שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אימון צ'י קונג: לשלוט באנרגיה בגיל מבוגר

    תרגול יומי המורכב מתנועות רכות ועגולות בקצב משתנה שניתן לבצע בעמידה, ישיבה ואפילו שכיבה. "תרגול צ'י קונג מזרים כוחות חיים בהתאם לצורך ומהווה מפתח לשיפור איכות החיים במיוחד לבני הגיל המבוגר" מסבירה מדריכת הגישה ונותנת תרגול אחד לדוגמא

    המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

    גמישות - מפתח לאריכות ימים. כשעוברים גיל מסוים הגוף מזדקן ומתחיל להגיב אחרת ויש צורך להתאים את הפעילות הגופנית לגיל הנוכחי ולמצב הבריאותי בו נמצאים.

     

    בין אם אתם מתאמנים ומתעמלים מגיל צעיר ובין אם רק עכשיו החלטתם שאתם צריכים להפעיל את הגוף ולאזן את הגוף והנפש, חשוב שתקראו ותחקרו על הפעילויות שמתאימות לכם ולא תמהרו לבצע כל פעילות גופנית שמציעים לכם.

     

    עוד על פעילות גופנית בגיל מבוגר:

    מחקר: אימון בודד משפר מיידית יכולת שכלית אצל מבוגרים

    יוגה או הליכה - מי מהפעילויות מונעת נפילות

    הקשר המפתיע בין מוסיקה ופעילות גופנית בגיל השלישי

     

    אימון  (צילום: shutterstock)
    תנועות עגולות ומתיחות בקצב משתנה - אימון צ'י קונג(צילום: shutterstock)
     

    איזון גוף ונפש: צ'י קונג

    אחת הדרכים לשמור על הבריאות הנפשית והפיזית, לשמר ולשפר את היציבות ואת יכולת התנועה בגילאים מאוחרים, היא לאמץ שיטות אימון כגון צ'י קונג- ענף ברפואה הסינית שמבוסס על תרגילים שמשלבים יציבה, נשימה מדיטציה ותנועה. השילוב של כל אלה מקדם את הבריאות הפיזית והנפשית של המתרגלים ומשפר משמעותית את איכות החיים.

     

    צ'י קונג הוא לא סתם מושג אלא מושג עם משמעות. המילה צ'י משמעותה- אנרגיה שזורמת בתוף הגוף, והמילה קונג משמעותה עבודה, תרגול. כאשר מצרפים את צמד המילים האלה יחד המשמעות המתקבלת היא תרגול מתמיד של הזרמת כוח חיים בתוך הגוף תוך כדי איזון בין הרגעה והמרצה.

     

    הגוף לומד לאט לאט את סודות השליטה באנרגיה הנעה בתוכנו ושימוש בה כחלק מסדר היום לתועלת הבריאותית שלנו.

     

    בגילאים מבוגרים הצורך באיזון הגוף, שליטה על האנרגיה ומיקוד שלה מקבלים חשיבות גדולה יותר. אימון בצ'י קונג מבוסס על מגוון רחב מאוד של תנועות בודדות, רכות ועגולות, ומתיחות בקצב משתנה מהיר או איטי, כך שהוא מעולה לביצוע גם אם הגוף חזק וגמיש וגם כאשר הגוף לא במיטבו.

     

    יתרון נוסף הוא שניתן לבצע את התרגילים בעמידה, בישיבה ואפילו בשכיבה, וכל אלה נעשים בשילוב טכניקות נשימה מיוחדות ופשוטות שמסייעות לאסוף את האנרגיה הפנימית, למקד אותה או לפזר אותה בגוף בהתאם לצורך.

     

    המפתח לאריכות חיים

    העיקרון הראשי עליו מתבסס אימון הצ'י קונג הוא שהגמישות הפיזית והנפשית והשילוב ביניהן הוא המפתח להארכת לשיפור איכות החיים.

     

    הכוונה היא לא לחיות עכשיו עד מאה ועשרים ויותר, אך תרגול השיטה בגיל השלישי מסייע רבות ביצירת גמישות בגוף ובנפש לאורך זמן.

     

    התרגילים מרגיעים וממריצים אך אינם מתישים את הגוף לא בטווח הקצר ולא בטווח הרחוק, להיפך, הם מחזקים אותו ומלמדים אותו מתי לשחרר ומתי להתמקד.

     

    באמצעות תרגילים שדורשים מאמץ מינימלי, ניתן לחזק את הגוף, להזרים את האנרגיה וכתוצאה מכך להאט את תהליך ההזדקנות ולהרגיש חיוניים יותר וצעירים יותר.

     

    איך מתבצע תרגול צ'י קונג

    האימון אינו כולל תרגילים פיסיים קשים אלא תנועות שחוזרות על עצמן בתבניות קבועות שקל ללמוד ולבצע, תוך כדי תרגול נשימה מבוקרת וריכוז של המחשבה.

     

    התרגול הקבוע לא רק מסייע לשלוט על התפקוד של מערכת הנשימה, אלא גם מרגיע את מערכת העצבים, מגביר את קצב הזרימה של הדם בגוף באופן מבוקר ומסייע בחילוף חומרים.

     

    אימון  (באדיבות זיוית קרגמן )
    תרגול צ'י קונג לשחרור מתחים והגדלת טווח תנועה(באדיבות זיוית קרגמן )
      

    תרגול לדוגמא שמבוסס על עקרון השחרור

    הצ'י קונג כאמור הוא תרגול שמתבסס על עקרונות התנועה והיציבה, ביניהם עקרון השחרור שהוא חשוב ביותר. בתרגיל הבא מתורגל עקרון זה.

     

    שלב ראשון: עמידת מוצא. עמדו בצורה כזו שכפות הרגליים שלכם מקבילות וברוחב כתפיים. על הברכיים להיות משוחררות, ומשקל הגוף מחולק שווה בשווה בין כפות הרגליים.

     

    שלב שני: מתחילים בתנועות. הפניית הפופיק הצידה וחזרה ולצד השני וחזרה וחוזר חלילה.

     

    התנועה הסיבובית של מרכז הגוף מניעה את האגן ומאפשרת למפרקי הירך, הברך והקרסול להשתחרר ולשחרר איתם את כל הגוף המונח עליהם.

     

    שינוי כוון כף הרגל מגדיל את טווח התנועה ומאמן את הגוף לחוש בטחון גם עם חיבור חלקי ומשתנה לאדמה.

     

    משך התרגול: מטרת התרגיל היא לרכך את תנועת הגוף ולסייע לו לשחרר מתחים באופן כללי. דרושות כחמש עד עשר חזרות לכל צד על מנת שהגוף יצליח להשתחרר ואף ליהנות מהתנועה החדשה שנוצרה.

     

    היתרונות של התרגיל הוא לאמן את הגוף לעמידה במצב משוחרר. מצב בו הברכיים משוחררות מסייע לחיזוק שרירי הירך ותורם לתחושת היציבות.

     

    שחרור המפרקים תורם ליכולת התנועה המשתנה, אימון הגוף לתגובה מתאימה למגוון מצבים.

     

    עצם העיסוק במשך כשתי דקות בנושא שאינו מענייני היום הרגילים הוא סוג של מדיטציה, ערות מרעננת, חופשה למוח, הזדמנות להפוך רגע דף ולהתחיל ברגע הבא מחדש.

     

     

    הכותבת, זיוית קרגמן הינה מדריכת צ׳י קונג

     

     

     

     

    המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון" 

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    באדיבות זיוית קרגמן
    לאמן את הגוף לביטחון וחיבור
    באדיבות זיוית קרגמן
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים