבר כלל מגוש דן לאופקים. מטרתו הייתה כמובן לזכות בהטבה של 18% על שכרו, שהייתה מסתכמת בשנה אחת בלבד ב־42,250 שקל. רשויות המס גילו את המרמה, והאיש נאלץ לשלם כופר של עשרות אלפי שקלים ולתקן את כתובת מגוריו.

 

  (צילום: יח
נהריה הסמוכה לעכו נהנית מ־%3 יותר הטבות מס. פרויקט גן העיר(צילום: יח"צ)

 

השיטה להעניק הטבות במס לתושבי יישובים מסוימים הומצאה לפני עשרות שנים במטרה ברורה: לעודד מגורים בפריפריה ולא להתרכז רק בסביבת הערים הגדולות. עוד תנאי לקבלת ההטבה היה לפצות את האזרחים המתגוררים בסמוך לגבולות המתוחים של ישראל. מאז חתימת הסכמי השלום עם מצרים וירדן, האזורים הללו ברורים מאוד: רק מי שקרובים לגבולות סוריה ולבנון בצפון ולרצועת עזה בדרום מצויים באזורים ביטחוניים רגישים.

 

סיבה נוספת למתן הטבות המס היא מגורים ביישוב המדורג בתחתית הדירוג הסוציו־אקונומי הכלכלי־חברתי.

 

שילוב של שלוש הסיבות גם יחד גרם להגדלת אחוזי ההטבות ממס ביישובים שהוגדרו כחלשים יותר מלבד היותם מרוחקים מהמרכז.

 

ההנחה לא גרמה להגירה

מחקר של חטיבת המחקר בבנק ישראל שנעשה לפני ארבע שנים העלה ממצאים מפתיעים, לפיהם הטבות המס שמעניקה הממשלה למאות יישובים בפריפריה לא הביאו כמעט להגירת תושבים מהמרכז.

 

שר האוצר הפורש משה כחלון הפתיע, כאשר אמר ל"ידיעות הנדל"ן", כי לדעתו יש מקום לשנות כליל את מסלול הטבות המס. לדבריו, במקום להעניק לתושבים ביותר מ־400 יישובים הנחות בתשלומי המס, יש להעדיף את העברת הכסף הרב שעולות ההטבות לקופת המדינה (בשנה החולפת כ־1.2 מיליארד שקל) ליישובים עצמם. "תושבים ייהנו הרבה יותר מכך שביישוב שלהם יהיו תשתיות מתקדמות יותר, יוקמו מסגרות לנוער ובתי תרבות ויהיה נעים יותר להתגורר במקום. זה חשוב, לדעתי, הרבה יותר מאשר להעניק עוד כמה אלפי שקלים לתושבים בהנחות ממס", אומר כחלון.

 

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, אמרה, בהתייחסה לקריטריונים לקביעת הטבות המס, כי "אין לבחון כל קטגוריה בנפרד, כנהוג היום, אלא לשלב ביניהן". לדבריה, הקריטריון והבוחן הקובעים ישלבו בין ההיבט של פריפריה או אזור בקרבת גבול - אזור ספר עם סיכון ביטחוני – ובין המצב הסוציו־אקונומי.

 

"מחד, המדינה מעוניינת לעודד התיישבות בפריפריה וליצור רצף יישובים. מאידך מדובר בתקציב מצומצם, ולכן אין כלל היגיון שמצב סוציו־אקונומי גבוה יזכה להטבות גם אם המיקום שלו בפריפריה. יש לציין, שמלבד היבט גיאוגרפי ההתייחסות היום לפריפריה היא גם בהיבט החברתי. לפיכך, המבחן המשולב יוצר קריטריון מדויק יותר למתן הטבות המס, במטרה לתמוך ולעודד אוכלוסיות ממעמד סוציו־אקונומי נמוך, המצויות בפריפריה גיאוגרפית או חברתית", מסבירה שטרק.

 

כלכלנים טענו בשנים האחרונות, כי שתי סיבות עיקריות הביאו לכך שההנחה הגדולה בתשלומי המיסים לא גרמה להגירה משמעותית לפריפריה: מיעוט מקומות העבודה בצירוף פקקי התנועה בכבישים המוליכים לערי המרכז, שבהן ניתן למצוא עבודה ביתר קלות.

 

  (צילום: יח
נתיבות עם הטבת מס בגובה %16 .פרויקט MY נתיבות בשכונת נווה שרון החדשה | יזם: חברת גלעד מאי(צילום: יח"צ)

 

יתרה מזאת, הישראלים ידועים גם כמי שמתחכמים לא אחת לכוונות החיוביות של הממשלה. וכך נרשמה לרוב הגירה ליישובים המקנים הטבות במס דווקא מיישובים קרובים, שבהם ההטבות פחותות או כלל לא קיימות.

 

כך עברו תושבים מבאר שבע (0% הטבת מס) לנתיבות (16% הטבה), אופקים (18%), שדרות (20%), ערד (16%) או למשל לקיבוץ בארי (הטבה של 20%). רבים מהם המשיכו לעבוד במקומות שבהם עבדו קודם, אך בה בשעה זכו בהנחות מפליגות ממס. תושבים מהמרכז לא עברו לרוב לאזורים מרוחקים בצפון או בדרום, וכך הטבת המס בעצם לא השיגה את מטרתה.

 

הביאו את כל המשפחה

עם זאת, זוגות צעירים, למשל, שזה עתה נישאו ועדיין לא מצאו מקום עבודה קבוע, מעדיפים להשתקע לא אחת באזורי עדיפות לאומית. לעיתים הם בוחרים ביישובים אלו בעיקר בגין הטבות המס.

 

"עבור משפחות ויחידים שבחרו לקבוע את משכנם בפריפריה, מתברר שלמרחק קצר בין יישוב ליישוב עשויה להיות משמעות ששווה הרבה כסף", אומר שלום שטרית, מנכ"ל ובעלי חברת שתית, שבונה בירוחם. "למשל, בעוד תושבי באר שבע לא זכאים להטבה במס הכנסה, הרי שתושבי ירוחם הסמוכה זכאים להטבה של 18%, סכום שיכול לעיתים לכסות משכנתה. קיים גם מענק מקום בסך 60,000 שקל לרוכשי דירה במסגרת 'מחיר למשתכן'". שתית בונה גם בעכו, שתושביה נהנים מהטבת מס של 9%. רוכשי דירות "מחיר למשתכן" בעיר מקבלים מענק בסך 40,000 שקל. "תשתיות הכבישים היום הנגישו את הפריפריה", מסכם שטרית.

 

עבור זוג צעיר, חיסכון של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים בשנה זאת סיבה בהחלט טובה לעבור ולהתגורר בכפר מימון שבעוטף עזה (20% הטבה ממס) או במנחמיה, נאות מרדכי ובית שאן שבצפון (12% כל אחד).

 

כך למשל, בעוד תושבי באר שבע אינם זכאים כלל להטבות מס, באופקים הסמוכה ניתן לקבל הטבת מס בשיעור של 18% מהמשכורת, עד לתקרת שכר שנתית של 234,720 אלף שקל. לכן תושב אופקים המשתכר 12 אלף שקל בחודש ייהנה מזיכוי מס של 2,160 שקל בכל חודש ושל 25,920 שקל בשנה.

 

יצוין שניצול מרבי של ההנחה ממס באופקים יכול להביא בני זוג לחסוך בשנה סכום משמעותי של 84,499 שקל. מי שמשתכרים פחות מעשרת אלפים שקל בחודש, ויהיו להם נקודות זיכוי ממס, כלל לא יצטרכו ברובם לשלם מס.

 

שני, מורה, ואשר בן אבו, מנהל בחברת ביוטיקאר, הורים לשלושה, עברו לפני כשנה וחצי מאשדוד לנתיבות. "חיפשנו יישוב קרוב, שבו נוכל להרשות לעצמנו לקנות דירה וגם ליהנות מהטבות המס", אומרת שני. "הבנו שאם נעבור לנתיבות, נוכל לקבל הנחה במס ולמעשה, הגענו למצב שבו אנחנו לא משלמים כיום בכלל מס על שכרנו. הבאנו איתנו גם את ההורים שלי ואת אחותי לנתיבות וכך הרווחנו מהמעבר פעמיים. את הדירה החדשה קנינו בפרויקט הראשון של גלעד מאי בנתיבות החדשה".

 

לדברי אמיר כהן, סמנכ"ל השיווק של חברת י.ח. דמרי, הטבת המס מחליפה במקרים רבים את המשכנתה. "כ־90% מרוכשי הדירות בשכונות החדשות של אופקים הם תושבי באר שבע. הם קונים קוטג'ים ודירות גדולות יותר במחירים 'שפויים' ביחס לבאר שבע ונהנים גם מהטבת המס. וכך הכסף שהם חוסכים כפועל יוצא מההטבה הולך לתשלומי המשכנתה. על הכנסה של 15 אלף שקל בחודש יש לרוכשים באופקים זיכוי ממס של כ־2,700 שקל, שזו משכנתה ממוצעת באזור הזה".

 

  (צילום: רם נעמן)
שלומי הסמוכה לנהריה נהנית מ־%8 יותר בהטבת המס. שכונת יערית בשלומי | יזם: יסודות איתנים (צילום: רם נעמן)

 

לרצות את הבוחרים

עקרונית, מתעדכנות הטבות המס בכל 31 בדצמבר. היעדר ממשלה מכהנת קבועה במשך שנה ורבע מנעה הפעם את העדכון, ונראה כי רשות המיסים וועדת הכספים של הכנסת שוב ייזמו הוצאה והכנסה של יישובים לרשימה וגם שינויים בגובה המס.

 

כיום הקריטריונים להגדרת יישוב מוטב הם מידת קרבתו לגבול, גודל האוכלוסייה והמדרג החברתי־כלכלי. שיעור הזיכוי המרבי שניתן ליישובים מוטבים בראשית שנת 2020 הוא 20% וזאת עד לתקרת שכר שנתית של 241,800 שקל.

 

נושא ההטבות ממס הפך בשנים האחרונות לזירת מאבק בין פוליטיקאים לאנשי משרד האוצר. בשעה שהפוליטיקאים ניסו לרצות את בוחריהם ולצרף לרשימה עוד ועוד יישובים, ניסו כמובן ברשות המיסים להפחית את מספרם וגם את שיעור ההטבה ממס בחלקם.

 

הטבות המס צומצמו בשנת 2003 מ־460 יישובים ל־165, אולם בסוף חודש נובמבר 2015 אישרה ועדת הכספים את ההגדלה המשמעותית ביותר במספר הזכאים - מ־180 ל־403 יישובים. אחרי שלושה חודשים מורטי עצבים בישיבות ועדת הכספים, מאבקים בין חברי הכנסת לנציגי רשות המיסים ואינסוף לחצים פוליטיים, הסתיימה ישיבת הכנסת ב־24 בנובמבר במחיאות כפיים לא שגרתיות מצד נציגי הרשויות המקומיות, שנכחו בישיבה והיו עדים לכך שיישוביהם הוכללו ברשימה הנכספת.

 

אחת הדוגמאות העיקריות לוויכוחים הבלתי נגמרים באשר לזכאות בהטבות מס היא כפר ורדים. היישוב נכלל ברשימה יוצאת דופן של יישובים, המזכים את תושביהם בהטבת המס רק למשך המחצית הראשונה של השנה. ההטבה מוקנית מכוח הוראת שעה מיוחדת שחלה על אותם היישובים, חרף העובדה שהם אינם עומדים בקריטריונים של המדד הסוציו־אקונומי.

 

בשנת 2015 – בעקבות דרישת בג"ץ מהמדינה ליצור מתווה שוויוני ואחיד להטבות המס – נקבע מתווה הקובע אמות מידה ברורות ומבחנים ששיקללו את מדד הפריפריאליות, הקרבה לגבול והמדד הסוציו־אקונומי. אותם קריטריונים הוציאו את כפר ורדים מהרשימה, ולמספר יישובים הופחתו הטבות המס.

 

ימים ספורים לאחר פיזור הכנסת, לקראת מערכת הבחירות הראשונה של שנת 2019, אישרה ועדת הכספים, והפעם בהוראת שעה, את הארכת כל הטבות המס ובכלל זה לכפר ורדים, אופקים ועכו, שהיקף ההטבות שלהם היה אמור להצטמצם. ראש עיריית עכו הזעיק לעזרתו אפילו את ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוועדה אף אישרה הטבות ליישובים אחדים שקיבלו הטבות מס פחותות מיישובים הסמוכים אליהם, זאת על מנת למנוע מעבר לא הגיוני של תושבים לאותם יישובים.

 

ההטבות אושרו עד לחודש יולי אשתקד, בהנחה שכבר תקום ממשלה, אך לאחר שהוכרזו שוב בחירות, לא נטלה הכנסת "סיכון" נוסף והאריכה את ההטבות לכל היישובים, כאשר לחלקם הוארכו ההטבות רק עד לחודש יוני השנה.

 

"פער בלתי הגיוני"

הנה אחד מהאבסורדים ברשימה: מבין יישובי הנגב המזכים בהטבת מס ניתן למצוא, בין היתר, את נתיבות עם 16% זיכוי עד לתקרת שכר של 204,600 שקל, ולעומתה נהנית שדרות משיעור הטבה מרבי של 20% ועד תקרת השתכרות שנתית של 241,800 שקל. אין הסבר ממשי לפערים בהטבות בין הערים השכנות.

 

אורית גבאי־טירר, סמנכ"לית השיווק של קבוצת גבאי הבונה בשדרות, מספרת כי הטבות המס באזורי העדיפות הלאומית עשויות להיות הערך המוסף בהחלטה של רוכשים. "הטבה כזאת מגיעה עד לכ־20% הפחתה במס ההכנסה. עקב כך הפרויקט שלנו בשדרות הוא, בין היתר, אבן שואבת לכל מי שמתגורר ברדיוס של 30-20 ק"מ מהעיר".

 

את ההבדלים המשמעותיים בהיקף ההטבה בין רשויות סמוכות ניתן לראות גם בצפון הארץ. למשל, נהריה ושלומי אומנם מרוחקות כ־10 דקות נסיעה זו מזו, אך פערי הטבת המס ביניהן עשויים להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה. בזמן שבנהריה ישנה הטבת מס בשיעור 12% עד לתקרת שכר של 204,600 שקל, המאפשרת הטבה שנתית של 24,552 שקל, הרי שבשלומי עומדת הטבת המס על 20% וזאת עד לתקרה של 252,720 שקל, מה שמעמיד את היקף הזיכוי השנתי האפשרי על 50,544 שקל. יותר מכפול.

 

מלבד נהריה, ישנם מספר יישובים סמוכים נוספים שבהם שיעור הזיכוי במס נמוך יותר, למשל מעלות־תרשיחא, עם 14% זיכוי ועד תקרת השתכרות של 234,720 שקל.

 

פערים תמוהים בשיעורי ההטבות בין ערים סמוכות ניתן למצוא גם בין עיירת הגבול מטולה עם הטבת מס של 14% עד לתקרת שכר של 216,600 שקל, לעומת 20% זיכוי עד תקרה של 252,720 שקל בקריית שמונה. גם בוועדת הכספים תמהו על כך.

 

בדומה לכך, יישובי הקריות של מפרץ חיפה אינם זכאים להטבה כלל, בעוד עכו תוכל לזכות את תושביה בהטבה בשיעור של 9% עד לתקרה של 156,480 שקל. לאחרונה אף פנה ראש העיר עכו שמעון לנקרי לראש הממשלה נתניהו בבקשה להשוות את שיעור הטבת המס בעיר ל־12% בדומה לנהריה הסמוכה.

 

לנקרי: "השינוי באחוזי הטבות המס גרם לפגיעה קשה בעיר והפלה אותה לרעה מול נהריה, שבה היה ניתן לקבל הטבת מס עד פי שלושה. המאבק שלנו התרכז אך ורק בדרישה להשוות את התנאים כדי למנוע הגירה שלילית של תושבים בני מעמד הביניים. אני שמח שגם בני גנץ וגם נתניהו התחייבו לתקן את הפער הבלתי הגיוני מייד לאחר שתוקם ממשלה חדשה".

 

מאבק נוקשה ברמאים

"הטבות המס, שחלקן מוגזמות ולא הגיוניות, גורמות לא אחת לניסיונות לרמות את רשויות המס. המאבק ברמאים צריך להיות נוקשה. מדובר בניסיון לנצל הטבה מתוך רצון טוב של המדינה לאזרחים ביישובים מסוימים ולזייף את כתובת המגורים ליישובים המוטבים", אמר לנו בכיר ברשות המיסים לשעבר. לדבריו, ברשות מנסים בשנים האחרונות להיאבק בתופעה באמצעות מעקבים אחר חשודים בדיווח על כתובת לא נכונה והטלת כופר גבוה על מי שנתפסים.

 

כך נענשו בני זוג מאזור הדרום במתן תצהיר כוזב על מגורים בנתיבות בשנים 2012-2005.סך המס שנחסך הגיע ל־178,000 שקל. השניים נאלצו להחזיר את הטבת המס, והכופר שהוטל עליהם בשנה האחרונה הגיע ל־44,500 שקל.

 

תושב הצפון הגיש הצהרה כוזבת על מגוריו ביישוב מעלות, בדירה שהייתה אחת מתוך מספר דירות שאותן השכיר. לא רק שהוא לא דיווח על השכרת הדירות והעלים הכנסה של 460,000 שקל, אלא שטען שהיה תושב מעלות בשנים 2014-2013. על האיש הושת כופר בסך 70,000 שקל. ויש דוגמאות רבות נוספות.

 

בכל מקרה, גם בשנים הבאות הטבות המס ימשיכו להיות שיקול מכריע בבחירת היישוב לקניית דירה.

  

שיעור הטבות מס בפריפריה:

צפון

קריית שמונה 20%

שלומי 20%

מטולה 14%

מעלות 14%

בית שאן 12%

נהריה 12%

עכו 9%

 

דרום

שדרות ויישובי העוטף 20%

אופקים 18%

נתיבות 16%

ערד 16%

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רם נעמן
שכונה חדשה בשלומי
צילום: רם נעמן
מומלצים