שתף קטע נבחר

סמוטריץ' נגד עסקת שבויים: "הקבינט לא עודכן, זה מסוכן לישראל"

שר התחבורה וחבר הקבינט אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא מוטרד מאוד מהדיווח הגרמני על המשא ומתן לשחרור החללים והנעדרים תמורת מחבלי חמאס. "אתנגד לעסקה בכל כוחי", אמר השר. על המגעים הפוליטיים: "הממשלה הבאה מורכבת, יש לנו המון כאבי בטן בכניסה אליה"

 

 

 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הגיב הבוקר (רביעי) לדיווח הגרמני שפורסם ב"ידיעות אחרונות" בעניין המשא ומתן להשבת החללים והנעדרים הישראלים מעזה, ואמר כי עד כה לא היה דיון בקבינט - ואף הדגיש שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לעדכן אותו בפרטים. 

 

"אני מוכרח לומר שאני מאוד מאוד מוטרד", אמר השר בריאיון לאולפן ynet. "לצד המחויבות החד-משמעית להביא את גופות חללי צה"ל לקבר ישראל ולהחזיר את האזרחים שנמצאים בשבי חמאס בעזה, יש מגוון דרכים שבהן אפשר וצריך להשתמש כדי לעשות את זה, בעיקר להכביד את היד על חמאס ולהתנות הומינטרי תמורת הומינטרי".

 

בצלאל סמוטריץ'  (צילום: מוטי קמחי)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: מוטי קמחי)
  

 

סמוטריץ' אמר כי בעיניו, שחרור מחבלים "לא יכול להיות בשום פנים ואופן חלק מסל הכלים הזה. זה קו אדום שאסור לחצות". הוא הוסיף כי "נכוונו בעניין הזה ברותחין. מחבלים ששוחררו בעסקאות חזרו בחלקים גדולים מאוד לעסוק בטרור, גבו חיים של הרבה מאוד ישראלים, פירקו הרבה מאוד משפחות וזו עוולה שאסור בשום פנים ואופן לעשות אותה". השר הבהיר כי "אם חלילה, חלילה, חלילה תגיע עסקה כזאת - אני אתנגד לה בכל כוחי".

 

Адар Голдин, Орон Шауль, Авера Менгисту и Хишам Аль-Сайед ()
אורון שאול, הדר גולדין, הישאר א-סייד ואברה מנגיסטו

שר התחבורה אמר כי למרות שהוא מוטרד מחוסר העדכון של הקבינט, הוא יכול להבין את רגישות התהליכים, ואת הרצון לנהל אותם בצורה ממודרת. "במבחן התוצאה, אסור בשום פנים ואופן שעסקה כזאת תכלול שחרור מחבלים, בוודאי לא כאלה עם דם על הידיים", ציין השר. "היא יכולה בהחלט לכלול הקלות הומינטריות אם חמאס יבצע את הצעדים ההומינטריים שאנחנו דורשים ויחזיר לנו את חיילנו ואזרחינו. אנחנו יכולים בהחלט לתת להם סיוע הומינטרי, אבל בשום פנים ואופן עסקה כזו לא יכולה לקרות. אסור, זה מסוכן למדינת ישראל. זה עולה בחיי אדם. שחרור מחבלים זה אסור, נקודה".

 

על המגעים להקמת ממשלת אחדות של הליכוד עם כחול לבן, אמר סמוטריץ' כי השיחות בין הליכוד וימינה הופסקו לחלוטין בימים האחרונים. "הליכוד לא משדר שזה חשוב לו שנהיה חלק מהקואליציה", אמר סמוטריץ'. "אני יכול להבין את זה, יש לו 72 ח"כים גם בלעדינו".

 

עם זאת, סמוטריץ' אמר כי "אם ראש הממשלה יחליט שהוא מפרק את בלוק הימין, בוגד בשותפיו הטבעיים שהלכו איתו באש ובמים גם במדבר בשנה האחרונה - זה בסדר, זאת זכותו. אנחנו לא ניכנס לממשלה אם לא נרגיש שאנחנו שותפים מרכזיים.

3084 ()
"זכותו של נתניהו לבגוד בשותפים הטבעיים שלו"
 

"לא באנו כדי לקבל נהג ולשכה וכבוד ותואר של שר", הוסיף יו"ר האיחוד הלאומי. "לא נהיה בשום פנים ואופן שרים לענייני כלום ושום דבר. אם ניכנס, אז כשותפים עם יכולת השפעה ועשייה. נהיה חלק מהממשלה בשמחה רבה מאוד, ניקח אחריות גם על דברים שאנחנו פחות אוהבים, ניכנס מתחת לאלונקה באתגרים מאוד גדולים שמצפים למדינת ישראל בשנים הקרובות, גם בכלכלה, גם בתחבורה, גם בביטחון".

 

- אתה תהיה שם מתחת לאלונקה? כי אנחנו שומעים בעיקר את השמות של רפי פרץ והשמות של בנט כמוזכרים כשרים אופציונליים.

"אני מאוד אשמח להיות מתחת לאלונקה, בכפוף לעובדה שרה"מ ירצה את ימינה כשותפה אמיתית, משפיעה, שותפה לתהליכים, לדיונים ולקבלת ההחלטות. כזו שמקבלת כלים ויכולת עשייה אמיתית לטובת מדינת ישראל".

 

סמוטריץ' הודה כי הממשלה הבאה תהיה "מורכבת מאוד" מבחינתו. "יש לנו המון המון כאבי בטן בכניסה לממשלה", אמר סמוטריץ'. "משרד המשפטים, הביטחון ומשרדים אחרים נמצאים בצד השני של המפה הפוליטית וזה קשה לנו, זה כואב לנו".

 

- האם משרדי הממשלה היא הדרך הכי אפקטיבית לפעול? אין דרכים נוספות?

"כשאנחנו מכינים את הדרישות למשא ומתן, אנחנו בהחלט מחפשים עוגנים ומנופים שיאפשרו לנו להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות, גם בסוגיות שלא קשורות למשרדים שלנו", אמר השר. "כל מי שמבין איך מתנהלים תהליכים פוליטיים במדינת ישראל, יודע מצוין שכאשר אתה עומד במשרד שגם אחרים צריכים את המשרד שלך, אם זה משרד האוצר ואם זה שרים וקולגות אחרות, אז אתה יודע גם להשפיע על מה שקורה במשרדים אחרים, על תהליכי רוחב בתוך הממשלה.

 

"אם אתה שר איזוטרי במשרד לא רלוונטי שלא מעניין אף אחד, ולא מחזיק נכסים של אף אחד ולא יודע לנהל מו"מ עם אף אחד - אז גם ההשפעה שלך מחוץ לתחום המשרד שלך מאוד מאוד קטנה. לכן המרכזיות של התיקים שנקבל היא בהחלט משמעותית ליכולת, לא רק העשייה שלנו בממלכה של המשרד, אלא גם בכלל בדינימיקה, בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה בהרבה מאוד סוגיות שחשובות לנו ולציבור הבוחרים שלנו".

 

סמוטריץ' אמר כי "אם נוכל לשרת את הבוחרים שלנו מתוך הקואליציה - נעשה את זה מתוך שמחה מאוד גדולה ובעבודה קשה כמו שאנחנו עושים היום. ואם לא נוכל, נעשה את זה גם מהאופוזיציה. גם באופוזיציה אפשר לשרת את אזרחי מדינת ישראל ואת מצביעינו".

 

בצלאל סמוטריץ (צילום: אלכס גמבורג)
בצלאל סמוטריץ', הבוקר(צילום: אלכס גמבורג)
 

בשל הסרת מגבלות הקורונה, השר נשאל גם על הפקקים והעומסים שחזרו לכבישי ישראל - במקביל לאי-חידוש קווי התחבורה הציבורית כפי שהיו לפני המשבר. "אני מוכרח לומר שהתמונות האלה, אחרי חודשיים קשים של סגרים ובידודים החברתיים, יש בהם אלמנט מסוים משמח של חזרה לשגרה", אמר השר. "שגרה על מעלותיה ועל חסרונותיה".

 

פקקים ומחסור בתחב"צ: "לא מתחייב לתת מענה להכל"

לדבריו, משרד התחבורה עוקב אחרי העומסים כל הזמן, בעיקר בהיבט של עבודות התשתית שבוצעו בזמן ההגבלות. "אנחנו כל הזמן מתואמים עם משטרת ישראל ובוחנים את חזרת נפח התנועה לכבישים ואת הגודש בכל מקום", אמר סמוטריץ'. "אנחנו רואים שהתנועה כבר חוזרת פחות או יותר למימדים שהיו לפני. צריך לזכור שכל עבודה שאנחנו מבצעים עכשיו זה פחות עבודה שנצטרך לבצע אחר כך, בתקופות יותר עמוסות על הכבישים וממילא תוך גרימה של הפרעה גדולה יותר ופקקים גדולים יותר".

 

 

השר אמר כי האתגר הגדול של משרדו כעת זה חידוש שירותי התחבורה הציבורית בצל השגרה החדשה. "אוטובוס בינעירוני יכול לשאת גם 60 נוסעים, ועכשיו אנחנו יורדים למגבלה של משרד הבריאות, שדורש עשרים נוסעים", הסביר השר. "אני לא בא בטענות למשרד הבריאות בעניין הזה, גם לנו יש אינטרס שהתחבורה הציבורית תהיה בטוחה ושחס וחלילה לא יהיו לנו מופעים של הדבקה".

 

סמוטריץ' אמר כי פעילות הרכבת תחזור ביום ראשון הבא בהדרגתיות. "ב-17 חודש יחזור הגל הראשון, וב-1 ליוני כל קווי הרכבת חזורים לעבוד", הדגיש השר. "צריך לזכור שנכון לאתמול אנחנו עדיין רק עם 20% ביקוש של נוסעים ביחס למה שהיינו לפני משבר הקורונה. מנסים לתת לזה מענה, ככל שהביקוש יגדל הקושי והאתגר שלנו יגדל, ואני מאוד מקווה שנצליח לתת לו מענה. אני אומר חד משמעית - זה לא יהיה מענה של 100%, אני לא מתכוון לשקר ואני לא מתכוון לטייח ולפתח ציפיות שאני לא יודע לעמוד בהן", הודה. "יש מגבלות תפעוליות. גם אם מחר לא תהיה לי שום מגבלה תקציבית, יש לנו רציפים, תחנות ומסופים מוגבלים".

 

כביש 4 לכיוון תל אביב (צילום: נתניבי ישראל)
התנועה חוזרת לשגרה(צילום: נתניבי ישראל)
 

- כמה אנשים יכנסו לרכבת? איך יעבוד התהליך? כבר יש תוכנית מגובשת?

"אני מעריך שהפתיחה המדורגת של הרכבת תפגוש פחות או יותר את העלייה בביקושים באופן שבו נצדיק את פתיחת הרכבת", אמר. "אנחנו עדיין במו"מ מול משרד הבריאות על איך יהיו התנאים הבריאותיים שתחתיהם תפעל הרכבת. אני אומר בצורה חד משמעית, וגם אמרתי את זה ביום ראשון בישיבת הממשלה - לא ניתן תפעולית לשלוט ולהגביל את כמות הנוסעים ברכבות, זה לא אוטובוס שיש נהג בכניסה שיודע לא לנסוע כשיש יותר נוסעים.

 

"אנחנו מגבשים עכשיו חלופות עם משרד הבריאות אבל אמרתי חד משמעית - לא נוכל לפתוח את הרכבת אם לא נגיע להסכמות האלה עם משרד הבריאות, וכמו שאמרתי לא נוכל תפעולית לפתוח את הרכבת ולהגביל את משרד הקווים ל-50%".

 

- שקלתם לבצע רישום מראש, כמו בקו ירושלים ת"א?

"בקו ירושלים-ת"א זה הרבה יותר נוח. יש את תחנת נבון שהיא תחנת קצה, ואנחנו יודעים לווסת את מספר הנכנסים לתחנה. אבל בתחנה אחרת, כמו בנימינה לדוגמא, עוברות 16 שעות בשעה לשני הכיוונים. גם אם נלך רק על 500 נוסעים ברכבת, שזה חצי מהקיבולת שלה, זה 8,000 נוסעים בכל רגע נתון בתחנה. אין שום סיכוי בעולם לשלוט ולווסת את הדבר הזה.

 

"אני לא מדבר על עומסים שיש לנו בשגרה,עם 1,500 איש ברכבת. אי אפשר לשלוט בזה, אנחנו בודקים היום מערכות חלופיות, מתקינים מערכות אלקטרוניות בתחנות שימדדו חום בלי שנצטרך לעצור כל נוסע בשער, ונוכל לאתר אנשים עם חום גבוה ולשלוח אליהם מיד סדרנים", אמר סמוטריץ'. "כמובן שגם נשים אמצעי היגיינה וחיטוי, אבל אני אומר חד משמעית שאנחנו לא יודעים היום לתת מענה בסדרי גודל כאלה לוויסות התחנות. רכישת כרטיסים מראש זה אפשרי במספרים קטנים ובקווים מאוד מסוימים של הרכבת. זה לא אפשרי בצווארי הבקבוק שלנו שבהם הקווים עמוסים מאוד".

 

בין הדוגמאות שהעלה השר לחיפוש פתרונות מקוריים, ציין סמוטריץ' גם את הדיונים עם משרד הביטחון שעוסקים בהמשך הסעת החיילים כדי להרחיקם מתחנות התחבורה הציבורית. "אנחנו מנסים מגוון רחב של פתרונות, יש לזה השלכות תקציביות ותפעוליות. ננסה תמיד לאזן בין הצורך של המשק לבין ההכרח - לשמור על הבריאות של הנוסעים והציבור".

 

פקק (צילום: שי אורמן)
סמוטריץ': "ממליץ להמשיך ולנסוע במכוניות"(צילום: שי אורמן)

- אנחנו יודעים שבמקומות אחרים בעולם, שבהם התחבורה הציבורית חוזרת בהדרגה, מגבירים את תדירות הקווים. יש כוונה כזאת גם בישראל?

"חד משמעית. אני יכול רק לקנא בהרבה מאוד מקומות בעולם שיש להם רכבות תחתיות, ובמקום להוציא רכבת בכל חמש דקות מוציאים כל שתי דקות. הלוואי והיה לנו פתרון כזה", אמר סמוטריץ'. "אני עובד כדי לקדם את הפתרונות האלה בכל הכוח. עדיין אין לנו תשתיות להסעת המונים, יש לנו קו אחד בירושלים שאנחנו מאוד מקווים שייפתח לא בעוד הרבה מאוד זמן, ואת הקו האדום בתל אביב. על יתר הקווים אנחנו עובדים, אך כרגע עיקר התחבורה הציבורית בנויה על רכבת ישראל שתחזור בקרוב לפעילות".

 

השר טען כי בניגוד לתמונות שפורסמו מקווי האוטובוסים הצפופים, 100% מצי האוטובוסים חזרו לעבודה. "אולי פה ושם כמה אחוזים של נהגים בקבוצות סיכון עוד לא חזרו, אבל הצי עומד כולו", הדגיש. "אני חושב שהרוב הגדול מקפיד על ההנחיות גם כי הציבור מבין את החשיבות של ההקפדה על ההנחיות ורוצה לשמור על בריאותו ועל בריאותם של אזרחי ישראל, וגם כי הנהגים, הסדרנים והחברות המפעילות משתדלים מאוד להקפיד על זה".

 

-אתה לא חושש שהתחבורה הציבורית תהפוך לכר פורה של הידבקות?

"אני חושב שיש לנו אתגר מאוד מאוד גדול, אבל זה אתגר שאנחנו פוגשים אותו בכל תוכנית היציאה של המשק", אמר. "אם אנחנו רוצים 0% סיכון - אז נשבית את המשק. כמובן שזה מביא לנו המון המון סיכונים אחרים לקריסת הכלכלה, ובכלל לשיבוש שגרת החיים הנורמלית של אזרחי מדינת ישראל. 

 

"אני לא יודע לייצר יש מאין", הוסיף סמוטריץ'. "אני לא יודע לתת עם אותו צי אוטובוסים את אותה רמת שירות שנתנו קודם, עם שליש מקיבולת הנוסעים בכל אוטובוס. בדיונים עם משרד האוצר אנחנו מנסים לתגבר את הצי עם חברות היסעים שאין להן הרבה מה לעשותבגלל שאין תיירות.

 

"זה אירוע תקציבי מאוד מאוד גדול. רק כדי לסבר לכם את האוזן, אותה הירידה בקיבולת - המשמעות שלה זה הפחתה בתקבולים שאנחנו גובים מהנוסעים ביותר ממיליארד שקלים וחצי", הוסיף. "זה אומר הגדלה של תקציב הסובסידיה עוד לפני שאנחנו מנסים לחפש מקורות תקציביים למחיצות זכוכית שיפרידו בין הנהג לנוסעים. אנחנו עובדים ממש לילות כימים, יום לילה יום לילה, מדייקים ברמת הקו, איזה קווים קריטיים הכרחיים צריך לתגבר ואיזה קווים פחות חשובים".

 

50 ()
הרכבות יחזרו החל מיום ראשון הבא

השר הוסיף כי "אנחנו נאלצים כרגע או לשנות את המסלולים, או לבטל אותם או לצמצם את התדירות שלהם. אני אומר לאזרחים: תמשיכו כרגע לנסוע במכוניות גם כי זה יותר בטוח, וגם כי אין לנו עדיין פתרון מיטבי לתחבורה הציבורית. אני מאוד מאוד מקווה שנצליח למצוא פתרון".

 

- יש לך מחסור של יותר מ-3000 נהגים ומחסור באוטובוסים. ברור שהמשבר בתחב"צ לא קרה כולו במשמרת שלך, אבל אולי הגזמתם עם סגירת הרכבת?

"צריך להבין שקודם כל יש מקומות שאנחנו לא יכולים לפתוח את הרכבת גם אם נרצה. הרי אם פירקנו מסילות, עד שלא נבנה מסילות חדשות אנחנו לא יכולים לפתוח את הרכבת. כל המיזמים שאנחנו עושים עכשיו ברכבת ישדרגו את השירות לנוסעים בצורה דרמטית. כל עבודה שאנחנו לא מבצעים עכשיו, הרי אם חייבים להחליף מסילה או מפלג לא בטיחותי - אנחנו נצטרך לעשות את זה. אם לא היום, אז בעוד חצי שנה כשהביקוש והקיבולת תהיה הרבה יותר גדולה - וכך גם הפגיעה בנוסעים".

 

השר טען כי הוא מאמין שהאיזון שהתקבל בסופו של דבר הוא האיזון הנכון. "אנחנו לא משאירים את הרכבת סגורה לעוד 4-3 חודשים. מן הסתם שמנכ"ל הרכבת ואני היינו שמחים מאוד לו יכולנו לבצע את כל מיזם החשמול ולגמור אותו תוך 4-3 חודשים על כל 1,500 הקילומטרים של המסילות".

  

- אנחנו מקבלים לא מעט פניות על עומסים בשל אוטובוסים שמדלגים על תחנות בגלל מגבלת הנוסעים, איך תתגברו על זה?

"אני חוזר ואומר, אני בפירוש לא מתחייב להצליח לתת מענה להכל. אני לא יודע לרבע מעגל ולייצר יש מאין. מה שאנחנו עשינו זה לזהות את הקווים העמוסים ולתגבר אותם, זה מאתגר אותנו תפעולית אבל אנחנו לומדים את זה כל יום, בצורה מאוד מדויקת דרך הפקחים שלנו. אין דרך אחרת חוץ מללמוד את זה תוך כדי תנועה ולנסות כמה שרק אפשר להתאים ולדייק את זה.

 

"אני רק נותן לכם את המספרים: 10,000 אוטובוסים, 3,000 קווים, 800, מיליון נסיעות בשנה. זה לא דבר שאפשר לנהל אותו ברמת פרט. אני משתדל, אני חושב שהאנשים שלנו עושים עבודה טובה ומצליחים בסך הכל לתת מענה טוב. תמיד יש תקלות, תמיד יש כאלה שלא מקבלים את המענה. אנחנו מתאמצים ונמשיך בעזרת השם להתאמץ כמה שרק נוכל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומר נויברג/פלאש90
בצלאל סמוטריץ'
צילום: תומר נויברג/פלאש90
מומלצים