שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

ביקורת בממשלה על משרד הבריאות: "מערים קשיים על פיילוט חידוש הטיסות"

ישראל סיכמה מול 11 מדינות עם תחלואת קורונה נמוכה יחסית על פיילוט קרוב שימנע בידוד של הטסים מנתב"ג ואליו. ואולם, כמה משרדי ממשלה טוענים כי משרד הבריאות גורר רגליים. בכיר במשרד החוץ: "מוסכם שאסור לסכן את בריאות האזרחים, אבל אם לא נתקדם יהיה לחץ של האנשים לצאת"

גבי אשכנזי ויולי אדלשטיין (צילום: אבי מועלם עמית שאבי)
שר החוץ אשכנזי ושר הבריאות אדלשטיין(צילום: אבי מועלם עמית שאבי)

משרד החוץ, משרד התיירות, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית מאשימים את משרד הבריאות בגרירת רגליים והססנות יתר בכל מה שנוגע לפתיחת הטיסות והתיירות בין ישראל ל-11 המדינות "הירוקות" (עם תחלואת קורונה נמוכה יחסית) שעמן סוכם על פיילוט חידוש טיסות ותיירות ללא חובת בידוד של אזרחים. מדובר באיי סיישל, קפריסין, יוון, דרום קוריאה, סלובניה, מונטנגרו, גיאורגיה, קרואטיה, בולגריה, אוסטריה וליטא.

 

משרד החוץ ושגרירויות ישראל ניהלו שיחות עם המדינות האלה שמשתוקקות לקבל את התייר הישראלי, וחלקן גם מעוניינות בתיירות שלהם בישראל. הפיילוט מדבר על פטור הדדי מחובת בידוד, פטור מבדיקות קורונה ואישור כניסה. עם כל המדינות יש שיח מתקדם, מי יותר ומי פחות, אך רובן מוכנות להתחיל ביישום הפיילוט מיידית כשתאריך היעד הוא בין מחצית יוני לתחילת יולי.

 

ואולם, גורמים במשרד החוץ אומרים שמשרד הבריאות והמשפטנים מערימים קשיים ולא מוכנים לקדם את הפיילוט. מצד אותן מדינות מופעל לחץ על ישראל להתקדם אך התחושה היא שמשרד הבריאות "לוחץ על הברקסים".

 

   נתב
ריק בנתב"ג (ארכיון)(צילום: סיון פרג'- רשות שדות התעופה)

האירופאים לא מחכים לישראל, החליטו כבר לבטל את הסגר מ-15 ביוני, ולאפשר תנועת תיירים בתוך מדינות האיחוד האירופי. אוסטריה כבר מתחילה לאפשר טיסות לכמה מדינות באירופה למעט איטליה.

 

אילן פלוס, ראש חטיבת הכלכלה במשרד החוץ שמרכז את הטיפול בפיילוט, אמר: "באופן כללי מוסכם על הכול שאסור לסכן את הבריאות של אזרחי ישראל ושל התיירים. אבל מצד שני, יש מציאות שאירופה מתקדמת מהר מאוד, ואתה צריך לנהל את זה. משרד החוץ, משרד התיירות, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית חושבים שצריך להתחיל עם הפיילוט כמה שיותר מהר ובצורה מבוקרת תוך הפקת לקחים.

 

"יוני כבר הגיע ואנשים רוצים לצאת ולבוא. ישראל היא מדינת אי. אנחנו מנותקים. אנשים רוצים לצאת לחו"ל בקיץ. יש לנו סקטור שלם שעדיין בקושי התאושש, כל סקטור התיירות. אם לא תתחיל להתקדם, מצד אחד תהיה המשך קריסה כלכלית ודבר שני לחץ של אנשים לצאת ובסוף הדברים יהיו פחות נשלטים".

 

 

פלוס הדגיש כי קשרי התעופה חשובים מבחינה עסקית-כלכלית וגם מבחינה מדינית. "כשאתה מחבר קשרי תעופה אתה מחבר את ישראל לעולם. צעדים כאלה מעבירים מסר. אני מבין ולגמרי בעד זהירות, לשמור על בריאות הציבור, אבל צריכים להתקדם וכדי להתקדם אנחנו צריכים את הליווי של משרד הבריאות.

 

"יש פה הרבה נושאים שצריך להעמיק בהם כדי לאפשר התקדמות. כשהתחלנו את השיח על חידוש קשרי התעופה - דיברנו שזה צריך לקרות במחצית השנייה של יוני. עכשיו מדברים על 1 ביולי. חייבים להגיע להסכמה שב-15 ביוני הכול ברור מבחינת הגעה להבנות עם המדינות". פלוס גילה שמעבר למדינות שאיתן יש שיח על הפיילוט, ישנן מדינות "ירוקות" נוספות שפנו לישראל בבקשה לפתוח את התעופה.

 

"העניין המסוכן ביותר בשרשרת ההקלות" 

שרים בקבינט הקורונה אמרו כי אין עוד הסכמות בדיונים על מתווה פתיחת הטיסות, וכי קיימת הבנה שאם ישראל תטעה בנושא הזה - לא תהיה אפשרות לתקן לאחור. לדבריהם, "פתיחת הטיסות בלי חובת בידוד היא העניין המסוכן ביותר בשרשרת ההקלות. זה לא עניין הפתיחה כמו ביטול חובת הבידוד. הגעתו של ראש ממשלת יוון לישראל ב-16 ביוני ללא חובת בידוד היא נקודת מפתח בעניין הזה לקראת פתיחת ההקלות לתיירים".

 

הם הוסיפו: "מבחינת המשק הישראלי על כל ההיבטים, כולל חינוך, מסעדות ובילויים ועוד מעט מופעי תרבות, ישראל פתחה יותר מרוב מוחלט של המדינות. נושא הטיסות הוא עניין מורכב יותר והכי מסוכן ולכן כאן תהיה זהירות יתרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
נתב"ג (ארכיון)
צילום: מוטי קמחי
מומלצים