השן שמשנה את ההיסטוריה שלנו

DNA משן טוחנת ומעצמות אדם גילה: ההומו ספיינס הגיעו לאירופה כבר לפני 46 אלף שנה. מה הניאנדרטלים למדו מאיתנו?

שן אחת משנה את הדרך שבה ארכיאולוגים מביטים על ההיסטוריה של האבולוציה האנושית. השן ועצמות אדם ממערה בבולגריה מרמזות כי בני מיננו, ההומו ספיינס, הגיעו לאירופה אלפי שנים לפני הסברה המקובלת עד עתה, וחלקו את היבשת עם הניאנדרטלים במשך זמן רב בהרבה.

מדענים גילו במערה את השן הטוחנת ושברי ארבע עצמות, ובדיקות DNA ורדיו-קרבון הראו כי הם שייכים לארבעה הומו-ספיינס, שהקדמוני מביניהם חי לפני 46 אלף שנה. כך עולה משני מחקרים שפורסמו אתמול (יום שני) במגזינים Nature ו-Nature Ecology & Evolution. המחקרים פורסמו כאן וכאן.

(צילום: Rosen Spasov)
השן הטוחנת(צילום: Rosen Spasov)

(צילום: Tsenka Tsanova/MPI-EVA Leipzig)
החפירות במערה בבולגריה(צילום: Tsenka Tsanova/MPI-EVA Leipzig)

עד תגלית זו, שברי עצמות האדם הקדמונים ביותר באירופה נמצאו ברומניה ותוארכו ללפני בערך 40 אלף שנה. הארכיאולוגית הלן פולס ממכון מקס פלנק בגרמיה, מובילת המחקר, אמרה כי בעצמות שנמצאו כעת יש גנים ניאנדרטלים, דבר שמרמז על רביית כלאיים שאירעה כ-200 שנה לפני כן.

החוקרים אמרו כי הם מעריכים עתה שההומו ספיינס הגיעו לאירופה לפני 47 אלף שנה, במהלך תקופה חמה שלא נמשכה זמן רב. "זה קדום בהרבה מכל דבר שמצאנו עד היום על בני האדם המודרנים באירופה", אמר הפלאואנתרופולוג ז'אן ז'אק הובלין, אף הוא ממכון מקס פלנק, שהוביל את המחקר המקביל.

חיו 7,000 שנה זה לצד זה באירופה

לדבריו, המשמעות היא שלמשך 7,000 שנה בני האדם והניאנדרטלים חיו באותה יבשת והיו לעתים בקשר זה עם זה - אך כנראה הדבר לא היה נפוץ. הניאנדרטלים נכחדו לפני 40 אלף שנה.

"אנחנו יודעים שכאשר הם הגיעו, היו שם ניאנדרטלים", אמר הובלין על הגעת ההומו-ספיינס. "עמק הדנובה שימש כנראה עבור בני האדם המודרנים לתנועה באירופה". לדבריו, בני מיננו מאותה עת כנראה לא הגיעו מערבה מהרי האלפים.

(צילום: AP, Tsenka Tsanova)
הממצאים במערה בבולגריה(צילום: AP, Tsenka Tsanova)

(צילום: Tsenka Tsanova/MPI-EVA Leipzig)
מערה בצוק תלול(צילום: Tsenka Tsanova/MPI-EVA Leipzig)

מדובר כנראה במאות בני אדם בלבד, שייתכן שנכחדו. הם היו חלק מקבוצת "חלוצים" שנכנסו לדרום אירופה ולמרכז היבשת מדרום מערב אסיה. האירופאים המודרנים הם צאצאים של גל שני של הגירה מאפריקה, שהתרחש אלפי שנים מאוחר יותר. ההומו ספיינס עצמם החליפו קבוצות של בני אדם קדמונים כמו הדניסובים שאכלסו את אסיה בערך באותה תקופה.

עוד במערה: עצמות קרנפים ואריוות

העצמות שנמצאו התגלו במערת באצ'ו קירו בבולגריה, שפתוחה לציבור ולמחקר מדעי מאז 1930. פולס אמרה כי המערה נמצאת בצוק תלול מאוד ויש בה עצמות בעלי חיים, כולל של קרנפים ואריות. "איך הם הגיעו למערה בצד הזה של המצוק, אלא אם בני האדם הביאו חלקים מהם לשם?", תהתה.

במקום גם עצמות רבות של דוב מערות. ההומו ספיינס האירופאים הראשונים הכינו תליונים מעצמות דוב המערות, ולא מעצמות בעלי חיים אחרים, דבר שלפי הובלין מרמז על יחסי קרבה לחיה זו. הובלין העריך גם כי התגלית מראה שהניאנדרטלים, שעד אותה תקופה לא היה להם ידע בהכנת תכשיטים, למדו זאת מההומו ספיינס.

אז למה הניאנדרטלים נכחדו, אם הם כן הצליחו להעתיק את הטכנולוגיות של אלו שהגיעו זה מכבר? "זו השאלה האולטימטיבית", אומר ריצ'רד קליין מאוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית.