שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מנגנון ההגנה היעיל מפני מחלות בדרכי הנשימה

    כמו שאנחנו מגנים על עצמנו מפני השמש, כך נלמד להגן עלינו גם מפני נגיפים שונים. מחקרים מגלים שוויטמינים עשויים לעשות זאת על הצד הטוב ביותר. איך הם משפיעים על הבריאות שלנו?

    בשיתוף אלטמן

     

    העולם החל אט אט לחזור לשגרה, אבל נגיף קורונה לא נעלם והמומחים חוזים אפשרויות להתפרצויות נוספות בעתיד הקרוב או הרחוק וסיכון להידבקות ולהדבקה. כך שכפי שזה נראה כעת, ניאלץ להתרגל לחיות עם הקורונה. אז מה אפשר לעשות כדי לעזור לגוף שלנו להתמודד עם המצב החדש שנכפה עלינו ולהגן על עצמנו? ובכן, התשובה הפשוטה היא שיהיה עלינו לסגל סוגי הגנה, בדיוק כפי שהתרגלנו להגן על העור כשיוצאים לשמש, בכובע ומסנן קרינה.

     

    אחרי שהבנו את חשיבות רחיצת הידיים וחבישת מסכה על הפנים על מנת למנוע את התפשטות הנגיף, מתברר שאפשרי אמצעי הגנה נוסף כפי שפורסם בירחון התזונה Nutrients, שימוש במינונים גבוהים יותר של ויטמינים באמצעות נטילה של תוספי תזונה עשוי להגן על הגוף מהשפעות  של מחלות בדרכי הנשימה, כפי שלעיתים קורה בעת תחלואת הקורונה.

     

    מחקרים מצאו שלמצב התזונתי, וליתר דיוק לחוסרים תזונתיים יש השפעה על פעילות מערכת החיסון וחסרים עלולים להוות סיכון לתחלואה. חשוב לדאוג בתזונה לכל רכיבי התזונה החיוניים, ואם יש בעיה כדאי לקחת מולטי ויטמין כ"תעודת ביטוח" למניעת חוסרים. ויטמין C, אבץ, ברזל וויטמין D חשובים לתגובה החיסונית אך אין להמעיט בחשיבותם של כל הרכיבים החיוניים לחוסן גופני, כמו גם פרוביוטיקה.

     

    חשוב כמובן להדגיש כי מולטי-ויטמינים אינם יכולים "לתקן" תזונה לקויה, אבל הם בהחלט יכולים למנוע חסרים תזונתיים, כשהם נלקחים כחלק מאורח חיים בריא.

     

    מינונים גבוהים של ויטמינים נגד מחלות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מינונים גבוהים של ויטמינים נגד מחלות(צילום: shutterstock)

     

    לחזק את המערכת החיסונית

    החוקרים מתייחסים לתוספי תזונה במינונים גבוהים יותר מהמינון היומי המומלץ, וממליצים לא להסתפק רק בנטילה של מולטי ויטמין. בין השאר, המלצות החוקרים מתייחסות לנטילה של 200 מיליגרם או יותר של ויטמין C (ההמלצה המקובלת היא של 75 מיליגרם לגברים ושל 50 מיליגרם לנשים) ושל 2,000 יחידות בינלאומיות (יחב"ל) של ויטמין D (ההמלצות המקובלות הן לנטילה של 400-800 יחב"ל).

     

    הם גם ממליצים לגורמי הבריאות ברחבי העולם לשקול הוצאה של הנחיות והמלצות תזונתיות שיקלו עלינו להשלים חוסרים תזונתיים, על מנת להגיע לקצובות גבוהות יותר של הוויטמינים החיוניים.

     

    "זיהומים חריפים בדרכי הנשימה הורגים יותר מ-2.5 מיליון אנשים מדי שנה, ברחבי העולם", מסביר פרופ' אדריאן גומברט, ממכון לינוס פאולינג, באוניברסיטת אורגון שבארצות הברית, אחד ממחברי המאמר שפורסם בירחון Nutrients. לדבריו, יש שפע של נתונים המראים כי רכיבים תזונתיים שיש במזון ובתוספי תזונה ממלאים תפקידים מרכזיים במערכת החיסון, ובפרט כשמדובר בוויטמין C, ויטמין D, אבץ, וחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 - ובמיוחד לחומצת השומן המכונה גם DHA, שנמצאת בדגי ים ובתוספי תזונה.

     

    "התפקידים שוויטמינים C ו-D ממלאים בחסינות לזיהומים ידועים זה מכבר, בהם תפקיד משמעותי בצמיחה ובתפקוד של תאי חיסון ובייצור נוגדנים. במילים אחרות: שני הוויטמינים משפיעים באופן משמעותי על תגובת מערכת החיסון לזיהומים. הבעיה היא שלרובנו ישנם חסרים תזונתיים של שני הוויטמינים החשובים הללו וייתכן שעלייה בתחלואה היא לעתים תוצאה של חסרים תזונתיים הנובעים מתזונה לא מאוזנת", נכתב במאמר.

     

    "כל שנה שפעת לבדה מביאה לאישפוזים של מיליוני גברים ונשים ברחבי העולם, וגורמת למותם של מאות אלפים. זהו הימור עצום ועומס בלתי נסבל על מערכות הבריאות. אין ספק כי חיסונים (לשפעת, למשל, ומתוך תקווה כי בעתיד יימצא חיסון גם לנגיף קורונה) הינם יעילים, אבל לא במאת האחוזים, כך גם התרחקות חברתית והקפדה על היגיינה. לכן, למרות יעילותם אנחנו עדיין צריכים ומחפשים אסטרטגיות משלימות. התמקדות תזונתית במערכת החיסון עשויה לסייע במזעור ההשפעה של סוגים רבים של זיהומים. על כן, אנו ממליצים בחום לאנשי מערכות בריאות הציבור לכלול אסטרטגיות תזונתיות בארסנל".

     

    עצות חשובות לפני שקונים תוספי תזונה:

    1. קנו תוספי תזונה במקום מקצועי: רשת פארם אן בית טבע שבו ניתן לקבל יעוץ מקצועי. בדקו שהמוצר נראה חדש יחסית, האריזה והפתח שלה אינם פגועים/ פתוחים ויש עליו תוקף

    2. כאשר קונים תוסף צריך לוודא שהחומרים שהוא מכיל אינם מתנגשים עם תרופות אחרות שלוקחים.

    3. אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו מחלות לב, כליות, כבד ובעיות ספיגה במערכת העיכול, צריכים להוועץ עם רופא. כלל זה נוגע גם לנשים בהריון, נשים מיניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות.

    4. מומלץ לשאול או לבדוק על אריזת המוצר מה הוא מכיל, שכן לכל גיל ומין יש קצובה יומית המתאימה לו במיוחד. על חלק מהמוצרים יש טבלה המפרטת בדיוק את המינון היומי המומלץ.

    5. קניית ויטמינים עשויה להיות דבר יקר. ניתן להוזיל אותה באמצעות מולטי ויטמינים, מוצרים המכילים מספר רכיבים. בנוסף לאנשים בעלי בעיות ספציפיות מומלץ לקנות מוצר המעניק מענה מדויק ומטפל בבעיה עצמה ולא מוצר כללי.

    6. כיוון שמדובר במוצר טבעי, יש נטייה לחשוב שניתן לצרוך ויטמינים במינונים גבוהים מידי (אין קשר לתרופות) הדבר אינו נכון:יש לקחת מינונים מותאמים לפי גיל ומצב בריאותי. מינונים גבוהים מדי, אינם נכונים ועלולים להיות מזיקים

    7. מומלץ לאכסן את המוצרים במקום קריר ויבש, הרחק מהישג ידם של ילדים.

     

    רכיב תזונה חיוני הינו רכיב תזונה שהגוף אינו יכול לייצר וחייבים לקבל ממקור חיצוני תזונה או במידת בצורך תוספים, בנטילת תוספים של רכיבי תזונה חיוניים הגוף אינו יכול ל"התרגל" מפני שאינו יכול לייצר מיום היוולדו ברכיבי התזונה החיוניים כלולים הויטמינים המינרליים חומצות אמינו מסוימות וחומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6.

     

    בשיתוף אלטמן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תוספי תזונה נגד קורונה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים