שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כך תשמרו על ערכי המזון אותו אתם אוכלים: שיטות הבישול שיהפכו את הבית לבריא יותר

    אפייה, טיגון ובישול עלולים להפחית מערכיו התזונתיים של המזון אותו אנחנו צורכים, כיצד אפשר להכין מנות בריאות יותר עם ערך תזונתי גבוה? במסגרת פרויקט "בית בריא" המשותף "ידיעות אחרונות", ynet ותנובה, אודי ואושר, שפים ודיאטנים קליניים, מלמדים אתכם את שיטות הבישול שיפגעו פחות בערכי המזון שלנו

    בשיתוף תנובה

     

     

    השאיפה של רובנו היא למטבח ביתי שיש בו תזונה בריאה ומאוזנת, תוך ניסיון לשמור ככל האפשר על ערכיו התזונתיים של המזון, יחד עם מתן דגש על הטעם והמראה של האוכל. איך עושים את זה? שמים לב לשיטות הבישול. צריכים עזרה? אודי ברקן ואושר אידלמן נכנסים למטבח של "בית בריא", הפרויקט המשותף של ynet, ידיעות אחרונות ותנובה שעוזר לכם להפוך את המטבח בבית לבריא יותר.

     

    בפרק זה מתמקדים השניים בשיטות בישול ועבודה שמסייעות לייצר זמינות של מזון בריא בבית. 

     

    שיטות בישול שיצמצמו את הפגיעה בערכיו התזונתיים של המזון (צילום: באדיבות חיים שרגא ניהול אישי  )
    שיטות בישול שיצמצמו את הפגיעה בערכיו התזונתיים של המזון(צילום: באדיבות חיים שרגא ניהול אישי )
      

    התנור ככלי יעיל במטבח - התנור הוא "קופסת חום" ובעזרתו ניתן לצלות/ לבשל כמות גדולה של מזון (2 מגשים בו זמנית). לעומת טיגון במחבת, אין צורך לבזבז זמן יקר בערבוב ועל הדרך ניתן לחסוך לעצמנו תוספת עודפת של שמן העובר חימום.

     

    • שיטות בישול "ירוקות" - בואו ננסה להפחית את הפגיעה בערכיו התזונתיים של האוכל שלנו ע"י שימוש בשיטות בישול עדינות יותר: חליטה, אידוי, הקפצה מהירה, צלייה, בישול בנוזל, או פשוט סלט בחיתוך גס או דק. להן ניתן להוסיף לאחר מכן תבלינים, עשבי תיבול ושמן זית איכותי על מנת להוסיף טעמים נפלאים.

     

    אפשר גם לאדות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אפשר גם לאדות(צילום: shutterstock)
     

    • שימוש בשמן זית - מבין השמנים הצמחיים, שמן הזית עשיר בנוגדי חימצון. ניתן לטגן, לאפות, לבשל, ולעשות כמעט כל פעולה במטבח עם שמן זית. מומלץ להשתמש בשמן זית איכותי בכבישה קרה. כמו כן, ממיצים השניים על שימוש מושכל בשמן - "אנחנו אוהבים להשתמש בד"כ בחלק קטן מהשמן במתכון בתחילתו, ולהוסיף את הרוב לקראת סוף הבישול. אז הערכים התזונתיים הטובים של השמן נשמרים וזוכים גם לקבל מהטעם הנפלא שלו (שבמהלך בישול ארוך אובד)", הם מסבירים.

     

    שמן זית (צילום: shutterstock)
    שמן זית(צילום: shutterstock)
     

    • הפחתת כמות הנתרן - ישנה שונות גדולה בין אנשים לגבי תחושת המליחות באוכל. זכרו שמלח תמיד ניתן להוסיף אבל לא ניתן להוציא. לכן, המליחו בסוף הבישול ואם רוצים, ניתן להוסיף מלחייה ליד השולחן כדי שלמי שחסר, יוכל להוסיף.

     

    • ניתן לצמצם את השימוש במלח ע"י שימוש בתבלינים יבשים וצמחי תבלין כמו זעתר, נענע, כוסברה, פטרוזיליה, בזיליקום ועוד, כמו גם להשתמש בגבינה מלוחה כתיבול ועל הדרך גם ליהנות מטעם משובח וערכים תזונתיים. גבינות עשירות בחלבון וסידן ושומרות על ערכן התזונתי גם לאחר אפייה וחימום.

     

    לא צריך מלח, שימו גבינה בולגרית או פטה במקום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא צריך מלח, שימו גבינה בולגרית או פטה במקום(צילום: shutterstock)
     

    • הפחתת סוכר בקינוחים - נסו להפחית את הסוכר במתכון ב-1/3-1/4 והוא עדיין יהיה טעים באותה מידה אם לא יותר (כמות גבוהה של סוכר גורמת למיסוך טעמים אחרים).

     

    1208 (צילום: shutterstock)
    נסו להפחית בכמות הסוכר(צילום: shutterstock)
     

    פרק זה חותם את 5 הפרקים הראשונים של "בית בריא" ואנחנו נפרדים מאושר ואודי שמקווים שספגתם מעט מעקרונות הבישול הבריא ושהמטבח הביתי שלכם השתדרג קצת.

     

    בפרק הבא של "בית בריא" תהיה כאן הדיאטנית הקלינית מיה בן אפרים עם מתכונים בריאים וטעימים שאפשר וכדאי להכין עם הילדים.

     

    בשיתוף תנובה

     


    פורסם לראשונה 26/07/2020 17:53

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים