שתף קטע נבחר

למרות הקורונה: המורים שמכינים לבגרות - גם מרחוק

הם נותנים מטלות לימודיות בוואטסאפ, עורכים מבדקים בגוגל פורמז ופוגשים את הכיתה בזום: שוחחנו עם המורות והמורים שמתעקשים לראות במשבר הזדמנות, ורותמים את כל מה שיש לטכנולוגיה להציע

בשיתוף Google

 

מבדקים מקוונים, סרטונים, מצגות אינטראקטיביות, שיעורים "הפוכים" והרבה מאוד מסרים מיידיים: הניסיון לשמור על שגרה גם בצל משבר הקורונה העולמי, נתן דחיפה משמעותית לתחום של הוראה מקוונת - בייחוד כשמדובר בהכנה לבגרויות. האתגר הוא בראש ובראשונה של המורות והמורים, שצריכים להצליח להישאר עם האצבע על הדופק ולהעביר את החומר הלימודי בצורה הטובה והיעילה ביותר - אבל מרחוק. שוחחנו עם המורות והמורים שעושים את זה בכל הכוח בחודש האחרון, וככה זה נראה מהצד שלהם.

 

איל שלמה (צילום עצמי)
"שינוי תפיסתי". איל שלמה(צילום עצמי)

 

"הוראה מרחוק היא לא עוד שיעור מקוון שבו המורה מדבר והתלמיד כותב או מקשיב", מספר איל שלמה, מורה למתמטיקה מבאר-שבע. "בעיניי מדובר בשינוי תפיסתי שאומר שהלמידה מתקיימת גם, ובעיקר, מחוץ לכותלי הכיתה, כאשר התלמיד נמצא בבית וזקוק לסיוע, להשלמת פערי ידע או לתרגול נוסף".

 

איך מצליחים לעשות את זה מרחוק?

"אפשר לשמור על רצף למידה מרחוק באמצעות כלים טכנולוגיים. החל משימוש בוואטסאפ, דרך שיעורים מקוונים בפלטפורמות תקשורת כמו זום, Hangouts, או הכיתה הווירטואלית של משו"ב, וכלה במטלות דיגיטליות: מבדקים ממוחשבים, סרטוני Youtube, מצגות אינטראקטיביות ועוד. אגב, השיעור לא בהכרח מתרחש אונליין בזמן אמת. פעמים רבות אפשר ליצור 'שיעור הפוך', שבו התלמידים מופנים לחומרי לימוד ברשת, מתרגלים ופותרים מטלות מקוונות, ורק לאחר מכן מתקיים שיעור כדי לענות על שאלות ולסכם את הנושא הנלמד".

 

מנעד הכלים המקוונים הזמינים היום לצוותי ההוראה הוא רחב במיוחד: לצד האפליקציות הפופולריות, מורות ומורים נעזרים בגוגל קלאסרום, Class.Me, הילקוט הדיגיטלי, GOOL, ySchool, ג'אמבורד וגוגל פורמז, וזו כמובן רק רשימה חלקית. למרות שהכלים האלה נמצאים לעיתים בשימוש גם בזמנים של שגרה, משבר הקורונה הוליד אתגרים חדשים - בייחוד כשמדובר בבחינות בגרות. "בהכנה לבגרות על המורה יש לחץ גדול לסיים את הקניית החומר ולדאוג שהתלמידים יבינו את הנלמד וידעו ליישמו. אך כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית התלמידים חייבים להיות פעילים ולא רק קשובים", אומרת חגית חריטן, מורה למתמטיקה.

 

"לדעתי הבעיה הכי גדולה שיש לנו כרגע זה המשימות מרחוק. בניגוד למשימה אישית או מבחן שניתן בכיתה ויש לנו פיקוח מלא שהתלמיד עושה אותו לבד וללא עזרה, כאן אין לנו שליטה. התלמידים אומנם מגישים משימות אישיות, אך לרוב הן מועתקות או שנעשו בעזרת חבר, מורה פרטי או גוגל. כשמכינים תלמידים לבגרות בצורה כזו אין אפשרות להעריך ולדעת באמת מה התלמידים קלטו מהחומר", היא מספרת.

 

סופיה אילזרוב (צילום עצמי)
לחשוב על פרטיות. סופיה אילזרוב(צילום עצמי)

 

השתלטות על החומר הלימודי היא רק ההתחלה. "עם כמה שהטכנולוגיה מתקדמת, בלתי ניתן להתעלם כי בלמידה מקוונת ישנם מספר איומים - בהם הפגיעה בפרטיות", אומרת סופיה אילזרוב, גם היא מורה למתמטיקה. "השימוש באמצעים כמו מיקרופון ומצלמה במהלך היום, עלול להוביל לחשיפת פרטים אישיים שלא במכוון בשל חוסר תשומת לב. גם הפיקוח בעת ההוראה המקוונת הוא דל עד בלתי אפשרי. ייתכן שיהיו 27 תלמידים מחוברים לשיעור, אבל בפועל רק שלושה באמת איתך בעוד אחרים גולשים בפייסבוק, באתרי קניות או בכלל לא במגע עם המחשב".

 

אז איך מתמודדים עם זה?

"אפשר לפנות לתלמידים בשמותיהם ולבקש מהם לענות על השאלות. כמו כן, בסוף השיעור אפשר לבקש מתלמידים לצלם את מחברותיהם ולהעלות את צילומיהם לסביבת הלמידה עם החומר הנלמד באותו השיעור. חשוב לתת הגדרות זמנים ברורות: זמן להעתקת התרגיל, זמן המאפשר התמודדות עצמית של התלמיד עם השאלות והצגת הפתרון".

 

לצד האתגרים יש כמובן גם יתרונות שקשה להתעלם מהם: "בלמידה מקוונת יש את האפשרות לשיעורים אישיים, כך תלמידים שהבינו את החומר מתחילים לתרגל, והמורה ממשיך להסביר לתלמידים מתקשים", אומרת לירון בוקי, מורה לערבית ולשון. "בניגוד ללמידה בכיתה, בה התלמידים שהבינו את החומר נאלצים להקשיב בשנית להסברים מכיוון שהם לא יכולים לצאת מהמסגרת הכיתתית, בהוראה מקוונת יש לתלמידים יותר אפשרויות להתקדם בקצב שלהם".

 

לירון בוקי (צילום: שיר בוקי)
שיעורים אישיים. לירון בוקי(צילום: שיר בוקי)

 

על דבר אחד כולם מסכימים: הכנת שיעור מקוון דורשת הרבה יותר זמן, תכנון, גמישות ויצירתיות. העובדה שמדובר בתחום חדש עבור כולם, מייצרת סיטואציות מפתיעות ואפילו משעשעות. "קרה שהעברתי שיעור במשך רבע שעה, דיברתי בהתלהבות רבה", מספרת סופיה, "עד שקיבלתי הודעה מאחד התלמידים עם השאלה 'מתי תתחילי להסביר?'. מסתבר שעד אותו רגע לימדתי רק את עצמי, הייתי עם מיקרופון סגור".

 

"אני מגישה שתי כיתות לבגרות במתמטיקה", מספרת חגית, "ומתברר שבשעה 15:00 חלק מהתלמידים רק מתעוררים, והלמידה נעשית כשחלקם עוד במיטות או בדיוק סיימו לצחצח שיניים. היו לי גם שיעורים עם אורחים מפתיעים: ילדה בת 3 - אחות של תלמידה שהצטרפה, או אמא שצפתה מהצד בשיעור. היה לי גם תלמיד שלא הספיק להגיע הביתה והתחבר לשיעור בזמן נהיגה".

 

הטיפ המרכזי שלהם - לאמץ את המצב החדש, להסתגל לשינוי כמה שיותר מהר ולהצליח לזהות את ההזדמנויות שהוא מאפשר. "הטכנולוגיה הביאה איתה ברכה גדולה", מסביר איל, "תלמידים יכולים היום ללמוד ולתרגל לקראת בגרות בדרכים שאני לפני 20 שנה לא חלמתי עליהן. הזמינות וההיצע גדולים מאוד, ועושר התכנים מאפשר כמעט לכל תלמיד בכל רמת לימוד למצוא את מבוקשו. בכל זאת, חשוב להדגיש שאין, ובעיניי לעולם לא יהיה, תחליף לחום האנושי ולצורך של תלמיד במורה בשר-ודם, שיסתכל לו בעיניים, יכוון אותו ויעודד אותו, ירגיע אותו ויתמוך בו. כל קורא יכול בוודאי להיזכר במורה שהראה לו את הדרך, שנתן לו יד, לא הרפה ולא וויתר עד שהצליח - ובנקודה הזאת החשיבות של המורים אדירה. חומר הלימוד קיים בשפע, אבל את התיווך המיוחד, את מלאכת המחשבת בהתאמת שיטת הלימוד לתלמיד הבודד יכול לעשות אך ורק מורה".

 

בשיתוף Google

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים